Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zasilacz 12V 50A do regulatora silnika

spons9 30 Oct 2015 23:47 4887 41
Computer Controls
  • #1
    spons9
    Level 9  
    Witam
    Chciałbym zasilić regulator silnika bezszczotkowego prądem z sieci. Nie chce zasilać regulatora akumulatorami ponieważ silnik będzie pracował wiele godzin i musiałbym ich kupić zbyt wiele. Regulator pracuje w zakresie 8,5 - 25V ale wartość 12V mi w zupełności wystarczy (może być także nieco więcej). Regulator pracuje do 80A.
    W piwnicy znalazłem transformator 230V/12V 50A więc na nim zbudowałbym zasilacz. Kupiłem także mostek prostowniczy 50A. Załączyłem rysunek zasilacza. Niestety nie wiem jaki kondensator użyć.
    Czy wogóle taki schemat zasilacza jest odpowiedni do zasilenia regulatora? Czy schemat powinienem uzupełnić innymi elementami?
    Dziękuje za wszystkie porady.
    Pozdrawiam
    Marek Zasilacz 12V 50A do regulatora silnika
  • Computer Controls
  • Helpful post
    #2
    Freddy
    Level 43  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Ho,ho,ho.....jednokilowatowy silnik zasilany z 12VDC w domu, z zasilacza?
    Od kiedy to 50*12 daje 1kW? Autor napisał jedynie, że regulator jest max 80A.
    Quote:
    Co Ty bracie, kombinujesz ?
    Jaka to różnica?
    Quote:
    Potem porozmawiamy o szczegółach.
    Bo musisz sam o nich poczytać w internecie :)? Nie nabijaj bezsensownie postów.
    Ten post nie wnosi nic do tematu.

    spons9Podaj jaki masz typ silnika, oraz jaki będzie charakter obciążenia (stałe, zmienne, chwilowe, ciągłe).
    Kondensator powinien mieć co najmniej kilka tysięcy µF pojemności.
    Podaj szczegóły o które proszę, będziemy myśleć dalej.
    Może się okazać, że ten mostek to za mało. Na pewno też będzie potrzebował radiatora.
  • #3
    spons9
    Level 9  
    Dzięki za odpowiedź
    W linku poniżej znajdują się wszystkie parametry zestawu:

    http://www.modelmotor.pl/zestaw-napedowy-ztw-120a-bec.html

    Pomyliłem się, to silnik pracuje max przy 80A a regulator max 120A.

    Ogólnie silnik nie będzie umieszczany w modelu auta. Będzie pracował przytwierdzony do drewnianej podstawy i napędzał wał. Rozpędzanie wału będzie powolne nie skokowe (może trwać nawet kilka minut), więc nie będzie skoków w poborze mocy. Kiedy wał będzie już rozpędzony będzie tak pracował nawet kilka godzin.

    Oczywiście radiator + wentylator dołącze do zasilacza.

    Czy któryś z tych dwóch kondensatorów byłby ok?
    1. https://sklep.avt.pl/kondensator-elektrolityczny-6800uf-25v.html
    2. https://sklep.avt.pl/kondensator-elektrolityczny-10000uf-25v.html

    P.S tak dla wyjaśnienia, nie chce wykorzystywać maksymalnej mocy silnika bo wiem, że musiałby być to znacznie mocniejszy zasilacz. Te mniej więcej 600W zasilacza w zupełności mi wystarczy.
  • Helpful post
    #4
    Freddy
    Level 43  
    Ten 10000 powinien bez problemu wystarczyć.
    Ten silnik ma 2150KV, więc zdajesz sobie sprawę, że osiągniesz około 30000 obr/min?
  • #5
    spons9
    Level 9  
    Znaczy wiem, że bedzie taka możliwość ale celem jest rozpędzenie do max 20.000 obr/min. Mam regulator obrotów więc obroty będą pod kontrolą.

    Czy zastosowanie jeszcze większego kondensatora powiedzmy na 22000µF byłoby bardziej wskazane?

    Chciałbym się jeszcze upewnić, bo widziałem schematy zasilaczy stabilizowanych. Rozumiem, że do mojego zastosowania nie potrzebuje stabilizatora?
  • #6
    azibik
    Level 32  
    Ciekawe jaki jest przekrój przewodów silnika i czy wytrzyma obciąźenie 75A a także wymiary silnika, proszę porównać z wymiarami silnika od Melexa /1,5 kW/
  • #7
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Freddy wrote:
    Ten silnik ma 2150KV,
    ?????? .Zdziwienie budzi zastosowanie takiego silnika (12VDC) w warunkach domowych przy dostępności silników pracujących na napięcie sieci, co przy tej mocy daje 20krotne zmniejszenie prądu.
  • Helpful post
    #8
    Freddy
    Level 43  
    spons9 wrote:
    Chciałbym się jeszcze upewnić, bo widziałem schematy zasilaczy stabilizowanych. Rozumiem, że do mojego zastosowania nie potrzebuje stabilizatora?
    No cóż, zrób stabilizator 12V 100A, powodzenia, koszt przewyższy koszt całości.
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Freddy napisał:
    Quote:
    Ten silnik ma 2150KV,
    ?????? .
    Jak nie wiesz co to znaczy, lepiej nie zabieraj głosu. Było na ten temat na forum już likakrotnie pisane.
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Zdziwienie budzi zastosowanie takiego silnika (12VDC) w warunkach domowych przy dostępności silników pracujących na napięcie sieci, co przy tej mocy daje 20krotne zmniejszenie prądu.
    No i co z tego, autor ma taki silnik i taki chce wykorzystać, chyba mu wolno.
  • Helpful post
    #9
    jarek_lnx
    Level 43  
    Quote:
    Regulator pracuje w zakresie 8,5 - 25V ale wartość 12V mi w zupełności wystarczy (może być także nieco więcej). Regulator pracuje do 80A.

    Jeśli regulator pracuje poprawnie od 8,5V to zapewne nie można dopuścić do spadku napięcia poniżej tej wartości nawet na chwilę, przy kondensatorze 10mF nawet przy 10A tętnienia bedą ok 6V - napiecie może spadać poniżej 8,5V.

    Dla prądów liczonych w dziesiątkach amperów dał bym znacznie większą pojemność - tak z 10x, także ze względu na to jaką maksymalna wartość prądu tętnień dopuszcza dokumentacja kondensatora (dla małych kondensatorów jak te z linku powyzej nie przekracza 5-10A)

    Zwrócił bym też uwagę na wybór mostka i jego chłodzenia, są dostępne tanie mostki "50A" z konektorami 6,3mm które potrafią zawieść już przy 20-30A, prawdziwy mostek 50A ma solidne wyprowadzenia φ10mm skręcane na śruby M5 i waży 0,2kg i nie kosztuje 7zł, przy prądzie 50A mostek wydzieli ze 100W to bedzie wymagało sporego radiatora.
  • Computer Controls
  • #10
    Freddy
    Level 43  
    jarek_lnx wrote:
    prawdziwy mostek 50A ma solidne wyprowadzenia φ10mm skręcane na śruby M5 i waży 0,2kg i nie kosztuje 7zł, przy prądzie 50A mostek wydzieli ze 100W to bedzie wymagało sporego radiatora.
    Tak, tak oczywiście.
    Zadzwoń do Vishay i powiedz im, że robią złom.
    Zasilacz 12V 50A do regulatora silnika

    Takie mostki jak mówisz, to są przemysłowe mostki powyżej 100A .
  • Helpful post
    #12
    jarek_lnx
    Level 43  
    Quote:
    Tak, tak oczywiście.
    Zadzwoń do Vishay i powiedz im, że robią złom.

    Vishay pewnie robi dobre mostki 45A, choć wyprowadzenia 0,7mm2 to chyba chciwi ksiegowi projektowali.
    W ofercie wielu producentów półperzewodników znajdziesz elementy o różnie zdefiniowanych prądach maksymalnych, np tranzystory 70A w TO-220 i w SOT-227, niby to samo, a jednak zupełnie inne czy to znaczy że robią złe tranzystory, nie ale konstruktor który uzyje TO-220 przy 70A będzie złym konstruktorem :)

    Miałem na myśli takie "50A" jak KBPC5010, widziałeś jak to wygląda w środku?
    Oczywiście jak się nie używa konektorów tylko przylutuje przewody, oraz nie trafi na wadliwy egzemplarz który ma za grubą izolację pomiędzy diodami a obudową to są szanse na niezawodna pracę przy 30A (tyle testowaliśmy, czasem padały).

    Quote:
    Takie mostki jak mówisz, to są przemysłowe mostki powyżej 100A
    .
    Od 50A np SKB50/12 choć tego akurat nie polecam ze wzgledu na duże napiecia przewodzenia diod i wysoką cenę.

    Quote:
    kosztuje nawet mniej niż 7 zł .. czy w takim razie lepiej użyć takiego?
    Trochę lepszy, ja preferuję pojedyncze diody albo zestaw diod od alternatora.
  • #13
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Najkorzystniej zastosować diody Schottky.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Czy ktoś mierzył parametry tego silnika ? 330gramów i 2kW, jak długo żyję to sobie tego nie wyobrażam.
    Dla porównania




    Silnik DC DUNKERMOTOREN GR 53X58

    parametry silnika :

    długość silnika 130mm
    średnica silnika 52mm
    długość osi 45mm, średnica 6mm
    napięcie zasilania 40V
    prąd znamionowy 1,9A, PRĄD MAX 20A
    prąd startowy 14,4A
    prąd bez obciążenia 0,14A
    obr 3300 rpm przy 40V
    moment 17 Ncm
    moment startowy 139 Ncm
    rotor inertia 460gcm
    waga 1,2kg

    Dodano po 5 [minuty]:

    Jakim drutem jest nawinięty stojan ?, ma wytrzymać 75A.
  • Helpful post
    #14
    tadeusz12345
    Level 17  
    Ten silnik osiąga 2 kW przy wysokich obrotach, ale też mi się nie chce wierzyć, że aż tyle może z siebie dać.

    Bo przy sprawności 90% powinien oddać 200W ciepła, a to jest już bardzo dużo jak na te gabaryty, nawet przy intensywnym chłodzeniu. Myślę że on może pracować jedynie przez chwilę z tą mocą. Więc dobrze by było mu dać jakieś zabezpieczenie termiczne.

    Mostek 50A, który kupiłeś wytrzyma max 20-30 A obciążenia pojemnościowego. Możesz połączyć 2 równolegle najlepiej z rezystorami wyrównującymi rozpływ prądu.

    A co sądzicie o wyszlifowaniu powierzchni takiego mostka?

    Możesz też zastosować diody Schottkiego, poprawisz sprawność urządzenia. Bo na diodach też będzie wytracana duża moc.

    Kondensatory 10mF które pokazywałeś, nie wytrzymają też prądowo, ich nóżki mają Φ=0,8mm. Musisz ich połączyć kilka sztuk. Dobrze by też było przed kondensatorami dać dławik, przy dużych prądach filtrowanie zasilania dławikami jest skuteczniejsze.

    Obawiam się, że sprawność całego Twojego urządzenia będzie wynosić 70%. Lepiej się zastanów czy nie lepiej by było zwiększyć napięcie.
  • #15
    spons9
    Level 9  
    Jak już pisałem wcześniej nie chce używać pełnej mocy tego silnika. Myślę, że maksymalnie ciągły pobór prądu będzie w granicach 30-40A. Jeśli chodzi o te 80A to myślę, że jest to pobór chwilowy (w oryginale silnik służy do napędzania modeli aut a tam potrzeba nagłego przyspieszenia, ja natomiast jak już wcześniej pisałem będe rozpędzał powoli wał).

    Jeśli chodzi o chłodzenie silnika to mam dokupione chłodzenie wodne, więc nie grozi mu przegrzanie (zresztą z tego co się także dowiedziałem to te silniki konstruowane są tak aby pracować przy około 100C)

    Myślę, że użyję prostownika 100A tak na wszelki wypadek i nie będę kombinować z tym 50 amperowym.

    tadeusz12345 czy mógłbyś zaproponować model dławika? Super by było gdybyś może podał jakiś link. Nie bardzo wiem jak się podpina dławik do takiego układu.
  • #16
    Freddy
    Level 43  
    spons9 wrote:
    To jest mostek 35A, troszkę mało, daj taki 100A dla bezpieczeństwa.
    Quote:

    kosztuje nawet mniej niż 7 zł .. czy w takim razie lepiej użyć takiego?
    jeżeli chodzi o kondensatory to spokojnie mogę połączyć 10x10000µF a nawet więcej jeśli trzeba.
    Kondensatory, sądzę, że 3x10000µF powinno wystarczyć.
    Zbigniew 400 wrote:
    Czy ktoś mierzył parametry tego silnika ? 330gramów i 2kW, jak długo żyję to sobie tego nie wyobrażam.
    Widocznie krótko żyjesz :P
    Takie są silniki modelarskie. Wymagają intensywnego chłodzenia, poza tym są to silniki trójfazowe.
    jarek_lnx wrote:
    Trochę lepszy, ja preferuję pojedyncze diody albo zestaw diod od alternatora.
    Tak też oczywiście można, zwłaszcza, że diody do alternatora można tanio kupić.
  • #17
    hazet
    Level 26  
    tadeusz12345 wrote:
    Ten silnik osiąga 2 kW przy wysokich obrotach, ale też mi się nie chce wierzyć, że aż tyle może z siebie dać.

    To są Chińskie moce (czytaj moce marketingowe dla naiwnych). To samo ma się do np. Chińskich spawarek których moce marketingowe trzeba podzielić przez 5 i wtedy wyjdą moce fizyczne.
  • #18
    Zbigniew 400
    Level 38  
    Freddy, jakie ma znaczenie że jest trójfazowy. Przez uzwojenie ma płynąć 100A, podzielmy przez 3 czyli 30A. Jaki powinien być przekrój przewodu żeby przeniósł 30A. Chyba że jest to typowa ściema typu PMPO w audio.
    Na zdjęciu widać styki i gniazda przewodów silnika, porównaj z podłączeniem alternatora w samochodzie, też wydajność ok. 100A.
  • #19
    spons9
    Level 9  
    Zbigniew kable silnika to wielożyłowa linka o przekroju 3mm.
    Max poboru chwilowego to 80A, więc na linkę 3 mm (27A) jest trochę na styk, ale powinno starczyć.
    Jak już wspominałem przy ciągłej pracy według mojego projektu będzie znacznie mniejszy pobór prądu jakieś 10-13A na 3mm kabel.

    Chciałbym ponowić pytanie o ten dławik, o którym wspomniał tadeusz12345. Czy jest wymagany w takim układzie?

    Freddy na pewno zmienię ten prostownik na 100A wolę nie ryzykować spalenia.
  • #20
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Zbigniew 400 wrote:
    to sobie tego nie wyobrażam
    Jestem w stanie sobie wyobrazić....ale, to silnik modelarski przeznaczony do pracy w reżimie 10 sekund pracy, pół godziny chłodzenia, i to jak przeżyje jeden start...Prawdopodobnie do napędu modeli elektrycznych dragsterów. Co nasz kolega zamierza zbudować na bazie takiego silnika ??? ON tylko to wie. Jeszcze drobna uwaga : 2,3kW ( :D ) przy średnicy wału 5mm ! Jaki moment obrotowy i przy jakiej prędkości ?

    Dane techniczne silnika:
    typ: 4P SL 3674
    KV: 2150
    maksymalny pobór prądu: 75A
    maksymalne napięcie zasilania: 24,4V
    maksymalna moc: 2300W
    masa: 330g
    średnica: 36mm
    długość bez wału: 74mm
    długość wału: 15mm
    średnica wału: 5mm

    Dodano po 18 [minuty]:

    spons9 wrote:
    Jak już wspominałem przy ciągłej pracy według mojego projektu będzie znacznie mniejszy pobór prądu jakieś 10-13A na 3mm kabel.
    Czyli ma pracować z mocą ciągłą ~ 150W. A projektujesz 100 amperowy zasilacz sieciowy do takiego silnika. Wybacz Kolego, ale to wszystko się kupy nie trzyma. Choćby z tego powodu, że ma to pracować na parametrach silnika do maszyny do szycia, a kupujesz chinskie badziwie o przereklamowanych, jak Koledzy zauważyli parametrach, za kupe forsy. No, ale to Twoja sprawa.
  • #21
    azibik
    Level 32  
    Jak skończysz realizację projektu to wykonaj pomiary i zdaj relację, jestem bardzo zainteresowany wynikami.
  • #22
    Freddy
    Level 43  
    Krzysztof Kamienski wrote:
    Jestem w stanie sobie wyobrazić....ale, to silnik modelarski przeznaczony do pracy w reżimie 10 sekund pracy, pół godziny chłodzenia,
    Bez urazy, ale już raz Ci pisałem kolego, abyś nie zabierał głosu, jak nie znasz się na temacie.
    Silnik jest przystosowany do normalnej pracy, lecz wymaga chłodzenia, tak aby jego temperatura nie przekroczyła 180°C.
    Po co przytaczasz kolejny raz wymiary silnika?
    Mając te dane, moment można sobie policzyć.
  • #23
    Zbigniew 400
    Level 38  
    No tak, kolega Freddy wie najlepiej, reszta nie ma pojęcia o fizyce.
    Sprzedaje silniki 400W o wadze 430g i ma porównanie.
    Jestem skłonny przyjechać do Ciebie byś mi udowodnił że parametry silnika są prawdziwe.
    A widziałeś model samochodu z chłodzeniem silnika, może udostępnisz zdjęcie ?
    A jakie to żródło prądu da 1kW mocy i przez jaki czas ?
    Kiedyś dzwoniłem do sklepu z pytaniem o ogniwa li po, deklarowany prąd 50A, przewody ok. 1mm2, z pytaniem czy mogę sprawdzić na miejscu wydajność. Odpowiedż brzmiała nie.
  • #24
    spons9
    Level 9  
    Krzysztofie :), silnik dostałem dawno temu w prezencie, transformator znalazłem w piwnicy, więc nie rozchodzi się tu o optymalne dobranie elementów bo te już posiadam. Chce po prostu z nich wycisnąć jak najwięcej. A kable w silniku są 3 po 3mm.

    Sądze, że w modelarstwie pewne osiągi mogą być przesadzone, nawet ze względu na marketingowe podejście do klientów. Jednak widziałem taki silnik w akcji, który napędzał 5kg samochód off-road i samochód pomimo dużego oporu śmigał jak wariat. Silniki RC to takie małe potwory.

    Czy jest ktoś w stanie wypowiedzieć się na temat dławika? Czy jest on wymagany?

    azbik jak złożę to wszystko to napiszę jakie wyniki uzyskałem.
  • #25
    kkknc
    Level 43  
    Silnik do pracy dorywczej że względu na dużą ilość wytworzonego ciepła. Dlatego pracuje na baterii która na długo nie starczy, a silnik ma czas przestygnąć. Do tego wymaga chłodzenia.

    https://picasaweb.google.com/m/viewer#album/fotomichalrusin/5524864428531387633
  • #26
    Freddy
    Level 43  
    Zbigniew 400 wrote:
    No tak, kolega Freddy wie najlepiej, reszta nie ma pojęcia o fizyce.
    Sprzedaje silniki 400W o wadze 430g i ma porównanie.
    Kolego naucz się pokory i czytania ze zrozumieniem.
    Zobaczysz wtedy, że ja sprzedaję silnik prądu stałego, a tu mówimy o silniku trójfazowym!
    Moc bardzo łatwo policzyć, masz napięcie zasilania i pobierany prąd. Praw fizyki nie oszukasz jak sam piszesz, tylko, że Ty przed napisaniem nie pomyślałeś.

    Kolejny sprawa, o której nie pomyślałeś, że takie silniki mają specjalne chłodzenie.
    W samolotach naturalne, w łodziach spiralą wodną, a na lądzie specjalnymi radiatorami. Zauważ też maksymalną temperaturę pracy 180°C.
    Który zwykły silnik tyle wytrzyma?

    Tak się składa, że mam podobny silnik ~1500W i dokładnie go przebadałem.

    Poniżej masz silnik od Segway, ma on 2,5KM mocy, średnica około 8cm.
    Pracuje bez radiatora jakoś i się nie pali.
    Zasilacz 12V 50A do regulatora silnika

    Zbigniew 400 wrote:
    A widziałeś model samochodu z chłodzeniem silnika, może udostępnisz zdjęcie ?
    Tak widziałem, bo mam taki.
    Zdjęcia poszukaj sobie w internecie. Jak dobrze poszukasz znajdziesz i moje :P.
    Zbigniew 400 wrote:
    Kiedyś dzwoniłem do sklepu z pytaniem o ogniwa li po, deklarowany prąd 50A, przewody ok. 1mm2, z pytaniem czy mogę sprawdzić na miejscu wydajność. Odpowiedż brzmiała nie.
    Nie dziwię się, ja też nie pozwoliłbym na to. Zrobisz zwarcie niechcąco i kto za to zapłaci?
  • #27
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    Jeszcze jedno, Koledzy. Ze strony Konstruktora i Projektodawcy nie padło do teraz ani jedno słowo dotyczące CO TEN SILNIK MA NAPEDZAĆ !. Nie znamy charakteru ,,odbiornika" energii mechanicznej. To silnik trojfazowy, synchroniczny, wiec ograniczenie obrotów nastepuje w regulatorze-falowniku. Jaka jest maksymalna predkość obrotowa ? Bo jeżeli ten silnik można ,,,rozkręcić", podobnie jak silnik prądu stałego do 30.000 rpm, to niech się Kolega zastanowi jakie siły odsrodkowe działają przy tej predkości na elementy wirujące i jaka przekładnia to wytrzyma. Zabawa zaczyna sie robic niebezpieczna, prawda ?
  • #28
    Freddy
    Level 43  
    spons9 wrote:
    Ogólnie silnik nie będzie umieszczany w modelu auta. Będzie pracował przytwierdzony do drewnianej podstawy i napędzał wał. Rozpędzanie wału będzie powolne nie skokowe (może trwać nawet kilka minut), więc nie będzie skoków w poborze mocy. Kiedy wał będzie już rozpędzony będzie tak pracował nawet kilka godzin.
  • #29
    spons9
    Level 9  
    Rozmowa dziwnie się przechyla w kierunku wydajności silnika, jego parametrów, chłodzenie itp. a przecież to inny temat. Założyłem ten wątek bo chce dostarczać prąd do regulatora silnika z sieci a nie z akumulatorów. A głównym czynnikiem jest tu cena akumulatorów i ładowarki do nich.

    Nie wiem czy się orientujecie ale koszt akumulatorów LiPo tak aby silniczek działał nawet przez godzinę (pojemność jakieś 30-40 Ah tych akumulatorów dla moich potrzeb) jest astronomiczny, nawet gdybym użył innych akumulatorów np. Litowo - jonowych, o podobnej pojemności (+ładowarka) to i tak cena jest ogromna.
    W przypadku zasilacza gdy transformator już mam, pozostaje koszt prostownika, radiatora, kondensatora i kilku drobnych elementów nie licząc obudowy. To jest różnica kosztów o którą powalczę.
  • #30
    kkknc
    Level 43  
    Zawsze możesz kupić taniej normalny ołowiowy akumulator rozruchowy o wymaganej pojemności. Zwłaszcza jak to urządzenie stacjonarne.