Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

MAN TGX - Skrzynia Sprzęgło Wysprzęglik

31 Paź 2015 07:40 13347 24
  • Poziom 17  
    Panowie mam następujący problem w manie tgx 440 2010 rok automat wymiana sprzęgła ok 4 miesiące temu podczas jazdy pojawia się komunikat Air presure to low , Malfunction gearbox ECU.
    Od razu pojawiają się błędy aktywne TCU 03118-00 03145-00 03148-00 03151-00 oraz 03155-00 wypina bieg pojawia się N gaz nie reaguje.
    Wystarczy przełączyć biegi czasami błąd od razu zniknie i znów jedzie i po chwili tak samo. Jak zniknie to błędy przestają być aktywne od ręki.
    Powietrze na 1(10,5) 2(10,5) 3(8,2) na skrzynie zasilanie ok 9 atm mierzone na wężu manometrem.

    Gdy się jedzie z większą prędkością to wygląda na to że lepiej jak baniaki więcej mają powietrza. Kompresor bije szybko i wygląda na to że sprawny.
    Jak tylko stanie i nic nie daje wyłączanie stacyjki i zmiana manetki to wystarczy podnieść go na poduszkach i opuścić i się odblokowuje i rusza na 5-6 atm więc chyba to nie kwestia kompresora.
    Błędy jak widać związane z zespołem że nie włączył biegu itp.
    Co mogę jeszcze sprawdzić. Wina leży może po stronie kasety? i zaworów w niej umieszczonych? Wysprzęglik raczej chyba nie .
    Podczas jazdy jak mam podgląd skrzyni na komp to jest tam rubryka zasilanie skrzyni biegów i zmienia się ilość powietrza z adekwatne na nieadekwatne a na innym manie non stop jest adekwatne nie zmienia się wogóle.

    Dzięki za podpowiedzi
  • MetalworkMetalwork
  • Specjalista - układy wtrysku Diesel
    Sprawdź zawór redukcji ciśnienia na skrzynię. Na samym wejściu przykrecony na 4 schraube.
  • MetalworkMetalwork
  • Specjalista - układy wtrysku Diesel
    Tak.
    Można zmienic z dowolnym zestaw naprawczy na taki zawór.
  • Poziom 17  
    Podmienie i zobacze a jak nie to, to co jeszcze mogło paść.
  • Poziom 17  
    Wymieniłem na inny zawór używany i dalej to samo powietrze na baniakach jest 7,5 na 3 i wybija powietrze nieadekwatne i koniec. Potem znów jedzie i znów zong.
  • Poziom 31  
    Witam.
    Jeżeli ciśnienie powietrza na we. modulatora skrzyni (przed zaworem ograniczającym) i na zasilaniu siłownika sprzęgła masz ciśnienie w granicach 10 bar (podczas powstawania usterki), to pozostaje monitoring ciśnienia w skrzyni za zaworem redukcyjnym , powinno być ok 7 bar (tu przydał by się lepszy sprzęt diagnostyczny). Możliwe w tym przypadku uszkodzenie samego czujnika w skrzyni lub ewentualne wycieki powietrza.
  • Poziom 17  
    Na zasilaniu siłownika sprzęgła masz na myśli ten siłownik(wysprzęglik) od łapy sprzęgła ?
    On ma mieć ok 10 bar ? podczas zmiany biegu ? jak zapnie to już wtedy 0?
    Co nim steruje ? jakiś zawór ? który.

    Dzięki
  • Poziom 31  
    uhr napisał:
    Na zasilaniu siłownika sprzęgła masz na myśli ten siłownik(wysprzęglik) od łapy sprzęgła

    Tak. Zasilanie powietrzem tam ma być stałe bez względu czy zmieniasz bieg czy nie.
    W siłowniku są elektrozawory które odpowiednio sterują sprzęgłem, a nimi z kolei steruje elektronika skrzyni biegów (kaseta,modulator na górze skrzyni).
    Jak znajdę kawałek schematu pneumatyki do mana to wrzucę.
  • Poziom 17  
    A sam wysprzęglik w środku nie może być padnięty? nawet jak będzie miał powietrze 9 bar?
    On może dawać informacje i nieodpowiedniej ilości powietrza?
    Po wymianie wysprzęglika trzeba coś ustawiać?

    A jeżeli chodzi o czujnik ciśnienia na co zwracać uwagę przy wymianie? Te wtyczki od taśm mają jakieś zabezpieczenie przed zsunięciem?

    Potem ten moduł na 2 torxach i wychodzi sam do góry ?

    Dzięki
  • Poziom 31  
    uhr napisał:
    A sam wysprzęglik w środku nie może być padnięty?

    Pewnie że tak.
    uhr napisał:
    On może dawać informacje i nieodpowiedniej ilości powietrza?

    Nie bo jak widzisz na schemacie powyżej nie ma on w sobie czujnika ciśnienia powietrza.
    Czujnik jest tylko w skrzyni. Teraz pytanie który system powiadamia Cię o niskim ciśnieniu ?
    Bo gdyby skrzynia to powinna generować błąd TCU 4001. Jeżeli komunikat jest ogólny to trzeba szukać w układzie dystrybucji powietrza (czterodrożny, ECAM itp. zależy co tam jest). Za zasilanie skrzyni odpowiedzialny powinien być obwód 4. Jeżeli masz czujnik na 4 obwodzie to sprawdź jakie parametry ciśnienia tam masz, jak nie to manometrem.
    uhr napisał:
    Po wymianie wysprzęglika trzeba coś ustawiać?

    Nie, skrzynia ta sama się kalibruje.
    uhr napisał:
    A jeżeli chodzi o czujnik ciśnienia na co zwracać uwagę przy wymianie? Te wtyczki od taśm mają jakieś zabezpieczenie przed zsunięciem?

    Potem ten moduł na 2 torxach i wychodzi sam do góry ?

    Niestety nie pamiętam zbyt dawno tam zaglądałem. ;)
  • Poziom 17  
    Raz wyskoczył komunikat CIRC.3 Pressure too low
    Można wszytko wysterować przez auto com oprócz mały zawór sprzęgła i duży zawór sprzęgła w innych autach nie ma problemu i słychać cykanie że działają o które chodzi?

    Pewnie 1 z nich to siłownik sprzęgła?
  • Poziom 31  
    uhr napisał:
    oprócz mały zawór sprzęgła i duży zawór sprzęgła

    Jak na powyższym schemacie Y16 i Y17.
  • Poziom 17  
    Najlepsze jest to że na innym manie mam ten błąd aktywny 4001 i jeździ bez problemu więc stawiam że to nie to tylko wysprzęglik :( dziś go zdemontuje

    a te zawory gdzie są umiejscowione? w wsyprzęgliku?
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    uhr napisał:
    a te zawory gdzie są umiejscowione? w wsyprzęgliku?

    To co masz na powyższym schemacie to cały wysprzęglik, wszystko w jednym.
  • Poziom 17  
    Kto wie jak zasilany jest 4 obwód którym sterowany jest wysprzęglik i skrzynia?
    Bezpośrednio z 4 drożnego ? wejście 24 ? Zbiornik który ? pomiędzy jeszcze coś czy bezpośrednio do wysprzęglika ? i skrzyni i potem w skrzyni dop ten reduktor?

    Na tablicy przyłączy jest jakieś wejście do tego układu? ktoś ma rozpiskę który nr co oznacza? przy tych przyłączach?
  • Poziom 31  
    uhr napisał:
    Kto wie jak zasilany jest 4 obwód którym sterowany jest wysprzęglik i skrzynia?

    Obok zaworu regulującego ciśnienie na 3 obwód,jest zawór regulujący 4 obwodu (okolice siodła w stronę kabiny).
    uhr napisał:
    Zbiornik który

    Nie koniecznie musi byś zbiornik ale nie wiem na 100% .
    uhr napisał:
    Na tablicy przyłączy jest jakieś wejście do tego układu? ktoś ma rozpiskę który nr co oznacza? przy tych przyłączach?

    Tam nie ma w/g dostępnych danych przyłącza tego obwodu.
    MAN TGX - Skrzynia Sprzęgło Wysprzęglik
  • Poziom 31  
    Cześć wg mnie za twoje problemy odpowiada błąd nr 03155-00 - zakończy to się wymianą sterowania skrzyni - mechatroniką.
    jeżeli możesz to podmień z tego 2 - go man-a, w manie to tylko chwila podmienić. Pozdrawiam.
    Do ponownego sprawdzenia, mały zbiornik- nie ma wody?, w zbiornikach pod aku nie ma wody? jeżeli jest do wymiany osuszacz i pompa sprzęgła . torx nie luzujesz tylko m8 po obwodzie taśma wpięta.
  • Poziom 31  
    Masz podmienić całość którą odkręcasz m8.
    Na zdjęciu zdjęta jest tylko pokrywka - zostaw w spokoju te 2 torx Ciebie interesuje to co jest niżej - całość.
  • Poziom 2  
    Mam takie same objawy w swoim manie , te same błędy 0315500 itd... Wybierak przekładany z innego auta i na 100% jest sprawny , kompletne sprzęgło też ok wymienione pół roku temu, czy możesz podpowiedzieć jak wybrnołeś z tego problemu?
  • Poziom 31  
    On przełożył z innego dół i bylo wszystko ok.
    Od kiedy jest ten błąd?
  • Poziom 2  
    Dół ? czyli skrzynię ? jeśli chodzi o błąd to pojawił się kilkukrotnie po ruszeniu zaraz po odpaleniu auta, w tym samym momęcie przestał reagować na pedał gazu, po zatrzymaniu, ponownym uruchomieniu i wypoziomowaniu auta było już przez cały dzień ok. Za każdym razem ten sam scenariusz zawsze rano po odpaleniu.
  • Poziom 31  
    Na górze skrzyni jest tzw. Mechatronika - składa się tak jakby z dwóch części dolna część mechaniczna(ktora kolega przełożył) i górna elektronika gdzie masz zapisany program nastawny.
    Przy twoim błędzie musisz sprawdzić uszczelnienie dwie gumki w środku właśnie pod płyta, ciśnienie, oczywiście zespół sprzęgła, jeżeli możesz podmienić dolną część - mechaniczną.
    Poziomowanie w tym przypadku nie ma nic do rzeczy - chyba że jest problem właśnie z ciśnieniem zasilania.
    P.s. piszę jakby ponieważ dla MAN do zmiany cały komplet, ale my zmieniamy tylko doły, chyba że góra uszkodzona - spalona. Pozdro.