Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

Sstalone 23 Apr 2016 15:14 82611 665
Computer Controls
  • #121
    Sstalone
    Level 31  
    Witam,

    idepopizze wrote:


    Wrzucę fotki...

    Instalacja ruszyła.


    Wrzuć... :D Najwyższy czas aby działała, proszę o jakieś dane liczbowe wyników do porównania "samoróbki" z fabrycznymi... :D Ten potencjometr to część w Twoim sterowniku, czy wykorzystałeś gotowy układ. np. AVT?



    KOMENTARZ DO WYNIKÓW PRACY INSTALACJI SOLARNEJ SAMOOPRÓŻNIAJACEJ SIĘ (zamieszczonych w pliku Wyniki pracy instalacji solarnej z kolektorami własnej roboty oraz naczyniem przelewowym w drugiej dekadzie kwietnia 2016 roku.pdf)


    Podstawowe uwarunkowania. Wymieniony okres charakteryzował się zmiennym nasłonecznieniem, najsłabszym na początku oraz jeden dzień w środku okresu. W dniu 19 kwietnia wystąpił ponadnormatywny pobór CWU z bojlera (przeprowadzono test temperaturowy), co zniekształciło poziom temperatury w zbiorniku w tym dniu.

    Zawartość załącznika. W pliku przedstawiono wykresy temperatury bojlera solarnego (dogrzewany jedynie kolektorami), temperatury kolektorów oraz temperatury otoczenia pracy instalacji solarnej.

    Pozdrawiam
  • Computer Controls
  • #122
    idepopizze
    Level 33  
    U mnie po testowym dniu pracy, nieocieplona wewnątrz domu instalacja nabiła cały 300 litrowy baniak do 30.5°C (od 9-10°C ). Słabo, ale i w sumie słabo świeciło. Może z godzinkę było czyste słońce, a poza tym to raczej tak szarowo z cieniem ledwo widocznym na ziemi. Za naczyniem termometr w obiegu pokazywał koło 40 stopni. Temperatura w pomieszczeniu przez które idą rurki to 13°C. To tak gdyby kogoś interesowało ile traci się bez ocieplenia.
  • #123
    Sstalone
    Level 31  
    Witam,

    idepopizze wrote:
    U mnie po testowym dniu pracy, nieocieplona wewnątrz domu instalacja nabiła cały 300 litrowy baniak do 30.5°C (od 9-10°C ). Słabo, ale i w sumie słabo świeciło. Może z godzinkę było czyste słońce, a poza tym to raczej tak szarowo z cieniem ledwo widocznym na ziemi. Za naczyniem termometr w obiegu pokazywał koło 40 stopni. Temperatura w pomieszczeniu przez które idą rurki to 13°C. To tak gdyby kogoś interesowało ile traci się bez ocieplenia.


    Był jakiś pobór wody z bojlera? Jeżeli nie, to wyszło mi, że uzyskałeś ponad 7 kWh energii, około 2kWh/m kw., czyli więcej ode mnie (u mnie wyszło 1,22 kWh/m kw.), choć trudno porównywać bo tu znaczenia ma nasłonecznienie.
    Dlaczego miałeś taką dużą różnicę pomiędzy wodą w bojlerze, 30 stopni i temperaturą obiegu solarnego 40 stopni?
    Jaka była różnica temperatur na wyjściu kolektora i wejściu do wężownicy bojlera?
    Czy może wiesz z jaką mocą pompka pracowała?

    Pozdrawiam
  • #124
    idepopizze
    Level 33  
    Odnośnie sterowania to regulator PWM to układ oparty o 555 kilka kondensatorków, rezystorków, potencjometr i ze 3 diody. Można takie coś zlutować w kilka chwil.
    Nasłonecznienie rewelacyjne nie było, ale u mnie kolektory ustawione są pod kątem 50 stopni do poziomu. Pobór taki przeciętny z kuchni w porze popołudniowej, zdaje się bez dużego mycia naczyń. Co do temperatur to ustawiłem to na oko, bo w podobny sposób grzeję używając kotła. Gdy mam 10 stopni różnicy idzie to chyba najsprawniej. Kolektor nie był opomiarowany. Poza tym gdzieś tu wyczytałem że przy takiej różnicy temperatur startują regulatory dwu punktowe. Nie miałem czujnika na kolektorze więc sugerowałem się temperaturą zza naczynia drenażowego.

    Pompka pracowała w okolicach minimalnej mocy a wiec 38W i 700 obrotów/minutę.
  • #125
    Sstalone
    Level 31  
    Witam,

    Zlikwidowałem dziś "prowizorkę" w swojej instalacji, tzn. wymieniłem rurkę z termometru w wodowskazie na dłuższą rurkę ze szkła borokrzemowego. Rurka z termometru przeszła "chrzest zimowy", ale wymieniłem ją, gdyż była z 5 cm przykrótka. Przy okazji nie musiałem jej czyścić, co widać na zdjęciu. :D


    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

    Pozdrawiam
  • Computer Controls
  • #126
    idepopizze
    Level 33  
    U mnie dziś było zero słońca, a więc i zero grzania z tym że z baniaka poszła praktycznie cała ciepła woda i w prawie całym było sieciowe 9 stopni. Zdjąłem prowizoryczne ocieplenie z naczynia drenażowego i wężownica podgrzała wodę w baniaku do 14 stopni. Niby niewiele - ale jednak się da.

    Za to kolektory przemyte.
  • #127
    Sstalone
    Level 31  
    Witam,

    idepopizze wrote:
    U mnie dziś było zero słońca, a więc i zero grzania z tym że z baniaka poszła praktycznie cała ciepła woda i w prawie całym było sieciowe 9 stopni. Zdjąłem prowizoryczne ocieplenie z naczynia drenażowego i wężownica podgrzała wodę w baniaku do 14 stopni. Niby niewiele - ale jednak się da.

    Za to kolektory przemyte.


    Jak to możliwe że masz 9 stopni w całym baniaku, przecież miałeś grzać CO górną wężownicą? Co ma ocieplenie naczynia drenażowego do wężownicy?

    Najlepsza pogoda na kolektory: deszcz w nocy, słońce w dzień... :D

    Pozdrawiam
  • #128
    idepopizze
    Level 33  
    A dość prosto.
    Baniak mogę sobie nagrzać cały, albo mogę nagrzać jego górną połowę.
    Ostatnio było nagrzane jedynie górne pół.
    Gdy ma się solary to jednak lepiej grzać pół bo na drugi dzień możesz mieć słońce i wtedy instalacja będzie dobijać ciepło z kolektorów.

    Ocieplenie naczynia drenażowego ma to że gdy w ocieplonym obiegu solarnym uruchomisz pompkę to te 9 stopni z dołu baniaka przejdzie na instalacje solarną, a że nic nie świeci to pewnie temperatura kolektorów spadłaby do tych 9 stopni.
    Jak nie grzeją kolektory to chcąc podgrzać wodę w baniaku trzeba poszukać innego źródła ciepła i tym razem było to naczynie drenażowe pobierające ciepło z otoczenia.
    Gdy temperatura w baniaku doszła do 14 (temperatura otoczenia) to skończyła się zabawa.
  • #129
    Sstalone
    Level 31  
    idepopizze wrote:
    Ocieplenie naczynia drenażowego ma to że gdy w ocieplonym obiegu solarnym uruchomisz pompkę to te 9 stopni z dołu baniaka przejdzie na instalacje solarną, a że nic nie świeci to pewnie temperatura kolektorów spadłaby do tych 9 stopni.
    Jak nie grzeją kolektory to chcąc podgrzać wodę w baniaku trzeba poszukać innego źródła ciepła i tym razem było to naczynie drenażowe pobierające ciepło z otoczenia.
    Gdy temperatura w baniaku doszła do 14 (temperatura otoczenia) to skończyła się zabawa.


    A sprawdzałeś co by było, gdybyś puścił przez kolektor, jak było ze 100W z nieba i temperatura 8 stopni to pewnie doszłoby do 14 st. :D, i nie musiałbyś zdejmować ocieplenia. To ciepło z otoczenia to z kotłowni..., jak je odebrałeś, to przez nieocieplone naczynie wróci z powrotem... :D
  • #130
    idepopizze
    Level 33  
    No właśnie z kotłowni podkradłem trochę ciepła i poszło to w baniak, ze 2kWh.
    Obieg idzie oczywiście przez kolektory, ale na dworze dziś było 8 stopni więc to raczej w tamtą stronę mogłoby coś pójść. Po zatrzymaniu instalacji w baniaku zostało te 14 stopni. Sprawdzałem DS'em.
  • #131
    Sstalone
    Level 31  
    idepopizze wrote:
    No właśnie z kotłowni podkradłem trochę ciepła i poszło to w baniak, ze 2kWh.
    Obieg idzie oczywiście przez kolektory, ale na dworze dziś było 8 stopni więc to raczej w tamtą stronę mogłoby coś pójść. Po zatrzymaniu instalacji w baniaku zostało te 14 stopni. Sprawdzałem DS'em.


    A to co innego, to obstawiam że to kolektory 3,6 m kw. łapały 50W/m kw./h czyli około 0,2 kwh/h... ile godzin chodziły? :D
  • #132
    idepopizze
    Level 33  
    Ciepło nie szło z kolektorów, tamtędy woda sobie jedynie przepływała. Wprawdzie kolektory mają wentylację (takie małe otwory), ale tam nie było ciepła.
    Na dworze dziś było szaro i bez cieni, wietrznie, cały dzień pochmurno plus deszcz.

    Układ nie chodził długo, może z godzinę. Właściwie to szybciej podniósł temperaturę do tych 14 stopni, ale chodził sobie dłużej, zanim zauważyłem że temperatura już nie rośnie.
  • #133
    Sstalone
    Level 31  
    idepopizze wrote:
    Układ nie chodził długo, może z godzinę. Właściwie to szybciej podniósł temperaturę do tych 14 stopni, ale chodził sobie dłużej, zanim zauważyłem że temperatura już nie rośnie.


    To po co Ci kolektory, skoro w godzinę masz 2 kWh z kotłowni... :D To u mnie dziś na 2,5 kWh potrzeba było 8 godzin... :cry:
  • #134
    idepopizze
    Level 33  
    Problem w tym, że samą kotłownią podgrzewam ledwie do 14, a to jednak trochę za mało .... ale jak widać, kombinuję w różne strony :D
  • #135
    Sstalone
    Level 31  
    idepopizze wrote:
    Problem w tym, że samą kotłownią podgrzewam ledwie do 14, a to jednak trochę za mało .... ale jak widać, kombinuję w różne strony :D


    A czy to warto kombinować, 14 czy 33 u mnie, i tak trzeba jeszcze czymś grzać żeby się wykąpać... :D
  • #136
    idepopizze
    Level 33  
    Myślę, że warto, bo trochę tu, trochę tam i zostaje mniej do dogrzania.
    Gdybyś wystartował kolektorami z 14 stopni to najprawdopodobniej podgrzejesz baniak do wyższej temperatury niż startując z 9.
  • #137
    idepopizze
    Level 33  
    Parę obiecanych zaległych obrazków.

    Wnętrze stalowej rurki 3/4" po niezbyt długim pracowaniu w testowym układzie. Wnętrze było takie samo jak ścianka zewnętrzna, dodatkowo ta rurka leżała parę dni w trawie i łapała rosę. Jak widać wnętrze jest nieciekawe.
    Jak będą wyglądać od środka blaszaki pracujące parę sezonów na dachu ??

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się


    A tu jest to co się uzbierało po kilku puszczeniach instalacji "w stali". Przezroczysta rurka symulująca kolektor. Jak widać, na dole nie jest już taka przezroczysta.

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

    A to mój "sterownik" podczas pracy.

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

    Układ jest uzbrojony w dwa DS'y ten po lewej to na trójniku wyjściowym na kolektorze, ten po prawej to z pochwy w najniższym punkcie baniaka.
    Baniak startował z resztki 20 na górze, dół oczywiście 9. Przy kiepskim ociepleniu, nabił 45 stopni w całości. Nabiłby jeszcze więcej, ale dopiero opanowuję regulację obrotów pompki - mają duże znaczenie. Można ciągnąć ciepło z kolektora non stop, a właściwie to z naczynia drenażowego gdy słońce zajdzie za chmurę. Nie trzeba przerywać pracy układu. Całość czeka dalsze docieplanie - widać że warto. Pracował 10 - 16.
    Na pewno dojdzie czujnik na naczynie drenażowe.
  • #138
    Sstalone
    Level 31  
    Witam,

    idepopizze wrote:
    A to mój "sterownik" podczas pracy.

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

    Układ jest uzbrojony w dwa DS'y ten po lewej to na trójniku wyjściowym na kolektorze, ten po prawej to z pochwy w najniższym punkcie baniaka.
    Baniak startował z resztki 20 na górze, dół oczywiście 9. Przy kiepskim ociepleniu, nabił 45 stopni w całości. Nabiłby jeszcze więcej, ale dopiero opanowuję regulację obrotów pompki - mają duże znaczenie. Można ciągnąć ciepło z kolektora non stop, a właściwie to z naczynia drenażowego gdy słońce zajdzie za chmurę. Nie trzeba przerywać pracy układu. Całość czeka dalsze docieplanie - widać że warto. Pracował 10 - 16.
    Na pewno dojdzie czujnik na naczynie drenażowe.


    Dzięki za obrazki. :D Wystarczy jeden "look", i wszystko wiadomo.
    Co do "czarnych" rur stalowych, to chyba nikt nie zaleca, żeby pracowały w wodzie z tlenem. :D Tak swoją drogą, czy one były gładkie w środku, czy miały nierówności, i to one najszybciej podległy korozji?

    Masz ładne piwonie w ogródku, to Twoje kolektory ładnie zakwitną. :D

    Sterownik "rozbebeszony". :D Widzę procesor w podstawce, wyjmowany?
    Najpierw ociepl układ, a później puszczaj jak zajdzie słońce. U mnie układ w tym przypadku chodzi non stop, aż odda temperaturę wodzie w bojlerze i spadnie dolna histereza do zadanego poziomu (w tej chwili mam ustawioną na 2 stopnie). Ale ja mam stały przepływ. Ty możesz efektywniej sterować pompą, to znaczy szybciej oddać ciepło do bojlera i pompę wyłączyć.

    Nurtuje mnie pytanie, dlaczego na górze bojlera rano masz tak niską temperaturę 20 stopni, żeby nie było "gęsiej skórki" to chyba co najmniej 35 stopni by się przydało. :D

    Pozdrawiam
  • #139
    idepopizze
    Level 33  
    Rurki były ze szwem więc coś tam nierównego w środku było, ale jak się spojrzy uważnie to te oznaki korozji są wszędzie. Rurka parę dni leżała w trawie i się rosiła, ale jak widać, a właściwie nie widać żeby na zewnątrz korozja szalała.

    Piwonie będą w cieniu.

    Sterownik nie jest rozbebeszony, tylko to układ robiony od zera na płytce uniwersalnej, a więc dobre pomysły zostają, reszta po testach wylatuje. Tak, mikroprocesor jak w podstawce. Oprócz tego jest jeszcze jedna mała płytka ze sterowaniem PWM, ale ona z czasem wyleci i sterowanie wejdzie do tego na fotce.

    W moim układzie histereza powrotna jest ustawiona na 1C, ale mogę ustawić dowolną. Właściwie to mogę wszystko, bo go programuje.

    Kiedyś pytałeś co się stanie jak nagrzana instalacja zakończy pracę i co z tym ciepłem w naczyniu drenażowym. Dziś sterownik dał odpowiedź na to pytanie. Instalacja stała ciepła i ktoś zaczął spuszczać wodę. Sterownik się włączył i wyciągnął resztę ciepła z obiegu.

    Taką temperaturę mam ze względu na pobór.
  • #140
    Sstalone
    Level 31  
    Witam,

    "Sterownik nie jest rozbebeszony."
    NO dobrze. Ale wszystko jest na wierzchu. :D

    idepopizze wrote:
    Kiedyś pytałeś co się stanie jak nagrzana instalacja zakończy pracę i co z tym ciepłem w naczyniu drenażowym. Dziś sterownik dał odpowiedź na to pytanie. Instalacja stała ciepła i ktoś zaczął spuszczać wodę. Sterownik się włączył i wyciągnął resztę ciepła z obiegu.


    Tak się dzieje podczas normalnej pracy. Ale gdy część instalacji ostygnie, to włączanie obiegu, żeby odebrać ciepło z naczynia drenażowego wg mnie mija się z celem i może rodzić zagrożenia.

    idepopizze wrote:
    Taką temperaturę mam ze względu na pobór.


    To tak jakby powiedzieć jak Pani Bieńkowska: "Sorry, taki mamy klimat". Według mnie za mało przygotowujesz ciepłej wody, tzn. połowa ciepłego baniaka nie wystarcza, a układ mieszający powoduje że konieczne by było podgrzanie drugiej połówki bojlera, co powodowało by spadek efektywności kolektorów. Masz więc do wyboru, albo podgrzać CO 150l albo 300l, a Tobie potrzeba by było np. 200l. Rozwiązaniem mogłaby być grzałka elektryczna zamocowana na takiej wysokości. Spojrzałem na specyfikację Twojego bojlera i to nie możliwe. Jedyne rozwiązanie to takie, że w trakcie grzania CO wieczorem włączasz cyrkulację i podgrzewasz cały zbiornik powiedzmy do 35 stopni, następnie wyłączasz cyrkulację i podgrzewasz górę do 47 stopni (5 stopni na stygnięcie). Masz wtedy około 200l cwu. Podobnie powinno się dziać, gdy masz podgrzany zbiornik od 35 do 45 stopni przez kolektory, wtedy górę powinna podgrzać grzałka lub CO. Jak kolektory podgrzeją cały zbiornik powyżej 45 stopni, to CO i grzałka nie powinny się załączyć.

    Pozdrawiam
  • #141
    idepopizze
    Level 33  
    Układ rzeczywiście jest na wierzchu, ale to w niczym nie przeszkadza w jego pracy. Działa tak samo jak i te w ładnych obudowach. Jak sobie zapracuje to dostanie jakąś ładną.

    Jakie zagrożenia masz na myśli ?

    Nad baniakiem pomyślę.
  • #142
    Sstalone
    Level 31  
    Witam,

    Kolega Bachus1 zwrócił mi uwagę na estetykę. :D Tak lubię, jak coś ładnie wygląda, ale każdy ma swój gust. Estetyka zazwyczaj kosztuje. Proszę sprawdzić, ile kosztuje fabryczny nierdzewny wodowskaz. Zastosowanie takiego wodowskazu wymagało by wiercenia otworów w zbiorniku, czego chciałem uniknąć. Na swój wydałem 8 zł na rurkę szklaną, pozostałe części miałem: cztery obejmy (4x2 zł) plus przewód gumowy 20 cm z zużytej instalacji. Wodowskaz w mojej instalacji schowany jest w pochwie ze styropianu i zasłaniany pokrywą. Stan cieczy sprawdzam, tak mniej więcej co tydzień. W instalacji przydałby się jakiś czujnik, mierzący poziom cieczy w naczyniu przelewowym, aby uniknąć wchodzenia na strych. :D Jak dotychczas nie było wycieków z instalacji. A jak wygląda wodowskaz po dodaniu lekkiego "liftingu" z materiałów z odzysku (opakowanie po płynie do spryskiwaczy), przedstawiam na zdjęciu. Wszelkie uwagi do estetyki tych zmian mile widziane.

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

    Pozdrawiam
  • #143
    Sstalone
    Level 31  
    Witam,

    idepopizze wrote:
    Jakie zagrożenia masz na myśli?


    Jeżeli układ będzie się załączał wtedy gdy temperatura wyjściowa z wężownicy spadnie poniżej temperatury w zbiorniku przelewowym, a pozostała część układu opróżnionego ostygnie poniżej tej temperatury, to prowadzić to będzie do strat energii w postaci podgrzania tej części instalacji oraz emisji promieniowania. Poza tym gdy temperatura ochłodzonej cieczy w naczyniu przelewowym będzie niższa aniżeli temperatura w zbiorniku na wysokości wlotu wężownicy solarnej, to prowadzić to będzie do ponownego podgrzania cieczy w zbiorniku przelewowym (chyba że będzie tu jakiś zawór, ale to w przypadku awarii może grozić zatrzymaniem wody w czasie temperatur ujemnych). Układ mógłby zatem odbierać ciepło z naczynia przelewowego, aż do wychłodzenia dołu bojlera.

    W załączniku przedstawiłem schemat instalacji kolektorów słonecznych w układzie samoopróżniającym się z podaniem możliwych punktów pomiarowych temperatury.

    Pozdrawiam
  • #144
    idepopizze
    Level 33  
    Znam minusy sterowania różnicowego z pomiarem na kolektorze i w najniższej części baniaka. Myślałem o jakichś poważniejszych zagrożeniach typu coś wybuchnie, w szybkim tempie zeżre to korozja itp.

    Z biegiem czasu odejdę od tego pomiaru z najniższego punktu na zasobniku i przejdę na temperatury na wężownicy.


    Jeżeli chodzi o elektroniczną zdalną kontrolę poziomu cieczy to parę metod jest. Przejrzałem chyba większość i moim faworytem jest układ właściwie bezinwazyjny.
    Polega to na tym, że wkłada się rurkę do naczynia w którym chce się kontrolować wysokość cieczy, a na jej koniec montuje się czujnik firmy FREESCALE. Coś takiego (mpx5050dp)

    http://www.tme.eu/pl/details/mpx5050dp/czujniki-cisnienia/nxp-freescale/

    Czujnik mierzy ciśnienie w rurce i na tej podstawie można dowiedzieć się jaka jest wysokość wody w zamkniętym naczyniu.

    Jedyny minus to cena czujnika, coś koło 6 dych.
    Na Youtube są filmiki jak to działa, wystarczy włożyć rurkę do wiaderka i skalibrować układ. Ponieważ czujnik ma wyjście analogowe więc można do tego zmajstrować co się chce. Widziałem gotowiec z AVT na Atmedze - coś koło 120PLN.

    To oczywiście więcej niż szklana rurka, ale to rozwiązanie jest dość eleganckie.
  • #145
    Sstalone
    Level 31  
    Witam,

    idepopizze wrote:
    Jeżeli chodzi o elektroniczną zdalną kontrolę poziomu cieczy to parę metod jest. Przejrzałem chyba większość i moim faworytem jest układ właściwie bezinwazyjny.
    Polega to na tym, że wkłada się rurkę do naczynia w którym chce się kontrolować wysokość cieczy, a na jej koniec montuje się czujnik firmy FREESCALE. Coś takiego (mpx5050dp)
    Czujnik mierzy ciśnienie w rurce i na tej podstawie można dowiedzieć się jaka jest wysokość wody w zamkniętym naczyniu.


    Nie jest to dla mnie jasne. ten czujnik jest czujnikiem różnicowym, ma dwa króćce... W naczyniu przelewowym zmienia się ciśnienie, choćby w zależności od temperatury cieczy w układzie ... ten czujnik trzeba by było zamontować w środku naczynia?

    Wodowskaz na pewno zostanie. Wygodnie byłoby mi przenieść całe sterowanie do kotłowni, a to dwie kondygnacje niżej. Oprócz temperatur, dobrze by było mieć podgląd na stan cieczy w układzie.

    Pozdrawiam
  • #146
    Sstalone
    Level 31  
    Witam,

    W poście przedstawiam wykresy temperatury bojlera solarnego (dogrzewany jedynie kolektorami), temperatury kolektorów oraz temperatury otoczenia pracy instalacji solarnej w trzeciej dekadzie kwietnia.

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

    W załączniku Uzyski instalacji kolektorów słonecznych własnej roboty z naczyniem przelewowym w kwietniu 2016 roku przedstawiono wykresy uzysków energii w kWh w poszczególnych dniach i skumulowanych w kwietniu oraz uzyski chwilowe w kWh/m kw. w poszczególnych dniach.

    Pozdrawiam
  • #147
    idepopizze
    Level 33  
    Są różne czujniki - różnicowe i bezwzględne.
    Ten pokazałem akurat dla przykładu.
    Rurkę montujesz wewnątrz naczynia i wyprowadzasz ją poza naczynie, do jej końca wtykasz ten czujnik. Chodzi o to żeby poziom wody w rurce i poziom wody w zbiorniku był ten sam. Czujnik mierzy ciśnienie a to można wyprowadzić poza zbiornik, no i bez sensu byłoby mieć czujnik w baniaczku.
    Jeżeli taki układ zmontujesz na procesorze to przecież możesz dodać czujnik temperatury i kompensować wskazania poziomu w zależności od temperatury baniaczka.

    Do pooglądania:
    https://www.youtube.com/watch?v=pmMAnd0wr7k
  • #148
    Sstalone
    Level 31  
    Witam,

    Grono aktywnych na forum Elektrody posiadaczy instalacji kolektorów słonecznych zbudowanych w systemie "drain back" lub inaczej samoopróżniających się zwiększyło się o kolegę Lopiolę, który podzielił się wynikami z jej pracy. W niniejszym poście skorzystałem z jego danych, aby przedstawić je jako porównanie instalacji z kolektorami fabrycznymi w opozycji do wcześniej przedstawianych danych dla kolektorów wykonanych własnoręcznie. Żadnych daleko idących wniosków wyciągać nie można, gdyż dane te nie były uzyskane w porównywalnych warunkach. Dane te dość dobrze ilustrują zmienną wydajność kolektorów w ciągu roku, co należy wziąć pod uwagę przy budowie własnej instalacji.

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

    Pozdrawiam
  • #150
    Sstalone
    Level 31  
    Witam,

    lopiola wrote:
    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się
    Dla zainteresowanych widok mojego zbiornika drenażowego w podczerwieni przed pełnym zaspawaniem.


    Rozumiem, że ten czerwony kolor to temperatura (czego? wody czy glikolu?) spływająca po ściance naczynia, niebieski kolor to temperatura ścian wewnętrznych naczynia, nie wiemy jaka była w tym czasie temperatura otoczenia?
    Po zamknięciu naczynia, naczynie zostało ocieplone czy nie?

    Pozdrawiam