Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ford S-Max - Nie działają czujniki parkowania, ktoś chciał zamontować hak

author0928 02 Lis 2015 16:20 4440 10
  • #1 02 Lis 2015 16:20
    author0928
    Poziom 14  

    Witam !!!

    Kupiłem s-maxa jakieś 2 lata temu. Czujniki nie działają, sprzedający powiedział iż ktoś chciał w nim zamontować hak. Hak zamontowany, zamontowany również moduł haka w bagażniku w prawym boczku. Do tego modułu mają wchodzić 3 wtyczki, zielona, jakaś niżej pod zieloną, u mnie jej nie ma w ogóle noi ta od spodu z przewodami wychodzącymi na hak.

    Dwa pytania, czy ta wtyczka która u mnie jest nie podpięta (nie mam jej w instalacji) to tak ma być i co to za wtyczka?? Domyślam się że zasilanie modułu...

    I drugie pytanie, w zielonej wtyczce idą 4 przewody, przewód czarny z dwoma niebieskimi paskami jest wycięty zaraz za wtyczką i nie ma go w wiązce, co to za przewód???

    Odszukałem go również w 3 wtyczce do modułu parkowania (pin nr8, brązowa wtyczka z kraja)...

    Co to za przewód i jaki może mieć to wpływ na działanie parktronika?

    Hak mnie nie interesuje, chciałbym by parktronik znów ożył, zanosze się z zamiarem wymiany modułu ponieważ podejżewam że ktoś przy zabawie z hakiem poprostu go upalił robiąc operacje z przecinaniem kabelków itp

    Czy można podejżewać upalenie modułu?? Po włączeniu wstecznego czasami pojawi się długi sygnał błędu parktronika i zamruga kontrolka na przycisku deski...

    Proszę o możliwe sugestie...

    Z góry dzięk

  • #2 02 Lis 2015 20:32
    arbobo
    Poziom 15  

    Po włączeniu wstecznego jeżeli usłyszysz długi sygnał błędu, przyłóż ucho pokolei do każdego z czujników. Powinieneś słyszeć takie ciche cykliczne cykanie. Jeżeli na którejś czujce nie słychać to jest uszkodzona lub nie zasilona i to już jest powód wywołania błędu.

  • #3 02 Lis 2015 20:38
    marcin_70
    Poziom 20  

    Możesz też po włączeniu wstecznego na zał. zapłonie dotykać opuszkiem palca pokolei czujniki, wyczujesz pulsowanie

  • #4 02 Lis 2015 20:49
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    marcin_70 napisał:
    Możesz też po włączeniu wstecznego na zał. zapłonie dotykać opuszkiem palca pokolei czujniki, wyczujesz pulsowanie

    nie słyszałem o takim sposobie diagnozy
    Jeśli park tronik nie daje oznaków życia na początek sprawdziłby zasilanie i podstawowe sygnały +mase +po zapłonie sygnał włączonego biegu wstecznego

  • #5 02 Lis 2015 23:44
    author0928
    Poziom 14  

    Próbowałem nasłuchiwać czujników i nic nie słychać... To ma być słychać tylko podczas dźwięku błędu czy cały czas po włączonym wstecznym ???

    Do modułu parkowania wchodzi 3 wtyczki, na mój rozum z tego co patrzyłem po schemacie to wejście od magistrali wraz z wyjściami na głośniki w jednej, wyjście na przednie czujniki w drugiej oraz wyjście na tylne czujniki w trzeciej. Po wstecznym na pierwszej wtyczce na trzech pinach mam po 12V. Pewnie zasilanie oraz głośniczki. Na drugiej wtyczce mam na 4 pinach po 12 V a na trzeciej na dwóch. Dziwi mnie to ponieważ na schemacie pokazuje iż na wyjściach do czujników ma być "+", "-" oraz 4 sygnałowe na czujniki. W sumie na 2 i trzeciej wtyczce jest po 6 kabelków więc by się zgadzało (niektóre piny nie są podpięte). Dziwi mnie również fakt iż po wypięciu kostki pod zderzakiem gdzie wychodzi wiązka zasilająca tylne czujniki (mam tam 2 piny grubsze oraz 4 cieńsze), nie ma nigdzie napięcia.... Jutro sprawdzę to jeszcze raz za dnia ale wydaje mi się iż jeśli wrzucę wsteczny po zapłonie to na którymś z grubszych pinów powinien podawać 12V...

  • #6 03 Lis 2015 09:07
    author0928
    Poziom 14  

    Wyciągnąłem wtyczki od czujników w tyle i pomierzyłem napięcia na wstecznym. Wszędzie dochodzi 12v. Nie wiem jak zmierzyć sygnały. Jak przyłożenie miernik do przewodu sygnałowego i plusa to tez jest napięcie 12v

  • #7 03 Lis 2015 11:54
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    Może wiązka się kończy, zasilanie zwykle mierzy sie pod obciążeniem tzn z podpietym odbiornikiem.
    Jakie kabelki są niepodpiente? Może poprzedni uzytkownik ciagnol przyczepke i odłączył ponieważ piszczały.

  • #8 03 Lis 2015 12:41
    author0928
    Poziom 14  

    Coś już mamy, byłem na kompie i pokazało iż jeden czujnik (lewy środkowy tył) jest uwalony oraz....
    Brak łączności z modułem oświetlenia tylnego.....
    I teraz pytanie czy chodzi o moduł haka czy jakiś inny moduł?? Błąd wyskakuje niezależnie czy zielona wtyczka do modułu haka jest wpięta czy też nie.
    Ucięty jest jeden przewód z zielonej wtyczki (były tam 4 i jeden jest odcięty niebiesko czarny) natomiast jak patrze na zdjęcia tego modułu oraz jak podglądnąłem u kolegi który też ma S-Maxa z tego samego roku bez haka to ma w wiązce tą zieloną wtyczkę ale właśnie z trzema przewodami tak samo jak u mnie. U mnie jest jeszcze ten czwarty tylko wycięty tak jakby ktoś zaadaptował wtyczkę z innego gniazda. Wtyczka niby taka sama zielona i przewody od niej idą w wiązkę, nie wydać by były sztukowane itp.... Nadmieniam iż autko z fabryki wyjechało bez haka tylko jakiś laik chciał go domontować. Moduł oryginalny fordowski i wszystko ładnie by pasowało... Sam moduł haka też chyba nie działa ponieważ jak raz zapiąłem przyczepkę to po wpięciu wtyczki nie świeciło żadne światło....

    Nie znam się na tym ale czy przypadkiem to nie jest tak że ktoś zaadaptował do sterownika moduł haka, sterownik widzi ten moduł jednak on jest uwalony i przez to wyłancza parktronik??
    Czy może być tak iż jeśli odszczepie od sterownika hak, problem zniknie?? Pomijam fakt wymiany tego jednego czujnika...

  • #9 03 Lis 2015 12:55
    artin.bruyen
    Poziom 15  

    to może ten ucięty przewód jest od komunikacji z modułem oświetlenia

  • #10 03 Lis 2015 13:06
    author0928
    Poziom 14  

    Mi to raczej wygląda na przewód masowy... W module parktronika w wiązce zasiljącej od CANa jest również taki przewód i jak przyłoże miernikiem plus do zasilającego (cały niebieski) i minus do tego czarno niebieskiego to właśnie pokazuje napięcie 12V. Problem w tym dlaczego w innych fordach tak jak u kolegi oraz na zdjęciach z internetu tej wtyczki wpiętej do modułu z hakiem są 3 kabelki, a u mnie właśnie 4 i ten jeden ucięty tak żeby było jak u reszty ??? hmmm

    Dodano po 7 [minuty]:

    Ford S-Max - Nie działają czujniki parkowania, ktoś chciał zamontować hak

    To jest właśnie ta wtyczka i tutaj jest 3 kabelki... W sumie tam jest 5 pinów. U mnie jest jeszcze czwarty zaraz za tym ostatnim noi on jest wycięty... Nigdzie go nie odnalazłem we wiązce. U kolegi w S-maxie jest tak jak na zdjęciu... Wtyczka wchodzi do modułu haka czyli jak ją wypne to tak jakbym wypiął haka więc po skasowaniu błędów powinno być ok a błąd komunikacji nadal się wyświetla dlatego pytałem czy tego modułu haka nie trzeba gdzieś usunąć z pamięci sterownika...

  • #11 04 Lis 2015 21:03
    author0928
    Poziom 14  

    Temat ogarnięty i wszystko działa. Jak wspomniałem wcześniej, przy zakupie auta sprzedający stwierdził, że ktoś bawił się w dołożenie haka do samochodu i coś poknocił z przewodami. Nie wiadomo było czy moduł upalony czy coś innego, była zielona wtyczka z odciętym jednym kabelkiem i tyle. Nie działał parktronic ani nie było napięć na gnieździe przyczepy. Zmyliło mnie i tego co bawił się z tym wcześniej że jak na zdjęciu wyżej w zielonej wtyczce są trzy kabelki a nie 4. Ponadto znajomy, który ma S-maxa, ma wtyczkę zieloną we wiązce która ma właśnie 3 kabelki a nie 4 jak u mnie. Błąd braku komunikacji parktronika z modułem haka oraz brak zasilania na gnieździe przyczepy dał mi do myślenia że może jednak z modułem haka jest coś nie tak....
    Zgoglowałem moduł haka i zacząłem szukać takich modułów na allegro, okazuje się iż niektóre zdjęcia przedstawiały moduły z wtyczkami i odciętymi instalacjami. Niektóre miały 3 kabelki, a niektóre 4 więc stwierdziłem iż pewnie jest 2 rodzaje instalacji.
    Odcięty przewód w kolorze czarnym z niebieskim paskiem na zielonej wtyczce okazał się masą ponieważ jak przyłożyłem do niego i do karoserii miernik na brzęczku to zapiczczało... Zmasowałem ten przewód z karoserią, a patrząc na zdjęcia modułów z wiązką 4 kabli na trzecim gnieździe modułu był jeszcze jeden przewód - czerwony. Pomyślałem z głupia że to zasilanie i podciągnąłem do tego pinu zasilanie. Włączyłem zapłon, nic nie wybuchło, a na gnieździe przyczepy pojawiło się napięcie. Moduł haka wstał więc pomyślałem iż to było problemem błędu komunikacji parktronika z tym modułem. Pojechałem spiąć kompa, skasowałem błąd i nie powrócił więc byłem w domu.... Pozostało zamówić tylko uszkodzony jeden czujnik i teraz po wpięciu go wszystko działa :)...

    Resaumując - ktoś chciał podpiąć haka, zakupił hak i moduł, nie wiedział jak wygląda połączenie - pewnie obczaił na necie że do wtyczki idą 3 kable więc odciął ten jeden niepotrzebny i zaadaptował moduł haka do sterownika. Sterownik wykrył że nie ma haka ponieważ był on nie zasilony i wywalił błąd parktronika po czym pewnie ktoś dał sobie z tym spokój. Okazuje się iż są tutaj 2 rozwiązania i w moim przypadku moduł haka trzeba było niezależnie zasilić i masa idzie do niego z zielonej wtyczki jako czwarty dodatkowy kabelek, a zasilanie idzie do jednego z dwóch pinów na trzecim gnieździe... Jest to lewy pin, ten od strony zielonej wtyczki.
    Można zamykać temat, u mnie wszystko działa :)

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME