Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak sprawdzić czy silnik 1 fazowy jest sprawny?

mateusz0081 15 Oct 2015 18:50 19896 10
  • #1
    mateusz0081
    Level 13  
    Witam
    Od dwóch dni nie pracuje mi silnik od podajnika w piecu na ekogroszek.
    Sterownik od pieca wysyła napięcie lecz już sam silnik nie działa.
    Czy cewka/ przekaźnik może mieć tutaj winę i silnik poprzez uszkodzoną cewkę nie będzie działać czy po prostu padł sam silnik ?
    Silnik nie wydaje żadnych dzwięków, nie buczy jak by zamarł na amen.



    Mógł bym w jakiś sposób to sprawdzić omijając cewke ?


    Jak sprawdzić czy silnik 1 fazowy jest sprawny? Jak sprawdzić czy silnik 1 fazowy jest sprawny? Jak sprawdzić czy silnik 1 fazowy jest sprawny? Jak sprawdzić czy silnik 1 fazowy jest sprawny? Jak sprawdzić czy silnik 1 fazowy jest sprawny?
  • #2
    janszy3643
    Level 29  
    Nie wiem w czym problem włącz sam silnik pod 230V, pomijając cała automatykę. Po drodze masz jeszcze wyłącznik kołyskowy montowany na korpusie silnika.
  • #3
    mateusz0081
    Level 13  
    Podłączałem bezpośrednio i nie nie reaguje.
    A więc będzie spalony silnik (uzwojenie) ?
  • #4
    stanislaw1954
    Level 43  
    Rozłącz połączenia na kostce zaciskowej, omomierz w rękę i posprawdzaj ciągłość uzwojeń. Tylko trzeba trochę wiedzy jak to zrobić.
  • #5
    noszczyk24
    Level 14  
    Ja bym stawiał na zabezpieczenie termiczne (może być ukryte w uzwojeniu)
  • #6
    mateusz0081
    Level 13  
    Na mierniku jak ustawie na Ohm-y też pójdzie wykonać pomiar?
    Z silnika wychodzi 6 przewodów , parzyste kolory będą ja by ciągłością uzwojenia ?
    Czyli np. Zielony- Zielony , Żółty - Żółty itd ?
  • #7
    timon125
    Level 24  
    Na samym początku sprawdź przełącznik czy ma przejście.Potem ponumeruj wszystkie wyprowadzenia,napisz schemat na kartce i zmierz wszystkie możliwe kombinacje połączeń.
    Widzę że silnik jest 2 biegowy.Z obecności kondensatora wnioskuje że ma wyprowadzenia jak 3 fazowy,więc powinny być 3 cewki ale ma 2 prędkości więc pewnie układ ma 6 uzwojeń połączonych w tzw. podwójną gwiazdę.Pewności nie mam ale tak mi to wygląda.Dasz na ohmy to właśnie coś będzie pokazywać.Zmierz dokładnie bo już niewielkie odchyłki różnicy między np. 1 a 2 cewką może świadczyć o uszkodzeniu silnika(skrót zwojowy).Ale wtedy by działał.Powinny być też 2 wartości oporności poszczególnych połączeń cewek. Na przykład pojedyncza cewka będzie mieć np. 17 ohm i takich będzie 6 ale będą przypadki kiedy zmierzysz szeregowo dwie na raz i ci pokaże 34 ohm.Nie jest to takie do końca proste.
  • #8
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    timon125 wrote:
    ale ma 2 prędkości więc pewnie układ ma 6 uzwojeń połączonych w tzw. podwójną gwiazdę
    A z czego to Kolega wywnioskował ? Z fusów po kawie ? Tabliczka znamionowa silnika pokazana jak ta lala, tabliczka zaciskowa także. Niestety te kondensatory mają tendencje do przebijania się, a to w wiekszosci skutkuje zniszczeniem (spaleniem ) uzwojen. Omomierz i badać !

    Dodano po 6 [minuty]:

    timon125 wrote:
    niewielkie odchyłki różnicy między np. 1 a 2 cewką może świadczyć o uszkodzeniu silnika(skrót zwojowy)
    Kolejne brednie. To silnik jednofazowy z kondensatorem ,,pracy". W takim przypadku, róznice rezystancji uzwojen sa bardzo duże. Jeżeli zainteresowany stwierdzil ( zmierzył), że silnik jest zasilany poprawnie, a nawet nie ,,buczy :D " to koniec dyskusji.

    Dodano po 4 [minuty]:

    mateusz0081 wrote:
    A więc będzie spalony silnik (uzwojenie) ?
    Wszystko na to wskazuje, acha a wirnik można obrócić ręcznie ? Może przekładnia się zablokowała ?
  • #9
    timon125
    Level 24  
    No nareszcie w końcu z kimś pobawię się w cytaty.
    Więc : timon125 napisał:
    ale ma 2 prędkości więc pewnie układ ma 6 uzwojeń połączonych w tzw. podwójną gwiazdę
    A z czego to Kolega wywnioskował ? Z fusów po kawie ? Tabliczka znamionowa silnika pokazana jak ta lala, tabliczka zaciskowa także. Niestety te kondensatory mają tendencje do przebijania się, a to w wiekszosci skutkuje zniszczeniem (spaleniem ) uzwojeń. Omomierz i badać !
    Kolega to wywnioskował po przełączniku prędkości a widzę że mój kolega wnioski wyciągnął z tabliczki znamionowej i zaciskowej tzn ma blade,żeby nie powiedzieć zielone, pojęcie o silnikach z uzwojeniem podwójnej gwiazdy.
    Kondensatory mnie kompletnie nie obchodzą czy przebijają czy nie jak diagnozuje jaki to silnik.Bo najpierw trzeba wiedzieć z czym ma się doczynienia a nie rzucać hasła że przebijają kondensatory.To nie spot przedwyborczy tylko ustalenie z czym mamy do czynienia i jak to rozwiązać kolego.
    Następna wypowiedż która wypadła z rękawa:timon125 napisał:
    niewielkie odchyłki różnicy między np. 1 a 2 cewką może świadczyć o uszkodzeniu silnika(skrót zwojowy)
    Kolejne brednie. To silnik jednofazowy z kondensatorem ,,pracy". W takim przypadku, różnice rezystancji uzwojeń sa bardzo duże. Jeżeli zainteresowany stwierdzil ( zmierzył), że silnik jest zasilany poprawnie, a nawet nie ,,buczy :D " to koniec dyskusji.
    Brednie to kolega pisze nie czytając ze zrozumieniem całego tematu i strzelając posty jak z karabinu maszynowego bez pytania o co chodzi.A dokładnie chodzi o to że silnik ma co najmniej 3 cewki i pisz człowieku co chcesz ja wiem że one są identyczne.Robię pomiary bez kondów nie tak jak kolega ze wszystkim.Zastanów się co wychodzi spod twoich palców do innych bo możesz kogoś w głęboki błąd wprowadzić.
  • #11
    mateusz0081
    Level 13  
    Termik był do wymiany , a więc temat rozwiązany.