Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Montaż przepływowego podgrzewacza a uziemienie auta

01 Lis 2015 13:03 1881 15
  • Poziom 12  
    Witam

    Zamierzam wstawić przepływowy podgrzewacz d12-8003 1500W
    Schemta układu chłodzenia poniżej - najpewniej na przewodzie wychodzącym z nagrzewnicy - np nr 15.

    Widziałem w grzałkach DEFA że dodatkowo jest tam jest kabelek uziemiający - przykręcany samochodu.

    Czy w przypadku wrzucania takiego podrzewacza też przydałoby się podłączyć "bolec" uziemiający do samochodu. Czy to byłoby zbędne??

    Montaż przepływowego podgrzewacza a uziemienie auta
  • Pomocny post
    Poziom 30  
    Trzeba podłączyć bolec uziemiający do samochodu w celu wyrównania potencjałów.
  • Poziom 12  
    Czy wystarczy zwykły kabel podłączony gdzieś pod maskę i bolca we wtyczce-może są jakieś złączki nasuwane na bolec żeby nie przeszkadzały podczas podłączania do sieci ??

    Dzwoniłem do producenta tego podgrzewacza i twierdził że nie jest to konieczne - ale jeżeli chcę to mogę uziemić samochód podłączając go do przewodu uziemiającego.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    To uziemienie to ochrona przeciwporażeniowa - jak w pralce. Jeśli grzałka ulegnie uszkodzeniu to napięcie sieci może przedostać się na karoserię auta i np wsiadając do auta może cię prąd porazić. W kwestii wykonania to jak najbardziej połączyć przewodem (1,5mm2 w zupełności wystarczy) podgrzewacz z karoserią auta a źródło prądu powinno być wyposażone w wyłącznik różnicowo-prądowy 30mA.
  • Poziom 12  
    Z podgrzewacza wychodzi hermetyczny kabel zakończony hermetyczną wtyczką z otworem (uziemienie) - nie można tego rozebrać - czy są jakieś nakładki z kablem na taką wtyczkę która stykałaby się lub wchodziła w otwór na bolec by podłączeniu wtyczki do przedłużacza wszystko działało. Nie chciałbym obcinać i przerabiać wtyczki.

    Dzięki za podpowiedzi.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Mówiłem o połączeniu obudowy podgrzewacza (jeśli metalowa) z karoserią, w kablu zasilającym nie musisz grzebać bo przewód uziemiający we wtyczce jest połączony z obudową podgrzewacza. Ważne jest gniazdo zasilające zabezpieczone wył różnicowo-prądowym 30mA i sprawna linia uziemiająca (NIE zerowanie) w gnieździe.
  • Moderator Samochody
    Nie będzie OK, bo będziesz miał przeciek.
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Ja bym jednak kombinował pod śrubkę. Z drugiej strony nie jest to aż bardzo konieczne jeśli podgrzewacz jest uziemiony z bolca w gniazdku, ale jak to mówią, przezorny zawsze ubezpieczony.
  • Poziom 12  
    Ale jeżeli już uziemiać pod śrubkę - to czy są jakieś przewody 1,5mm ale jakieś elastyczne - samochodowe a nie sztywny drut miedziany :) - może jakaś plecionka miedziana - ale jak się taką dobiera?? :)Syn elektryka i nawet kilka razy mnie pierd.... ale moje tory bardziej biegną w stronę 12V :)
  • Poziom 39  
    Każda linka jest elastyczna więc można stosować nazywa się LgY. Na pewno znajdziesz jakiś przedłużacz z którego jedną żyłę wyprujesz.
  • Poziom 12  
    Dzięki. Coś mi się ubzdurało i ciągle miałem na myśli 1.5mm jako drut miedziany a nie linka (plecionka).

    Jeszcze podpytam - jeżeli chciałbym dla bezpieczeństwa zastosować jeszcze różnicówkę podłączaną do gdniazdka to jaką zastosować - podgrzewacz na 230V 1500W. Wiadomo - nie można za małej ale też za dużej chyba bo co to za bezpieczeństwo.
  • Specjalista grupy V.A.G.
    30mA, 25A Ci wystarczy.
    Pamiętaj że pomiędzy zasilaniem a różnicówką powinien być wyłącznik nadmiarowo-prądowy (tzw eska) bo różnicówka wyłącza tylko prądy upływu a nie zwarciowe czy przeciążeniowe.
  • Poziom 39  
    Są też różnicówki z zabezpieczeniem nadprądowym 2w1 ale nie jest to konieczne bo pewnie gniazdo gdzieś zabezpieczone jest - wystarczy różnicówka.
  • Poziom 12  
    Zamontowane od kilku miesięcy - działa Dobrze - grzeje całkiem nieźle - na wskaźniku nie widać - może czasmi 0.5mm na wskaźniku odpala LCD - ale po 30sek pracy silnika jest ok 1/2 nominalnej. Znajomy transportowiec zamontował sobie też w transicie i jest bega zadowolony - przy -20 ciepło w śroku zaczyna wiać od razu.