Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Płytka na start z ARM LPC2101 LPC2102 LPC2103

trol.six 26 Paź 2015 15:44 3462 10
  • Płytka na start z ARM LPC2101 LPC2102 LPC2103

    W moich zasobach brakowało jakiejś płytki do wyżej wymienionych ARM'ów.

    Więc zmajstrowałem takową, ogólna charakterystyka:
    - Kompatybilna z LPC2101, LPC2102, LPC2103
    - Osobno wyprowadzenie na porty UART (TX RX).
    - Na bok dałem wyprowadzenia potrzebne do skorzystania z bootloadera, czyli RESET i P0.14
    - Dioda zielona przylutowana na zasilaniu 1V8
    - Z innego boku jest zasilanie na podtrzymanie RTC
    - Z drugiej strony PCB naklejony opis wyprowadzeń.
    - Złącze na zasilanie 1V8 3V3.

    W samym starcie programu pomocna okazała się strona Freddie Chopin'a http://www.freddiechopin.info/
    wraz z przykładowym mrugającym ledem (w dziale download).

    LPC210x posiada bootloader, który umożliwia zaprogramowanie mikrokontrolera, przez port UART
    W sieci znalazłem dwa programy do tego celu (programowanie przez port COM):
    LPC2000 Flash Utility
    FlashMagic

    Mam linuxa i pod wine oba mają jakieś problemy. Wiadomo, zgodnie z prawem Murphiego ;)
    Z tego powodu jeśli ktoś jest zainteresowany polecam testowanie samemu :)
    Aby wejść w tryb programowania trzeba zresetować mikrokontroler, mając pin P0.14 na masie.
    Ja robię to z płytką z dodatkowymi switchami. Choć zdaje się można dorobić elektronike automatyczną.

    Zdjęcia:

    Płytka na start z ARM LPC2101 LPC2102 LPC2103 Płytka na start z ARM LPC2101 LPC2102 LPC2103 Płytka na start z ARM LPC2101 LPC2102 LPC2103 Płytka na start z ARM LPC2101 LPC2102 LPC2103 Płytka na start z ARM LPC2101 LPC2102 LPC2103

    Wrzucam schemat w pdf, i udostępniam w pdf PCB od strony druku i elementów w formie lustrzanej (czyli do przyprasowania, choć nie wiem czy da się tą metodą wykonać ścieżki), wraz opisem. Na PCB od strony druku jest pole masy, którego to nie ma na zdjęciu ze względów wizualnych.

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #2
    Damian_Max
    Poziom 14  
    Fajny projekcik,
    ode mnie plus za wypuszczenie goldpinów poziomo, choć z tego co widać (fot.4), to sam i tak lutujesz xD.
    Do tego podoba mi się bootloader przez UART, choć koniec końców nie napisałeś czy ostatecznie Ci zadziałał czy też nie -- więc pytam.
    No i plus za linux-a xD oraz opis wyprowadzeń na płytce.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #3
    MasMas
    Poziom 16  
    Fajne :) Udało Ci się w domu wytrawić płytkę pod TQFP w rastrze 0.5mm?
  • #4
    mmaker
    Poziom 18  
    Witam. Bardzo fajna i przydatna rzecz taka płytka. Na pewno ułatwia cały proces programowania :) Jedynie co rzuca się w oczy to ten kwarc. Czy on jest przylutowany gdzieś do PCB? Raster 0,5mm dla obudów TQFP to nie jest problem w domowych warunkach. Ja robiłem dla siebie pod ATmega328 i 32 w obudowach TQFP i wyszły za pierwszym razem.
  • #6
    Damian_Max
    Poziom 14  
    Myślę że mało prawdopodobne, pracują razem, więc musiałbyś urwać wszystkie naraz, a zauważ, że ścieżki przy samych goldpinach są grubsze.

    Jeszcze jak sam wypadek zaszedł by przy lutowaniu tych goldpinów (wszystko rozgrzane do kilkuset stopni) to tak, masz rację.

    Rozpatrując dalej, układ ze standardowymi pionowymi goldpinami, mają stosunkowo mały obszar pola lutowniczego, co w konsekwencji powoduje łatwiejsze ich wyrwanie. Nie wiem czy wam się zdarzyło, ale podczas wkładania złącza 2x5, jeden z goldpinów był lekko krzywy, i wciskając złącze wypchnąłem go razem ze ścieżką, a tutaj jest to dużo mniej prawdopodobne.

    Ja kiedyś zrobiłem coś podobnego, na mniejszej płytce, ale dwustronnej i z goldpinami w dwóch rzędach -- niezniszczalne xD.
  • #7
    trol.six
    Poziom 31  
    MasMas napisał:
    Udało Ci się w domu wytrawić płytkę pod TQFP w rastrze 0.5mm?

    Dokładnie nazywa to się LQFP, metodą fotochemiczną nie jest to wielki problem. Problem to klisza. Więc jeśli drukarka nie wydrukuje, to zlecam klisze do naświetlarni.

    xangel napisał:
    Myślę, że lepiej w tej sytuacji sprawdziłby się zwyczajny goldpin kątowy.

    Gdyby goldpiny kątowe były by na płytce dwustronnej z przelotkami, czyli z metalizowanymi otworami, byłyby może i wytrzymalsze. Natomiast bez nich raczej nie. Chyba, żeby zalać złącze klejem. Natomiast w ten sposób lutuje czasem płytki od dłuższego czasu, i nie zauważyłem mankamentów w użytkowaniu. Kwestia też laminatu, bo laminat laminatowi nie równy.

    Damian_Max napisał:
    ale dwustronnej i z goldpinami w dwóch rzędach -- niezniszczalne xD.

    Mogłem dać dwa rzędy, ponieważ z drugiej strony jest masa, dlatego jest odstęp od opisu, tylko stwierdziłem że to przerost formy nad treścią. Ale można tak zrobić jeśli ktoś ma ochotę. Od razu będzie miał mase sygnałową na złączu.

    mmaker napisał:
    ten kwarc. Czy on jest przylutowany gdzieś do PCB

    Kwarc leży sobie na masie, jakoś nie mam ochoty go przylutować, bo dobrze się trzyma na nogach, jak odpadnie to go przylutuje ;)

    Damian_Max napisał:
    choć koniec końców nie napisałeś czy ostatecznie Ci zadziałał czy też nie

    Z FlashMagica daje rade tylko muszę każde polecenie wykonywać osobno. Ale może to kwestia WINE, albo sprzętu. Nie wiem. Nie testowałem tego na różnych konfiguracjach.
  • #8
    MasMas
    Poziom 16  
    trol.six napisał:
    Dokładnie nazywa to się LQFP, metodą fotochemiczną nie jest to wielki problem. Problem to klisza. Więc jeśli drukarka nie wydrukuje, to zlecam klisze do naświetlarni.


    No ja też mam już ogarniętą metodę fotochemiczną, ale mam problem z rastrem 0.5mm.
    Robię maskę na zwykłej folii przeźroczystej do drukarek laserowych z papierniczego i drukuję na drukarce HP.
    Jeśli chciałbym coś lepszego, to gdzie kupić taką kliszę, o której mówisz? Jak to się dokładnie nazywa?
  • #9
    kred
    Poziom 19  
    Raster 0.5 da się bez problemu zrobić metodą termotransferową. Tak jak w przypadku fotochemii, warunkiem jest dobra drukarka i papier. Przyda się też laminator. Ja używałem dużego biurowego kombajnu Xeroxa, matowego papieru foto z tesko (niestety dawno go już nie widziałem) i laminatora z podwyższoną temperaturą.

    Płytka na start z ARM LPC2101 LPC2102 LPC2103

    A co do płytki to fajna, ale jeśli nie miałbym zapasów LPC2101/2/3 to wolałbym użyć mikrokontrolera z nowszym rdzeniem - Cortex-M0/3/4. Zdecydowanie przyjemniejsza jest obsługa przerwań...
  • #11
    trol.six
    Poziom 31  
    MasMas napisał:
    Jeśli chciałbym coś lepszego, to gdzie kupić taką kliszę, o której mówisz?

    Tego się nie kupuje, to się zleca. Niech poszuka kolega sobie w panoramie firm czy też w wyszukiwarce: naświetlanie klisz, albo usługi dla poligrafii itp. Robią to co drukarka, tylko na profesjonalnym sprzęcie no i trochę drożej wychodzi. Więc czasami warto się zastanowić czy nie lepiej zamówić PCB

    Ale fakt, mając dobrą drukarkę i dobry papier (podobno na serwisach aukcyjnych się pojawił) , tak jak przedmówcy nadmienili. Ale ja dużej praktyki w tym nie mam.