Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Toyota Rav4 2004 2.0 1AZFE - P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold

procekkk 24 Paź 2015 22:27 2481 10
  • #1 24 Paź 2015 22:27
    procekkk
    Poziom 24  

    Hej!

    Pacjent to:
    Toyota Rav4 2004 2.0 1AZFE

    DTC:
    P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)

    Klient świeżo kupił auto i po paru dniach wyskoczył MIL (check engine) i świecił się na stałe z TRC i VSC. Odłączył aku z myślą że to pomoże, znowu po 2x 30km MIL się pojawił.
    W monitorach nie przeszedł testu katalizatora.
    Toyota Rav4 2004 2.0 1AZFE - P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold

    Zrobiłem analize spalin:

    Code:
    ...............................
    
    Temp. Oleju
    Min 80. Jest 86
    ..................................
    Bieg jałowy - pomiar
    ..................................
    Obroty 710. 1\min
    Lambda. 1 045
    CO. 0,005 % obj
    CO2. 14.85 % obj
    HC. 5 ppm vol
    O2 0,95 % obj
    COkor. 0,005 % obj
    ..................................
    Podwyż obr biegu jał
    ...................................
    Obroty. 2760. 1\ min
    Lambda. 1.022
    CO. 0.016. % obj
    CO2 15.08 % obj
    HC. 0 ppm vol
    O2. 0.48. % obj
    COkor. 0.016 % obj
    .................................


    DTC clear + jazda testowa pod P0420 wg instrukcji z TIS i Catalist Efficiency wskoczyl na COMPLETE, PASS :)(nie sprawdziłem jaka wartość Test Value, była po zakończonej jeździe), po 2 dniach klient dzwoni, że MIL znowu na stałe świeci.
    Przed katem AFS S1 B1 działa poprawnie (poprawnie reaguje na zmiany regulacji wtrysku - test aktywny)
    Za katem O2 S1 B2 generalnie pracuje OK, czyli wartość przy stałym obciążeniu jest ok 0,7 ; Jak klient będzie z autem to jeszcze raz sprawdzę sondę za katem, bo coś nie do końca się jej przyjrzałem przy teście aktywnym.

    Z rzeczy, które mam jeszcze zapisane na biegu jałowym to:
    Long FT #1 -0,04%
    Total FT #1 1,032 ; 1,036

    Podobno Toyota miała jakaś akcje na P0420/P0430 - reprogramming ECU, ktoś coś wie na ten temat?

    Jakie sugestie?

    Z góry dzięki za wszelkie podpowiedzi :)

    0 10
  • #2 25 Paź 2015 12:12
    grzesiekw12
    Poziom 20  

    Sprawdź ile ci łyka oleju. W toyotach P0420 to objaw małej efektywności katalizatora - wypalenie warstwy katalitycznej. Często taki błąd się pojawia przy obecności lpg ewentualnie jak zalejesz berbeluche na stacji. Spróbuj wyjeździć co masz i napoić ją dobrą 98-ką. Jak jednak katalizator się kończy to zauważyłem że, przyduszając silnik większym biegiem i małymi obrotami to błąd częściej się pojawia bo silnik dostaje większe dawki paliwa. Wiąże się to z większą ilością niedopalonych HC i to wyłapuje sonda za katalizatorem. Te emulatory z allegro oddalające sondę od spalin możesz sobie darować - nie działa. Jedyne wyjście jakie widzę to albo kupić nowy katalizator, albo szukać kogoś kto wywali to dziadostwo z programu sterownika. Ewentualnie podpiąć na stałe zabawkę za 50zł pod obd i kasować sobie za każdym razem błędy ;)

    0
  • #3 25 Paź 2015 12:17
    domex32
    Moderator Samochody

    Jak przebieg masz koło 200 tyś, to jestem w przekonaniu, iż katalizator dokonał żywota.

    0
  • #4 25 Paź 2015 13:53
    procekkk
    Poziom 24  

    Auto z zagranicy i na blacie około 150kkm, a jaka rzeczywistość to się nie dowiesz.
    Wg TISa P0420 wyskakuje, gdy po 2 próbach testu kata (jedna próba na 1 cykl jazdy) nie zaliczy testu kata.

    W analizie spalin wyszło ze Lambda jest powyżej 1, czyli mieszanka uboga w paliwo, mogę się do tego przyczepić?

    Jak często ECU robi test katalizatora, przy każdej jeździe, jeśli warunki testowe na wykonanie są spełnione czy co ileś km?

    0
  • Pomocny post
    #5 25 Paź 2015 13:56
    grzesiekw12
    Poziom 20  

    Zacząłem o oleju i nie dokończyłem. Jak silnik lubi popijać olej to też przyspiesza erozję katalizatora. Są patenty związane z oszukiwaniem ecu samochodu. Można zrobić filtr RC opisany gdzieś na elektrodzie jak i innych forach. Można też kupić coś co się nazywa "emulator katalizatora". Jak rozwiążesz problem to napisz jaką metodą się udało.

    0
  • #6 25 Paź 2015 14:13
    procekkk
    Poziom 24  

    @grzesiekw12 Nie chce kombinować z emulatorami, nie chce robić tzw "popy liny" chce konkretnie i prawidłowo naprawić auto. Czy wciąga olej to będzie trzeba sprawdzić w trakcie eksploatacji.
    Dzięki za podpowiedz :)

    A ktoś z Was wie czy aktualizacje ECU na P0420 są robione przez Toyote?

    0
  • #7 25 Paź 2015 21:30
    domex32
    Moderator Samochody

    grzesiekw12 napisał:
    Można zrobić filtr RC opisany gdzieś na elektrodzie jak i innych forach. Można też kupić coś co się nazywa "emulator katalizatora"


    Avensis w dwulitrowym motorem jak w tej rav4, walczyłem, na potrzeby klienta, przywoził różne wynalazki, najlepszy efekt dała tulejka na drugiej sondzie z otworem 1,6 mm, opóźniała zapalenie kontrolki do 700 km, emulatory i inne cuda maks 500 km.

    Kontrola i ochrona katalizatora softem w toyotach jest bardzo zaawansowana, a algorytmy testowania katalizatorów, jak na tamte czasy, są bardziej rozwinięte niż w nie których europejskich nowych autach.

    0
  • #8 26 Paź 2015 23:20
    Marcin_ca1
    Poziom 22  

    W Celice 02r 1.8 vvtli tulejka pomogła na zawsze :)

    0
  • #9 27 Paź 2015 00:55
    gabik001
    Poziom 37  

    Marcin_ca1 napisał:
    W Celice 02r 1.8 vvtli tulejka pomogła na zawsze :)

    To miałeś farta bo generalnie tulejka w toyotach nie pomaga tak jak w hondach na przykład.

    0
  • #10 27 Paź 2015 07:38
    Stanisław Chwalisz
    Spec od samochodów

    Z tą tulejką muszę wypróbować.

    0
  • #11 27 Paź 2015 10:45
    gimak
    Poziom 38  

    grzesiekw12 napisał:
    Jak jednak katalizator się kończy to zauważyłem że, przyduszając silnik większym biegiem i małymi obrotami to błąd częściej się pojawia bo silnik dostaje większe dawki paliwa.

    To nie jest tak. Mnie ten błąd też prześladował. To co zauważyłem u mnie check zapalał się jak silnik pracował na 1/4 gwizdka - tak wynikało z moich obserwacji i z zapisów zamrożonej ramki - obciążenie ok. 25%, obroty ok. 2000, prędkość 60-70 km/h, 4-5 bieg. Check zapalał się gdy samochód toczył się z jednostajną prędkością. Opieranie się na zapisie zamrożonej ramki w tym wypadku jest wg mnie mylące, bo błąd ten pojawia się (bez zapalenia checka) dużo wcześniej jako błąd oczekujący, albo sporadyczny. Czasem niknie bez śladu, a czasem zapala checka.
    U mnie P0420 zaczęło pojawiać się przy przebiegu ok. 90 kkm (LPG od nowości) co 300-800 km. Początkowo myślałem, że tylko na gazie, ale okazało się, że na benzynie również.
    Tulejki nie stosowałem, chociaż ją mam, bo za mało miejsca (mogłaby być, ale stożkowa) i z tego co czytałem w toyotach nieskuteczna.
    Zastosowałem filtr RC (dolnoprzepustowy), ale żeby był skuteczny trzeba eksperymentalnie dobrać w nim R.
    Ja jestem na etapie, że check mi się na razie nie zapala, ale pojawia się i znika (sporadyczny, oczekujący) błąd - mała aktywność 2 sondy lambda.

    0