Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Który miernik uniwersalny wybrać?

Chudy988 08 Oct 2015 23:46 2400 19
  • #1
    Chudy988
    Level 21  
    Witam.
    Stanąłem właśnie przed trudnym wyborem miernika uniwersalnego, do wyboru mam 3:
    - Unit UT60E -250zł
    - Unit UT70A -235zł
    - Unit M890G - 89zł.
    Który z tych mierników byłby najlepszy?
  • #2
    arik
    Level 15  
    Witam

    Mam bardzo długo miernik z serii M890 i jestem bardzo zadowolony .
    Znalazłem ciekawy dodatek na naszym forum.

    link Zobacz


    pozdrawiam.
  • #3
    Alana
    Level 37  
    Jezeli wiesz ze nie wykozystasz true rms i pomiaru indukcyjnosci to moim zdaniem nie ma sensu przeplacac za te 2 pierwsze mierniki i wystarczy zwykla 890. Swoja droga klon 890 mozesz kupic juz za 50zl + przesylka np tutaj: http://www.hurt.com.pl/miernik-kemot-kt890-m890g,p8135.html

    Jezeli zalezy ci na mierniku 3 3/4 cyfry to sprobuj tego http://www.hurt.com.pl/miernik-unit-ut33a,p8744.html
  • #4
    macevo19
    Level 10  
    Wybór miernika w dużej mierze zależy do jakich celów ma być wykorzystywany.W specyfikacji każdego miernika znajdziesz jakie wartości i do jakich max mierzy,i tutaj musisz się zastanowić co chcesz nim mierzyć,bardziej amatorsko czy profesjonalnie.
  • #5
    Chudy988
    Level 21  
    Teraz jak najbardziej amatorsko ale kto wie za rok za dwa dopiero uczę się w kierunku elektroniki. Sam miernik będzie już przyszłościowo a i dokładność też jest ważna.
  • #6
    korrus666
    Level 40  
    Zdecydowanie polecam mierniki z automatycznym zakresem pomiarowym. Wygoda i szybkość używania bez porównania z ręcznym. Skąd masz tą cenę UT60E, jakaś kosmiczna. Można go kupić za mniej niż 200zł.
    np: http://allegro.pl/miernik-multimetr-ut60e-rs232-truerms-ut-60e-uni-t-i5706250353.html
  • #7
    Chudy988
    Level 21  
    Ceny pochodzą ze sklepu w którym się zaopatruję w drobnicę. Co do miernika automatycznego jakoś nie jestem do tego przekonany.
  • #9
    Chudy988
    Level 21  
    Mi tu bardziej chodziło o to że może się mieszać początkowo. Nie ma takiego "zjawiska"
  • #11
    Chudy988
    Level 21  
    Chodziło mi o to, czy jest sygnalizowane jaki jest zakres bo jeśli nie, to mi osobiście mogło by się trochę pomieszać
  • #12
    NeoNeonowy
    Level 17  
    Chudy988 wrote:
    Chodziło mi o to, czy jest sygnalizowane jaki jest zakres bo jeśli nie, to mi osobiście mogło by się trochę pomieszać.
    Zakres jest przełączany automatycznie w takiego typu multimetrze, a po wyświetlanym wyniku pomiaru - z jednostką mierzonej wartości - można wnioskować o aktualnie włączonym zakresie.
    Oczywiście - jak to już tu to napisano - rodzaj wielkości mierzonej należy wybrać ręcznie (przełącznik, itp.) jak również wybrać właściwe gniazda pomiarowe w takim mierniku (nie zawsze są tylko dwa).
  • #13
    Chudy988
    Level 21  
    Ok czyli wyświetla się Rodzaj mierzonej wielkości to fajnie. Codo ilości gniazd zdaję sobie z tego sprawę sam posiadam miernik z 3 gniazdami
  • #14
    NeoNeonowy
    Level 17  
    Witam,
    popatrz, niżej, na fotki (jeszcze "gorące" - zajrzyj do danych EXIF - choć nienajlepsze, bo ekspozycja długa a nie chciało mi się wyciągać statywu), to mój "staruszek" Philips automatik - dostałem go w spadku po Koledze (kupiony w październiku 1983 roku w Niemczech).
    Który miernik uniwersalny wybrać? Który miernik uniwersalny wybrać?
    Zakresy, to pełne cztery cyfry - maksymalna liczba na wyświetlaczu to 9999 z przecinkiem dziesiętnym w odpowiednim miejscu - niedkładność pomiaru dla poszczególnych wielkości mierzonych widać na drugiej fotce.
    Na zakresach AC - True RMS.
    Niestety, ale omomierz w nim już od wielu lat nie działa (pozostały zakresy są w nim w pełni sprawne) - uszkodzony jes w nim hybrydowy i programowany układ generatora źródła stałoprądowego (oznaczenie producenta: OQ0063 - może ktoś z czytających ten post pomoże mi taki sprawny zdobyć... :idea: ) - choć jest/był on "głupotoodporny", a był ale do czasu, ponieważ inżynierowie z Philipsa zrobili na PCB tego multimetru błąd konstrukcyjny.
    Niby drobny błąd, ale dla Stanów Nieustalonych - przejściowych przy podłączeniu przewodów pomiarowych na zakresie omomierza do naładowanego do napięcia 600V kondensatora o pojemności 0,22µF (booster w układzie odchylania poziomego lampowego cz.b. TV) - bardzo istotny, ponieważ na ścieżce PCB najpierw od strony zacisku pomiarowego jest układ pomiarowy, a dopiero dwa centymetry dalej jest układ zabezpieczający ów układ pomiarowy.
    I na tej długości ścieżki, której indukcyjność może wynosić ułamek mikrohenra, powstało przepięcie, a które zniszczyło w/w układ pomiarowy omomierza.

    Dlatego też, generalnie, "nie lubię" mierników o automatycznej zmianie zakresów, ponieważ znane mi są liczne przypadki ich uszkodzenia - różnych modeli - mimo, że rodzaj pomiaru wielkości był w nich wybrany właściwie, ale mierzący nim robił to niefrasobliwie (krótkie przerwy w dotykaniu do obwodu mierzonego).

    Pozdrawiam

    P.S. Skoro preferujesz klasyczny rozmiar multimetru - i bez wygórowanych wymagań - to proponuję model DT9208A, zobacz TU jak on wygląda.
    Mój, a mam go już chyba z dziesięć lat, działa mi bez zarzutu - a kupiłem go wtedy na bazarze za mniej jak 30.- PLN-ów.
  • #15
    Chudy988
    Level 21  
    Co do wygórowanych wymagań, jeśli miałby możliwość pomiaru pojemności kondensatora byłoby miło. Nie mówię tu, że musi mierzyć wartości np. kilku faradów, ale np. do 500?F lub mniej, byłoby miło.
    Miernik z linku nadal ma podobną cenę. :P
  • #16
    NeoNeonowy
    Level 17  
    W/w DT9208A mierzy pojemność kondensatorów (zakresy dekadowo od 1,999nF do 199,9µF) - również elektrolitycznych, choć nie jest to dokładny pomiar, a to ze względu na nieliniową zależność pojemności kondensatora elektrolitycznego od wartości napięcia na jego okładzinach - ale bezwzględnie należy pamiętać, by podłączać tam kondensator rozładowany, a elektrolityczny na dodatek pozbawiany tzw. zjawiska pamięci.
    Przy krótkim rozładowaniu - poprzez zwarcie zacisków - kondensatora elektrolitycznego oraz rozłączeniu obwodu rozładowania takiego kondensatora, pojawia się ponownie na zaciskach kondensatora eletrolitycznego (choć nie tylko, bo z innym rodzajem dielektryka takiego zjawisko również występuje) różnica potencjałów - jest w nim ponownie zgromadzony ładunek elektryczny.
    Nie muszę chyba dalej wyjaśniać co stanie się z układem pomiarowym tego multimetru - i nie tylko tego modelu - jak taki naładowany kondensator podłączymy do zacisków pomiarowych.
    Pytań/postów/tematów w/w kwestii dlaczego ów, czy podobny multimetr, przestał mierzyć pojemność jest na tym forum sporo, poszukaj sobie.
  • #17
    Chudy988
    Level 21  
    OK. Nie zauważyłem tam zacisków dopiero teraz zobaczyłem, że ten miernik ma 2 wersje; z oddzielnym gniazdem dla kondensatorów i za pomocą kabli. Bardzo dziękuję za pomoc.
  • #18
    Chudy988
    Level 21  
    Przepraszam za post pod postem ale inaczej by go nie podbiła przy okazji.
    Byłem na targu gdzie Chińczycy sprzedają swoje zabawki i mierników nie mieli dlatego ponowię pytanie. Który miernik z tych 3 wymienionych w pierwszym poście wybrać? Dozbierać do tych za ponad 200, jeśli tak to który był by lepszy, czy może na potrzeby amatora który w tym kierunku się dopiero uczy wybrać ten za 80 zł?
  • #19
    Nori2
    Level 20  
    Wybierz ten za 89.- zł ( choć na Allegro można go kupić z wysyłką za ~60.- zł ).

    Nie jest to miernik „idealny” ale jeśli zaczynasz przygodę z elektroniką, to w zupełności Ci wystarczy.
    Dopiero kiedy w praktyce zaczniesz używać tego miernika do pomiarów, przekonasz się jakie parametry są dla Ciebie ważne a jakie zbędne. Wtedy możesz spokojnie kupować ten drugi, droższy (z górnej półki). Tak piszę drugi, bo szybko się przekonasz, że do rozwiązania „elektronicznych problemów” często przydaje się drugi miernik.
    Ten tańszy, zawsze się potem przyda do pomiarów „w frontowych warunkach” np. gdzieś pod maską samochodu.
  • #20
    Chudy988
    Level 21  
    Z miernikiem do czynienia mam nie od dziś tylko mój przy pomiarze zasilacza ATX (20VDC) wskazał 167V na linni +12V i coś strzeliło, miernik to był najtańszy z najtańszych i to co używałem to: pomiary napięcia, ciągłość obwodu, rezystancja, i czasami ale rzadko natężenie. Teraz zaczynam też używać HFE by sprawdzić czy tranzystor jest dobry. stary miernik miał możliwość mierzenia temperatury ale nie miałem odpowiedniej sondy do tego a czasami chciało się sprawdzić temperaturę.