Jeśli chcemy hodować rośliny takie jak papryka, pomidory czy dynia, musimy najpierw pozwolić wyrosnąć sadzonkom z nasion. Aby było to możliwe, trzeba zapewnić im komfortowe warunki do wzrostu, najlepiej w domu, gdzie jest ciepło. Jeśli chcemy pomóc kiełkować i wzrastać naszym roślinkom, możemy zbudować zaprezentowany poniżej oświetlacz LEDowy, który ma wspomagać wzrost roślin. Pozwala on na hodowanie zdrowszych roślin w lepszej kondycji.
Autor projektu postawił sobie trzy wyzwania, projektując ten system:
Cena: Poszukiwano możliwie najtańszych elementów, aby cały system kosztował niewiele - coś w sam raz dla osób z ograniczonym budżetem.
Wydajność: Diody elektroluminescencyjne są o wiele bardziej wydajne niż konwencjonalne źródła światła. Ale to nie wszystko - autor tak dobrał długości emitowanego przez LEDy światła, aby trafić w maksima absorpcji roślin, co pozwala zmaksymalizować wydajność energetyczną systemu.
Pozbawiony wentylatorów: Wytwarzanie ciepła jest ogromnym problemem w przypadku LEDów. Z uwagi na montaż diod na radiatorze dzięki klejowi przewodzącemu ciepło, do odprowadzania ciepła wystarczył sam radiator i nie było konieczności wykorzystywania mechanicznej wentylacji do wspomagania chłodzenia.
Praca z użyciem prądu elektrycznego zawsze jest niebezpieczna, więc jeśli nie masz doświadczenia w tego rodzaju pracach, przed przystąpieniem do realizacji projektu zasięgnij podstawowych informacji. Postępuj ostrożnie i pamiętaj o swoim bezpieczeństwie.
Krok 1: potrzebne materiały
14 x Czerwone diody LED (650-660nm): 5.74$ (za 50 sztuk)
2 x Niebieskie diody LED (450nm): 0.51$
4 x Białe diody LED (6500K): 0.91$
Zasilacz 24 V o mocy 60 W: 14$
2 x Przetwornice DC-DC oparte o LM2596: 1.90$
Arkusz blachy 800 mm x 150 mm: 1.92$
Klej termoprzewodzący
Śrubki
Kabelki
Razem - ok. 30?
Potrzebne narzędzia: lutownica, wiertarka, obcinaczki do drutu i ściągacz do izolacji.
Krok 2: Pomysł
Rośliny nie potrzebują pełnego spektrum światła. Najlepiej absorbują w zakresie niebieskim: 450-480 nm i czerwonym: 650-700 nm. Aby oszczędzić energię, najlepiej jest zastosować oświetlenie jedynie w tym zakresie spektralnym, ewentualnie z dobrą domieszką światłą białego. Nie wiadomo do końca, jaka konfiguracja jest optymalna, aby rośliny otrzymywały dostateczną ilość energii, ale ta zaprezentowana tutaj działa poprawnie. Autor projektu zachęca jednocześnie do własnych eksperymentów i testowania innych konfiguracji.
Krok 3: Przygotowanie metalowej powierzchni
Przed montażem diod trzeba umyć powierzchnię blachy i tylne strony LEDów. Istotne jest, aby powierzchnie klejone wolne były od tłuszczów, dlatego też do czyszczenia wybrać należy jakiś alkohol. Następnie na powierzchni narysować można linie, mające pomóc nam w poprawnym umieszczeniu diod LED.
Krok 4: Klejenie diod LED
Wykorzystanie kleju termoprzewodzącego pozwala na przyklejenie diod do metalowej powierzchni w taki sposób, że ciepło będzie mogło odpływać z diody do metalowej blachy. Diody przyklejać można zgodnie z załączoną tutaj instrukcją lub też przetestować własną autorską konfigurację. Podczas klejenia najlepiej używać małej ilości kleju - cieńsza warstwa lepiej przewodzić będzie ciepło.
Krok 5: Wywiercenie otworów pod montaż przetwornic
Na tym etapie wiercić będziemy otwory w arkuszu blachy, na której zamontowaliśmy diody LED. Wiercimy otwory do montażu przetwornic opartych o LM2596. Wiercimy je też w narożnikach do późniejszego zamocowania całej konstrukcji.
Krok 6: Ustawianie napięcia wyjściowego przetwornic
Po przylutowaniu kabli zasilających do przetwornic musimy sprawdzić napięcie wyjściowe z modułów. Wykorzystując do sprawdzania multimetr mierzymy napięcie. Na jednym wyjściu ustawiamy napięcie wyjściowe równe 19,6 V (dla diod niebieskich i białych), a na drugim 15,4 V (dla diod czerwonych). Napięcie wyjściowe modułu zmieniamy z wykorzystaniem potencjometru na PCB modułu.
Krok 7: Lutowanie
Lutowanie elementów w oświetlaczu to prosta, mechaniczna czynność. Jeśli nie masz doświadczenia w lutowaniu to najlepiej najpierw trochę się podszkolić. W innym przypadku łatwo można zrobić sobie krzywdę lub uszkodzić elementy składowe. Uważajcie!
Krok 8: Czy to działa? Testowanie
Podłączamy nasz system do zasilania i patrzymy czy działa - jeśli tak, to możemy już go zawiesić nad roślinami czy gdziekolwiek jest nam on potrzebny.
Źródło: http://www.instructables.com/id/60W-30-Dimmable-LED-Grow-Light/?ALLSTEPS
Autor projektu postawił sobie trzy wyzwania, projektując ten system:
Cena: Poszukiwano możliwie najtańszych elementów, aby cały system kosztował niewiele - coś w sam raz dla osób z ograniczonym budżetem.
Wydajność: Diody elektroluminescencyjne są o wiele bardziej wydajne niż konwencjonalne źródła światła. Ale to nie wszystko - autor tak dobrał długości emitowanego przez LEDy światła, aby trafić w maksima absorpcji roślin, co pozwala zmaksymalizować wydajność energetyczną systemu.
Pozbawiony wentylatorów: Wytwarzanie ciepła jest ogromnym problemem w przypadku LEDów. Z uwagi na montaż diod na radiatorze dzięki klejowi przewodzącemu ciepło, do odprowadzania ciepła wystarczył sam radiator i nie było konieczności wykorzystywania mechanicznej wentylacji do wspomagania chłodzenia.
UWAGA
Praca z użyciem prądu elektrycznego zawsze jest niebezpieczna, więc jeśli nie masz doświadczenia w tego rodzaju pracach, przed przystąpieniem do realizacji projektu zasięgnij podstawowych informacji. Postępuj ostrożnie i pamiętaj o swoim bezpieczeństwie.
Krok 1: potrzebne materiały
14 x Czerwone diody LED (650-660nm): 5.74$ (za 50 sztuk)
2 x Niebieskie diody LED (450nm): 0.51$
4 x Białe diody LED (6500K): 0.91$
Zasilacz 24 V o mocy 60 W: 14$
2 x Przetwornice DC-DC oparte o LM2596: 1.90$
Arkusz blachy 800 mm x 150 mm: 1.92$
Klej termoprzewodzący
Śrubki
Kabelki
Razem - ok. 30?
Potrzebne narzędzia: lutownica, wiertarka, obcinaczki do drutu i ściągacz do izolacji.
Krok 2: Pomysł
Rośliny nie potrzebują pełnego spektrum światła. Najlepiej absorbują w zakresie niebieskim: 450-480 nm i czerwonym: 650-700 nm. Aby oszczędzić energię, najlepiej jest zastosować oświetlenie jedynie w tym zakresie spektralnym, ewentualnie z dobrą domieszką światłą białego. Nie wiadomo do końca, jaka konfiguracja jest optymalna, aby rośliny otrzymywały dostateczną ilość energii, ale ta zaprezentowana tutaj działa poprawnie. Autor projektu zachęca jednocześnie do własnych eksperymentów i testowania innych konfiguracji.
Krok 3: Przygotowanie metalowej powierzchni
Przed montażem diod trzeba umyć powierzchnię blachy i tylne strony LEDów. Istotne jest, aby powierzchnie klejone wolne były od tłuszczów, dlatego też do czyszczenia wybrać należy jakiś alkohol. Następnie na powierzchni narysować można linie, mające pomóc nam w poprawnym umieszczeniu diod LED.
Krok 4: Klejenie diod LED
Wykorzystanie kleju termoprzewodzącego pozwala na przyklejenie diod do metalowej powierzchni w taki sposób, że ciepło będzie mogło odpływać z diody do metalowej blachy. Diody przyklejać można zgodnie z załączoną tutaj instrukcją lub też przetestować własną autorską konfigurację. Podczas klejenia najlepiej używać małej ilości kleju - cieńsza warstwa lepiej przewodzić będzie ciepło.
Krok 5: Wywiercenie otworów pod montaż przetwornic
Na tym etapie wiercić będziemy otwory w arkuszu blachy, na której zamontowaliśmy diody LED. Wiercimy otwory do montażu przetwornic opartych o LM2596. Wiercimy je też w narożnikach do późniejszego zamocowania całej konstrukcji.
Krok 6: Ustawianie napięcia wyjściowego przetwornic
Po przylutowaniu kabli zasilających do przetwornic musimy sprawdzić napięcie wyjściowe z modułów. Wykorzystując do sprawdzania multimetr mierzymy napięcie. Na jednym wyjściu ustawiamy napięcie wyjściowe równe 19,6 V (dla diod niebieskich i białych), a na drugim 15,4 V (dla diod czerwonych). Napięcie wyjściowe modułu zmieniamy z wykorzystaniem potencjometru na PCB modułu.
Krok 7: Lutowanie
Lutowanie elementów w oświetlaczu to prosta, mechaniczna czynność. Jeśli nie masz doświadczenia w lutowaniu to najlepiej najpierw trochę się podszkolić. W innym przypadku łatwo można zrobić sobie krzywdę lub uszkodzić elementy składowe. Uważajcie!
Krok 8: Czy to działa? Testowanie
Podłączamy nasz system do zasilania i patrzymy czy działa - jeśli tak, to możemy już go zawiesić nad roślinami czy gdziekolwiek jest nam on potrzebny.
Źródło: http://www.instructables.com/id/60W-30-Dimmable-LED-Grow-Light/?ALLSTEPS
Cool? Ranking DIY