Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wzmacniacz na kostkach tda 7294 w obudowie z deck-a

kopieclukasz999 29 Oct 2015 21:42 6846 23
Tespol
  • Witam. Chcę wam przedstawić mój pierwszy wzmacniacz, który ma działać długie lata. Obudowa jest drewniano-aluminiowa, wzięta z starego 40-letniego odtwarzacza do kaset firmy SUPERCSOPE. Opisując od lewej panel przedni: pomarańczowa dioda jest podłączona pod wyjście analogowego regulatora obrotów wentylatora, i sygnalizuje stopień nagrzania końcówek mocy. Potem widać potencjometry: Basy, średnie tony, wysokie, czułość wskaźników wysterowania, selektor 4 pozycyjny (2xAUX z tyłu i podwójny(2x mono) jack duży z przodu) i głośność stereo. Następnie są 4 przełączniki. 2 górne odpowiadają za odcięcie kolumn, a dolne za przejście w tryb mute końcówek mocy. Potem widać duży potencjometr 2x mono osobno do regulacji obu kanałów głośności. Przełącznik on/off to ten po prawej.
    Pod nim jest duży jack na słuchawki (out). Posiada on również wskaźniki wysterowania podświetlane na niebiesko. Czerwona led oznajmia o włączeniu do prądu wzmacniacza, a zielona pokazuje, że napięcie dociera do końcówek mocy.

    W środku znajduje się transformator i radiator ze wzmacniacza Visionik, w którym spaliła się hybryda. Na transformatorze przyklejone są 2 układy prostownicze z filtrami, a za nim widać bezpieczniki(w całym są 4). Transformator jest ekranowany, jak i cały wzmacniacz wraz z kablami. Przed ekranem transformatora widać przedwzmacniacz na TL074. Po prawej widać radiator przyklejony na wentylator. Na radiatorze zamontowany jest analogowy regulator obrotów i końcówki mocy. Układy do wskaźników wysterowania są przylutowane na pająka i poklejone szkotem.

    Z tyłu jest potencjometr do regulacji czułości sterowania chłodzeniem, 2 wyjścia głośnikowe, i wejścia audio.

    Wzmacniacz idealnie nadaje się do domu, bardzo miło słucha się z niego muzyki, ogląda filmy itp. Szumów nie ma w ogóle, w nocy miło się na niego patrzy.

    Końcówki mocy, regulator obrotów są projekty Mirka. Wszystko robione od zera, od wytrawiania do gotowych układów.

    Całość wyszła mnie ok. 120zł

    Schematy:
    - https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3043860.html
    - http://mirley.firlej.org/mini_wzmacniacz_2x100w
    - http://mirley.firlej.org/analogowy_regulator_wentylatora
    Wzmacniacz na kostkach tda 7294 w obudowie z deck-a Wzmacniacz na kostkach tda 7294 w obudowie z deck-a Wzmacniacz na kostkach tda 7294 w obudowie z deck-a Wzmacniacz na kostkach tda 7294 w obudowie z deck-a Wzmacniacz na kostkach tda 7294 w obudowie z deck-a Wzmacniacz na kostkach tda 7294 w obudowie z deck-a Wzmacniacz na kostkach tda 7294 w obudowie z deck-a

    Cool? Ranking DIY
    Can you write similar article? Send message to me and you will get SD card 64GB.
    About Author
    kopieclukasz999
    Level 11  
    Offline 
    Has specialization in: elektronika
    kopieclukasz999 wrote 111 posts with rating 0, helped 0 times. Live in city Rybnik. Been with us since 2014 year.
  • Tespol
  • #2
    sylweksylwina
    Moderator of Computers service
    Ta płytka z tymi układami przyklejonymi na termo-gluta woła o pomstę do nieba. Przymocuj ją porządnie do obudowy, płytka z końcówkami dobrze by było jak by też tak nie wisiała na nóżkach układów. Mógłbyś uporządkować przewody. Duży plus za wytrawianie płytek zamiast użycia gotowców. Przynajmniej z zewnątrz (po za tylnym panelem) prezentuje się dobrze.
  • Tespol
  • #5
    398216 Usunięty
    Level 43  
  • #6
    aftys6
    Level 19  
    A jaki sens ma stosowanie wskaźników wysterowania z regulacją czułości ??
    Wskaźnik powinien pokazywać poziom sygnału, ew przestery a tu będzie Ci pokazywał w zależności od tego co sobie gałką nastawisz.
    Z mojego punktu widzenia to bajer, który fajnie wygląda, taki styl al'a retro ;)
    Co do samego mocowania płytek to mogłeś powiercić dziury w dolnej płycie obudowy i użyć tulejek dystansowych. Podniosło by to koszt raptem o 5-10 zł
  • #7
    kopieclukasz999
    Level 11  
    Wskaźniki wysterowania są regulowane, żeby:
    -Można było ustawić go do danych kolumn/głośników
    -Przy cichych głośnościach można sobie popatrzeć, jak te wskazówki sobie latają w te i w tamte
    -Musiałem czymś zająć miejsce "play"

    Co do stylu to chodzi tylko o to by mi się podobał i paru innym osobą, i spełnia to zadanie 100%
  • #8
    kopieclukasz999
    Level 11  
    sylweksylwina wrote:
    Ta płytka z tymi układami przyklejonymi na termo-gluta woła o pomstę do nieba. Przymocuj ją porządnie do obudowy, płytka z końcówkami dobrze by było jak by też tak nie wisiała na nóżkach układów. Mógłbyś uporządkować przewody. Duży plus za wytrawianie płytek zamiast użycia gotowców. Przynajmniej z zewnątrz (po za tylnym panelem) prezentuje się dobrze.


    Klejem na gorąco jest przyklejone tylko zasilanie, elementy, które mogły by ulec wyruszaniu i odpadnięciu, We wzmacniaczu dołożyłem kolejną blachę jako ekran przedwzmacniacza i do niego za pomocą dystansów z płyty głównej PC przykręciłem. przewody mają już swoje kanały,którymi przebiegają.Dziura z tyłu to dziura na wylot powietrza, która została zakratkowana tą kratką na wiatraki. Potencjometr z tyłu ma czarną gałkę. Zdjęć nie zrobiłem, a nie chce otwierać obudowy już, tylko w razie konieczności.

    Dodano po 5 [minuty]:

    niewolno2 wrote:
    Kolego, nie odstawiaj chińszczyzny tylko popraw te całe okablowanie niech ma to ręce i nogi, szkoda całej twojej pracy bo na pewno trochę czasu cię to kosztowało.


    Do miesiąca można dodać jeszcze 6h, bo dzisiaj robiłem końcowe poprawki na długie lata np, wymieniłem potencjometry na potencjometry lepszej jakości, w miejscu wiatraka a w zasadzie nad nim dodałem radiator procesora, który ciasno wchodził, i dobrze odbiera ciepło, ale głównie chodzi o to, aby zwiększyła się powierzchnia chłodzona wiatrakiem i powstał na środku taki radiator tunelowy, i gdy wiatrak sie choćby lekko ruch od razu temperatura spada. w sumie chłodzenie się polepszyło o 60% - sprawdziłem :D i liczyłem (wg. temp pokoju
    )

    Dodano po 12 [minuty]:

    398216 Usunięty wrote:
    Zniszczony magnetofon, a efekt (wnętrze) można określić tylko jednym słowem: Bajzel... :(

    Powiedz mi kolego, kto dzisiaj używa magnetofonu? a w szczególności w moim wieku (16) jeżeli zapis analogowy brzmi jak wiesz co. Jak takich szumów nie słucham, preferuje dobre brzmienie, czyli czyste i w pełnym zakresie tonów. Nie chce cię okłamywać, ale wraz z głośnikami wyszło mnie to niecałe 200zł (sub jest duży, ale dzięki temu słuchać najniższe częstotliwości i głośnik 10" jest zbudowany moim sposobem, którego nigdy nigdzie nie widziałem, bo jest skrzynia{zamknięta} z głośnikiem a z góry nad nią druga 50% mniejsza i tu znajduje się też tuba bass reflex ) jest to oddzielone membraną 10" i głośnik porusza membraną bez cewki i powietrze wylatuje tubą. Efek jest zaskakujący, tylko dużo miejsca zajmuje i dużo warzy bo ścianki z sklejki.) Pod jeden kanał podpinam alty a pod drugi subka (10Ohm z zwrotnicą pasywną i gra głośniej i potężniej niż subek koda tsw120 przy mniejszej mocy. Do niego bede robił chyba projekt irka na mostku, lub Hotlon 200 z limiterem).

    Co do środka to wygląda zupełnie inaczej, czytaj powyżej.

    Dodano po 9 [minuty]:

    aftys6 wrote:
    A jaki sens ma stosowanie wskaźników wysterowania z regulacją czułości ??
    Wskaźnik powinien pokazywać poziom sygnału, ew przestery a tu będzie Ci pokazywał w zależności od tego co sobie gałką nastawisz.
    Z mojego punktu widzenia to bajer, który fajnie wygląda, taki styl al'a retro ;)
    Co do samego mocowania płytek to mogłeś powiercić dziury w dolnej płycie obudowy i użyć tulejek dystansowych. Podniosło by to koszt raptem o 5-10 zł


    Dzięki za pomysł tulejek, wziąłem z PC, ekranowałem przedwzmacniacz itp.
    Wskaźniki pomagają mi określić np jest noc i wiem, że na największej czułości gdy zaczynają się ruszać, muszę ściszyć, byt nikogo nie obudzić, bo bas się niesie po ścianach. :D Wygląd ogólnie się wszystkim podoba, jaki i dźwięk wraz z basem <3. Wygląda on wg. mnie cennie, i jak dla mnie zawsze jak patrze to przypomina mi się dzieciństwo, jak myślałem dosłownie, ze takiego czegoś się nie da zrobić, a jeżeli tak to trzeba mieć jakieś umiejętności itp. Teraz powoli planuję w programowanie pójść, i zacząć przygodę z cyfrówką.

    Dodano po 12 [minuty]:

    A teraz mam pytani do osób, krytykujący bez podania porad, co zrobić z danym problemem: Czy twój pierwszy pełnoprawny wzmacniacz był idealny? Po niektórych komentarzach sądzę, że są osoby wyjątkowo utalentowane i od razu robili wszystko idealnie. Ja nie patrzałem, żeby wyglądało w środku, w którym i tak nie będę nic już robił, ani do niego paczył. Priorytetem była jakość dźwięku (niższe napięcie i filtracją 10000uF) potem wygląd i na końcu głośność. Jak dla mnie słuchając cicho nic nie słuchać, a włączając wzmacniacz masz wrażenie, ze jest zepsuty, 0 trzasków, brumów itp dopiero dźwięk zalogowania Windowsa uświadamia nam, że działa (taki przykład z życia wzięty). Nie chce być wredny, ale skoro pisze mi negatywne ocen, to daje do myślenia co mam źle skoro wszystko jest dobrze? NIE PORÓWNUJCIE PIERWSZYCH PROJEKTÓW Z PROJEKTAMI KTÓRE ROBICIE PO 10, 50, 100 swoich, ok? Chciałbym wam jeszcze oznajmić, że gra to o wiele lepiej, niż kino domowe za 1500zł, a jt to rórznica 1300zł. Pod to też morzna podłączyć więcej głośników, tylko, że będzie wzmacniacz bardziej obciążony i nie będzie tych efektów 5:1, 7:1, 7:2, 9:2
  • #9
    szkola1971
    Level 2  
    Liczą się chęci... To co, że robiłeś to miesiąc - efekt końcowy ma ciebie zadowolić. Ważne, że w czasie wolnym masz zainteresowania.
  • #10
    Freddy
    Level 43  
    kopieclukasz999 wrote:
    Chcę wam przedstawić mój pierwszy wzmacniacz, który ma działać długie lata ...
    Obawiam się, że nie będzie :P.
    Płytki i cała reszta klejone termoglutem do obudowy, dość szybko odpada.
    Wykonanie wewnątrz bardzo słabe.
  • #11
    398216 Usunięty
    Level 43  
    kopieclukasz999 wrote:
    preferuje dobre brzmienie
    I dlatego słuchasz w mono?
    kopieclukasz999 wrote:
    Pod jeden kanał podpinam alty a pod drugi subka
    kopieclukasz999 wrote:
    Powiedz mi kolego, kto dzisiaj używa magnetofonu?
    Na przyklad ja. Co prawda okazjonalnie, ale słucham. Wielu nagrań przez lata zgromadzonych nie ma na innych niż kasety nośnikach, wielu nie można znaleźć, o wielu już wszyscy zapomnieli...
    A co do szumów... No cóż. Jak się dobrze zestroi , wymieni głowicę (podstawa) na ALPSA (miałem w swoim oryginalnym M8011 Kasprzakowską, która rzeczywiście nie nadaje się do niczego), wymieni kilka tranzystorów na niskoszumne (ówczesne BC mimo, że były tak nazywane niestety szumią bardziej od nieco współcześniejszych) i tyle... Brzmienia analogu nie można porównać do CD - oczywiście, ale jak dla mnie - jednak brzmi inaczej (jakby cieplej) - Z reszta to tak samo jak z czarnymi krążkami - szumią (o wiele bardziej niż dobrze zestrojony kaseciak), pasmo co najwyżej do 12kHz , a nadal są produkowane i kupowane...
    kopieclukasz999 wrote:
    Czy twój pierwszy pełnoprawny wzmacniacz był idealny?
    Oczywiście, ze nie był, z racji chociażby na to, ze gdy go budowałem nie było tranzystorów krzemowych, a obudowy robiło się samodzielnie z foremek do ciasta (były do dostania z a niewielkie pieniądze robione z aluminium grubości 2mm w formie płaskiej blachy z podwiniętymi trzema bokami - blachy jako takiej też nie było gdzie kupić). Ty jednak zbudowałeś swój wzmacniacz współcześnie - mając i dostęp do elementów, mając wybór kości, tranzystorów, i nawet możliwość kupienia gotowej (tyle, ze "surowej" - bez otworów) obudowy.
    Porównując więc konstrukcje z przed lat do współczesnych należy (chyba - przynajmniej tak mi się zdaje) uwzględnić aktualne realia.
    kopieclukasz999 wrote:
    Chciałbym wam jeszcze oznajmić, że gra to o wiele lepiej, niż kino domowe za 1500zł
    Tu się akurat nie dziwię. Większość KD w tym przedziale cenowym ma stopnie mocy na wzmacniaczach w klasie D i to bardzo okrojonych z jakości. Ja jednak nie czepiam się do brzmienia (mimo, ze zapewne wielu Kolegów zakwestionuje jakość TDA 7294) a do wykonania jako takiego.
    kopieclukasz999 wrote:
    Pod to też morzna podłączyć więcej głośników
    Nie radzę. TDA 7294 nie jest elektrownią, ma swoje ograniczenia i nie należy o tym zapominać - w innym wypadku albo się przegrzeje i zacznie wyłączać, albo wystrzeli.
    kopieclukasz999 wrote:
    nie będzie tych efektów 5:1, 7:1, 7:2, 9:2
    Kino domowe, to kino domowe, a wzmacniacz stereo to wzmacniacz STEREO (a nie mono), więc porównanie ... z czapy nieco.
  • #12
    kopieclukasz999
    Level 11  
    Freddy wrote:
    kopieclukasz999 wrote:
    Chcę wam przedstawić mój pierwszy wzmacniacz, który ma działać długie lata ...
    Obawiam się, że nie będzie :P.
    Płytki i cała reszta klejone termo glutem do obudowy, dość szybko odpada.
    Wykonanie wewnątrz bardzo słabe.


    Nie wiem skąd teza, że jest to klejone termo glutem, skoro regulator i końcówka jest przykręcona, przedwzmacniacz jest już na dystansach, a jedyną rzeczą przyklejoną jest prostowanie zasilania, które jest przyklejone do odtłuszczonego polimeru, a nawet jeśli jakimś cudem puści to nikt nim nie będzie rzucał (wzmacniaczem) i niepociąganie za sobą innych elementów. Jeżeli jakimś cudem powstał b zwarcie to spalą się bezpieczniki ("szybkie") i wystarczy przykleić i wymienić bezpieczniki. "Pozdrawiam

    P.S Wnętrze morze i jest słabe, ale po dodaniu dodatkowych ekranów (wszędzie) lutowanych do obudowy wszystko jest pooddzielane i nie wpływa na siebie. Paczyłem na inne konstrukcje, to wszyscy czepiali się złego ekranowania, kondensatorów zasilania i chłodzenia. Dopracowałem to do ideału (jeśli chodzi o zastosowania) i pod tym względem jest git. Układ wybierałem takie, w których nie ma się co zepsuć (tda 7294 psują się często, ale to prawie zawsze jest spowodowane super chłodzeniem)

    Dodano po 13 [minuty]:

    398216 Usunięty wrote:
    kopieclukasz999 wrote:
    Pod to też morzna podłączyć więcej głośników
    Nie radzę. TDA 7294 nie jest elektrownią, ma swoje ograniczenia i nie należy o tym zapominać - w innym wypadku albo się przegrzeje i zacznie wyłączać, albo wystrzeli.
    Tak, ale na 2 Ohm w moim wypadku zagrzeje się do max do 70 stopni radiator, a końcówki do 80. Taka temperatura nie powinna im wg. mnie nic zrobić, choć to było tylko napisane aby pokazać pewną idee.

    Dodano po 25 [minuty]:

    Oczywiście dziękuje za drobne uwagi itp. i myślę, że mimo wszystko wam się podoba (na pewno nie tak jak mi :D)
  • #13
    398216 Usunięty
    Level 43  
    kopieclukasz999 wrote:
    Wnętrze morze i jest słabe,
    Jak myślisz - czemu powiększyłem i wytłuściłem ten wyraz w Twoim poprzednim poście?
    kopieclukasz999 wrote:
    Paczyłem na inne konstrukcje
    kopieclukasz999 wrote:
    Układ wybierałem takie

    Kolego, doprawdy, nie możesz pisać poprawnie? Bez błędów? Ja wiem, ze nie jest to forum polonistyczne, ale jakieś podstawy ortografii należy jednak zachować...

    kopieclukasz999 wrote:
    ale na 2 Ohm w moim wypadku zagrzeje się do max do 70 stopni radiator, a końcówki do 80.
    Dwa pytania:
    1/ A do jakiej temperatury zagrzeje się struktura układu scalonego?
    2/ Jaki prąd popłynie przez układ jeśli podłączysz do niego obciążenie 2 omy?
  • #14
    sylweksylwina
    Moderator of Computers service
    kopieclukasz999 wrote:
    Tak, ale na 2 Ohm w moim wypadku zagrzeje się do max do 70 stopni radiator, a końcówki do 80. Taka temperatura nie powinna im wg. mnie nic zrobić, choć to było tylko napisane aby pokazać pewną idee.

    Jeżeli te układy mogły by pracować z obciążeniem 2Ω to było by to opisane w nocie katalogowej. Myślę ze inżynierowie z ST Microelectronics wiedzą lepiej z jakimi obciążeniami może pracować ich autorstwa scalak (w zasadzie to zależy od prądu (jak już poprzednik wspomniał) jaki popłynie przy takim obciążeniu).
  • #15
    398216 Usunięty
    Level 43  
    A to wszystko wynika z braku logicznego myślenia i rozumienia tego, co się czyta...
    Już kilka razy spotkałem się z nazwą "Wzmacniacz 100W" a w opisie - TDA 7294. Na dodatek zasilany z napięcia +/- 30V. A czemu taka nazwa w tytule? "Bo w nocie katalogowej tak napisali"...
    Owszem. Napisali; napisali też kilka innych rzeczy, których akurat nikt nie czyta, albo ... nie chce czytać. Bo gdyby chcieć, to okaże się, ze te 100W owszem, ale w warunkach idealnych - niemożliwych do zrealizowania w praktyce, a na dodatek przy zniekształceniach takich, że muzyką nazwać tego co tak potraktowany wzmacniacz z siebie wydaje; nie można.
    W tym wypadku jest podobnie:
    Szacowanie na oko temperatury
    kopieclukasz999 wrote:
    w moim wypadku zagrzeje się do max do 70 stopni radiator, a końcówki do 80
    , Albo zupełne olanie rezystancji termicznej...
    kopieclukasz999 wrote:
    temperatura nie powinna im wg. mnie nic zrobić
    A według producenta ?

    No, nic to Baśka (jak mawiał Mały Rycerz), z czasem dojdziemy i do trzonowego (jak mawiał z kolei mój zaprzyjaźniony dentysta wyrywając siekacz). Z czasem też i nasz Kolega douczy się (daj Boże!) i po kilku latach sam sobie zada pytanie - "Jak ja mogłem takie bzdury pisać".
    Jestem dobrej myśli - byle tylko nie spoczął na laurach
    kopieclukasz999 wrote:
    wam się podoba (na pewno nie tak jak mi :D)
  • #16
    kopieclukasz999
    Level 11  
    398216 Usunięty wrote:


    kopieclukasz999 wrote:
    ale na 2 Ohm w moim wypadku zagrzeje się do max do 70 stopni radiator, a końcówki do 80.
    Dwa pytania:
    1/ A do jakiej temperatury zagrzeje się struktura układu scalonego?
    2/ Jaki prąd popłynie przez układ jeśli podłączysz do niego obciążenie 2 omy?


    1. Napisałem radiator do 70, a końcówki mocy, czyli tda 7294 do 80 stopni
    2. Układ jest ograniczony przez trafo. Są tez bezpieczniki 4A, więc moja odpowiedz brzmi: pobierze max 4A

    Dodano po 5 [minuty]:

    398216 Usunięty wrote:
    A to wszystko wynika z braku logicznego myślenia i rozumienia tego, co się czyta...
    Już kilka razy spotkałem się z nazwą "Wzmacniacz 100W" a w opisie - TDA 7294. Na dodatek zasilany z napięcia +/- 30V. A czemu taka nazwa w tytule? "Bo w nocie katalogowej tak napisali"...
    Owszem. Napisali; napisali też kilka innych rzeczy, których akurat nikt nie czyta, albo ... nie chce czytać. Bo gdyby chcieć, to okaże się, ze te 100W owszem, ale w warunkach idealnych - niemożliwych do zrealizowania w praktyce, a na dodatek przy zniekształceniach takich, że muzyką nazwać tego co tak potraktowany wzmacniacz z siebie wydaje; nie można.
    W tym wypadku jest podobnie:
    Szacowanie na oko temperatury
    kopieclukasz999 wrote:
    w moim wypadku zagrzeje się do max do 70 stopni radiator, a końcówki do 80
    , Albo zupełne olanie rezystancji termicznej...
    kopieclukasz999 wrote:
    temperatura nie powinna im wg. mnie nic zrobić
    A według producenta ?

    No, nic to Baśka (jak mawiał Mały Rycerz), z czasem dojdziemy i do trzonowego (jak mawiał z kolei mój zaprzyjaźniony dentysta wyrywając siekacz). Z czasem też i nasz Kolega douczy się (daj Boże!) i po kilku latach sam sobie zada pytanie - "Jak ja mogłem takie bzdury pisać".
    Jestem dobrej myśli - byle tylko nie spoczął na laurach
    kopieclukasz999 wrote:
    wam się podoba (na pewno nie tak jak mi :D)



    Tak, masz racje i to akurat wiem, bo będzie miał ok. 70W. Napisałem tak z dwóch powodów:

    -Tak napisał Mirley w swojej konstrukcji
    -Tak lepiej brzmi, bo musisz przyznać, że poza tym niemal że wszyscy piszą 100W
  • #17
    398216 Usunięty
    Level 43  
    kopieclukasz999 wrote:
    Napisałem radiator do 70, a końcówki mocy, czyli tda 7294 do 80 stopni
    Ja wiem co napisałeś. Pytałem o temperaturę STRUKTURY - nie bez powodu napomknąłem o rezystancji termicznej. Znasz w ogóle takie pojęcia?
    kopieclukasz999 wrote:
    Układ jest ograniczony przez trafo.

    Trafo... Każdy transformator jest w stanie pracować z dużo większym prądem obciążenia niż nominalny. Oczywiście - napięcie nieco przysiadzie, ale o ile? Tego chyba nawet Ty nie wiesz. Więc zawierzanie sprawności układu TDA transformatorowi to raczej ruletka.
    kopieclukasz999 wrote:
    Są tez bezpieczniki 4A, więc moja odpowiedz brzmi: pobierze max 4A
    Czyli zamiast grać będzie palić bezpieczniki? Oblicz jaki prąd popłynie przez wzmacniacz mocy przy obciążeniu go 2 omami.
  • #19
    398216 Usunięty
    Level 43  
    kopieclukasz999 wrote:
    Wg. mnie trafo może je ograniczyć
    Rozumiem, rozumiem... Ale na jakiej podstawie tak twierdzisz? Sprawdzałeś jak zachowuje się pod obciążeniem? Do jakiej wartości spada napięcie i jaka wtedy będzie osiągalna moc z TDA?
    Za dużo jest w Twoich działaniach przypuszczeń i domniemywań, a za mało podstawowej wiedzy i analizy faktów.
    Przykład?
    Temperatura samej kości jest niższa od temperatury struktury wewnątrz niej zawartej. Pytałem o rezystancję termiczną - nie dostałem odpowiedzi (nie, żebym nie wiedział, chciałem tylko dowiedzieć się, czy to uwzględniłeś - wynika że nie).
  • #20
    kopieclukasz999
    Level 11  
    398216 Usunięty wrote:
    kopieclukasz999 wrote:
    Wg. mnie trafo może je ograniczyć
    Rozumiem, rozumiem... Ale na jakiej podstawie tak twierdzisz? Sprawdzałeś jak zachowuje się pod obciążeniem? Do jakiej wartości spada napięcie i jaka wtedy będzie osiągalna moc z TDA?
    Za dużo jest w Twoich działaniach przypuszczeń i domniemywań, a za mało podstawowej wiedzy i analizy faktów.
    Przykład?
    Temperatura samej kości jest niższa od temperatury struktury wewnątrz niej zawartej. Pytałem o rezystancję termiczną - nie dostałem odpowiedzi (nie, żebym nie wiedział, chciałem tylko dowiedzieć się, czy to uwzględniłeś - wynika że nie).


    Napięcie spada do +- 28V przy maksymalnej głośności na 4Ohm (sub 8 Ohm i alt 8Ohm na kondensatorze 20uF) a rugi gdzieś 4,5, bo subek z zwrotnicą ma 10 Ohm i te samo na alt. Nie wiem jak spadnie napięcie przy 2 Ohm, ale to był mój taki przykład, bo nie raz widziałem, słyszałem, że mostek do subufera pod 4 Ohm i działa... Nie wiem o co chodzi z rezystancją termiczną, ale możesz to rozjaśnić. Jaka moc maksymalnie osiągalna? Moc mierzyłem na 4 Ohm, bo taki miałem wzór z reduktora szumu - zmierzyłem napięcie na 1kh zanim się wysteruje i oczywiście nieco ponad 70W mi wyszło.
  • #21
    398216 Usunięty
    Level 43  
    kopieclukasz999 wrote:
    sub 8 Ohm i alt 8Ohm na kondensatorze 20uF) a rugi gdzieś 4,5, bo subek z zwrotnicą ma 10 Ohm i te samo na alt.
    kopieclukasz999 wrote:
    zmierzyłem napięcie na 1kh
    Mógłbym prosić, żebyś jaśniej wyrażał się na forum technicznym?
    Z powyższego zrozumiałem tylko:
    kopieclukasz999 wrote:
    Nie wiem o co chodzi z rezystancją termiczną, ale możesz to rozjaśnić

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Rezystancja_termiczna
    A potem :
    http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet2/a/0scgel8exqr094jlw9qfjx9qjc3y.pdf
    I uważne przeczytanie zawartych tam informacji.
  • #22
    NIXIE_123
    Level 33  
    Mój pierwszy projekt nie wyglądał wcale lepiej, teraz robię już niezłe projekty, i po prostu kolejny następny wychodził mi coraz lepiej. Ciężko jest tak od razu zrobić idealny projekt wręcz niemożliwe dla większości ludzi. Idź w dobrym kierunku, rób coraz to lepsze konstrukcje, a będzie super.

    Ogólnie plus za wytrawianie płytek, adaptacje starych części, no i to, że w ogóle coś zrobiłeś :)

    kopieclukasz999 wrote:
    poklejone szkotem

    Niekierzy nima ze śląsk i se nie połapią o co ci chodzi, także pisz tak, aby zrozumieli wszyscy :)

    Pozdrawiam
  • #23
    sylweksylwina
    Moderator of Computers service
    kopieclukasz999 wrote:

    Tak, masz racje i to akurat wiem, bo będzie miał ok. 70W. Napisałem tak z dwóch powodów:

    -Tak napisał Mirley w swojej konstrukcji
    -Tak lepiej brzmi, bo musisz przyznać, że poza tym niemal że wszyscy piszą 100W

    To że ktoś tak napisał nie znaczy że masz mijać się z prawdą. Dobrze by było napisać to co podają w nocie katalogowej [należy zwrócić uwagę na zniekształcenia THD (przy 10% to już nie ma muzyki w muzyce :D) impedancję obciążenia i napięcia zasilania]. Najlepiej natomiast by było jak byś wyznaczył rzeczywistą moc metodą techniczną w gotowym układzie za pomocą sztucznego obciążenia (od biedy zestawem głośnikowym) najlepiej dla wszystkich kanałów danego wzmacniacza. Służy do tego prosty wzór P=U^2/R. Jeżeli masz zamiar pracować przy sprzęcie audio to lepiej abyś go zapamiętał.
  • #24
    398216 Usunięty
    Level 43  
    sylweksylwina wrote:
    To że ktoś tak napisał nie znaczy że masz mijać się z prawdą.

    Dokładne.
    Jak na naszym rynku zaczynały się pojawiać świecące i błyskające LED'ami jamniki z chin na nich też BYŁO NAPISANE 100W, a często nawet więcej... To akurat w marketingu norma, ale nie będzie nigdy normą na łamach for technicznych(a przynajmniej bardzo bym nie chciał... :( )
    Typowym przykładem jest właśnie TDA 7294 i (nie wiem czy błędne z braku wiedzy, czy celowe z chęci oszukania) podawanie mocy 100W jako mocy własnej konstrukcji zbudowanej na tej kości.
    Jak ktoś si e nie zna - kupuje to jak chrupiące bułeczki i rozprowadza dalej tę legendę... A gdyby ktoś się dokładniej przyjrzał tabelkom w DS i umiał odczytać zawarte w niej (PRAWDZIWE!) informacje? Okaże się, ze owsem - 100W ale w idealnych warunkach chłodzenia, przy założonych warunkach zasilania i.. zniekształceniach, jakich nie da się słuchać.
    Akurat TDA 7294 znam dość dobrze i wiem, ze dane z DS są jak najbardziej słuszne - o ile umie się odczytać to co nas interesuje, a nie to co oznacza warunki ekstremalne pomiarów.
    W praktyce - przy idealnym chłodzeniu (do uzyskania w amatorskich warunkach - czyli bez używania ciekłego azotu ;) ) z tej kostki można wycisnąć co najwyżej 60-70W, przy akceptowalnych zniekształceniach i bez ryzyka, że układ SOAR się włączy. Jednak realizacja takich idealnych warunków jest dość skomplikowana - a w Twoim wypadku nawet gołym okiem widać, że nie jest spełniona.