Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Romet Chart 210 - Schemat dobrego regulatora napięcia

charper 30 Paź 2015 20:46 2055 9
  • #1 30 Paź 2015 20:46
    charper
    Poziom 7  

    Witam, mam motorower Romet Chart 210 w którym przewinąłem samodzielnie prądnicę na 12V ok. 120W i generalnie wszystko działa, tylko potrzebny mi jest regulator napięcia. Kupowałem od ludzi którzy się tym zajmują ale często ulegały samospaleniu i tak oto chciałem wykonać sobie taki regulator w domu, ucząc się czegoś przy okazji.
    No i właśnie prosiłbym Was o pomoc. Poratujcie proszę starego romeciarza schematem jakiegoś dobrego regulatora najlepiej z rozmieszczeniem ścieżek na płytce, co bym mógł sobie to wytrawić. Zależy mi na tym żeby utrzymywał napięcie nie większe niż 14,8V i ogólnie działał jak rasowy regulator. Od razu mówię że dużej wiedzy nie mam, ale na tyle, ale jak dostałem schemat ścieżek to moduł zapłonowy zrobiłem. Z góry dziekuje za pomoc.

    0 9
  • #2 30 Paź 2015 22:05
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Pokaż tą przewiniętą prądnicę. Jednofazowa, czy jakaś bardziej zaawansowana konstrukcja? Jak obliczyłeś tą moc?

    0
  • #4 31 Paź 2015 11:03
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie lepiej było to przerobić na trójfazowy alternator, jak w typowym motocyklu? I zastosować typową aplikację regulatora napięcia stratnego wtedy.

    0
  • #5 31 Paź 2015 11:49
    BANANvanDYK
    Poziom 37  

    Przeróbka na trójfazowy wiązałaby się z koniecznością zamontowania zupełnie innego statora przy zachowaniu oryginalnego koła magnesowego, lub całego kompletu. Stator trójfazowy musi mieć trzy razy więcej "cewek" niż biegunów magnetycznych w kole magnesowym.
    Schemat regulatora napięcia wygląda zabawnie. Tak na wstępie dioda D5 jest zbędna. Jak regulator ma działać bez wejścia "sense" to układ wyzwalający bramki tyrystorów powinien być zasilany każdy ze swojej fazy (anoda tyrystora). Poza tym widzę błąd w postaci braku ograniczenia prądu bramki tyrystora.
    Tak poza tym w cenach już od ok. 50 zł są dostępne gotowe chińskie regulatory "dwufazowe" i trójfazowe.
    Zasilanie AC-CDI z takiego uzwojenia nie ma zbytnio sensu. Lepiej pomyśleć nad DC-CDI, tylko że w tym zakresie nie ma nic gotowego i dobrego, chyba że znasz się na przetwornicach i potrafisz taki układ zbudować samemu.

    0
  • #6 31 Paź 2015 21:28
    charper
    Poziom 7  

    Błażej napisał:
    Pokaż tą przewiniętą prądnicę. Jednofazowa, czy jakaś bardziej zaawansowana konstrukcja? Jak obliczyłeś tą moc?
    robiłem krok po kroku według opisu użytkownika BigSoft. Mocy ta prądnica nawet z żarówką H4 12V 60W ma naprawdę pod dostatkiem. autorowi prądnicy na pełnym gazie spaliło dwie takie żarówki podłączone razem.

    Niestety regulator musi współpracować z transformatorem
    Cytat:
    Lepiej pomyśleć nad DC-CDI, tylko że w tym zakresie nie ma nic gotowego i dobrego, chyba że znasz się na przetwornicach i potrafisz taki układ zbudować samemu.

    niestety nie posiadam tak dużej wiedzy o elektronice.

    0
  • #7 31 Paź 2015 21:40
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jak mu spaliło żarówki, to znaczy, że coś nie działa poprawnie. Po to jest regulator napięcia, żeby nie paliło.

    0
  • #8 01 Lis 2015 11:25
    charper
    Poziom 7  

    podłączył bezpośrednio pod prądnicę. Podłączony był jeszcze transformator do zasilania modułu. Panowie, trójfazowy alternator nie wchodzi w grę bo nie po to wydałem pieniądze i poświęciłem czas na przewijanie cewek i potem zgranie wszystkiego i przerobienie całej instalacji elektrycznej w pojeździe żeby teraz robić najważniejsze rzeczy od nowa. Nie wierzę że nie ma schematów do prądnic złożonych z 6 cewek w dwóch grupach.
    Chciałem dopisać jeszcze pewną rzecz, mianowicie kupiłem raz regulator od kogoś kto się tym zajmuje za 50 złotych. niestety chyba nie działał jak należy bo podczas pomiaru napięcia na pełnym gazie na akumulatorze przekraczało 15V. Długo nie podziałał i w ramach gwarancji gość mi przysłał coś takiego.
    Romet Chart 210 - Schemat dobrego regulatora napięcia (na tą czarną maź nie patrzcie, po prostu zalałem moduł nie nadającym się do tego sylikonem).
    Dodam że regulator ze zdjęcia kazano mi podłączyć przez bezpiecznik 10 A. Chyba słusznie bo nie dawno zauważyłem że jest spalony. Tak więc poproszę o jakiś schemat najlepiej z rysunkiem lub zdjęciem ścieżek z racji że jestem początkującym, bo chyba nie ma sensu dalej kupować...

    Dodano po 2 [godziny] 24 [minuty]:

    Znalazłem taki schemat.
    Romet Chart 210 - Schemat dobrego regulatora napięcia
    Wydaje się nie trudny do zrobienia.
    Tylko przydałaby mi się pomoc, mianowicie nie wiem jak powinna wyglądac płytka ze ścieżkami, co bym mógł sobie to przerysować lub przenieść termotransferem. Pomożecie?

    0
  • #9 02 Lis 2015 20:55
    BANANvanDYK
    Poziom 37  

    Co to jest? Mosfet z jednym rezystorem umieszczony na radiatorze?
    Schemat regulatora ok, ale ma jedną wadę - pobiera cały czas prąd 100 mA powodując rozładowywanie akumulatora, chyba że wyjście podłączy się przez stacyjkę.
    Przez taki regulator nie zasilisz transformatora dla modułu CDI.
    Jest jeszcze opcja aby zbudować regulator działający na zasadzie sterowania grupowego. Nie będzie niepotrzebnie grzał uzwojeń statora, ale też wątpię aby rozwiązanie to działało z transformatorem i modułem CDI.

    0
  • #10 10 Lis 2015 22:26
    charper
    Poziom 7  

    chciałbym wrócić do tematu ponieważ wyeliminowałem główny problem, mianowicie zasilanie modułu z transformatora. Jest teraz zasilany z fabrycznej cewki zasilającej. poproszę o schemat z zarysem ścieżek na płytce PCB jakiegoś dobrego regulatora napięcia. Z góry dziękuję.

    0
TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo