Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

Sstalone 09 Cze 2017 12:22 57840 579
  • #451 09 Cze 2017 12:22
    idepopizze
    Poziom 32  

    @ekopasjonat
    Masz nieodpowiednie podejście to tematyki grzania swojego baniaka w taki sposób.
    To jest poziomy płaszczowiec który zwyczajowo podgrzewa się kotłem o wysokiej temperaturze. Pewnie sam wiesz jak szybko po odpaleniu kotła masz ciepłą wodę z kranu (to jeszcze zależy od tego jak wysoko nad kotłem jest baniak - zakładam że masz instalację otwartą).
    Jeżeli dasz więcej kolektorów (zwiększysz moc) to będziesz grzał podobnie jak kotłem i będziesz miał podobne efekty. Po prostu tak pracuje poziomy baniak.
    Da się to zrobić też inaczej, ale wcale prościej nie będzie.

    Przy 1,7m² i światełku takim jak wczoraj można założyć że kolektor miał z 600-800W mocy. To takie małe ognisko z kilku szczapek i paru kawałów drewna w kotle - i efekty są porównywalne.

  • Sklep HeluKabel
  • #453 12 Cze 2017 10:09
    ekopasjonat
    Poziom 11  

    Proszę bardzo :-)
    W tej chwili mam jakby dwie osobne instalacje do grzania wody - na schemacie przedstawiona instalacja solarna. Zupełnie osobno posiadam drugi bojler dwupłaszczoy 120 l podłączony do pieca c.o. Korzystanie z c.w.u. odbywa sie na zasadzie zakręcania jednego bojlera i odkręcania drugiego w zależności od tego czym w danym dniu grzeję wodę. W wolnej chwili rozrysuje dokładnie jak to wszystko wygląda i jak ewentualnie widziałbym podłączenie wszystkiego razem żeby obie instalację wzajemnie sie uzupełniały.

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

  • #455 13 Cze 2017 14:13
    Sstalone
    Poziom 27  

    @lopiola , nie zbieram danych o uzysku, ale mogę napisać również, że maj 2017 był bardzo korzystny dla kolektorów, tylko w jeden dzień woda dogrzewana była grzałką.

    Skoro pompa pracowała tylko 5h/dzień, to uzysk mógłby być jeszcze większy, gdyby zapotrzebowanie było większe. Nie planujesz budowy basenu? :D

  • #456 07 Lip 2017 10:12
    ekopasjonat
    Poziom 11  

    Witam. Będę wdzięczny za radę. Czy wykorzystanie do instalacji solarnej dwóch bojlerów dwupłaszczowym po 120 l ma sens? Chodzi o układ gdzie bojler dolny zasilany byłby solarem, górny piecem c.o. Wiem, że straty ciepła takich zbiorników są dosyć duże jednak myślę nad dodatkowym dociepleniem zbiorników.
    Czy rozrysowany poniżej schemat połączenia zbiorników byłby w porządku? I wogóle czy warto się w to bawić czy nie lepiej szukać jednego większego zbiornika pionowego a te dwa wyrzucić (chociaż ze wzgledu na ekonomię wolałbym tego uniknąć)

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

    Wg przedstawionego schematu podgrzana woda ze zbiornika dolnego mialaby grawitacyjnie wędrować do zbiornika górnego, w przypadku braku odpowiedniej temperatury górny zbiornik mógłby być dogrzany grzałką elektryczną lub piecem c.o. Gdy woda w zbiorniku górnym osiągnęłaby komfortową temperaturę sterownik uruchamiałby pompę cyrkulacujną mieszającą wodę między zbiornikami. Miałoby to pozwolić na zwiększenie magazynu wody ciepłej np. w okresie zimowym podczas grzania samym piecem lub niewielkim procentowo udziale solara w grzaniu. Co sądzicie o takim rozwiązaniu?

  • #457 07 Lip 2017 11:19
    Sstalone
    Poziom 27  

    ekopasjonat napisał:
    Witam. Będę wdzięczny za radę. Czy wykorzystanie do instalacji solarnej dwóch bojlerów dwupłaszczowym po 120 l ma sens? Chodzi o układ gdzie bojler dolny zasilany byłby solarem, górny piecem c.o. Wiem, że straty ciepła takich zbiorników są dosyć duże jednak myślę nad dodatkowym dociepleniem zbiorników.
    Czy rozrysowany poniżej schemat połączenia zbiorników byłby w porządku? I wogóle czy warto się w to bawić czy nie lepiej szukać jednego większego zbiornika pionowego a te dwa wyrzucić (chociaż ze wzgledu na ekonomię wolałbym tego uniknąć)

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

    Wg przedstawionego schematu podgrzana woda ze zbiornika dolnego mialaby grawitacyjnie wędrować do zbiornika górnego, w przypadku braku odpowiedniej temperatury górny zbiornik mógłby być dogrzany grzałką elektryczną lub piecem c.o. Gdy woda w zbiorniku górnym osiągnęłaby komfortową temperaturę sterownik uruchamiałby pompę cyrkulacujną mieszającą wodę między zbiornikami. Miałoby to pozwolić na zwiększenie magazynu wody ciepłej np. w okresie zimowym podczas grzania samym piecem lub niewielkim procentowo udziale solara w grzaniu. Co sądzicie o takim rozwiązaniu?


    W mojej opinii przy układzie solarnym samoopróżniającym się bezwzględnie należy nie łączyć obiegu solarnego i CO, nawet jeżeli jest to możliwe jak w moim przypadku. Wymaga to posiadania dwóch wymienników ciepła do CWU, czyli np. zbiornika z dwoma wężownicami lub dwóch zbiorników z pojedynczą wężownicą.

    Wracając do Twojego pytania, proponowane rozwiązanie będzie działać, ponieważ jest zbliżone do mojego, choć ja mam mniej korzystne warunki, dlatego że wstępny zbiornik solarny jest na górze. Co do wykorzystania grawitacji, mam wątpliwości, nie mniej efekt ten osiągany będzie przez pobór wody ze zbiornika docelowego. Przy braku poboru wtedy należy posiłkować się cyrkulacją wymuszaną pompą. Na przedstawionym schemacie brak jest zaworu zwrotnego, żeby woda nie przedostawała się do instalacji cwu z dolnego zbiornika.

    Straty powstające przy ogrzewaniu w zimę są pomijalne, ponieważ służą one ogrzewaniu pomieszczeń. Oczywiście zależy to od warunków lokalowych, jakie rozwiązanie jest korzystniejsze. Ja np. bojler mam nad kotłem CO, dzięki czemu układ zajmuje znacznie mniej miejsca. Dlatego wg mnie nie ma konieczności umieszczania zbiornika solarnego pod zbiornikiem ogrzewanym przez CO, równie dobrze można je podwiesić jeden obok drugiego, skoro będzie pompka cyrkulacyjna. Wszystko tak naprawdę zależy od przestrzeni i jej jak najlepszego wykorzystania. Przy dwóch pompach potrzebny jest sterownik z trzema czujnikami i dwoma wyjściami lub dwa sterowniki. Tak a propos, mój sterownik ma różne schematy pracy, dzięki czemu można je zmienić w okresie grzewczym i poza grzewczym, wykorzystując ten sam sterownik.

  • #458 07 Lip 2017 12:30
    idepopizze
    Poziom 32  

    Jeżeli pytasz o opinie to moim zdaniem jest to bez sensu.

    Poziomy zasobnik z płaszczem jest najlepszy pod kocioł a duży pionowy baniak pod solar. Tak już jest, bo taka jest fizyka.

    Solar od wiosny do jesieni będzie Ci pracował nad pionowym zasobnikiem, a zimą to w miarę możliwości wstępnie podgrzeje wodę przed poziomym jeżeli połączysz je szeregowo.

    Widziałem gdzieś tutaj rozwiązanie takie jak namalowałeś lub dość podobne i zdaje sie działało to w grawitacji.

    Moim zdaniem jak już sie za to brać to tak żeby mieć z tego jak najwięcej korzyści. Solary mają jednak moc i jak będą pracować cały dzień to tego ciepła nazbierają i będzie na kolejne dni bez mocnego słońca, a poziome baniaczki to już chyba najlepiej sam wiesz jak się spisują.

    No ale zrobisz jak chcesz.

  • #459 07 Lip 2017 12:32
    ekopasjonat
    Poziom 11  

    Sstalone napisał:
    W mojej opinii przy układzie solarnym samoopróżniającym się bezwzględnie należy nie łączyć obiegu solarnego i CO, nawet jeżeli jest to możliwe jak w moim przypadku. Wymaga to posiadania dwóch wymienników ciepła do CWU, czyli np. zbiornika z dwoma wężownicami lub dwóch zbiorników z pojedynczą wężownicą.

    Ja nie chcę łączyć obiegu solarnego i CO - dolny bojler ma byc ogrzewany ciepłem z solara a górny ciepłem z pieca (rozwiązanie podobne do zastosowania dwóch wężownic w jednym zbiorniku). Cyrulacja między bojlerami to z kolei cyrkulacja ciepłej wody użytkowej.

    Sstalone napisał:
    Co do wykorzystania grawitacji, mam wątpliwości, nie mniej efekt ten osiągany będzie przez pobór wody ze zbiornika docelowego. Przy braku poboru wtedy należy posiłkować się cyrkulacją wymuszaną pompą.

    Teoretycznie ciepło wody użytkowej w zbiorniku dolnym powinno wędrować w kierunku zbiornika górnego grawitacyjnie podobnie jak w zbiorniku pionowym występuje rozkład temperatur, pod warunkiem że zbiornik dolny bedzie poniżej zbiornika górnego a rura cwu między zbiornikami będzie miała zachowany odpowiedni spadek umożliwjący wędrówke ciepła. Jeśli nie będzie działać jak nalezy można wykorzystać zamontowaną pompkę cyrkulacujną.

    Sstalone napisał:
    Na przedstawionym schemacie brak jest zaworu zwrotnego, żeby woda nie przedostawała się do instalacji cwu z dolnego zbiornika

    Nie rozumiem dokładnie. Wskazane jest właśnie żeby woda z dolnego zbiornika wędrowała w kierunku górnego wiec nie widzę potrzeby stosowania zaworu zwrotnego.

    Sstalone napisał:
    Przy dwóch pompach potrzebny jest sterownik z trzema czujnikami i dwoma wyjściami lub dwa sterowniki.

    Myślałem o zastosowaniu dodatkowego sterownika (są w niskiej cenie), który przykładowo uruchamiałby pompkę cyrkulacyjną między bojlerami w przypadku uzyskania zadanej temperatury na zbiorniku górnym. Przykładowo woda użytkowa w górnym bojlerze osiąga 45 stopni - uruchamiana jest pompa cyrkulacyjna przepychająca wodę do zbiornika dolnego. Zalety rozwiązania to m.in.zwiększenie magazynu wody ciepłej dwukrotnie (do 240 l), stabilna temperatura w górnym zbiorniku, dodatkowe zabezpieczenie termiczne na wypadek zbyt wysokiej temperatury w piecu CO (dodatkowy odbiór nadmiaru ciepła) i szybkie podgrzanie wody piecem do temperatury zadanej (początkowo podgrzewana jedynie woda w zbiorniku górnym).

    Dylemat jest taki, czy dodatkowe ocieplenie zbiorników (fabrycznie ocieplone pianką) pozwoli na duże zmniejszenie strat. Mam swiadomość, że lepszy byłby jeden duży zbiornik ale z racji posiadania tych dwóch nie chciałbym już kupowac trzeciego i dokonywać dużych przeróbek instalacji. Ogólnie chodzi o to, czy przy zastosowaniu tych dwóch zbiorników razem dających 240 l ciepłej wody możliwe bedzie komfortowe użytkowanie zmagazynowanej wody na drugi dzień (np. w okresie zimowym) żeby nie trzeba czekać aż piec zagrzeje wodę w bojlerze (w tej chwili piec podgrzewa jeden bojler 120 l gdzie na drugi dzień woda jest już wychłodzona).

  • #460 07 Lip 2017 12:41
    idepopizze
    Poziom 32  

    Kombinujesz jak koń pod górkę, a za dwa - trzy sezony będziesz miał to o czym napisałem tam wyżej.

  • Sklep HeluKabel
  • #461 07 Lip 2017 13:33
    ekopasjonat
    Poziom 11  

    idepopizze napisał:
    Kombinujesz jak koń pod górkę, a za dwa - trzy sezony będziesz miał to o czym napisałem tam wyżej.


    @idepopizze Może i kombinuję bo chcę wykorzystać elementy które posiadam aby nie iść w wysokie koszty wykonania całej instalacji. Chcę wykonać instalacje względnie opłacalną ekonomicznie dlatego nie chcę inwestować w drogie elementy itp. Uważam, że instalacja powinna być opłacalna ekonomicznie a ładowanie w nią kilka tysięcy mija się z celem. Do grzania wody używam również pieca CO co pozwala na dosyć niski koszt wytworzenia cwu. Problemem jest to, że jeden bojler 120 l. nie daje komfortu użytkowania na 2 dni. Myślałem, że jeśli zastosuję 2 sztuki mając łącznie 240 l da to już jakiś sensowny magazyn cwu. Jestem świadomy wad dwupłaszczowców ale takie aktualnie posiadam i takie chciałem wykorzystać do budowy instalacji. W przyszłości nie wykluczam zmiany jednego z nich na zbiornik pionowy. Napisz mi w takim razie czy poniższy schemat twoim zdaniem jest ok

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

  • #462 07 Lip 2017 14:55
    idepopizze
    Poziom 32  

    Moim zdaniem to najlepsze połączenia solara i kotła CO.

    W takim układzie masz około 300 litrów ciepłej wody, a to wystarcza na 2 dni. Do tego ta woda w zimie jest podgrzewana w najsprawniejszy sposób i właściwie tylko od wydajności pompki zależy jak szybko sobie nabijesz ciepła w oba zbiorniki.

    Ten drugi poziomy baniaczek to raczej zachowaj na podmianę jak ten obecny się "wysypie".

  • #463 07 Lip 2017 15:16
    ekopasjonat
    Poziom 11  

    Ok. Dzięki za opinię - w takim razie szukam pionowego zbiornika ok 200 l z jedną wężownicą (chyba, że się trafi z dwoma ;-)).

  • #464 07 Lip 2017 15:54
    Sstalone
    Poziom 27  

    ekopasjonat napisał:
    Ok. Dzięki za opinię - w takim razie szukam pionowego zbiornika ok 200 l z jedną wężownicą (chyba, że się trafi z dwoma ;-)).


    Zastanów się dokładnie jakiej wielkości zbiornik potrzebujesz, będziesz miał 320l razem, chyba że zakładasz tak jak na drugim schemacie, odcięcie zbiornika 120 l w okresie letnim...

  • #466 07 Lip 2017 18:42
    ekopasjonat
    Poziom 11  

    Sstalone napisał:
    Zastanów się dokładnie jakiej wielkości zbiornik potrzebujesz, będziesz miał 320l razem, chyba że zakładasz tak jak na drugim schemacie, odcięcie zbiornika 120 l w okresie letnim...


    Zbiornik dla 3-4 osób, jak wcześniej pisałem z komfortem cwu na 2 dni. Kolektory jeszcze nie zdecydowałem (póki co skłaniam sie do budowy drugiej samoróbki). Zależy mi na możliwości dogrzewania piecem CO w nieco chłodniejsze dni gdy kolektory będą grzać za słabo. Do tego chciałbym mieć większy magazyn ciepła zimą bo w tej chwili te 120 l. jest dosyć małe. @Stalone a jakiej pojemności zbiornik pionowy byś radził? (zakładając zakręcanie tego dwupłaszcza latem). Wiem, że masz 140 l ale czy twoim zdaniem nie jest nieco za mały? Jak spisuje się np. w ostatnich dniach gdy słońca dosyć mało? Być moze miałbym taki 140-150 l do zdobycia z nierdzewki (wprawdzie posiaada podkowę zamiast wężownicy ale wężownice mógłbym dorobić).

    idepopizze napisał:
    Jeżeli potrafisz "dłubać" to jest jeszcze jedna opcja, chyba jedna z lepszych. Zrobić coś takiego, ale też potrzebujesz zbiornika z deklem i bez wężownic:


    Zakładam że chodzi o jakiś hydrofor? Jeśli trafi się w dobrej cenie to mógłby być, myślałem też ewentualnie o jakimś używanym bojlerze z jedną wężownicą w ładnym stanie (jeśli jakiś konkretny znajdę)

  • #467 07 Lip 2017 20:13
    Sstalone
    Poziom 27  

    ekopasjonat napisał:
    Zbiornik dla 3-4 osób, jak wcześniej pisałem z komfortem cwu na 2 dni. Kolektory jeszcze nie zdecydowałem (póki co skłaniam sie do budowy drugiej samoróbki). Zależy mi na możliwości dogrzewania piecem CO w nieco chłodniejsze dni gdy kolektory będą grzać za słabo. Do tego chciałbym mieć większy magazyn ciepła zimą bo w tej chwili te 120 l. jest dosyć małe. @Stalone a jakiej pojemności zbiornik pionowy byś radził? (zakładając zakręcanie tego dwupłaszcza latem). Wiem, że masz 140 l ale czy twoim zdaniem nie jest nieco za mały? Jak spisuje się np. w ostatnich dniach gdy słońca dosyć mało? Być moze miałbym taki 140-150 l do zdobycia z nierdzewki (wprawdzie posiaada podkowę zamiast wężownicy ale wężownice mógłbym dorobić).


    Skoro to ma być dla 3-4 osób, to te 320 l to minimum, trzeba liczyć tak 50l/osobę/dzień. Moim zdaniem wtedy druga samoróbka nie wystarczy, trzeba będzie 2 samoróbki dołożyć na 320l. Poza tym porzuć pomysł grzania CWU piecem w lato. Nawet w pochmurne dni kolektory podgrzeją wodę do 30 stopni, a potrzeba dogrzewania cwu, w okresie poza grzewczym innym źródłem ciepła będzie występować najwyżej w 2-3 dni w miesiącu, więc wystarczy grzałka elektryczna na 2 taryfę. Policz ile wydasz na energię, na dogrzanie 120l z 30 stopni do 40, a wtedy stwierdzisz że nie warto rozpalać. Spytaj idepopizze...

    U mnie te dwa kolektory samoróbki są akurat na 220l na dwie osoby. U Ciebie potrzebne są 3 samoróbki lub dwa kolektory fabryczne płaskie 1,8 m kw.

  • #468 08 Lip 2017 10:15
    idepopizze
    Poziom 32  

    @ekopasjonat
    Po prostu dałem przykład ciekawego ( moim zdaniem rozwiązania ) zasobnika CWU który da się zrobić we własnym zakresie, bo wspomniałeś o ekonomii. Dodatkowo można sobie w takim baniaku ustawić powierzchnię wymiany wężownicy w zasobniku pod własną powierzchnię kolektorów. Wszystko zależy od własnych możliwości i tego co się tam posiada w garażu żeby zrobić to sensownie.

    Jako baza może być dowolny zasobnik (z wężownicami lub bez) byleby miał pokrywę rewizyjną którą trzeba przerobić i to wszystko.

    O pojemności nie dyskutuje, bo to indywidualna sprawa, ale miej na uwadze że grzanie słońcem to nie jest to samo co grzanie kotłem - oczywiście mam na myśli moc, ramy czasowe itd a nie ekologię, bo z jednej strony widzę że narzekasz na małą pojemność zasobnika 120L grzanego w sposób diametralnie inny i innym źródłem ciepła które masz pod pełną kontrolą, a ciepłem które chciałbyś mieć ze słońca bo to nie jest przewidywalne. Dlatego pod solary są większe baniaki.

    Domyślam się że chciałbyś mieć od kwietnia do października stałe i prawie darmowe źródło CWU dla całego domu.

  • #469 16 Lip 2017 20:18
    Sstalone
    Poziom 27  

    Modyfikacja sterowania instalacją solarną samopróżniającą się cd.

    Przeniosłem sterownik ze strychu do kotłowni. Wymagało to przedłużenia 2 kabli czujników oraz trzech kabli zasilających oraz przeprowadzenie ich przez kanał wentylacyjny. Na kablach zasilających pompy ze sterownika zamontowałem gniazda, natomiast na kablach zasilających automat pompy solarnej oraz na pompie cyrkulacyjnej wtyczki. Takie rozwiązanie ułatwia ewentualne naprawy oraz pozwala sprawdzić działanie pomp bez sterownika. Ponadto, w czasie zimy rozłączenie wtyczki automatu pompy solarnej pozwoli na wyłączenie instalacji solarnej bez sterownika, który może zostać ustawiony na inny schemat instalacji i górny zbiornik podgrzewany będzie poprzez cyrkulację CWU z dolnego zbiornika ogrzewanego przez CO. Przy wykorzystaniu istniejących czujników można będzie też ustawić temperaturę w której włączy się pompa cyrkulacyjna w celu ochrony przed zamarzaniem górnego zbiornika. Usytuowanie sterownika w kotłowni umożliwi zarządzanie parametrami instalacji CWU i CO oraz podgląd na temperaturę zbiorników i kolektora z jednego miejsca. Koszt materiałowy wprowadzonych zmian wyniósł około 50 zł.

    Na schemacie zaznaczono też ewentualne wprowadzenie kontroli poziomu cieczy w instalacji samoopróżniającej się poprzez podłączenie czujnika i modyfikację istniejącego dodatkowego automatu. Rozważana opcja wymagałaby wiercenia dodatkowego otworu w zbiorniku drenażowym. Dla zainteresowanych podaje schemat instalacji po dokonanych zmianach.

  • Pomocny post
    #470 18 Lip 2017 09:30
    ekopasjonat
    Poziom 11  

    Sstalone napisał:
    Na schemacie zaznaczono też ewentualne wprowadzenie kontroli poziomu cieczy w instalacji samoopróżniającej się poprzez podłączenie czujnika i modyfikację istniejącego dodatkowego automatu. Rozważana opcja wymagałaby wiercenia dodatkowego otworu w zbiorniku drenażowym. Dla zainteresowanych podaje schemat instalacji po dokonanych zmianach.


    @Sstalone Rozważałeś może umieszczenie pływaka z magnesem w środku rurki wskazującej poziom cieczy i kontraktonów przyczepionych na zewnątrz? Nie wymagałoby to wtedy wiercenia dodatkowych otworów w zbiorniku. Dodatkowo jesli pływak zrobisz w jakimś ostrym kolorze to mimo przybrudzenia rurki miałbyś możliwość lepszego widoku wzrokowego samego poziomu cieczy w rurce. Coś takiego jak na schemacie poniżej. Co do ilości diod i ich opisu to sprawa do zastanowienia.

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

    Tematy na elektordzie gdzie trochę więcej o tym napisali:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1249438.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic358925-30.html

  • #471 18 Lip 2017 15:54
    Sstalone
    Poziom 27  

    ekopasjonat napisał:
    Sstalone napisał:
    Na schemacie zaznaczono też ewentualne wprowadzenie kontroli poziomu cieczy w instalacji samoopróżniającej się poprzez podłączenie czujnika i modyfikację istniejącego dodatkowego automatu. Rozważana opcja wymagałaby wiercenia dodatkowego otworu w zbiorniku drenażowym. Dla zainteresowanych podaje schemat instalacji po dokonanych zmianach.


    @Sstalone Rozważałeś może umieszczenie pływaka z magnesem w środku rurki wskazującej poziom cieczy i kontraktonów przyczepionych na zewnątrz? Nie wymagałoby to wtedy wiercenia dodatkowych otworów w zbiorniku. Dodatkowo jesli pływak zrobisz w jakimś ostrym kolorze to mimo przybrudzenia rurki miałbyś możliwość lepszego widoku wzrokowego samego poziomu cieczy w rurce. Coś takiego jak na schemacie poniżej. Co do ilości diod i ich opisu to sprawa do zastanowienia.

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

    Tematy na elektordzie gdzie trochę więcej o tym napisali:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1249438.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic358925-30.html


    Czytałem wiele tematów o wskaźnikach poziomu, ale tych co podałeś nie, dlatego dzięki za namiary.

    Podane przez Ciebie rozwiązanie jest godne uwagi. Mam jednak wątpliwość, czy mógłbym umieścić pływak w tak cienkiej rurce wodowskazu, którą teraz mam. Drugi problem, to zbieranie się zanieczyszczeń magnetycznych na pływaku z magnesem, dlatego nie jestem entuzjastą pływaków z magnesem w środku w takiej instalacji. Zakładam, że pływak powinien być ze stali nierdzewnej lub silikonu, a średnica najmniejszego jaki widziałem wynosiła 28 mm. Macie pomysł jak zrobić pływak z silikonu, no i żeby się nie nadymał :D ? Czy silikon przepuszcza powietrze?

    Zakładam, że wskaźnik będzie mierzył tylko za niski poziom cieczy, i ma chronić pompę by nie pracowała bez cieczy. Automat zostanie rozbudowany o dodatkowy przekaźnik sterujący pompą. O awarii w instalacji w przypadku braku przelewu cieczy przez kolektor dowiem się z alarmu w sterowniku sygnalizującym przekroczenie ustawionej temperatury przegrzania wynikającej np. z braku pracy pompy lub za niskiego poziom cieczy.

    Zbyt wysoki poziom cieczy w zbiorniku przelewowym pojawiłby się tylko w jednym przypadku, tzn. perforacji wężownicy w bojlerze, zadziałałby wtedy zawór bezpieczeństwa na 2,5 bara i zobaczyłbym to w rurze przelewowej.

  • #472 18 Lip 2017 18:19
    idepopizze
    Poziom 32  

    Bez połączenia wskaźnika ze sterownikiem jest on jedynie jakimś tam gadżetem w tej instalacji, dodatkowo trzeba mieć dostęp do oprogramowania sterownika żeby coś z tą informacją sensownego zrobić.

  • #473 18 Lip 2017 19:58
    Sstalone
    Poziom 27  

    idepopizze napisał:
    Bez połączenia wskaźnika ze sterownikiem jest on jedynie jakimś tam gadżetem w tej instalacji, dodatkowo trzeba mieć dostęp do oprogramowania sterownika żeby coś z tą informacją sensownego zrobić.


    Wyposażenie sterownika w takie wejście i jego oprogramowanie byłoby najlepsze.

    Ja jednak własne sterowanie wyposażyłem w dodatkowy automat (tak jak zaznaczone jest na ostatnim schemacie) i zamierzam tam wprowadzić modyfikację odcinającą zasilanie w przypadku za niskiego poziomu cieczy, bez ingerencji w zakupiony sterownik. Myślałem o kontaktronie, który by włączał i wyłączał przekaźnik. Wykorzystałbym wskaźnik pływakowy, ale trochę inaczej zbudowany ze względu na zanieczyszczenia ferromagnetyczne. A sterownik SP-21 i tak mi zasygnalizuje przekroczenie temperatury przegrzania kolektora alarmem w kotłowni. W rozpatrywanym przypadku chodzi tylko o zabezpieczenie pompy.
    Mogę też ten wskaźnik podłączyć pod centralę alarmową, żeby uruchamiała "syrenę" jak poziom będzie za niski. :D Ale tak jak napisałem wcześniej, przede wszystkim ochrona pompy.

  • #474 18 Lip 2017 21:48
    idepopizze
    Poziom 32  

    To moje pomysły na pomiar poziomu cieczy w naczyniu były odrobinę bardziej zaawansowane.

    1. Ultradźwiękowy pomiar wysokości lustra wody w zbiorniku.

    2. Są układy MPX do pomiaru ciśnienia różnicowego (producent FREESCALE).

    3. Czytałem o pojemnościowych specjalistycznych przetwornikach do pomiaru wysokości poziomu cieczy w naczyniach.

    Jednak przydatniejszą informacją dla mnie jest to czy wodomierz się kręci gdy układ pracuje.

  • #475 18 Lip 2017 23:09
    Sstalone
    Poziom 27  

    idepopizze napisał:
    To moje pomysły na pomiar poziomu cieczy w naczyniu były odrobinę bardziej zaawansowane.

    1. Ultradźwiękowy pomiar wysokości lustra wody w zbiorniku.

    2. Są układy MPX do pomiaru ciśnienia różnicowego (producent FREESCALE).

    3. Czytałem o pojemnościowych specjalistycznych przetwornikach do pomiaru wysokości poziomu cieczy w naczyniach.

    Jednak przydatniejszą informacją dla mnie jest to czy wodomierz się kręci gdy układ pracuje.


    Pomysły są pomysłami, a weryfikowane są dopiero przez ich zastosowanie w konkretnych warunkach.

    Ultradźwiękowy czujnik wymaga odpowiedniego zamontowania nadajnika i odbiornika. Czy można za pomocą takiego czujnika mierzyć poziom cieczy w zbiorniku zamkniętym poprzez ich zamontowanie na zewnątrz jego? Problemem mogą być zawirowania cieczy...

    Skreśliłem z zastosowania czujniki ciśnieniowe, a jak powstanie podciśnienie gdy ciecz się ochłodzi?

    O pojemnościowych nic nie wiem, ale jeżeli wymaga to przepływu prądu przez ciecz, to raczej tego bym nie zastosował.

    Wodomierz można zastosować, ale jego przydatność wiąże się z odpowiednim oprogramowaniem sterownika.
    @idepopizze Mam pytanie, jak zinterpretujesz informację ze wodomierz się nie kręci? Czy będziesz zwiększał obroty pompy, czy też ją wyłączysz?

    Generalnie zakładam, że układ będzie zamknięty, i dążę do tego aby wyeliminować jakiekolwiek elementy przepuszczające gazy do wewnątrz instalacji lub konieczność czyszczenia elementów umieszczonych wewnątrz instalacji.

  • #476 19 Lip 2017 13:31
    idepopizze
    Poziom 32  

    Wcześniej testowałem wodomierz przed naczyniem drenażowym, teraz testuje go przed wężownicą i wydaje mi się że najlepiej pasuje mi gdy jest między wężownicą a naczyniem drenażowym (dalej jest oczywiście pompka).

    Informacje z wodomierza interpretuję dość prosto.
    Jeżeli się nie kręci to znaczy że nie mam zamkniętego obiegu. Przykładowo gdy uruchamiam instalację to pompa pracuje z większymi obrotami. W tym momencie układ pracuje przez jakieś 29 sekund i obieg się zamyka. To czy się nie przerwie zależy od tego jakie ustawione są obroty robocze po okresie startu. Jeżeli są za małe to obieg się przerwie. Wodomierz z czujnikiem hala (jeszcze nie podpięty pod procesor) będzie robił za automat do pilnowania obiegu. W fazie startu będą dwa warunki:
    1. Te 29 sekund
    2. Informacja z czujnika że już się kręci. Jeżeli zaczyna się kręcić to dodam mu ze 3 sekundy i zmniejszam obroty na robocze.

    Teraz można kontrolować przepływ wodomierzem.

  • #477 19 Lip 2017 21:38
    Sstalone
    Poziom 27  

    idepopizze napisał:
    Wcześniej testowałem wodomierz przed naczyniem drenażowym, teraz testuje go przed wężownicą i wydaje mi się że najlepiej pasuje mi gdy jest między wężownicą a naczyniem drenażowym (dalej jest oczywiście pompka).

    Informacje z wodomierza interpretuję dość prosto.
    Jeżeli się nie kręci to znaczy że nie mam zamkniętego obiegu. Przykładowo gdy uruchamiam instalację to pompa pracuje z większymi obrotami. W tym momencie układ pracuje przez jakieś 29 sekund i obieg się zamyka. To czy się nie przerwie zależy od tego jakie ustawione są obroty robocze po okresie startu. Jeżeli są za małe to obieg się przerwie. Wodomierz z czujnikiem hala (jeszcze nie podpięty pod procesor) będzie robił za automat do pilnowania obiegu. W fazie startu będą dwa warunki:
    1. Te 29 sekund
    2. Informacja z czujnika że już się kręci. Jeżeli zaczyna się kręcić to dodam mu ze 3 sekundy i zmniejszam obroty na robocze.

    Teraz można kontrolować przepływ wodomierzem.


    Ok. Ale mnie interesuje, co zrobisz jak stwierdzisz brak obrotów po 29 sekundach. Wyłączysz napięcie na pompę w algorytmie? Ten okres przelewu może się wydłużąć, np. poprzez zanieczyszczenia, jak zamierzasz to uwzględnić? Z punktu widzenia ochrony pompy przed pracą na sucho, to w tym przypadku może ona pracować 30s.

  • #478 19 Lip 2017 22:16
    idepopizze
    Poziom 32  

    W tym momencie mam prosty algorytm i jak mija te 29 sekund to wskakuje po prostu bieg roboczy.
    Przemyślę jeszcze jak podejść do rozruchu, ale na pewno trzeba dać pauzę taką z minutową przed ponownym rozruchem.

  • #479 31 Lip 2017 20:43
    Sstalone
    Poziom 27  

    Witam,

    W poście przedstawiam nowe ustawienia temperaturowe do sterowania instalacją. Jak możecie zauważyć na schemacie, w zbiorniku docelowym jest utrzymywana niższa temperatura, aniżeli zbiorniku wstępnym. Wynika to z dwóch powodów. W mojej instalacji zbiornik docelowy to mały zbiornik poziomy, w którym występują większe straty (szybciej się ochładza oraz w kotłowni w lecie jest niższa temperatura aniżeli na strychu). Po drugie, w instalacji cwu brak jest zaworu mieszającego, aby ustalić temperaturę ciepłej wody wychodzącej do punktów poboru. Sterowanie ma zatem również utrzymywać temperaturę ciepłej wody na równomiernym poziomie.

    W zbiorniku docelowym cwu jest dogrzewane grzałką do 42 stopni Celsjusza (ale tylko w nocy za pomocą popularnego gniazdkowego programatora czasowego). Oznacza to, że praktycznie minimalna temperatura w zbiorniku poziomym na początku dnia wynosi 38-40 stopni. W momencie kiedy w zbiorniku wstępnym temperatura będzie większa o 10 stopni, wtedy włącza się pompa nr 2 i pracuje do momentu spadku różnicy temperatur do 5 stopni. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że włącza się przy 40 stopniach w zbiorniku docelowym, to temperatura poprzez to mieszanie zostanie podniesiona do 43 stopni. Dalszy wzrost temperatury w zbiorniku wstępnym ponownie uruchomi pompę nr 2. Przy ustawionych progach i temperaturze zadanej zbiornika nr 2 ustawionej na 47 stopni, oznacza to praktycznie, że pompa nr 2 uruchomi się 2 razy w ciągu dnia przy pracy instalacji solarnej. Jeżeli w tym czasie będzie następował pobór ciepłej wody, może to oznaczać, że pompa nr 2 nie uruchomi się wcale. Podniesienie temperatury zbiornika do 47 stopni w ciągu dnia, powoduje że jego wychłodzenie do 42 stopni w ciągu nocy nie powoduje załączenia grzałki. Temperatura cwu jest zatem lekko wyższa w ciągu dnia oraz niższa w nocy i rano. Do prac kuchennych wyższa temperatura jest korzystniejsza, zaś do kąpieli niższa.

    W trakcie poboru ciepłej wody, woda o wyższej temperaturze w zbiorniku wstępnym podawana jest na dno zbiornika docelowego, tym samym utrzymuje tam temperaturę na dość jednakowym poziomie. Jest to osiągane tylko pod warunkiem, gdy woda w zbiorniku wstępnym nie jest zbyt gorąca. Najkorzystniej jest gdy woda ta ma 55 stopni. Ostatnio woda osiąga ustawioną temperaturę zadaną 63 stopnie około godziny 14. Pompa solarna nr 1 się wtedy wyłącza. Wtedy na kolektorze temperatura wzrasta do ponad 100 stopni, dziś do 104 stopni przy nasłonecznieniu 666W/m kw. Uzyskałem w ten sposób zmniejszenie o 3 godz. na dobę czas pracy pompy solarnej przy najkorzystniejszym nasłonecznieniu. Niby to oszczędność tylko około 0,1 kWh energii elektrycznej. Taki system może działać tylko przy instalacji samoopróżniającej się.

    Poniżej przedstawiono schemat z podanymi ustawieniami.

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się