Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Szafy RackSzafy Rack
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oświetlenie LED w szafie - załączanie za pomocą kontaktronu i tranzystora

szafran81 24 Paź 2015 00:25 6192 68
  • #31
    szafran81
    Poziom 9  
    Taką samą mam przy drukarce 3D.

    Ale w tym wypadku to chyba będzie spory przerost formy nad treścią - to ma służyć tylko do załączenia bramki tranzystora. Znalazłem kilka schematów wykorzystujących timer 555 z cewką, kondensatorem i rezystorami - czy to rozwiązanie (gdzieś mi umknęły linki bezpośrednie do tych stron - muszę je wygrzebać z historii) będzie wystarczające żeby zasilić bramkę na tranzystorze? (powinno chyba przy tym zająć sporo mniej miejsca)

    EDIT1: Na pewno już zdecydowałem do wykorzystania 555 do opóźnionego wyłączania światła po kilku minutach jakby ktoś zapomniał zamknąć drzwi.

    EDIT2: Na szybko znalazłem też coś takiego http://www.tme.eu/pl/details/mc34063adr2g/regulatory-napiecia-uklady-dc-dc/on-semiconductor/ tylko musiałbym poszukać jakiegoś przykładu zastosowania
  • Szafy RackSzafy Rack
  • #32
    Pokrentz
    Poziom 21  
    Urwał, wszyscy robią doktoraty i dzielą wlos na 4-ro. Jakby dysutowali o polityce a nie o elektronice.

    Jak chcesz z tranzystorami, to dobry plan, ale podłącz bramki MOSFET-ów przez kontaktrony bezpośrednio do +12 V. Jak drzwi odjadą, kontraktrony muszą zwierać. Bramki MOSFET-ów podłącz równocześnie do masy przez oporniki rzędu 10 kOhm (coś musi rozładowac pojemność bramki, żeby wyłaczyć tranzystor, jak rozewrzesz kontaktron zamykając drzwi). Ledy włacz między +12 V a dreny MOSFET-ów, żródła MOSFET-ów - do masy. Moim zdaniem będzie hulać aż miło.
  • #33
    NIXIE_123
    Poziom 29  
    Pokrentz napisał:
    Urwał, wszyscy robią doktoraty i dzielą wlos na 4-ro. Jakby dysutowali o polityce a nie o elektronice.

    Jak chcesz z tranzystorami, to dobry plan, ale podłącz bramki MOSFET-ów przez kontaktrony bezpośrednio do +12 V. Jak drzwi odjadą, kontraktrony muszą zwierać. Bramki MOSFET-ów podłącz równocześnie do masy przez oporniki rzędu 10 kOhm (coś musi rozładowac pojemność bramki, żeby wyłaczyć tranzystor, jak rozewrzesz kontaktron zamykając drzwi). Ledy włacz między +12 V a dreny MOSFET-ów, żródła MOSFET-ów - do masy. Moim zdaniem będzie hulać aż miło.


    Dokładnie tak zrób. Im coś prostsze tym lepsze, rzadziej też się psuje. Przyznam że ta przetwornica to już przerost formy nad treścią.
  • Szafy RackSzafy Rack
  • #35
    NIXIE_123
    Poziom 29  
    Polarnik1 napisał:
    Nie prościej i taniej za kilkadziesiąt złotych kupić lampki led z czujnikiem ruchu? Takie na baterie.


    O tym, co by było lepsze dyskusja już się zakończyła. Autor ma mosfety i chce je wykorzystać
  • #37
    szafran81
    Poziom 9  
    Czujniki ruchu to chyba najgorsze z czego można skorzystać w tym wypadku. Ale tysiące rozważań na ten temat można znaleźć na stronach reklamujących tego typu rozwiązania. W każdym razie dla mnie odpada. Zostaję przy MOSFETach, tylko dorzucę do tego timer rozłączający po odpowiednim czasie (wydaje mi się, że coś pomiędzy 3 a 5 min).

    Jak tylko czas na to pozwoli jutro zacznę składać próbny układ (na razie bez kontaktronu bo jeszcze nie kupiłem, ale i tak jeszcze LEDy nie dotarły także nie muszę się spieszyć).

    W każdym razie dam znać co z tego wyszło.

    EDIT: Po testach jak wszystko wyjdzie ok, to prawdopodobnie na PCB wrzucę http://www.tme.eu/pl/details/irf3205strlpbf/t...tory-z-kanalem-n-smd/international-rectifier/ , chyba że ktoś poleci coś z mniejszym Rdson tak do ~3 PLN za sztukę.
  • Szafy RackSzafy Rack
  • #38
    szafran81
    Poziom 9  
    Testowy układ zrobiony i działa.

    https://goo.gl/photos/jskWFiyjYaCMPAWn9

    Schemacik (przepraszam, ale jeszcze nie miałem możliwości wrzucić go do Eagla, żeby to lepiej wyglądało):

    Oświetlenie LED w szafie - załączanie za pomocą kontaktronu i tranzystora

    Schemat przedstawia elementy dające w okolicach 4,5min opóźnienia przed wyłączeniem oświetlenia, a na filmiku jest krótsza wersja z wyłączeniem po kilku sekundach.

    Układ testowałem z BUZ11A - docelowo chciałbym w miarę możliwości użyć elementów SMD, m.in. wspomniany wcześniej IRF3205STRLPBF.

    Czy ktoś ma jakieś dodatkowe sugestie co do układu ? (np. czy gdzieś nie dorzucić jakiejś diody dla zabezpieczenia)
  • #39
    szafran81
    Poziom 9  
    Panowie, chciałbym (jeśli to będzie prosta modyfikacja) dorzucić do tego układu możliwość ustawienia jasności i ściemniania przy słabym oświetleniu zewnętrznym (np w nocy). Czy wystarczające będzie dołączenie do układu zestawu rezystor nastawy + fotorezystor? (jeśli tak to w którym miejscu?)
  • #40
    NIXIE_123
    Poziom 29  
    Teoretycznie da się, ale tylko z PWM. Musiałbyś dorzucić jeszcze drugą kostkę 555, która by kluczowała mosfet, a fotorezystor zmieniałby częstotliwość kluczowania. To teoria a w praktyce nie wiem jak to będzie stabilne, bo może się rozjeżdżać wykres jasności do częstotliwośći. Jak masz czas, chęci to próbuj. Jeżeli chciałbyś to zrobić bez PWM to byś musiał wymienić tranzystor na bipolarny, a to z kolei oznacza dużo oddawanego ciepła.
  • #41
    szafran81
    Poziom 9  
    Dzięki za info. Wolałbym bez PWM.
    Widziałem na necie schematy z dwoma tranzystorami.
    Np http://www.electroschematics.com/2713/led-dimmer-circuit/
    Czy ktoś może wyjaśnić z czym to się je i czy przede wszystkim będzie miało zastosowanie w moim układzie (i czy też bym musiał szukać innego tranzystora do załączania LEDów).
  • #42
    NIXIE_123
    Poziom 29  
    szafran81 napisał:
    Dzięki za info. Wolałbym bez PWM.
    Widziałem na necie schematy z dwoma tranzystorami.
    Np http://www.electroschematics.com/2713/led-dimmer-circuit/
    Czy ktoś może wyjaśnić z czym to się je i czy przede wszystkim będzie miało zastosowanie w moim układzie (i czy też bym musiał szukać innego tranzystora do załączania LEDów).


    Po prostu wywalasz mosfet, a dajesz zamiast niego ten ściemniacz, z tym, że zabierasz R1 i do bazy T1 podłączasz wyjście swojego timera na ne555. W miejsce P2 dajesz fotorezystor, potencjometrem P1 kalibrujesz jasność. Wartości elementów dobierasz metodą prób i błędów. Uwaga! to jest moja teoria i może zawierać błędy, niech ktoś obeznany napisze czy dobrze myślę Niezapomnij też o odprowadzaniu ciepła, a to może być kłopotliwe. Z tranzystorem bipolarnym wariant 1 nie wchodzi w grę, chyba, że chcesz mieć przy okazji podgrzewaną szafę :)
  • #43
    szafran81
    Poziom 9  
    Poczytałem trochę na temat PWM - co rozwiało moje wątpliwości do żywotności LEDów przy tej metodzie. Jedna rzecz jaka mnie martwi to przy schematach, które znalazłem na necie, a które wykorzystują 555 to to, że praktycznie wszystkie działają w zakresach 10%-90% lub 5%-95%. Fakt, że dolnego progu nie będę osiągał ale przydało by się dobijać do 100%. Jutro zrobię testowy układzik do 95% i sprawdzę organoleptycznie, czy maksymalny poziom będzie mi odpowiadał.

    Dodatkowe pytanie mi się po drodze nasunęło - czy korzystając z PWM na 555 można w jakiś prosty sposób zrobić coś a'la soft start ? (tzn, żeby pełna - ustawiona - jasność była osiągana np po około sekundzie lub dwóch po otwarciu szafy - czy może tutaj już wchodzimy na teren na którym prościej będzie użyć jakiegoś attiny lub coś podobnego ?)
  • #44
    NIXIE_123
    Poziom 29  
    szafran81 napisał:
    Dodatkowe pytanie mi się po drodze nasunęło


    W tym tempie za niedługo w tej szafie będzie automat do kawy, drzwi otwierane na kartę magnetyczną, ew. zamek szyfrowy, no i alarm :D

    A tak na serio to myślę, że da się zrobić prosty soft start i stop za jednym zamachem dodając kondensator, który ładując się będzie opóźniał "wchodzenie na obroty" układu. Trzeba go dać gdzieś w okolicy elementów odpowiedzialnych za regulację częstotliwości. Zarzuć jakimś schematem.
  • #47
    szafran81
    Poziom 9  
    No cóż - płytka wyszła malutka, więc można coś dorzucić - gotowców takich nie widziałem. A "czujek" nie chcę - według mnie nie nadają się do włączania oświetlenia w miejscu w którym co chwilę czymś mogą być zasłonięte - a tym samym światło się wyłączy itp itd.

    I na gotowcu nie ma satysfakcji, że się samemu (lub z pomocą forum ;) ) coś "uciułało" :D

    Zresztą o ile się nie mylę to jest układ 556, którym swobodnie mogę zastąpić 2 x 555 - także dużo to nie zwiększy powierzchni PCB.
  • #48
    NIXIE_123
    Poziom 29  
    Drugi układ. Napisano po angielsku, że można łatwo dorobić funkcję soft start. Nie napisano jak. Ja myślę, że dodając elektrolita równolegle z C1

    W sumie, to za niedługo też będę robić oświetlenie w szafie... :)
    Ale proste, bez wodotrysków, no może tylko samoistne gaszenie po 5 minutach :)
  • #49
    zmyslonyy
    Poziom 26  
    Jest dostępny sterownik dostępny w sieci do takiego zastosowania który ma jeszcze kilka więcej funkcji i jego wielkość nie przekracza 20x30mm :D
    Oczywiście jest oparty na procesorze a nie na NE555... ale kolega rozumiem ambicjonalnie do tematu podchodzi...więc życzę dalej powodzenia. :)
  • #50
    szafran81
    Poziom 9  
    @NIXIE_123
    Nie wydaje mi się - post jest na temat jednego układu w 2 wersjach (w drugiej na pewno C2 ma zmienioną polaryzację - więcej różnic się nie dopatrzyłem jak na razie).

    @zmyslonyy
    Jakby jeszcze kosztował parę PLN od sztuki to by było super.
  • #52
    szafran81
    Poziom 9  
    W moim przypadku te 45 * 12 to już całkiem niezła sumka wychodzi.
    Chyba, że jednym obsłużę 12 drzwi ?
  • #53
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
    A po co tam MOSFET, tranzystor czy przekaznik ? Albo odpowiednie umieszczenie magnesu wobec kontaktronu, aby zwarł on po otwarciu dzwi, albo kontaktron z jednym magnesem stałym, a drugim ruchomym. Bedzie wówczas to wyłącznik NO.
  • #54
    zmyslonyy
    Poziom 26  
    Stać Cię na robienie oświetlenia LED-owego w 12 szafach a nie stać Cię na dokupienie do tego sterownika? Ot taki paradoks...:D

    Mi to wszystko jedno...Chcesz? to się męcz sam... :D
    Nie przypuszczam by ktoś rozdawał za darmo albo sprzedawał po kilka złoty bo to nawet na materiały by nie starczyło...no ale chcieć można zawsze.
  • #55
    szafran81
    Poziom 9  
    @zmyslonyy
    No cóż - niektórzy kupują listwy/taśmy LED po 50-100 za metr. To może im to wielkiej różnicy nie zrobi.
    Mnie to łącznie wyniesie mniej niż proponowane sterowniki. Także tutaj paradoksem by było właśnie kupować takowe sterowniki.

    @Krzysztof Kamienski
    Nie chodzi Ci przypadkiem o NC ?
    Poza tym po to te elementy, żeby sterować większym obciążeniem - same kontaktrony nie dają rady (a te na większe obciążenia są droższe od całego układu i większe niż potrzeba).
  • #57
    szafran81
    Poziom 9  
    Witam po dość długiej przerwie. W międzyczasie kilka razy zmieniałem podejście do kilku rzeczy w tym temacie.
    Aktualnie korzystam z kontaktronów do wykrywania otwarcia/zamknięcia drzwi. Resztą steruje Arduino Nano.

    Mam schemacik zrobiony - jak by ktoś bardziej pojętny mógł na niego zerknąć czy nie ma jakichś błędów (złożone na płytce stykowej działa - ale po wytrawieniu PCB układ może zachowywać się niepożądanie - chciałbym tego uniknąć).

    A poniżej kodzik który to obsługuje:
    Kod: c
    Zaloguj się, aby zobaczyć kod


    Jeśli nikt nie będzie miał nic do dorzucenia do schematu to w najbliższym czasie będę starał się wytrawić PCB i przetestować w miejscu docelowym.
  • #58
    zmyslonyy
    Poziom 26  
    Po co na bramce MOSFET-a dajesz po dwa rezystory szeregowe? Po co na zasilanie do czujników dajesz również dwa rezystory szeregowe? To powinno być w ogóle połączone z zasilaniem bez żadnych rezystorów.
    Wartość rezystorów łączących linie sygnałową czujnika z masą nie powinny być mniejsze niż 1kOhm. Przy tak dobranych rezystorach mikrokontroler będzie miał kłopot z ustaleniem istniejącego stanu czy jest 0 czy 1 a do tego będzie płynął niepotrzebnie dość spory prąd w przypadku załączenia kontraktronu.
  • #59
    szafran81
    Poziom 9  
    zmyslonyy napisał:
    Po co na bramce MOSFET-a dajesz po dwa rezystory szeregowe?


    Daje po 2szt 100R bo pozostałe smd jakie mam albo mają za niską moc albo na granicy.

    zmyslonyy napisał:
    Po co na zasilanie do czujników dajesz również dwa rezystory szeregowe? To powinno być w ogóle połączone z zasilaniem bez żadnych rezystorów.


    Czysto w celu ograniczenia prądu który może popłynąć. Szereg j/w

    zmyslonyy napisał:
    Wartość rezystorów łączących linie sygnałową czujnika z masą nie powinny być mniejsze niż 1kOhm. Przy tak dobranych rezystorach mikrokontroler będzie miał kłopot z ustaleniem istniejącego stanu czy jest 0 czy 1 a do tego będzie płynął niepotrzebnie dość spory prąd w przypadku załączenia kontraktronu.


    10kOhm (na schemacie opisane jako 10kR) nie jest mniejsze niż 1kOhm.
  • #60
    zmyslonyy
    Poziom 26  
    szafran81 napisał:
    zmyslonyy napisał:
    Po co na bramce MOSFET-a dajesz po dwa rezystory szeregowe?


    Daje po 2szt 100R bo pozostałe smd jakie mam albo mają za niską moc albo na granicy.


    Jedno 100Ohm powinno w zupełności wystarczyć.

    szafran81 napisał:
    zmyslonyy napisał:
    Po co na zasilanie do czujników dajesz również dwa rezystory szeregowe? To powinno być w ogóle połączone z zasilaniem bez żadnych rezystorów.


    Czysto w celu ograniczenia prądu który może popłynąć. Szereg j/w


    Jeśli chcesz ograniczyć prąd to raczej rezystory wstawiasz od strony procesora bo to co zrobiłeś to się nazywa dzielnik napięcia. Przy zwarciu kontraktronu na rezystorach robi się dzielnik napięcia. Rzeczywiście jest tam oznaczenie 10kR choć bardzo słabo widoczne stąd moja wcześniejsza uwaga. Nie zmienia to nadal faktu, że ograniczenie prądu to raczej od strony procesora.

    szafran81 napisał:
    zmyslonyy napisał:
    Wartość rezystorów łączących linie sygnałową czujnika z masą nie powinny być mniejsze niż 1kOhm. Przy tak dobranych rezystorach mikrokontroler będzie miał kłopot z ustaleniem istniejącego stanu czy jest 0 czy 1 a do tego będzie płynął niepotrzebnie dość spory prąd w przypadku załączenia kontraktronu.


    10kOhm (na schemacie opisane jako 10kR) nie jest mniejsze niż 1kOhm.


    Przy wartościach rzędu 10kOhm płyną znowu bardzo małe prądy i może się okazać w przyszłości, że będzie bardzo czułe na wszelkie zakłócenia z eteru.