Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
CControls
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Cyfrowy licznik do motocykla

kmmepl 29 Paź 2015 14:52 6774 7
  • Cyfrowy licznik do motocykla Autor urządzenia podczas przebudowy swojego Suzuki GSXR zdecydował się na zrobienie własnego wyświetlacza zdolnego do ukazywania wielu parametrów motocykla.

    W opisywanej konstrukcji za wyświetlanie danych odpowiedzialny jest graficzny wyświetlacz o wymiarach 160x80mm, którego obsługą zajmuje się sterownik Epson S1D13700. Sercem konstrukcji jest mikroprocesor Atmega128L, a kod został napisany w języku C.


    Cyfrowy licznik do motocykla


    Urządzenie jest zdolne do pomiaru:

    • prędkości pojazdu (przez odbiornik GPS)
    • dawki powietrzno-paliwowej (przez czujnik tlenu)
    • temperatury silnika
    • napięcia akumulatora
    • obrotów silnika
    • aktualnego czasu (pobieranego z modułu GPS)

    Oprócz wyżej wymienionych funkcji, możliwa jest automatyczna zmiana jasności ekranu dzięki zastosowaniu czujnika światła. Również elementy wyświetlane na ekranie są odświeżane z częstotliwością 240Hz, co pozwala na szeroki zakres przyciemniania ekranu, bez występowania efektu migania. Co więcej - dodano moduł Bluetooth BC127, który umożliwia zbierane danych z motocykla. W przyszłości planuje się szersze wykorzystanie komunikacji Bluetooth poprzez dodanie funkcji, która wyświetla na ekranie SMSy z telefonu kierowcy.

    Cyfrowy licznik do motocykla


    Do lepszej wizualizacji danych zamontowano programowalne diody, które mają prezentować obroty silnika, napięcie akumulatora czy temperaturę silnika, wszystkie tryby są wybierane za pomocą przycisku. Sama obudowa została wyfrezowana numerycznie w pleksi o grubości 25mm. Płytka PCB została zaprojektowana w programie Eagle i zrobiona przy użyciu tej samej frezarki CNC. Prawie cała elektronika jest wykonana w technologii SMT, gdzie większość elementów jest rozmiaru 0805.

    Cyfrowy licznik do motocykla Cyfrowy licznik do motocykla


    Jak widać na załączonym filmie - urządzenie pracuje całkiem sprawnie.


    Źródło:
    http://hackaday.com/2015/10/27/superbike-gets-bootstrapped-instrument-refit/
    http://www.imsolidstate.com/archives/1566


    Fajne! Ranking DIY
  • CControls
  • #3 29 Paź 2015 16:29
    -rafal-
    Poziom 15  

    Fakty ten obrotomierz to jakieś uśrednianie by się przydało mu... Poza tym kwestia obudowy ale jak wiadomo to już są gusta. Jednak idea fajna i wyświetlacz niczego sobie.

  • CControls
  • #4 29 Paź 2015 21:50
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Praktyczne to, że ho ho... Obrotomierz podający obroty z dokładnością do jednego - czysty absurd! Oczopląsu można dostać. Wystarczyłoby uśrednienie do 100. Prędkość i obroty podane na jednej wysokości i w tym samym rozmiarze - przy wysokiej prędkości (wartość trzycyfrowa) i wysokich obrotach (wartość pięciocyfrowa) zlewa się w niemal jedną linijkę cyfr. Nie jest to odczyt intuicyjny. Do tego wartości napięcia, temperatury podane bardzo małą czcionką. Po co komu A/F w czasie jazdy? Szczególnie motocyklem, gdzie silnik się jednak piłuje. Zupełnie nie wykorzystane możliwości wyświetlacza, bo można było zrobić choćby jakieś skale lub wyświetlać pseudoanalogowo.
    Pomijam wielkość, bo to można zabudować, ale jakiś mało funkcjonalny ten licznik...
    Do tego odczytywanie smsów podczas jazdy. Zupełna pomyłka, stwarzająca do tego zagrożenie.

  • #5 30 Paź 2015 00:34
    alucard333
    Poziom 9  

    ja jeżdżąc na motocyklu mam smartwatcha na wierzchu by widzieć czy jest warto się zatrzymać i pogadać czy w tej chwil nie ma takiej potrzeby...
    co do projektu pomysł okej ale:
    - płytkę zmniejszyć by nie wystawała poza wyświetlacz
    - prędkościomierz z gps ?a co się z nim stanie gdy wieziemy w tunel ? jak już tej funkcji użył bym jako dodatek
    - obrotomierz zbyt dokładny jak by zbierał obroty np 4 razy na sekundę by tak to nie skakało
    - czujnik A/F w starszych motocyklach jak najbardziej bo widzisz jaką dawkę podaje
    przydane ale podczas regulacji :)(o ile sonda jest szerokopasmowa)

  • #6 30 Paź 2015 09:25
    czdr
    Poziom 11  

    Witam
    Z punktu widzenia elektroniki wyświetlacz bardzo ładnie zrobiony ale dla własnego bezpieczeństwa i nie tylko uważam, że wszelkie migające lampeczki oraz informacje rozpraszają kierowcę i nieszczęście gotowe. Odwracanie uwagi kierowcy dotyczy to nie tylko motocykli stwarza szczególne zagrożenie, a odległość zmniejsza się w zastraszającym tempie. Życzę bezpiecznej jazdy.

  • #7 30 Paź 2015 18:35
    aftys6
    Poziom 19  

    Rodzaj podawania prędkości obrotowej to nieporozumienie.
    Trzeba się mocno p0rzypadtzreć żeby dowiedzieć się ile jest na daną chwilę obrotów.
    Prędkościomierz też raczej słabo czytelny.
    Bardziej przydałby się wskaźnik obecnie zapiętego biegu (często mi się zdarzyło szukać na trasie biegu wyżej)
    Napięcie akumulatora zrealizował bym na zasadzie prostej 3 stopniowej informacji.
    Za niskie, dobre za wysokie.
    W moim odczucie żaden wyświetlacz nie zastąpi licznika i obrotomierza analogowego. Jeden rzut oka i wszystko jasne.

  • #8 30 Paź 2015 18:57
    mikstu2
    Poziom 27  

    aftys6 napisał:
    W moim odczucie żaden wyświetlacz nie zastąpi licznika i obrotomierza analogowego. Jeden rzut oka i wszystko jasne.

    I chyba dlatego już dość dawno, np. producenci multimetrów cyfrowych, zaczęli dodawać również skalę analogową.