Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd

cody3223 13 Paź 2015 19:49 2286 9
  • #1 13 Paź 2015 19:49
    cody3223
    Poziom 6  

    Cześć, mam, na razie teoretycznie, taką oto drezynę:

    Silnik: 230v AC (z generatora, choć wolałbym mięć silnik DC i akumulator) 1-2kw, zazwyczaj mają 2840 obrotów / minutę
    Waga: nie więcej niż 300kg
    Vmax: ~40 km/h
    Obwód koła drezyny: Około 1m, choć to może ulec zmianie

    Zakładam, że drezyna ma rozpędzić się do 40 km/h, a to daje jakieś 11.1 obrotów na sekundę, natomiast silnik maksymalnie daje około 47.3 obrotów na sekundę.
    Moje pytanie do was: Jakie przełożenie przekładni użyć? 1:4?

    0 9
  • #2 13 Paź 2015 20:05
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Po co tak kombinować? I tak będziesz jeździł z silnikiem spalinowym w generatorze. To zastosuj przekładnię hydrauliczną lub CVT i napędzaj drezynę bez przekształcania energii silnika na prąd.

    1
  • #3 13 Paź 2015 20:11
    cody3223
    Poziom 6  

    Błażej napisał:
    Po co tak kombinować? I tak będziesz jeździł z silnikiem spalinowym w generatorze. To zastosuj przekładnię hydrauliczną lub CVT i napędzaj drezynę bez przekształcania energii silnika na prąd.

    Głównie rozchodzi mi się o to, czy trzeba stosować przekładnie, i jakie przełożenie, sposób napędzania mam jeszcze do przemyślenia (zastanawiam się nad zasilaniem DC z Akumulatorów, lecz silniki są trochę drogie)

    0
  • #4 13 Paź 2015 20:45
    Tommy82
    Poziom 39  

    A czemu nie wprost spalinowo?

    1
  • #5 13 Paź 2015 21:21
    cody3223
    Poziom 6  

    Tommy82 napisał:
    A czemu nie wprost spalinowo?

    W sumie to pomysł z generatorem jest durny, ale zastanawiam się nad akumulatorami, ale nadal proszę o odpowiedź na moje pytanie: Czy budując mechanizm napędowy mam zakładać, że silnik poprzez przekładnię ma dawać tyle obrotów/s, ile wynosi Vmax przekształcone na obroty kół / s?

    0
  • #6 13 Paź 2015 21:35
    Tommy82
    Poziom 39  

    Jak się dobrze rozumiemy to z grubsza tak
    Ale jest jeszcze
    - kwestia poślizgu po drodze czy na kołach.
    - kwestia mocy napędu czyli czy przy danych obrotach będzie w stanie równoważyć opory dla założonej prędkości

    1
  • #7 14 Paź 2015 08:57
    cody3223
    Poziom 6  

    Ok, dzięki za odpowiedź, mam jeszcze pytanie:
    Czy jest jakiś wzór, albo powiedzielibyście mi jakie przyśpieszenie (a) osiągnie drezyna znając jej moc oraz moment obrotowy, oraz czy w ogóle ruszy?
    .
    .
    .
    Ok, po całym dniu grzebania w internecie oto jest odpowiedź, dla wszystkich szukających podobnego pytania:
    Fnap (Siła napędowa) = M (Moment obrotowy w Nm) / R (promień koła w metrach)
    Ft (Siła oporu toczenia) = u (współczynnik tarcia W METRACH!!) / R (promień) * N (nacisk ciała na podłoże, masa * przyśpieszenie ziemskie)

    u dla kół stalowych i szyn wynosi ~0.009-0.005 metrów

    Fw = Fnap - Ft

    a = Fw / m [kg]

    I tak oto możemy obliczyć przyśpieszenie, wiedząc jaki mamy silnik.

    Niestety, w moim przypadku a jest na minusie, więc muszę użyć mocniejszego silnika
    Coś mi się lewo policzyło, na 1 silniku a = 0.152 m/s2

    0
  • #8 26 Paź 2015 22:36
    tomek_wlkp
    Poziom 15  

    Pozwolę sobie odgrzebać temat :) Również myślałem nad zastosowaniem spalinowo-elektrycznego napędu do drezyny ale koszt agregatu, falownika i silnika skutecznie mnie odstraszył od tego pomysłu. Fakt jest taki że nie było by problemu z jazdą w dwóch kierunkach, postanowiłem jednak że w swojej drezynce zastosuję obrotnicę i po prostu będę ją obracał... Co do samego napędu to zastosowałem u siebie (bazując się na konstrukcji drezyniarzy z Piaseczna) silnik GX160 - w moim przypadku pochodzi z rozbitego gokarta. W obliczeniu przełożenia pomógł mi kolega i zrobił mi taki fajny arkusz kalkulacyjny:
    Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd
    Przy silniku mam dedykowane sprzęgło odśrodkowe mokre z przełożeniem 1:2 co skutkuje że na wałku wyjściowym zamiast max 3200 obr/min mam 1600 obr/min a tym samym większy moment obrotowy, następnie zastosowałem przełożenie pasowe 1:1 z możliwością pracy 1:2 gdyby zaszła potrzeba zwiększenia "mocy" :)
    Moim założeniem tak jak w twoim przypadku było vmax 40 - 50 kmh...
    W arkuszu kalkulacyjnym widocznym wyżej mogę zmieniać średnice zębatek w przełożeniu co nie stało na przeszkodzie abym wpisał tam ilość zębów i tak wpisując 17 druga zębatka wyszła mi około 38 zębów i takie też zastosowałem...
    Przełożenie więc jakie mam u siebie to 1:2 na sprzęgle mokrym, 1:1 lub 1:2 na pasku klinowym w zależności jak go założę i 1:2,23 na łańcuchu, przy tej konfiguracji powinienem teoretycznie uzyskać vmax: 47km/h jeżeli faktycznie udało by mi się rozpędzić silnik do 3200obr/min na co oczywiście biorę poprawkę bo tyle to on bez obciążenia tylko potrafi :)
    Dorzucam kilka fotek jak to wygląda na moim wynalazku :)
    Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd

    1
  • #9 27 Paź 2015 10:06
    cody3223
    Poziom 6  

    tomek_wlkp napisał:
    Pozwolę sobie odgrzebać temat :) Również myślałem nad zastosowaniem spalinowo-elektrycznego napędu do drezyny ale koszt agregatu, falownika i silnika skutecznie mnie odstraszył od tego pomysłu. Fakt jest taki że nie było by problemu z jazdą w dwóch kierunkach, postanowiłem jednak że w swojej drezynce zastosuję obrotnicę i po prostu będę ją obracał... Co do samego napędu to zastosowałem u siebie (bazując się na konstrukcji drezyniarzy z Piaseczna) silnik GX160 - w moim przypadku pochodzi z rozbitego gokarta. W obliczeniu przełożenia pomógł mi kolega i zrobił mi taki fajny arkusz kalkulacyjny:
    Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd
    Przy silniku mam dedykowane sprzęgło odśrodkowe mokre z przełożeniem 1:2 co skutkuje że na wałku wyjściowym zamiast max 3200 obr/min mam 1600 obr/min a tym samym większy moment obrotowy, następnie zastosowałem przełożenie pasowe 1:1 z możliwością pracy 1:2 gdyby zaszła potrzeba zwiększenia "mocy" :)
    Moim założeniem tak jak w twoim przypadku było vmax 40 - 50 kmh...
    W arkuszu kalkulacyjnym widocznym wyżej mogę zmieniać średnice zębatek w przełożeniu co nie stało na przeszkodzie abym wpisał tam ilość zębów i tak wpisując 17 druga zębatka wyszła mi około 38 zębów i takie też zastosowałem...
    Przełożenie więc jakie mam u siebie to 1:2 na sprzęgle mokrym, 1:1 lub 1:2 na pasku klinowym w zależności jak go założę i 1:2,23 na łańcuchu, przy tej konfiguracji powinienem teoretycznie uzyskać vmax: 47km/h jeżeli faktycznie udało by mi się rozpędzić silnik do 3200obr/min na co oczywiście biorę poprawkę bo tyle to on bez obciążenia tylko potrafi :)
    Dorzucam kilka fotek jak to wygląda na moim wynalazku :)
    Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd

    Dzięki za odpowiedź, lecz ja jednak wolałbym użyć napędu elektrycznego z akumulatorów - łatwiejsze sterowanie, i kilka innych plusów.
    Jednak mam problem, czy 2 kW starczy do w miarę szybkiego rozpędzenia 200kg drezyny.
    Mam do ciebie jeszcze kilka pytań:
    Jaka jest waga drezyny?
    Jak szybko się rozpędza (w sensie czy się nie ślimaczy:) )?
    Jak zamontowałeś, zębate lub koło pasowe na osi?
    Jak zrobiłeś hamulec?

    0
  • #10 27 Paź 2015 18:27
    tomek_wlkp
    Poziom 15  

    cody3223 napisał:

    Mam do ciebie jeszcze kilka pytań:
    Jaka jest waga drezyny?
    Jak szybko się rozpędza (w sensie czy się nie ślimaczy:) )?
    Jak zamontowałeś, zębate lub koło pasowe na osi?
    Jak zrobiłeś hamulec?


    Na chwilę obecną drezyna waży około 200kg a docelowo myślę że będzie dwa razy tyle, to jest dopiero zespawana rama z układem jezdnym, silnikiem i szkieletami ławek...
    Jak szybko się rozpędza nie wiem bo jeszcze nią nie jeździłem, muszę skończyć hamulce i wszystko dokładniej zespawać...
    Jak zamontowane jest koło zębate na osi i tarcze hamulcowe przedstawiam na zdjęciach:
    Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd Drezyna - Jakie przełożenie przekładni i napęd

    Są to po prostu wytoczone flansze nasuwane na oś a na nich jest osadzona zębatka i tarcza hamulcowa... Te flansze docelowo zostaną razem z osią przewiercone na wylot i zblokowane śrubą ...

    1