Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Starter rajdowy ( maszyna startowa do rajdów)

oloelektro 25 Oct 2015 16:30 7377 21
  • Starter rajdowy ( maszyna startowa do rajdów)

    Witam , chciałem przedstawić dzisiaj konstrukcje która była zrobiona na prośbę kolegów z automobilklubu. Jak to się mówi "Potrzeba jest matką wynalazku"

    Początkowo nie wiedziałem jak się za to zabrać ale w miarę czasu i pomysłów było więcej i chęci też przybywało.Ja rozważałem konstrukcyjnie ,a nad elektroniką i programem czuwał kolega Mateusz. Starter pracuje w pętli 1 minutowej odlicza czas każdemu zawodnikowi do startu :wyświetlając kolejno 30,15,10,5,4,3,2,1
    Starter posiada czujkę która ma być aktywna ok 3s przed startem gdy auto przetnie czujkę zanim zaświeci się zielone na wyświetlaczu pojawi się FA. do tego jest sygnalizator dźwiękowy ciągłości czujki , docelowo miał być zegarek ale on się nie sprawdził tak jak i światełko czujki które zmieniłem na wspomniany wcześniej sygnalizator akustyczny . problemy jakie napotkałem i które mam do dziś to przekłamanie czasu ok 0.5 s na 1h i zbyt mało widoczny w słoneczny dzień wyświetlacz led, rozważam nad wymiana na jakieś pojedyncze mocne ledy ok 70 szt.


    Zacznę od podstaw:
    zasilanie 12V DC aku.+ wej na gniazdo zapalniczki
    części do układu sterującego na atmega 8 :

    .ATMEL ATMEGA8A-PU 1szt
    2 ST MICROELECTRONICS LM324DT 2szt
    3 NXP PCF8563T/F4.112
    4. ST MICROELECTRONICS L7805ABV 1
    5 bc807 , DIOTEC SEMICONDUCTOR BC807-16 - 4szt
    6 bc847 , DIOTEC SEMICONDUCTOR BC847A 10 szt
    7 irf9530, INTERNATIONAL RECTIFIER IRF9530NPBF
    8 rezonator kwarcowy 32.768khz , ILSI 38-HX5F12.5-32.768KHZ
    9 LFD028BUE-103A
    10 wyświetlacze 7 segmentowe największe jakie mieli :KINGBRIGHT ELECTRONIC SA40-18SRWA 2szt
    11 2 lampy led z portalu aukcyjnego

    całość zamknęła się w granicy ok 300 zł
    do tego z garażowych zapasów automatyka :czujka , obudowa, przyciski

    filmiki :







    Starter rajdowy ( maszyna startowa do rajdów) Starter rajdowy ( maszyna startowa do rajdów) Starter rajdowy ( maszyna startowa do rajdów) Starter rajdowy ( maszyna startowa do rajdów) Starter rajdowy ( maszyna startowa do rajdów) Starter rajdowy ( maszyna startowa do rajdów) Starter rajdowy ( maszyna startowa do rajdów) Starter rajdowy ( maszyna startowa do rajdów) Starter rajdowy ( maszyna startowa do rajdów)


    schemat :

    Starter rajdowy ( maszyna startowa do rajdów) Starter rajdowy ( maszyna startowa do rajdów)

    program w Atmel studio w załączniku

    schemat jak i program mogą zawierać drobne błędy. narazie mają charakter poglądowy..

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    oloelektro
    Level 16  
    Offline 
    oloelektro wrote 268 posts with rating 52, helped 2 times. Been with us since 2004 year.
  • #2
    RasJahman
    Level 9  
    Warto byłoby dodać jeszcze jakiś sygnalizator dźwiękowy typu od 5,4,3,2,1 pip,pip,pip,pip,pip piiiiip
  • #3
    Magister_123
    Level 36  
    Zamontuj czerwony filtr na wyświetlacz i zobaczysz że nic modernizować nie będziesz musiał.
    Filtr to nic innego jak czerwona przejrzysta folia
  • #4
    matrix0606
    Level 15  
    Moim zdaniem po zapaleniu się światła zielonego powinno powrócić czerwone bo tak to jest cały czas zielone i można startować następnemu.
  • #5
    oloelektro
    Level 16  
    Quote:
    Warto byłoby dodać jeszcze jakiś sygnalizator dźwiękowy typu od 5,4,3,2,1 pip,pip,pip,pip,pip piiiiip

    nie ma to sensu ponieważ zaraz przed startem każdy daje gaz w dechę i tak trzyma aż do zielonego wiec nic nie słychać , sygnalizator jest po to by np nie podjechał za blisko i przede wszystkim do ustawiania czujka-lusterko .



    Quote:
    Zamontuj czerwony filtr na wyświetlacz i zobaczysz że nic modernizować nie będziesz musiał.
    Filtr to nic innego jak czerwona przejrzysta folia


    a tego się nie spodziewałem zobaczymy jak znajde folie :D pzdr. dzięki


    Quote:
    Moim zdaniem po zapaleniu się światła zielonego powinno powrócić czerwone bo tak to jest cały czas zielone i można startować następnemu.


    zielone się świeci ok 10s potem przechodzi na czerwone aż do momentu startu , 10s to optymalna granica czasami komuś zgaśnie fura zapomni biegu itp wiec ma jeszcze chwile a potem zanim ktos inny podjedzie juz stoi na czerwonym , więc moim zdaniem czasy są ok . jedynie 30s. będzie wydłużony czas wyświetlania bo z2s do 5s
  • #6
    LA72
    Level 41  
    W jaki sposób jest podłączona "czujka", gdyż na schemacie tego nie widać?
    Jeśli już ją wykorzystałeś raz to nie warto by było użyć jej ponownie do przełączania lampy na czerwoną po przekroczeniu linii startu, ale po określonym czasie.
  • #7
    oloelektro
    Level 16  
    Tak czujki nie ma na schemacie doszła potem. ale dorysuje .podłączona pod Atmega.
    co do przełączania nie sprawdzi się bo np jeśli coś się dzieje na trasie psy ludzie itp. to czeka się na następny start a wtedy by świeciło dalej zielone.. .. w razie awarii czujki tez problem by był myślę ze jest ok


    Znalazłem taki filtr ciemniowy transparentny będzie?
    Starter rajdowy ( maszyna startowa do rajdów)

    lub pleksę przezroczysta czerwona lub filtr z monitora jgdzieś czytałem ze pleksę się nie sprawdza.
  • #8
    Rafał 116
    Level 17  
    oloelektro wrote:
    znalzlem taki filtr ciemniowy transparentny będzie?


    Taki aby nie było widać nieaktywnych segmentów, a żeby aktywne nie były mocno przyciemnione. Gratulacje bo projekt jest naprawdę zrobiony tak jak powinien być. Czyli potrzeba potem założenia, projekt i poprawki.
  • #9
    Serkules
    Level 12  
    Witam,

    Projekt ciekawy ale mam kilka uwag do pomysłów kolegów.

    RasJahman wrote:
    Warto byłoby dodać jeszcze jakiś sygnalizator dźwiękowy typu od 5,4,3,2,1 pip,pip,pip,pip,pip piiiiip

    To nie wyścig rowerowy. Przeciętna rajdówka nawet na jałowym biegu już hałasuje. Załoga ma założone interkomy do porozumiewania się miedzy sobą a dżwięki tła są maksymalnie wygłuszone. Tuż przed startem kierowca ma wbity bieg i wysokie obroty. Nawet ekipa startowa nie usłyszy tego sygnalizatora.

    oloelektro wrote:
    zielone się świeci ok 10s potem przechodzi na czerwone aż do momentu startu , 10s to optymalna granica czasami komuś zgaśnie fura zapomni biegu itp wiec ma jeszcze chwile a potem zanim ktos inny podjedzie juz stoi na czerwonym , więc moim zdaniem czasy są ok . jedynie 30s. będzie wydłużony czas wyświetlania bo z2s do 5s

    Przyjrzyj się, jak działają oficjalne maszyny startowe na odcinkach specjalnych. Nie ma sensu wymyślać nic nowego. Zielone światło zapala się na 20s z tego powodu, że zgodnie z regulaminem załoga ma 20s na wystartowanie po zapaleniu się zielonego światła. Po tym czasie, gdy zielone światło gaśnie załoga z pomocą sędziów musi usunąć auto ze startu.

    oloelektro wrote:
    ... sygnalizator jest po to by np nie podjechał za blisko i przede wszystkim do ustawiania czujka-lusterko .

    Za ustawienie auta do staru odpowiada ekipa startowa. Zawsze na starcie jest starter, który ustawia auto czasem mając do dyspozycji tyczkę a czasem naprowadzając załogę ręcznie. Wielokrotnie zdarzało się, że maszyna startowa przestawała działać i wtedy załogi były startowane z ręki.

    oloelektro wrote:
    ... problemy jakie napotkałem i które mam do dziś to przekłamanie czasu ok 0.5 s na 1h

    To bardzo duży błąd. Zegary PKC i startowe są synchronizowane zegarem atomowym a zgodnie z regulaminem pomiar czasu odbywa się z dokładnością do 0,01 sekundy. Proponuję dokupić jakiś tani moduł zegara atomowego i traktować go jako wzorzec czasu.

    Pozdrawiam i życzę powodzenia.
    Seba
  • #10
    oloelektro
    Level 16  
    Widzę Serkules (Seba) siedzi w temacie..
    co do tych 20s zielonego pewnie masz racje ale to mały problem ...czas sie ustawi...
    zastanawiam sie właśnie nad synchronizacją DCF lub po Gps..
  • #11
    Freddy
    Level 43  
    Dlaczego po zapaleniu zielonego światła wyskakuje 60, a nie 00?
  • #13
    Freddy
    Level 43  
    Powinno być 00.
  • #14
    Serkules
    Level 12  
    oloelektro wrote:
    widze Serkules Seba siedzi w temacie..
    co do tych 20s zielonego pewnie masz racje ale to maly pikus...czas sie ustawi...
    zastanawiam sie wlasnie nad synchronizaja DCF lub po Gps..


    Rajdami zajmuję się od kilkunastu lat. Czasami starty też robię.

    Co do DCF to warto dać nieco większą antenę ferrytową. Jeśli trafi się odcinek specjalny na mazurach lub blisko granicy rosyjskiej to może być problem z sygnałem.

    Poniżej masz przykład modułu wielosystemowego:
    http://www.c-max-time.com/products/showProduct.php?id=30

    Ogólnie na rynku jest sporo gotowych modułów, więc nie powinieneś mieć problemu z zakupem.

    Dopracuj czytelność wyświetlacza, bo czasem słońce zaświeci w wyświetlacz i załoga może mieć problem z czytelnością. Gdy zapala się zielone, to nie wyświetlaj zero, tylko wygaś wyświetlacz cyfrowy. Pooglądaj na Youtube, jak wyglądają starty do odcinka (świetnie widać to na onbordach).

    Ogólnie projekt oceniam na piątkę, a jak poprawisz parę błędów to będzie na szóstkę ;)

    Powodzenia
    Seba
  • #15
    oloelektro
    Level 16  
    Quote:
    Dopracuj czytelność wyświetlacza, bo czasem słońce zaświeci w wyświetlacz i załoga może mieć problem z czytelnością. Gdy zapala się zielone, to nie wyświetlaj zero, tylko wygaś wyświetlacz cyfrowy. Pooglądaj na Youtube, jak wyglądają starty do odcinka (świetnie widać to na onbordach).


    Właśnie na pierwszym starcie maszyna od razu przeszła chrzest bojowy słońce centralnie biło w wyświetlacz dobrze że mieliśmy parasol przeciwsłoneczny , troszke pomogło. Obecnie czekam na filtr czerwony.
  • #16
    Jagi_prg
    Level 10  
    Dopóki nie zobacze filmiku jak to działa w praktyce (w sensie na starcie jakiegoś OS) to projekt jest nie praktyczny i niepotrzebny. :D Czekamy na filmik.
  • #17
    Freddy
    Level 43  
    Jagi_prg wrote:
    to projekt jest nie praktyczny i niepotrzebny
    Kolego poczytaj sobie o rajdach i maszynach startowych i o wymaganiach, a potem dopiero się wypowiadaj.
    Jak na razie to bajki piszesz.
  • #18
    Jagi_prg
    Level 10  
    Freddy wrote:
    Kolego poczytaj sobie o rajdach i maszynach startowych i o wymaganiach, a potem dopiero się wypowiadaj.
    Jak na razie to bajki piszesz.

    Stara dobra elektroda...:)
    A co do mojego komentarza to bardziej mi zależało by chłopak pochwalił się swoimi umiejętnościami o ile bierze udział w rajdach lub pokazał jakiś rajd w którym jego starter pracował. (Na pierwszej fotce widzę, że starter był już gdzieś używany). Mam nadzieję że tym razem zrozumiałeś co miałem na myśli pisząc poprzedni komentarz.
    Do KJS w sam raz starter moim zdaniem choć chłopaki wyżej mają racje co do synchronizacji. :)
  • #19
    oloelektro
    Level 16  
    Quote:
    Dopóki nie zobacze filmiku jak to działa w praktyce (w sensie na starcie jakiegoś OS) to projekt jest nie praktyczny i niepotrzebny. :D Czekamy na filmik.

    Dla niedowiarków :D



    Sam dopiero odnalazłem ten filmik , cyfry maszyny mało widoczne bo tak faktycznie było , sam tam próbowałem w swoim aucie jak to widać trzeba było się skupić na maszynie ale każdy kierowca był pytany czy widzi jeśli tak był puszczany na przejazd zapoznawczy.

    Quote:
    A co do mojego komentarza to bardziej mi zależało by chłopak pochwalił się swoimi umiejętnościami o ile bierze udział w rajdach lub pokazał jakiś rajd w którym jego starter pracował. (Na pierwszej fotce widzę, że starter był już gdzieś używany). Mam nadzieję że tym razem zrozumiałeś co miałem na myśli pisząc poprzedni komentarz.
    Do KJS w sam raz starter moim zdaniem choć chłopaki wyżej mają racje co do synchronizacji. :)


    na tym rajdzie co jest filmik maszyna była jak na razie 1 raz testowy nie wypadła , cały czas była sprawdzana czy sie nie rozbiega , zresztą wcześniej były puszczane z rękawiczki (z palców) wiec ta dokładność tez jest do dyskusji:D

    w rajdach nie biorę często udziału , więcej jeździ brat Grzegorz Olszewski (astra gsi) ja wystartowałem raz w Super OS Dębicy (Seat Leon II) 1.9 tdi ale to auto nie nadaje się do rajdów :d wiec na następny już stałem pilnowałem maszyny która i tak rzutem na taśmę była złożona żeby jeszcze przed końcem roku ją sprawdzić w terenie a potem w zimie ją dopracowywać i tak też się dzieje ;d
  • #20
    oloelektro
    Level 16  
    Otrzymałem "filtr" ciemniowy z portalu aukcyjnego . koszt 15 zł z przesyłką , efekt mile mnie zaskoczył , polecam . zdjęcie nie oddaje tego w pełni ale różnica jest ogromna .
    Starter rajdowy ( maszyna startowa do rajdów)
  • #21
    Serkules
    Level 12  
    Gratuluję postępów w pracach. Czy zrobiłeś już korekty zasugerowane przez kolegów?

    Poleciłbym Ci jeszcze zrobić prosty układ ustalający jasność wyświetlacza i LEDów w zależności od jasności otoczenia. W słoneczny dzień dajesz maksymalną jasność, ale na nocnym odcinku specjalnym będzie to zdecydowanie za mocne światło. Wtedy robisz jedno albo wielostopniowe lub płynne przyciemnianie. Jako czujnik możesz najprościej użyć jakiś fotorezystor i podpiąć pod ADC w ATmedze.

    Powodzenia
    Seba
  • #22
    oloelektro
    Level 16  
    Tak zmiany są wprowadzone .teraz pracuje nad dokładnoscią zegara.a co do jasności , narazie napewno nie będzie nocnych więc tym się nie zajmuje, ale w przyszłości....

    przyszłość poprawiła :D . czas ... 0.083s /h błędu .. (korekta programowa)