Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Zasilacze UPS
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jaki PROSTOWNIK do kampera

Kiliam 17 Paź 2015 14:03 1632 10
  • #1 17 Paź 2015 14:03
    Kiliam
    Poziom 7  

    Witam

    mam małego kampera, który posiada 3 akumulatory. Z przodu do zasilania i pracy silnika posiada 2 x 70 Ah matowany oryginalnie i połączony szeregowo. Dodatkowo mam jeszcze jeden akumulator 110 Ah, który jest zamontowany z tylu i również połączony jest szeregowo z akumulatorami z przodu aby mógł być ładowany z alternatora podczas jazdy.

    chce rozbudować instalację elektryczną. poprowadzę zasilanie sieciowe z zewnątrz 220V / 230V do którego będzie podłączony prostownik, który będzie lądować wszystkie akumulatory gdy kamper jest na kempingu.

    JAKIEJ MOCY POWINIEN BYĆ PROSTOWNIK?
    czy może to być taki o wydajności 120 Ah jak ten http://www.conrad.pl/Prostownik-automatyczny-...=conrad&pi=1339997&ci=SHOP_AREA_14724_0310070

    czy na przykład musi to być coś mocniejszego skoro 2 x 70Ah + 110Ah = 250Ah, to moze musi to byc cos takiego http://www.conrad.pl/Prostownik-automatyczny-...8=conrad&pi=841922&ci=SHOP_AREA_14724_0310070 lub http://www.conrad.pl/Prostownik-automatyczny-...8=conrad&pi=841859&ci=SHOP_AREA_14724_0310070

    0 10
  • Zasilacze Ups
  • #2 17 Paź 2015 14:24
    ziomus90210
    Poziom 35  

    AttoHenry??? (aH)


    Narysuj jak są połączone. Chyba mylisz się co do tego szeregowego. Jakie napięcie masz w instalacji 12V? Jeśli tak to aku połączone są równolegle i ich pojemność trzeba dodać więc 2x70+110=250 Ah (nie "aH") Więc prostownik powinien mieć wydajność prądową przynajmniej 25A.

    Oczywiście każdym z podanych naładujesz ten zestaw ale w przypadku pierwszego będzie to trwało wieki....

    0
  • #3 17 Paź 2015 20:28
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Jeżeli będziesz miał 3 akumulatory połączone równolegle o takiej samej pojemności to powinne naładować się praktycznie w jednakowym czasie lecz jeżeli jeden z nich będzie o większej pojemności jak ten 110Ah to jego ładowanie żeby w pełni był naładowany musi być przedłużone gdy pozostałe 2 będą już intensywnie gazowały.Akumulatory zamontowane w samochodzie powinny być ładowane przy otwartej masce samochodu bo wydobywający się gaz w trakcie ładowania jest niezwykle wybuchowy.Same akumulatory po procesie ładowania powinny w celu odgazowania na spokojnie przez 2 godziny postać bez odpalania samochodu.Ladowanie akumulatorów również pod zamkniętą maską ma duży wpływ na korozję elementów zabudowanych pod maską silnika.Proponuję raz ładować 2x70 Ah prądem 14A a drugi osobno prądem około 10A

    0
  • Zasilacze Ups
  • Pomocny post
    #4 17 Paź 2015 21:15
    kwok
    Poziom 39  

    Kiliam napisał:
    chce rozbudowac instalcje elektryczna. poprowadze zailanie sieciowe z zewnatrz 220V / 230V do ktorego bedzie podlaczony prostownik, ktory bedzie ladowac wszystkie akumulatory gdy kamper jest na kampingu.


    Oznacza to że jak będziesz na kempingu to będziesz używał prądu z sieci ale przetworzonego na 12V. Zakładając że aku będą naładowane to prostownik musi swoją wydajnością pokryć zapotrzebowanie na oświetlenie, laptop itd. tzn że musi dać tyle prądu ile potrzeba do zasilenia używanych urządzeń + parę amper zapasu na ładowanie aku jeśli będą niedoładowane. Żeby nie było problemu z gazowaniem aku ładowarka musi ładować jak alternator (stałe napięcie) albo musi mieć automatyczne odłączanie ładowania po osiągnięciu 14,2V i do tego żeby się nie spaliła musi mieć ogranicznik prądu tzn że jeśli ma wydajność 15A to w żaden sposób nie można jej zmusić żeby dała więcej (nawet zwarciem).
    Podsumowując to wszystko wypada kupić ładowarkę impulsową o wydajności 45A z co najmniej 2 separowanymi wyjściami plusowymi. Ostatnio kupowałem klientowi do łodzi motorowej i kosztowała 2400zł.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Dopiero zapoznałem się z twoją propozycją i generalnie jest ok tylko że prądu mało. Masz zainstalowane razem 260Ah czyli licząc zdrowe ładowanie prądem 10-godzinnym musisz mieć 26A a nie 4. Myślę że jeśli nie chcesz mieć problemu to musisz zainwestować trochę więcej niż 100zł.
    Ostatecznie jak nie masz 2400 to możesz zastosować to http://www.conrad.pl/Prostownik-automatyczny-...8=conrad&pi=841860&ci=SHOP_AREA_14724_0310070 tylko trochę nie rozumiem o co chodzi z tym 12A,24A w opisie. Jeśli w tym kamperze ten aku 110Ah jest dołączany do pozostałych kiedy alternator pracuje to możesz zastosować mniejszy prostownik (podłączony tylko do tego aku 110Ah)ale najpierw trzeba zacząć od zapotrzebowania prądowego urządzeń zainstalowanych w pojeździe +10A zapasu.

    0
  • Pomocny post
    #5 18 Paź 2015 00:06
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Oprócz istniejącej już instalacji 12V połóż w kamperze instalację 230V zabezpieczając nowe obwody bezpiecznikami typu S oraz zamontuj różnicówkę przeciwporażeniową i na na kempingu będziesz kampera zasilał bezpośrednio z sieci 230V a lodówkę jak Masz na napięcie 12V to wystarczy odpowiedni zasilacz 230/12V i po robocie.

    0
  • Pomocny post
    #6 18 Paź 2015 00:20
    tzok
    Moderator Samochody

    To są tylko moje dobre rady, czy się do nich zastosujesz to już Twoja sprawa.

    1) Akumulator zasilający część mieszkalną (pomocniczy) powinien być niezależny od akumulatora/akumulatorów używanych do uruchamiania silnika (rozruchowy) tak aby odbiorniki w części mieszkalne nie mogły rozładować akumulatora rozruchowego. Należy zastosować przekaźnik łączący oba obwody tylko podczas pracy silnika (celem ładowania akumulatora pomocniczego z alternatora). Jeśli akumulatory są podłączone + do + i - do - to są połączone równolegle, nie szeregowo.

    2) Do ładowania akumulatora pomocniczego podczas postoju na campingu z dostępem do sieci 230VAC można użyć dedykowanych do tego typu rozwiązań przetwornic z ładowarką buforową. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, działające jak komputerowy zasilacz awaryjny. Tym sposobem masz załatwioną kwestię ładowania akumulatora pomocniczego gdy na campingu jesteś podpięty do sieci 230VAC, oraz dostęp do napięcia 230VAC (wytwarzanego z 12VDC) gdy podłączenia do sieci nie masz lub nastąpiła przerwa w dostawie prądu. Ładowarką buforową szybko nie naładujesz akumulatora ale za to może być podłączona do akumulatora dowolnie długo bez obaw o jego przeładowanie.
    Szukaj na allegro pod hasłem "przetwornica ups prostownik 12V 230V".

    2a) Jeśli nie potrzebujesz korzystać z przetwornicy, za to często długo korzystasz z zasilania 12V bez dostępu do ładowania, lepsza będzie ładowarka impulsowa (do pracy cyklicznej). Większość ładowarek impulsowych ma również tryb podtrzymania (czyli pracy buforowej). Przyda Ci się ładowarka o prądzie ładowania na poziomie 10-12A.

    3) Do zasilania odbiorników 12V (pompki do wody, oświetlenie) możesz użyć zasilacza, przełączanego z akumulatorem przez przekaźnik. Wtedy przy dostępie do sieci 230VAC akumulator jest tylko ładowany, nic nie jest z niego zasilane.

    4) Oświetlenie warto przerobić na LEDowe 12V.

    Pozostaje kwestia lodówki, ale one chyba zawsze mają opcję 230VAC (zazwyczaj 12/230/LPG), a na 12V chłodzą raczej słabo (co najwyżej jako podtrzymanie podczas jazdy).

    0
  • #7 18 Paź 2015 15:56
    Kiliam
    Poziom 7  

    dziekuje za wszystkie odpowiedzi

    rzeczywiscie, akumulatory sa polaczone równolegle.

    i tak jak zasugerowal bardzo slusznie kierbedz4 w kamperze beda dwie instalacje 12v i 230V. 12V instalacje bedzie funkcjonowac w momencie, kiedy nie bedzie podlaczenia do sieci 230V. natomiast gdy bedzie podlaczenie do sieci 230V, na kampingu, bede korzystal z oddzielnych gniazdek 230V a nie z tych, gdzie prad 230V bedzie plynal z 12V akumulatora przez przetwornicę. Dodatkowo jest to maly kamperek i nie ma tam dodatkowych energochłonnych urządzeń takich jak lodówka czy tv, jedynie laptop, ktory jest zasilany z gniazdka.
    A zatem ładowanie bedzie potrzebne jedynie na kampingach i poza sezonem, gdy auto bedzie ciagle stalo a zatem majac 250 Ah do naladowania oplaca sie zakupic prostownik taki jak zasugerował kwok http://www.conrad.pl/Prostownik-automatyczny-...=conrad&pi=841860&ci=SHOP_AREA_14724_0310070,, ktory ma potencjalnie 24A ładowania, który doładuje akumulatory w raczej rozsądnym przedziale czasu ale co z gazowaniem akumulatorów? czy większa ilość amperów nie oznacza, że będą one szybciej gazować a co za tym idzie, czy nie powinno się dążyć do tego, aby wypośrodkować jakoś ilość amperów? czy tak naprawde jedynym wyjsciem z owej sytuacji, tak jak zasugerował tzok, jest ładowarka impulsowa o poziomie ładowania 10-12A??

    0
  • #8 18 Paź 2015 17:36
    tzok
    Moderator Samochody

    Kiliam napisał:
    gdy bedzie podlaczenie do sieci 230V, na kampingu, bede korzystal z oddzielnych gniazdek 230V a nie z tych, gdzie prad 230V bedzie plynal z 12V akumulatora przez przetwornicę.
    Nie ma takiej potrzeby, przetwornica którą zaproponowałem ma funkcję UPS, po co dublować gniazdka? Nawet gdybyś użył przetwornicy bez takiej funkcji, można ją bardzo łatwo dodać.

    Nie jest dobrym pomysłem łączenie równoległe różnych akumulatorów (będą się nawzajem rozładowywały), a jeszcze gorszym pomysłem jest ich ładowanie w takim układzie przy pomocy automatycznej (tzw. inteligentnej) ładowarki. Także w ogóle nie podoba mi się zaproponowane przez Ciebie rozwiązanie. Jeszcze raz przypomnę o konieczności odseparowania akumulatora rozruchowego (wystarczy jak zostawisz jedną 70Ah) od pomocniczego. Z rozruchowego nie korzystasz na postoju i nie musisz go ładować - ładuje się w czasie jazdy.

    Koniec końców - potrzebujesz dwóch rzeczy: przetwornicy z ładowarką buforową dla akumulatora pomocniczego i inteligentnej ładowarki impulsowej do ładowania akumulatora rozruchowego/pomocniczego w razie ich głębokiego rozładowania. W takim układzie wystarczy Ci prostownik 12A (ok 12h ładowania akumulatora 120Ah). Im mniejszy prąd ładowania (i dłuższy czas ładowania) tym zdrowiej dla akumulatora.

    0
  • #9 18 Paź 2015 18:03
    Kiliam
    Poziom 7  

    tzok napisał:
    Nie ma takiej potrzeby, przetwornica którą zaproponowałem ma funkcję UPS, po co dublować gniazdka?

    nie chcę uzyc proponowanej przetwornicy UPS, choc trzeba przyznac jest to kuszaca opcja

    rzeczywiscie nie jest dobrym pomyslem, aby laczyc rownolegle akumulatory o roznych wielkosciach ale normalnie akumulatory w komorze silnika (2x70) sa rozlaczone od tego z tylu (110) i mam mozliwosc polaczenia ich w momencie, gdy chce ladowac je z alternatora podczas jazdy. Poniewaz zostalo to tak zaprojektowane nie mam mozliwosci, aby rozlaczyc akumulatory w komorze silnika wiec taka opcja odpada.
    co doprowadza nas do stwierdzenia, ze akumulator rozruchowy, mimo iz laduje sie podczas jazdy, musi byc ladowany sieciowo, poniewaz kamper z uwagi na swoje przeznaczenie stoi wieksza czesc roku i wtedy akumulator rozruchowy musi byc ladowany. Z tego co sie orientuje moj akumulator nie przezyje 6 miesiecy ( w tym zimy) bez ladowania.
    Jedyne co mi przychodzi do glowy, i jest zainspirowane Twoja wypowiedzią tzok, to to, zeby byly dwa prostowniki. 1 dedykowany 110 Ah a drugi wylacznie dla 2x70Ah? Czy w takim przypadku myslisz, ze lepiej zastosowac ladowarki impulsowe czy prostownik z mikroprocesorem??

    0
  • Pomocny post
    #10 18 Paź 2015 18:23
    tzok
    Moderator Samochody

    Kiliam napisał:
    ladowarki impulsowe czy prostownik z mikroprocesorem
    W zasadzie pojęcia zamienne. Większość ładowarek impulsowych ma sterowanie mikroprocesorowe.

    Kiliam napisał:
    1 dedykowany 110 Ah a drugi wylacznie dla 2x70Ah?
    Nie wystarczy jeden prostownik? Potrzebujesz je ładować w tym samym czasie?

    Kiliam napisał:
    akumulatory w komorze silnika (2x70) sa rozlaczone od tego z tylu (110) i mam mozliwosc polaczenia ich w momencie, gdy chce ladowac je z alternatora podczas jazdy.
    To dobre rozwiązanie, ale łączenie można niewielkim nakładem zautomatyzować.

    Kiliam napisał:
    nie chcę uzyc proponowanej przetwornicy UPS
    Do zwykłej przetwornicy też można łatwo dobudować układ przełączający wewnętrzną instalację 230V między przetwornicę, a sieć 230V - wystarczy stycznik z cewką 230VAC lub z cewką 12/24VDC i transformator z mostkiem prostowniczym. Swojego czasu na Allegro były oferowane nawet takie automaty.

    0
  • #11 18 Paź 2015 19:09
    Kiliam
    Poziom 7  

    dziękuję wszystkim za jakże owocny wkład w dyskusję

    ponieważ nie znam się na budowaniu skomplikowanych instalacji postanowiłem trzymać się prostych i sprawdzonych rozwiązań i tak postanowiłem zamontować dwie równolegle pracujące instalacje 12V i 230V, gdzie z sieci będą zasilane dwie ładowarki indukcyjne. Z przodu w komorze silnika będzie ładowarka CTEK MXS7 lądująca akumulatory 2x70Ah a z tylu będzie ładowarka CTEK MXS5, która równocześnie będzie w stanie ładować wewnętrzny akumulator 110 Ah.

    Dzięki rozdzieleniu akumulatorów i zastosowaniu ładowarek indukcyjnych skróci się czas ładowania i nie będzie miała znaczenia różnica w pojemności akumulatorów jak i problem gazowania będzie pod kontrolą a akumulatory będą utrzymywane w lepszej kondycji.

    0