Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Toyota Rav4 2004 2.0 1AZFE - P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold

procekkk 24 Oct 2015 22:27 5175 10
Bosch
  • #1
    procekkk
    Level 24  
    Hej!

    Pacjent to:
    Toyota Rav4 2004 2.0 1AZFE

    DTC:
    P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)

    Klient świeżo kupił auto i po paru dniach wyskoczył MIL (check engine) i świecił się na stałe z TRC i VSC. Odłączył aku z myślą że to pomoże, znowu po 2x 30km MIL się pojawił.
    W monitorach nie przeszedł testu katalizatora.
    Toyota Rav4 2004 2.0 1AZFE - P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold

    Zrobiłem analize spalin:
    Code:
    ...............................
    
    Temp. Oleju
    Min 80. Jest 86
    ..................................
    Bieg jałowy - pomiar
    ..................................
    Obroty 710. 1\min
    Lambda. 1 045
    CO. 0,005 % obj
    CO2. 14.85 % obj
    HC. 5 ppm vol
    O2 0,95 % obj
    COkor. 0,005 % obj
    ..................................
    Podwyż obr biegu jał
    ...................................
    Obroty. 2760. 1\ min
    Lambda. 1.022
    CO. 0.016. % obj
    CO2 15.08 % obj
    HC. 0 ppm vol
    O2. 0.48. % obj
    COkor. 0.016 % obj
    .................................


    DTC clear + jazda testowa pod P0420 wg instrukcji z TIS i Catalist Efficiency wskoczyl na COMPLETE, PASS :)(nie sprawdziłem jaka wartość Test Value, była po zakończonej jeździe), po 2 dniach klient dzwoni, że MIL znowu na stałe świeci.
    Przed katem AFS S1 B1 działa poprawnie (poprawnie reaguje na zmiany regulacji wtrysku - test aktywny)
    Za katem O2 S1 B2 generalnie pracuje OK, czyli wartość przy stałym obciążeniu jest ok 0,7 ; Jak klient będzie z autem to jeszcze raz sprawdzę sondę za katem, bo coś nie do końca się jej przyjrzałem przy teście aktywnym.

    Z rzeczy, które mam jeszcze zapisane na biegu jałowym to:
    Long FT #1 -0,04%
    Total FT #1 1,032 ; 1,036

    Podobno Toyota miała jakaś akcje na P0420/P0430 - reprogramming ECU, ktoś coś wie na ten temat?

    Jakie sugestie?

    Z góry dzięki za wszelkie podpowiedzi :)
  • Bosch
  • #2
    grzesiekw12
    Level 21  
    Sprawdź ile ci łyka oleju. W toyotach P0420 to objaw małej efektywności katalizatora - wypalenie warstwy katalitycznej. Często taki błąd się pojawia przy obecności lpg ewentualnie jak zalejesz berbeluche na stacji. Spróbuj wyjeździć co masz i napoić ją dobrą 98-ką. Jak jednak katalizator się kończy to zauważyłem że, przyduszając silnik większym biegiem i małymi obrotami to błąd częściej się pojawia bo silnik dostaje większe dawki paliwa. Wiąże się to z większą ilością niedopalonych HC i to wyłapuje sonda za katalizatorem. Te emulatory z allegro oddalające sondę od spalin możesz sobie darować - nie działa. Jedyne wyjście jakie widzę to albo kupić nowy katalizator, albo szukać kogoś kto wywali to dziadostwo z programu sterownika. Ewentualnie podpiąć na stałe zabawkę za 50zł pod obd i kasować sobie za każdym razem błędy ;)
  • #3
    domex32
    Moderator of Cars
    Jak przebieg masz koło 200 tyś, to jestem w przekonaniu, iż katalizator dokonał żywota.
  • Bosch
  • #4
    procekkk
    Level 24  
    Auto z zagranicy i na blacie około 150kkm, a jaka rzeczywistość to się nie dowiesz.
    Wg TISa P0420 wyskakuje, gdy po 2 próbach testu kata (jedna próba na 1 cykl jazdy) nie zaliczy testu kata.

    W analizie spalin wyszło ze Lambda jest powyżej 1, czyli mieszanka uboga w paliwo, mogę się do tego przyczepić?

    Jak często ECU robi test katalizatora, przy każdej jeździe, jeśli warunki testowe na wykonanie są spełnione czy co ileś km?
  • Helpful post
    #5
    grzesiekw12
    Level 21  
    Zacząłem o oleju i nie dokończyłem. Jak silnik lubi popijać olej to też przyspiesza erozję katalizatora. Są patenty związane z oszukiwaniem ecu samochodu. Można zrobić filtr RC opisany gdzieś na elektrodzie jak i innych forach. Można też kupić coś co się nazywa "emulator katalizatora". Jak rozwiążesz problem to napisz jaką metodą się udało.
  • #6
    procekkk
    Level 24  
    @grzesiekw12 Nie chce kombinować z emulatorami, nie chce robić tzw "popy liny" chce konkretnie i prawidłowo naprawić auto. Czy wciąga olej to będzie trzeba sprawdzić w trakcie eksploatacji.
    Dzięki za podpowiedz :)

    A ktoś z Was wie czy aktualizacje ECU na P0420 są robione przez Toyote?
  • #7
    domex32
    Moderator of Cars
    grzesiekw12 wrote:
    Można zrobić filtr RC opisany gdzieś na elektrodzie jak i innych forach. Można też kupić coś co się nazywa "emulator katalizatora"


    Avensis w dwulitrowym motorem jak w tej rav4, walczyłem, na potrzeby klienta, przywoził różne wynalazki, najlepszy efekt dała tulejka na drugiej sondzie z otworem 1,6 mm, opóźniała zapalenie kontrolki do 700 km, emulatory i inne cuda maks 500 km.

    Kontrola i ochrona katalizatora softem w toyotach jest bardzo zaawansowana, a algorytmy testowania katalizatorów, jak na tamte czasy, są bardziej rozwinięte niż w nie których europejskich nowych autach.
  • #8
    Marcin_ca1
    Level 22  
    W Celice 02r 1.8 vvtli tulejka pomogła na zawsze :)
  • #9
    gabik001
    Level 37  
    Marcin_ca1 wrote:
    W Celice 02r 1.8 vvtli tulejka pomogła na zawsze :)

    To miałeś farta bo generalnie tulejka w toyotach nie pomaga tak jak w hondach na przykład.
  • #10
    Stanisław Chwalisz
    Level 34  
    Z tą tulejką muszę wypróbować.
  • #11
    gimak
    Level 40  
    grzesiekw12 wrote:
    Jak jednak katalizator się kończy to zauważyłem że, przyduszając silnik większym biegiem i małymi obrotami to błąd częściej się pojawia bo silnik dostaje większe dawki paliwa.

    To nie jest tak. Mnie ten błąd też prześladował. To co zauważyłem u mnie check zapalał się jak silnik pracował na 1/4 gwizdka - tak wynikało z moich obserwacji i z zapisów zamrożonej ramki - obciążenie ok. 25%, obroty ok. 2000, prędkość 60-70 km/h, 4-5 bieg. Check zapalał się gdy samochód toczył się z jednostajną prędkością. Opieranie się na zapisie zamrożonej ramki w tym wypadku jest wg mnie mylące, bo błąd ten pojawia się (bez zapalenia checka) dużo wcześniej jako błąd oczekujący, albo sporadyczny. Czasem niknie bez śladu, a czasem zapala checka.
    U mnie P0420 zaczęło pojawiać się przy przebiegu ok. 90 kkm (LPG od nowości) co 300-800 km. Początkowo myślałem, że tylko na gazie, ale okazało się, że na benzynie również.
    Tulejki nie stosowałem, chociaż ją mam, bo za mało miejsca (mogłaby być, ale stożkowa) i z tego co czytałem w toyotach nieskuteczna.
    Zastosowałem filtr RC (dolnoprzepustowy), ale żeby był skuteczny trzeba eksperymentalnie dobrać w nim R.
    Ja jestem na etapie, że check mi się na razie nie zapala, ale pojawia się i znika (sporadyczny, oczekujący) błąd - mała aktywność 2 sondy lambda.