Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Punto II FL - Zwarcie w lampce bagażnika, brak napięcia w lampce sufitowej

10 Oct 2015 21:17 2655 3
  • Level 11  
    Witam!
    Jak wiadomo Fiat lubi oszczędzać, w moim egzemplarzu przyoszczędził na lampce w bagażniku mimo kompletnej instalacji. Tak więc postanowiłem zamontować taśmę LED co jest dosyć popularne w tym egzemplarzu.
    Niestety podczas prób na "sucho" mogłem przez przypadek zrobić zwarcie ale żadnej "iskry" czy objaw zwarcia więc pomyślałem, że komputer odłączył napięcie bo normalnie odcina po 10 minutach. Zresztą sam moment zwarcia był bardzo krótki, bo szybko rozdzieliłem kable.
    Niemniej jednak postanowiłem dokończyć instalację, polutować co trzeba i dopiero sprawdzić.

    Niestety jak skończyłem to mimo zamknięcia i otwarcia klapy nic się nie świeciło, postanowiłem odpalić auto i spróbować na zapłonie - to samo. Wtedy też odkryłem że lampka sufitowa też się nie świeci - więc sprawdziłem bezpiecznik o numerze 39. Niestety cały, ale dla pewności wymieniłem na nowy i nic. Ten sam bezpiecznik odpowiada za radio - radio działa. Dla pewności wyjmowałem wszystkie bezpieczniki i je sprawdzałem - nawet te w komorze silnika sprawdziłem. Wszystko wydaje się OK.
    Jeszcze przed sprawdzeniem bezpieczników zauważyłem, że zrestartował się komputer pokładowy.

    Tak więc co mogłem popsuć? Wykluczyłem też awarię lampki sufitowej - sprawdzałem za pomocą żarówki W5W i nic.
    W aucie wszystko działa tak jak działało, czujniki otwartych drzwi, podświetlenie konsoli środkowej...

    Punto II FL - Zwarcie w lampce bagażnika, brak napięcia w lampce sufitowej

    Tutaj schematy obu lampek. C30 to bodajże małe urządzenie w przedziale bagażnika na co wskazuje położenie (masa lewy tył). Przy tym urządzeniu był biały dosyć gruby kabel który ledwo się trzymał. Poprawiłem go ale nic to nie dało. Dodatkowo inne urządzenia podłączone masą do C30 działają (np. centralny zamek)

    Tak więc nie mam zielonego pojęcia co jeszcze mogłem popsuć - po za samym komputerem pokładowym. Możliwe, że body pod wpływem zwarcia wywalił błąd i odłączył napięcie na tych wyjściach? Czy przez przypadek uwaliłem body?
    Niestety nie mam kabla żeby samemu sprawdzić błędy w body.
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Helpful post
    Moderator of Cars
    Jak widać ze schematu, masa idzie przez włącznik, plus z BCM... jest więc tam plus czy go nie ma? Jeśli nie ma to spalony driver w BCM.
  • HeluKabel Akademia WiedzyHeluKabel Akademia Wiedzy
  • Level 11  
    Jasnoniebiesko/żółta - AG
    Czerwono/żółta - RG
    Czarna - N
    Punto II FL - Zwarcie w lampce bagażnika, brak napięcia w lampce sufitowej

    Czarny - N - brak napięcia, test "ciągłości obwodu" pomiędzy czarnym a masą (śruba przy silniku wspomagania) wychodzi pozytywnie - multimetr piszczy.

    Czerwono/żółta - RG - tak samo jak wyżej

    Jasnoniebiesko/żółta - AG - 11,5 V, 11,05 V gdy kluczyk w pozycji na zapłonie i ok. 13,05 V przy odpalonym silniku.

    Dodatkowo między AG a RG i N próbowałem włączać żarówkę 5W i wtedy napięcie spadało do 0. Normalnie między AG a RG i N jest tak samo 11,5V

    Normalnie N i AG były chyba masą a RG było plusem. Piszę tak, ponieważ N i AG idą do tego samego końca żarówki a RG idzie do drugiego końca samo.

    Nie zmierzyłem nic na przewodach od lampki bagażnika, zrobię to jutro. Mam też zamiar jutro odłączyć akumulator na kilka minut i sprawdzić czy taki reset komputera coś pomoże.

    Zastanawia mnie tylko, dlaczego połączenie takie jakie było wcześniej nie zgadza się ze schematem bo było tak:
    Punto II FL - Zwarcie w lampce bagażnika, brak napięcia w lampce sufitowej

    Wg. schematu chyba powinno być tak, że czarny idzie na środkowy pin, a te dwa pozostałe przewody na zewnętrzne piny, a było odwrotnie.


    Tak przy okazji przeszukania całego google, znalazłem tylko jeden podobny przypadek: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1644269.html
    Niestety użytkownik nie logował się od ponad 2 lat, napisałem maila może jeszcze korzysta z tego maila i uda się z nim skontaktować.
  • Level 11  
    Głupi zbieg okoliczności...
    Zwarcie powodowało przeprowadzona przeze mnie modyfikacja oświetlenia. Nigdy by mi to nie wpadło do głowy, ponieważ przestało to działać dopiero gdy robiłem oświetlenie bagażnika.

    Zwarcie spowodowane było przygniecionym kablem przez śrubę, gdzieś nieopatrznie się wcisnął kabel. Podłączyłem oświetlenie bagażnika i działa! Oświetlenie lampki będzie działać dzisiaj bo oryginalna instalacja jest w rozsypce, gdyż podłączałem zewnętrzny układ oświetlenia kabiny - który zapewne i tak się spalił ze względu na to zwarcie, hmm ;p