Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

03 Lis 2015 18:30 4740 10
  • Poziom 13  
    Cześć,

    Zbudowałem buggy na podzespołach tico i lada moment będę chciał zabrać się za uzbrojenie go w instalację elektryczną. Problem w tym, że nie do końca wiem jak się za to zabrać, a mianowicie jak prowadzić i podłączyć wszystkie wiązki...Stąd moja prośba do Was o wytłumaczenie "łopatologiczne" co gdzie należy podpiąć. Posiadam większość wtyczek. Podaję co będę chciał podłączyć w baggu:

    - rozrusznik, odpalanie na przycisk stycznikowy np. taki Link
    - załączenie wentylatora chłodnicy, kiedy temp. osiągnie wymagany poziom (czujnik jes 2-pinowy, a przekaźnik który jest w tico ma 4 piny),
    - włącznik wentylatora chłodnicy(osobny),
    - alternator, plus kontrolkę ładowania w oryginalnym liczniku z tico,
    - wskaźnik temp. cieczy (w liczniku),
    - kontrolkę ciśnienia oleju (w liczniku),

    Dodatkowo jak podłączyć zawór odcinający paliwo? I co jeszcze należałoby podpiąć?

    Z góry dzięki za pomoc! Mam nadzieję, że jakoś to ogarnę z Waszą pomocą ;)
  • Poziom 14  
    Witam. Do czujnika tęp. podłącz z jednej strony plus przez bezpiecznik, sygnał z czujnika do cewki przekaźnika, cewkę z drugiej strony do masy. Przez bezpiecznik zasilanie z akumulatora do styku przekaźnika, do drugiego styku wentylator.

    Alternator: wyprowadzenie B + do akumulatora, kontrolkę ładowania z jednej strony do stacyjki( razem z zapłonem) drugie wyprowadzenie do alternatora ( są 2 wyprowadzenia, podłącz żarówkę 4w jako kontrolkę i tam gdzie na zgaszonym silniku będzie mocniej świecić tam masz ją podłączyć) oczywiście kontrolka musi zgasnąć po odpaleniu.

    Włącznik osobny: podłącz równolegle z czujnikiem tęp.

    Wskaźnik tęp. cieczy podłączasz do czujnika koło gaźnika, na schemacie zobacz który to styk w liczniku.

    Kontrolka ciśnienia: z jednej strony do zapłonu z drugiej do czujnika w silniku.

    zawór odcinający podłączasz przez bezpiecznik pod zapłon.

    Wykonywałem niedawno instalacje w podobnej maszynie więc mówię Ci jak ja to rozwiązałem.

    W razie pytań pisz.
  • Poziom 13  
    vwpassat napisał:
    Witam. Do czujnika tęp. podłącz z jednej strony plus przez bezpiecznik, sygnał z czujnika do cewki przekaźnika, cewkę z drugiej strony do masy. Przez bezpiecznik zasilanie z akumulatora do styku przekaźnika, do drugiego styku wentylator.


    Po tym co mówisz zrozumiałem to w ten sposób ;)

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    I niestety zdaję sobie sprawę, że jest to źle więc proszę Cię o sprostowanie :) I powiedz mi w jaki sposób rozpoznać piny w przekaźniku, do których co trzeba podpiąć? Można je jakoś zmierzyć?

    vwpassat napisał:
    Alternator: wyprowadzenie B + do akumulatora, kontrolkę ładowania z jednej strony do stacyjki( razem z zapłonem) drugie wyprowadzenie do alternatora ( są 2 wyprowadzenia, podłącz żarówkę 4w jako kontrolkę i tam gdzie na zgaszonym silniku będzie mocniej świecić tam masz ją podłączyć) oczywiście kontrolka musi zgasnąć po odpaleniu.


    Kolejny nieudany "schemat" i zapewne błędny ;)

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    To czerwone kółko z kreską to hebel Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico. . A czarny kwadrat to oprawka z bezpiecznikiem.

    Tylko zastanawiam się co trzeba zmienić bo w altku są 3 przewody.

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.


    vwpassat napisał:
    Włącznik osobny: podłącz równolegle z czujnikiem tęp.


    Ok, to zrobię ;)

    vwpassat napisał:
    Wskaźnik tęp. cieczy podłączasz do czujnika koło gaźnika, na schemacie zobacz który to styk w liczniku.


    "Schemat" i zdjęcie czujnika w ssącym ;)

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    Znowu coś mało wszystkiego...


    vwpassat napisał:
    Kontrolka ciśnienia: z jednej strony do zapłonu z drugiej do czujnika w silniku.


    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    Tu nie wiem?

    Czy czujnik ciśnienia oleju to ten jednopinowy w bloku między alternatorem, a rozrusznikiem?

    vwpassat napisał:
    zawór odcinający podłączasz przez bezpiecznik pod zapłon.


    Tylko, który przewód do czego?

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    I co zrobić z resztą kabli?

    Z cewki?

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    Co to za czujnik z przewodem wychodzący ze skrzyni?

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    Co to może być za wiązka idąca w stronę ssącego od przodu (musiałbym dokładnie spojrzeć)? Bo ta obok to wiązka do czujnika wentylatora.

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    Czy te przewody też gdzieś podpinać?

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.




    vwpassat napisał:
    Wykonywałem niedawno instalacje w podobnej maszynie więc mówię Ci jak ja to rozwiązałem.


    Mam nadzieję, że mnie również się uda :)

    vwpassat napisał:
    W razie pytań pisz.


    Zdaję sobie sprawę z tego, że może być ciężko przez forum wytłumaczyć temat ale jeżeli jest ktoś w stanie dodać coś od siebie w temacie to dzięki bardzo!


    Pozdrawiam ;)
  • Poziom 14  
    Witam. Daj zdjęcie przekaźnika.
    Wiem że w alternatorze masz 3 przewody, mówiłem ci jak rozpoznać który jest który. Dla pewności daj zdjęcie.
    Licznik musi mieć jeszcze zasilanie. Masa to wiadomo i plus przez bezpiecznik do stacyjki. Przewody od zaworu: dwa czerwone razem, zielony do masy.
    Cewka: brązowy przez bezpiecznik do zapłonu, czarny do przerywacza.
    Czujnik wychodzący ze skrzyni to prawdopodobnie włącznik światła cofania.
    Jeśli ta wiązka koło ssącego wychodzi z przerywacza to brązowy pod zapłon i czarny do cewki.
    Te dwa elementy z wężykami wymontuj, jak będzie dobrze chodził to zostaw jak jest, jeśli coś będzie nie tak to je zaślep.
  • Poziom 13  
    vwpassat napisał:
    Witam.


    Witam, na początku chciałbym przeprosić za długą nieobecność ale niestety życie zweryfikowało czas...

    vwpassat napisał:
    Daj zdjęcie przekaźnika.


    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    Link tutaj masz przykładową aukcję z przekaźnikiem.


    vwpassat napisał:
    Wiem że w alternatorze masz 3 przewody, mówiłem ci jak rozpoznać który jest który. Dla pewności daj zdjęcie.


    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    Więc biały ciągnę bezpośrednio bez bezpiecznika na + w aku, a jeden z tych dwóch (nie wiem który) przez bezpiecznik do + na stacyjce (hebel), a trzeci do licznika-lampki od alternatora?


    vwpassat napisał:
    Licznik musi mieć jeszcze zasilanie. Masa to wiadomo i plus przez bezpiecznik do stacyjki.


    I tu jest problem bo nie mam w ogóle pomysłu jak po podłączyć...

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    Do zaznaczonych miejsc w liczniku podłączyć do jednego +, drugiego -, a do ścieżki od lampki (do kostki) podpiąć przewód sygnałowy z altka? Ten temat jest mi zupełnie obcy :cry:



    vwpassat napisał:
    Przewody od zaworu: dwa czerwone razem, zielony do masy.


    Ok, ale przez bezpiecznik czy nie? Do stacyjki tak (czyli mojego hebla)?

    vwpassat napisał:
    Cewka: brązowy przez bezpiecznik do zapłonu, czarny do przerywacza.


    Brązowy ok, a czarny do czarnego przewodu wychodzącego z aparatu zapłonowego?

    vwpassat napisał:
    Czujnik wychodzący ze skrzyni to prawdopodobnie włącznik światła cofania.


    Faktycznie, pewnie to będzie to :D

    vwpassat napisał:
    Jeśli ta wiązka koło ssącego wychodzi z przerywacza to brązowy pod zapłon i czarny do cewki.


    Tak ta wiązka Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico. wychodzi z aparatu zapłonowego, więc brąz pod hebel (przez bezpiecznik?), a czarny do wyżej wspomnianego czarnego przewodu z cewki?

    vwpassat napisał:
    Te dwa elementy z wężykami wymontuj, jak będzie dobrze chodził to zostaw jak jest, jeśli coś będzie nie tak to je zaślep.


    Ok :)

    Jeszcze jeżeli chodzi o podłączenie rozrusznika to, czy zaznaczony na zielono przewód daję bezpośrednio na + do aku (bez bezpiecznika), a na czerwono przez bezpiecznik do włącznika rozruchu (jak na zdjęciu) i dalej ciągnę do stacyjki (hebla)?
    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.


    Ogólnie rzecz biorąc wydaje mi się, że jeżeli jeszcze potwierdzisz sposób podpięcia osprzętu to myślę, że ogarnę temat ;) Gorzej jeżeli chodzi o podłączenie zasilania licznika i lampek kontrolnych :/ Ale mam nadzieję, że jakoś łopatologicznie mi to wytłumaczysz :)

    Dzięki z góry!
  • Poziom 14  
    Witam.
    W przekaźniku dwa mosiężne styki to cewka a dwa miedziane to styki robocze.

    W alternatorze- Biały też przydało by się przez duży bezpiecznik (60A) do akumulatora, z tej małej kostki już ci mówiłem jak sprawdzić który jest który. Jak nie radzisz sobie z podłączeniem licznika to jako kontrolkę ładowania zamontuj zwykłą ciągnikową z żarówką 4w.

    Przewody od zaworu: tak przez bezpiecznik to stacyjki.

    Zapłon: Brązowy do stacyjki, czarny do czarnego wychodzącego z aparatu.

    Wiązka z aparatu: czarny tak jak wyżej a brązowy przez bezpiecznik do stacyjki razem z brązowym z cewki.

    Rozrusznik : tak jak mówisz.

    W sumie jeśli licznik ci nie jest potrzebny to zamiast niego załóż zwykłe kontrolki takie jak w ciągnikach rolniczych.
  • Poziom 13  
    vwpassat napisał:
    Witam.
    W przekaźniku dwa mosiężne styki to cewka a dwa miedziane to styki robocze.


    Witam,

    Reasumując, podpinam plus po bezpieczniku na czujnik, z drugiej nóżki czujnika sygnał na cewkę przekaźnika (mosiężny - obojętne który) i drugi pin cewki w przekaźniku do masy wentylatora. Plus po bezpieczniku z hebla (stacyjki) na styk roboczy (miedziany - też obojętne który) przekaźnika i drugim pinem na plus wentylatora?

    Jeżeli chodzi o dodatkowy włącznik to wpinam się za bezpiecznikiem z hebla przez włącznik do plusa wentylatora?

    vwpassat napisał:
    W alternatorze- Biały też przydało by się przez duży bezpiecznik (60A) do akumulatora, z tej małej kostki już ci mówiłem jak sprawdzić który jest który. Jak nie radzisz sobie z podłączeniem licznika to jako kontrolkę ładowania zamontuj zwykłą ciągnikową z żarówką 4w.


    Właśnie chyba zrobię tak jak mówisz i zamontuję kontrolki sygnalizacyjne. A kontrolka od altka podłączona jak opisujesz będzie gasnąć po odpaleniu, czy świeci cały czas, a gaśnie jak ginie ładowanie?

    Jeżeli chodzi o samo podpięcie lampek kontrolnych to np. lampkę alternatora podłączam do jednego konektora lampki sygnał z altka (tak jak pisaliśmy), a do drugiego konektora podłączam zasilanie po bezpieczniku ze stacyjki? Ciśnienie oleju jak wyżej, z tym że sygnał biorę z czujnika jednopinowego? I lampka temperatury podobnie, z tym że biorę sygnał z czujnika temp.? Jeżeli tak to z jednego, czy dwóch konektorów? A czy masy nie trzeba ciągnąć?

    Lampki będę chciał kupić takie:

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    vwpassat napisał:
    Przewody od zaworu: tak przez bezpiecznik to stacyjki.


    Ok ;)

    vwpassat napisał:
    Zapłon: Brązowy do stacyjki, czarny do czarnego wychodzącego z aparatu.
    Wiązka z aparatu: czarny tak jak wyżej a brązowy przez bezpiecznik do stacyjki razem z brązowym z cewki.


    Ok, już czaję :)

    vwpassat napisał:
    Rozrusznik : tak jak mówisz.


    Ok ;)

    vwpassat napisał:
    W sumie jeśli licznik ci nie jest potrzebny to zamiast niego załóż zwykłe kontrolki takie jak w ciągnikach rolniczych.


    Tzn. licznik będę chciał i tak założyć, żeby mieć prędkościomierz...A czy po zamontowaniu lampek kontrolnych da radę później wyprowadzić sygnał do wskaźnika temperatury w liczniku? Bo kontrolka to jedno, a fajnie byłoby mieć możliwość na bieżąco pilnować temperatury...

    Przy okazji mam jeszcze pytanie odnośnie układu chłodzenia, mianowicie, czy zaznaczone na zdjęciu na zielono węże połączyć ze sobą? Od czego jest wąż zaznaczony na czerwono? No i co z nim zrobić?

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    Podłączenie elektryki w SAMie na bazie tico.

    Po raz kolejny wielkie dzięki za pomoc!
  • Poziom 13  
    Nikt więcej nie dołączy się do tematu :| :?:
  • Poziom 13  
    Na prawdę nikt nie pomoże 8-O ?

    Węże zaznaczone na zdjęciu na zielono należy połączyć i są od nagrzewnicy, a wąż zaznaczony na czerwono jest od podciśnienia serwa :)

    Co do podpięcia przekaźnika wentylatora to podpina się go jak opisałem wyżej, z tym że masę z przekaźnika i wentylatora dajemy na ramę (budę). Jeżeli chodzi o dodatkowy włącznik to dajemy plus ze stacyjki i wpinamy się przez przełącznik do plusa wentylatora, dodatkowo podłączam masę z przełącznika do ramy...
  • Poziom 14  
    Przełącznik na cewkę przekaźnika, jaka masa do przełącznika ? Skoro cewkę podłączyłeś do masy to przełącznik musisz podłączyć do plusa, po co ci masa w przełączniku ? Chyba że jest podświetlany.
  • Poziom 13  
    vwpassat napisał:
    Przełącznik na cewkę przekaźnika, jaka masa do przełącznika ? Skoro cewkę podłączyłeś do masy to przełącznik musisz podłączyć do plusa, po co ci masa w przełączniku ? Chyba że jest podświetlany.


    Dokładnie, przełącznik jest podświetlany :)