Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Glebogryzarka Texas lilly 532 - Regulacja lub naprawa napędu

GrandMasterT 10 Oct 2015 09:27 16524 7
  • #1
    GrandMasterT
    Level 24  
    Od dłuższego czasu jestem użytkownikiem glebogryzarki Texas Lilly 532 z silnikiem TG500B.
    W ubiegłym roku, podczas przekopywania małego poletka, parę razy przyhaczyłem o jakieś pałętające się korzenie, napęd zapiszczał i noże się zatrzymywały.



    Od tamtej pory w miarę upływu czasu dźwignia napędu w przód zaczęła "łapać" jakby coraz trudniej - wcześniej praktycznie wystarczyło dotknąć i sprzęt ciągnął w przód, obecnie już muszę dociskać do końca. Parę dni temu napęd zatrzymał mi się parę razy nawet w suchej glebie, a po skończonej pracy wokół glebogryzarki dało się wyczuć lekki zapach przypalonej gumy.
    Przy dźwigniach jest jakaś regulacja, ale wygląda mi na to, że fabrycznie była ustawiona prawie w maksymalnym położeniu, więc kręcąc śrubami przy linkach kariery za dużej nie zrobiłem.

    Może ktoś podpowiedzieć, jak tam jest rozwiązany napęd w przód i ewentualnie wymiany czego należy się spodziewać ? Oglądałem w sklepach internetowych części i wywnioskowałem, że napęd pewnie jest na paskach i kołach pasowych, tylko nie wiem w jaki sposób zrobione jest zasprzęglanie napędu w przód/tył.
  • Helpful post
    #2
    User removed account
    Level 1  
  • #3
    GrandMasterT
    Level 24  
    Bieg wsteczny jest.
    W jaki sposób realizowane jest załączenie napędu z silnika na przekładnię ?
    Wsteczny działa mi normalnie, tak samo jak działał na początku.
  • Helpful post
    #4
    kryzđ
    Level 15  
    Witam,
    Zapewne jest wyciągnięty i przegrzany pasek napędowy.
    Zdemontuj obudowę boczną napędu sprawdź stan pasków jeżeli są one luźne i postrzępione wymień na nowe i wyreguluj napęd.
  • Helpful post
    #5
    User removed account
    Level 1  
  • #6
    GrandMasterT
    Level 24  
    W końcu znalazłem czas, żeby odkręcić pokrywę przekładni i obejrzeć co tam się dzieje.
    Wygląda na to, że nałożyło się tam kilka drobnych usterek.

    1. Maszyna większość czasu stoi, odpalana jest góra ze 3 razy w roku. Paski są "zastane" mają trwale odciśnięty kształt małych kół pasowych, w miejscu odkształcenia od kółka przy silniku, widać największe przytarcia na pasku biegu do przodu.

    2. Duże koło napędzające przekładnie, na które pasek przekazuje napęd z silnika, jest z jakiegoś tworzywa i na moje oko to jest bardziej powycierane i zużyte, niż pasek - z tym że pasek wygląda też na trochę wyciągnięty.

    3. Z drugiej strony silnika znajduje się drugi korek od oleju, symetrycznie do tego którego widać z przodu. Akurat jest tam otwór w wewnętrznej części osłony przekładni i jakimś sposobem trochę oleju z okolic tego korka komuś chlupło w stronę kół pasowych (na pewno nie mi, bo o tym korku dowiedziałem się dziś, a maszynę mam od nowości), w rezultacie pasek od wstecznego na pewno ślizgał się trochę bardziej niż powinien - ale to akurat bez znaczenia.

    W planach mam na razie zdobyć sam pasek i zobaczyć jak podziała na nowym, w ostateczności wymienię też to koło z tworzywa.

    Pasek w tym modelu jednak nie jest wielorowkowy tylko zwykły i nawet wygląda dość badziewnie - wierzch i spód pokryty jakimś materiałem, a sam pasek jest trochę węższy niż wycięcie koła pasowego - chyba, że kiedyś był szerszy i się po prostu boki trochę pościerały.
  • #7
    User removed account
    Level 1  
  • #8
    GrandMasterT
    Level 24  
    Założyłem inny pasek, nieoryginalny - bo na szybko nie mogłem właściwego znaleźć i sprzęt działa. Jeśli wiecie gdzie można taki pasek w miarę od ręki kupić, proszę o info.

    Nowy pasek mam dobierany po prostu na długość i przekrój.
    Konstrukcja napędu w tej maszynie powoduje, że pasek zbyt długiej żywotności chyba nie ma - każda chwila pracy "na luzie" powoduje, że małe kółko kręci się trąc o pasek, a przy biegu wstecz - pasek biegu do przodu na dodatek przesuwa się w przeciwnym kierunku do obracającego się kółka.
    Naciąg linki ustawiłem mniej więcej tak, żeby z jednej strony można było uzyskać maksymalne rozluźnienie paska przy puszczonej dźwigni, a z drugiej - maksymalne wciśnięcie dźwigni wymaga trochę siły, przez co pasek jest silniej dociskany.

    Tak to wygląda, tu jeszcze na starym pasku:

    Glebogryzarka Texas lilly 532 - Regulacja lub naprawa napędu Glebogryzarka Texas lilly 532 - Regulacja lub naprawa napędu
    Glebogryzarka Texas lilly 532 - Regulacja lub naprawa napędu