Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Sonda Lambda - Czy wtyczka sondy lambda musi być oryginalna

BHO 02 Nov 2015 20:19 7626 14
Wago
  • #1
    BHO
    Level 13  
    Witam
    Spotkałem się z opinią, że wtyczka sondy lambda musi być oryginalna, oryginalnie zrobiona inaczej sonda będzie wywalała błędy.
    Padła u mnie sonda, i kupiłem Denso DOX-0113 z kablami do samodzielnego łączenia z oryginalną wtyczką starej sondy.
    No właśnie, i powiedziano mi co napisałem w pierwszym zdaniu, że lepiej kupić z oryginalną wtyczką, tyle że z wtyczką kosztuje prawie 300zł, a bez 150!
    Czy naprawdę sonda może działać nieprawidłowo?
    A może są jakieś zasady, które należy przestrzegać podczas łączenia kabli starej wtyczki z kablami nowej sondy?
    Będę wdzięczny za pomoc w tym temacie.
  • Wago
  • #2
    Steryd3
    Level 33  
    Mogę się mylić ale w Twoim przypadku wtyczka chyba nie będzie miała znaczenia.
    Twoja sonda lambda to sonda wąskopasmowa. Posiada 4 przewody- 2 do grzałki i 2 do sensora.
    Wtyczka na pewno ma znaczenie w przypadku sądy szerokopasmowej gdzie w niej montowany jest rezystor kalibracyjny uczestniczący w pomiarze a będący dobierany do każdej sondy osobno.
  • Wago
  • Helpful post
    #4
    Steryd3
    Level 33  
    artin.bruyen wrote:
    Podobno kabli od sondy nie powinno się lutować dlaczego? Nie wiem.

    Myślę, że jedyną przyczyną -a z pewnością jedną z istotnych przyczyn- jest to, iż sonda lambda przykręcona jest do wydechu gdzie temperatury dochodzą do kilkuset °C. Jak wiadomo, lutowie popularnie stosowane w pracach serwisowych to stop cynowo-ołowiowych który zaczyna się topić już poniżej 200°C. Gdyby zdarzyło się, iż połączenie takie było by w bliskiej odległości do wydechu mogło by się zdarzyć, iż przewody mogły by się same rozlutować.
    Wydaje mi się jednak, że gdy połączenie to ma być umiejscowione z dala od wydechu można próbować lutowania.
  • #5
    robek
    Level 17  
    Witam.

    Jeżeli chodzi o sondę szerokopasmową to na rynku nie ma zamienników bez wtyczek ze względu na montowany we wtyczce rezystor kalibracyjny. Natomiast jeżeli chodzi o sondę wąskopasmowa to przy dobieraniu zamiennika ważne aby oporność grzałki była taka sama jak w oryginalnej. Bardzo często ECU mierzy prąd grzałki, a odchyłka na plus albo minus tego prądu (inna rezystancja grzałki) powoduje sygnalizację błędu.

    Jeżeli chodzi o łączenie kabli to na pewno ich nie lutujemy. Przez przewody "do wnętrza sondy" dostarczany jest tlen potrzebny do pomiaru, połączenie lutowane zaburza przepływ tlenu i sam pomiar.
    Z reguły z sondami uniwersalnymi są dostarczane specjalne złączki.

    Pozdrawiam.
  • #6
    marcin_70
    Level 21  
    Ja osobiście to jak już ucinam wtyk od starej sondy jakieś 5-10cm, skręcam i lutuję, termokurcz, sprawnie, zgrabnie i zawsze działa
  • #7
    ftp.kowal
    Level 36  
    Tak działa dopóki ma tlen w sobie, ale po pewnym czasie przestaje. Miałem przypadki że sondy bez wtyczek nie chodziły tak jak trzeba, a niby były dedykowane do tych samochodów.
  • #8
    Steryd3
    Level 33  
    robek wrote:
    Przez przewody "do wnętrza sondy" dostarczany jest tlen potrzebny do pomiaru, połączenie lutowane zaburza przepływ tlenu i sam pomiar.

    Mógł by mi kolega przybliżyć jak to ten tlen tymi kablami płynie do sondy i na jakiej zasadzie połączenie lutowane to zaburza?
    Bardzo mnie to interesuje.
  • #10
    marcin_70
    Level 21  
    robek wrote:
    Przez przewody "do wnętrza sondy" dostarczany jest tlen potrzebny do pomiaru, połączenie lutowane zaburza przepływ tlenu i sam pomiar.

    Oj narkotyki wychodzą :crazyeyes: A tak na poważnie prosimy to sprostować..
  • #11
    ftp.kowal
    Level 36  
    Kolega ma rację. Tlen do sondy dostarczany jest przez wtyczkę. W linku który podałem jest to opisane
  • #12
    robek
    Level 17  
    marcin_70 wrote:
    robek wrote:
    Przez przewody "do wnętrza sondy" dostarczany jest tlen potrzebny do pomiaru, połączenie lutowane zaburza przepływ tlenu i sam pomiar.

    Oj narkotyki wychodzą :crazyeyes: A tak na poważnie prosimy to sprostować..


    bardzo szybko w internecie można znaleźć info na ten temat, np:

    http://rb-aa.bosch.com/aa-pl/sondylambda/downloads/bosch_tipps_lamdasonden.pdf

    cytat:
    "I. Połączenia wtykowe
    Nigdy nie nakładać smaru
    ani nie używać contact
    sprayu, ponieważ
    powietrze atmosferyczne
    potrzebne do prawid-
    łowego działania sondy
    lambda jest pobierane
    poprzez złącze wtykowe."

    Co oczywiście nie oznacza ze nie można stosować uniwersalnych sond i łączyć przewodów. Do łączenia stosuje się dostarczone z sondami złączki, różne zależnie od producenta.

    Lutowanie przewodów powoduje zatykanie "wolnych przestrzeni" pomiędzy tymi "dziwnymi" kabelkami a ich izolacją. W normalnych warunkach w tych "wolnych przestrzeniach" jest realizowany dopływ świeżego powietrza (tlenu). To tak w dużym skrucie.
  • #14
    BHO
    Level 13  
    Znalazłem instrukcję łączenia kabli Link
    Jest to instrukcja anglojęzyczna firmy Denso
    A tu opis zagadnienia wtyczki ze strony NGK Link
    Zamówiłem dla pewności z wtyczką.
  • #15
    tzok
    Moderator of Cars
    Niby BOSCH jako jeden z czołowych producentów sond lambda powinien wiedzieć co pisze, jednak ta teoria o doprowadzeniu "referencyjnego" tlenu przewodami ma jeden słaby punkt - sondy standardowo są podłączane przy użyciu wtyków "superseal", a te są hermetyczne :/