Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Grande Punto - Spadek mocy silnika, drżenie, podwyższone spalanie (cewka ?

BURMAR 08 Oct 2015 22:45 2682 5
Texa Poland
  • #1
    BURMAR
    Level 23  
    Witam,
    Mój GP to 1,4/ 8 zaworów/ 2007 r.manual. Odkupiłem go z przebiegiem 60 K, teraz ma 90 K. Zaczęły się problemy z silnikiem. Osłabł, wpada w rezonans przy obrotach 2300-2400 obr/min., więcej spala, przytyka przy ruszaniu. Zmieniłem świece i przewody.Nadal nic nie pomogło. Pojechałem na sprawdzenie komputerem. Okazuje się, że wszystko jest OK. Elektronik, który sprawdzał komputerem sugeruje uszkodzenie cewki zapłonowej. Koszt nowej to ok.250 zł. Dużo jak na moje możliwości finansowe tym bardziej, że nie mam pewności że to jest przyczyna. Czy można jakoś sprawdzić tą cewkę ?
  • Texa Poland
  • Helpful post
    #2
    Falco76
    Level 25  
    Sprawdź kompresje na cylindrach zanim zaczniesz coś wymieniać. Chociaż objawy wskazywałyby na cewkę.

    Quote:
    Cewkę zapłonową da się sprawdzić, więc jej wymiana na chybił trafił nie jest do końca dobrym pomysłem. Samo odczytanie informacji z testera diagnostycznego, na przykład o wypadaniu zapłonu na którymś z cylindrów nie mówi nic o kondycji poszczególnych elementów układu zapłonowego. Przyczyn może być wiele i to niekoniecznie pochodzących z tegoż układu. Co można sprawdzić w cewce? Jednym z parametrów pokazujących kondycję tego elementu jest oporność uzwojeń. Jeśli oporność znacząco odbiega od właściwych, mogło dojść do zwarcia między nimi i wówczas konieczna jest wymiana cewki. Orientacyjne wartości dla nowoczesnych cewek to od mniej niż 1 do kilku omów dla uzwojenia pierwotnego i od 800 do kilkunastu kiloomów dla wtórnego. Badanie oscyloskopem pozwoli natomiast sprawdzić przebieg napięć w uzwojeniach. Pewne trudności mogą przysporzyć pomiary cewek jednoiskrowych więc warto skorzystać z wiedzy fachowców i ich specjalistycznego sprzętu.

    Jeśli w samochodzie są pojedyncze cewki względnie łatwym sposobem ustalenia czy cewka działa nieprawidłowo jest zamiana miejscami i obserwacja czy problem „przesunie się” na inny cylinder. Niestety coraz trudniej jest wymontować i ponownie zamontować cewki bez specjalnych narzędzi i przede wszystkim odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.
  • Texa Poland
  • #3
    jerry1960
    Level 36  
    Sprawdź ciśnienie sprężania wraz z próbą olejową . Może wypalony zawór . W tym silniku jest regulacja płytkami. Wymieniałeś pasek rozrządu.
  • #4
    BURMAR
    Level 23  
    Paska rozrządu jeszcze nie wymieniałemnie wymieniałem. Co do wypalonego zaworu. to ciekawe dlaczego te kilka dni w miesiącu silnik pracuje dobrze. Myślę, że biorąc to pod uwagę przyczyna leży gdzieś w elektronice. Może się mylę ale gdyby to było coś ze spraw mechanicznych to trwałoby stale. A tu raz jest raz nie ma. Nie czyściłem jeszcze gniazd w cewce zapłonowej. Tylko wymieniłe przewody i świece. Teraz kiedy wiem jaką oporność ma mieć cewka wyjmę ją wyczyszczę i zmierzę. Może coś się wyjaśni. Zrobirę też próbę ciśnienia.
  • #5
    damian475
    Level 17  
    Warto skontrolować luzy zaworowe, bo przy 60 kkm producent chyba zaleca sprawdzić.
  • #6
    BURMAR
    Level 23  
    Witam ponownie,
    Właśnie wróciłem z garażu. Zdjąłem cewkę i okazało się, że urwane jest wyprowadzenie od masy. Chodzi o to, że cewka przykręcona jest do bloku silnika trzema śrubami. Dwie po skrajnych bokach i jedna między wyprowadzeniemi przewodów do świec. To właśnie trzecie wyprowadzenie jest w postaci metalowej tulejki połączonej z wyprowadzeniem masy cewki. To właśnie było urwane i kontaktowało chyba tylko na zasadzie dotyku. Miejsce dotyku było już skorodowane. Oczyściłem wszystko i podlutowałem. Miejsca połączeń wszędzie posmarowałem cieniutko pastą miedzianą. Pomierzyłem też oporności i tu mam znowu problem. Patrząc na gniazdo cewki widzimy sześć wyprowadzeń. Żadne z nich nie jest połączone z masą, tą którą naprawiłem. Zmierzyłem oporności uzwojeń pierwotnych. I tak, w odniesieniu do drugiego pinu od lewej trzy następne mają oporność 1,5 Ohm, czwarty 0,9. Natomiast mierząc w odniesieniu do pierwszego pinu od prawej wszystkie pozostałe (oprócz ostatniego) mają po 0,8 Ohm. Mierzyłem z dwóch stron, ponieważ nie wiem który pin jest masą. Jeśli chodzi o uzwojenia wtórne to mierząc oporność między czterema bolcami (wyprowadzenia do przewodów od świec) a obojętnie czymkolwiek zawsze nie ma żadnej oporności ani zwarcia.
    Generalnie jednak samochód chodzi lepiej. Trudno to stwierdzić po tak krótkiej trasie, którą przejechałem (jutro zrobię ok 150 km). Silnik pracuje równiej, ciszej , jest trochę silniejszy, nie wpada w rezonans przy 2300 obr/min. Może to nie sprawa związana z tą naprawą masy , może poprostu coś poruszałem, coś skontaktowało itp. Może też to tylko autosugestia. Zobacze jutro po trasie i napiszę.