Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

Sstalone 01 Aug 2017 22:30 81534 665
Optex
  • Optex
  • Optex
  • #483
    idepopizze
    Level 33  
    Zawór mieszający warto mieć, bo wydłuża czas w jakim ma się ciepłą wodę z baniaka. Warto go też zamontować za pułapką ciepła żeby nie był bez sensu grzany bo wtedy wydłuża się mu czas życia. Wkładka swoje kosztuje. Nie zauważyłem żeby przymykanie zaworu na wyjściu z baniaka miało wpływ na pracę zaworu mieszającego. U mnie jest otwarty na max cały sezon.
    Po termie na wyjściu z baniaka domyślam się, że nie masz w swojej instalacji innych zaworów mieszających np w prysznicu. Do czego jest LCA3 ? One były zdaje się w instalacjach hydroforowych.
  • #484
    lopiola
    Level 17  
    To nie jest typowy zawór mieszający tylko zawór 2-drogowy łączący zimną i ciepłą wodę, jak zawór na ciepłej wodzie jest otwarty to nie płynie tak dużo zimnej, żeby prawidłowo działać.
    Mam zawory termostatyczne w prysznicu, ale buntują się przy wysokiej temperaturze ciepłej wody i nie obniżają jej do zadanej.
    LCA3 to taki wyłącznik ciśnieniowy od hydroforu, pompa cyrkulacyjna to 3-fazowa pompa 0,75kW, kiedyś podnosiła ciśnienie wody z wodociągów teraz sterowana falownikiem pracuje jako cyrkulacyjna. W zimie musi załączyć termę. Jak to robiłem to sprawdziłem z taką pompą od pieca CO, ale nie dała rady.
  • #485
    Sstalone
    Level 30  
    lopiola wrote:
    To nie jest typowy zawór mieszający tylko zawór 2-drogowy łączący zimną i ciepłą wodę, jak zawór na ciepłej wodzie jest otwarty to nie płynie tak dużo zimnej, żeby prawidłowo działać.


    Jak sterujesz zaworem dwudrogowym? Dławienie poboru cwu z bojlera jest stałe. Ustawiasz maksymalną temperaturę na bojlerze?

    idepopizze wrote:
    Zawór mieszający warto mieć, bo wydłuża czas w jakim ma się ciepłą wodę z baniaka.


    No, przy moim układzie instalacji, taki zawór ciężko by było założyć, gdyż część instalacji cwu stanowi układ cyrkulacyjny dwóch zbiorników i należałoby odróżnić przepływ wywołany poborem wody od przepływu cyrkulacyjnego. Z punktu widzenia technicznego, dałoby się chyba zastosować rozwiązanie kolegi lopioly, gdyż przepływ cyrkulacyjny występuje wtedy gdy sterownik podaje napięcie na pompę nr 2.

    Moim zdaniem wydłużanie gromadzenia ciepłej wody ponad dwie doby skutkuje dużymi stratami cieplnymi, instalacja solarna musi pracować przy wyższych temperaturach, więc jej praca jest mniej efektywna. U mnie chęć stabilizacji temperatury cwu wychodzącej na instalację wynikła z tego, że jedna z baterii łazienkowych starego typu ma gałki, które wymagają ustalania proporcji przepływu za każdym razem. Bardziej komfortowo jest odkręcić tylko jedną gałkę z ciepłą wodą. :D Chyba jednak taniej byłoby założyć tam jedną baterię mieszającą aniżeli instalować dodatkowy układ mieszający dla całej instalacji.
  • #486
    idepopizze
    Level 33  
    @lopiola
    Mógłbyś napisać jak w zimie sprawuje się terma. Jak pracują wtedy baterie termostatyczne ? Ustawiasz termę na niższą temperaturę a baterie na wyższą żeby nie mieszały wody ?
  • #487
    lopiola
    Level 17  
    Ostatnie dane:
    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się
    Terma PG6, kiedyś mieliśmy bardzo małe ciśnienie wody i dlatego kilka razy ją regulowałem, przesmarowywałem niektóre elementy smarami co miałem do magnetowidów, robiłem testy z różnymi wersjami nastaw. Doprowadziłem do tego, że terma prawdopodobnie ma dużo większy zakres regulacji gazu w funkcji przepływu wody.
    Bateria termostatyczna ma niższą temperaturę niż wypływa z termy, ale jakoś bardzo dobrze współpracują razem, jak bateria daje więcej wody zimnej to terma przygasa i nie przegrzewa swojej wody. W efekcie mam stałą temperaturę na wyjściu.
    Regulator zaworu mierzy temperaturę za miejscem połączenia rury z baniaka i rury z zimną wodą. Jak jest za ciepła to otwiera zawór. Regulator PID. Ten zawór na ciepłej wodzie ustawiłem na kąt około 45 stopni, nie jest to krytyczne, ważne, żeby opór hydrauliczny obwodu ciepłej wody był trochę większy niż zimnej.
    Akurat ostatnio nie było słońca i na trzeci dzień musiałem włączyć termę (gałka na mniejszą moc) czyli starczyło nam wody na 2 dni.
    Przekroczenie temperatury 70st.C na dole zbiornika wyłącza pompkę solara.
  • #488
    idepopizze
    Level 33  
    To ten układ z termą w obiegu jest raczej indywidualny i trudny do powtórzenia
  • #489
    lopiola
    Level 17  
    Możliwe, że nowe termy (ogrzewacze przepływowe) mają od razu duży zakres regulacji mocy w funkcji przepływu wody.
    Można to sprawdzić bez baterii termostatycznej, odkręć ciepłą wodę na np. połowę przepływu i zimną też na połowę. Jeżeli terma nie zgaśnie to powinna współpracować z baterią termostatyczną.
  • #491
    Sstalone
    Level 30  
    lopiola wrote:
    Moje ostatnie dane uzysku energii z solara.
    Szkoda, że nie mam z kim porównać tych danych.


    Zaskoczeniem dla mnie jest tak dobry uzysk we wrześniu, nawet lepszy niż w 2016 roku, ja oceniam "na oko" że uzysk w tym roku był u mnie gorszy aniżeli w ubiegłorocznym wrześniu, sporo padało w 2 dekadzie..., trzeba było podgrzewać wtedy od 30 stopni do 40 grzałką elektryczną.
  • #492
    bachus1
    Solar collectors specialist
    lopiola wrote:

    Szkoda, że nie mam z kim porównać tych danych.
    To porównanie i tak nie było by porównaniem
  • #493
    lopiola
    Level 17  
    Wiem, że nie da się dokładnie tego porównać.
    Znajomy miał dokładnie takie same "solary" tylko instalacja klasyczna stale napełniona wodą.
    Niestety nie miał licznika energii cieplnej i chyba mniej wody zużywał.
    Jak porównywaliśmy, to najczęściej miał wyższą temperaturą wody w zbiorniku niż ja.
    Ja też na pewno nie jednakowo zużywam ciepłą wodę.
    Ale w przybliżeniu, na przykład różnicę pomiędzy uzyskiem w różnych miesiącach, można porównać w stosunku do innych instalacji.
  • #495
    Sstalone
    Level 30  
    Zacytowałem kolegę PV_Albert'a z innego tematu, ponieważ zmaterializował on treści zawarte w tym temacie w poście nr 39 i dalszych, ale nie omieszkał się pochwalić swym osiągnięciem. :D Jakże się cieszę, że koledze się udało. :spoko:

    PV_Albert wrote:
    Instalacja od dwóch lat wg Twojego pomysłu:
    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się
    Sprawowała się świetnie. Na ukończeniu jest sterownik z wysyłką wszystkich temperatur na pvmonitor. Po naprawie będzie można popatrzeć jak pracuje.
    Solar zrobiony jest na rurkach miedzianych fi 8 dospawanych do rurek zbiorczych fi 15, absorber czarny chrom. Położenie poziome, harfa. Spady, rur (podlączenie) na pex i gorąca karbowana, widoczne.

    Dziś było piękne słoneczko więc odpaliłem pompkę podłączając do gniazdka.
    Po jakimś czasie poszedłem sprawdzić jak pięknie działa i usłyszałem dziwne jęki z pompki. Okazało się, że beczka (plastik 60L)jest pusta.
    Dość szybko rozwiązałem tę hydrozagadkę - woda lała się ze skrzyni.
    Przy montażu tego zestawu był spad dość porządny, organoleptycznie widoczny.
    Niestety coś się tam odkształciło na stelażu i dziś musiałem sam się przekonywać że widzę spad.


    Możesz napisać, jak sprawowała się dotychczas instalacja? Jakie były ubytki wody z beczki? Jaką zastosowałeś pompę cyrkulacyjną? Ocieplałeś beczkę? Czy instalacja pracowała również w okresie zimowym, czy była wyłączana?
  • #496
    Sstalone
    Level 30  
    Pierwsza awaria w instalacji

    Dziś stwierdziłem w kotłowni na sterowniku, że temperatura w kolektorze rośnie i jest powyżej 20 stopni (temperatura załączenia pompy), a temperatura w zasobniku stoi. Domyślnie możliwa przyczyna, albo awaria pompy, albo nieciągłość obiegu grzewczego. Wszedłem na strych, pompa chodzi, patrzę na wodowskaz, poziom trochę powyżej normalnego poziomu przy pracy. No to myślę, przytkał się zawór dławiący. Otworzyłem zawór, włączyłem pompę na wyższym biegu, działa. Znowu ustawiłem zawór w pozycji dławiącej.

    W czasie awarii, praktycznie kolektor był wypełniony całkowicie wodą, jedynie nie następował przelew wody do zbiornika drenażowego. Sytuacja taka jest niebezpieczna w zimę, bo przy słabym ociepleniu rur do kolektora, mogą zamarznąć i popękać. Ważne dobre ocieplenie rur do kolektora albo lepiej wyłączyć instalację w tęgie mrozy.
  • #498
    Sstalone
    Level 30  
    lopiola wrote:
    Ten zawór dławiący to coś podobnego do mojego filtra?


    Nie, to zwykły zawór kulowy przymknięty nie w pełni zamontowany po stronie tłocznej pompy przed kolektorem, jest zaznaczony na schemacie instalacji, do tego celu lepszy byłby zawór zasuwny ale mimo wszystko też na nim zbierałyby się zanieczyszczenia.

    O ile pamiętam Ty masz ten filtr przy dolocie do naczynia za kolektorem...
  • #499
    idepopizze
    Level 33  
    Sterownik po prostu nie ma informacji że obieg się zamknął i to powoduje problem.
  • #500
    Sstalone
    Level 30  
    idepopizze wrote:
    Sterownik po prostu nie ma informacji że obieg się zamknął i to powoduje problem.


    Coś w tym jest, właśnie myślałem jak ten problem rozwiązać u mnie, u Ciebie jest wodomierz.

    Myślałem też, że należałoby sprawdzić znowu filtr, bo to tam mogło się przydławić, a nie na zaworze. Zanieczyszczenia przy braku pracy instalacji osiadają w dole instalacji, tzw. sedymentacja. Należałoby przemyśleć, w którym miejscu taki filtr montować w takiego typu instalacji.
  • #501
    idepopizze
    Level 33  
    Sstalone wrote:
    Coś w tym jest, właśnie myślałem jak ten problem rozwiązać u mnie, u Ciebie jest wodomierz.


    Wodomierz z wyjściem impulsowym.

    ------------------

    Z tym, że miejsce montażu też ma znaczenie.
    Jeżeli zamontujesz go między naczyniem drenażowym a wężownicą to trzeba dać układowi chwilę. Nie można brać informacji z wodomierza od razu po uruchomieniu pompki, bo przy ruszeniu instalacji startuje pompa i opada woda w naczyniu drenażowym. Jak opada to kręci się wodomierz. Tylko że obieg jeszcze się nie zamknął więc dostaje się fałszywą informację. Dlatego trzeba czekać.

    W moim układzie takiego przekłamania nie ma, ale ja pracuje na innym schemacie.
  • #504
    Sstalone
    Level 30  
    Dziś stwierdziłem ubytek wody w instalacji, dolałem, no i kicha, woda cieknie z kolektora, wada konstrukcyjna dała o sobie znać, prawdopodobnie zamarzł nieprzelotowy kawałek rurki, w trakcie montażu kolektorów odwróciłem je o 180 stopni aniżeli było w projekcie, ponieważ musiałem zmienić miejsce podłączenia ze względu na nieprzewidziany spadek poprzeczny dachu. Zastanawiam się teraz jak usunąć tę wadę...
  • #505
    idepopizze
    Level 33  
    No niestety, konieczne będzie wybranie się na dach, demontaż, wymiana mokrej wełny.
    Podzielam zdanie Bachusa, że nie warto zawracać sobie głowy tą odrobiną słońca w zimie.
  • #506
    Sstalone
    Level 30  
    idepopizze wrote:
    No niestety, konieczne będzie wybranie się na dach, demontaż, wymiana mokrej wełny.
    Podzielam zdanie Bachusa, że nie warto zawracać sobie głowy tą odrobiną słońca w zimie.


    Bez tego się nie obejdzie, ale ja myślę jak zlikwidować przyczynę awarii... :D
    Mam dwie opcje, wyciąć ten kawałek rurki, czy dołożyć jeszcze jeden kolektor? Jak wytnę tę odnogę to definitywnie stracę możliwość instalacji dodatkowego kolektora...
  • #507
    idepopizze
    Level 33  
    Mówisz o tym odcinku ?

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

    Przekreślonym na czerwono ? (minus meandra)

    Przecież jego i tak nie powinno tam być, a jak będziesz rozbudowywał instalację to chyba w drugą stronę.
  • #508
    Sstalone
    Level 30  
    idepopizze wrote:
    Mówisz o tym odcinku ?

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

    Przekreślonym na czerwono ? (minus meandra)

    Przecież jego i tak nie powinno tam być, a jak będziesz rozbudowywał instalację to chyba w drugą stronę.


    Zgadza się, coś takiego, tylko że to się znajduje na dole kolektora, a więc jeszcze gorszym położeniu, wyżej zawsze jest cieplej.

    W obecnym stanie, mogę rozbudować instalację w obie strony, z tym że ta strona co wystąpiła awaria jest korzystniejsza, bo dalej od komina.
  • #509
    idepopizze
    Level 33  
    To znaczy że dolne wejście nie w najniższym punkcie kolektorów ?

    Mógłbyś jakiś szkic dla jasności ?

    Tak przez chwilę myślałem nad tym co narysowałem i wydaje mi się że wystarczy połączyć przed ostatni łuk pionowo do góry do tego "ślepego końca" i dać tam trójnik - to rozwiązałoby problem tego przekreślonego czerwonego krzyżyka. Woda zlewałaby się, a ciepło i tak wzięłaby gruba górna rura.
  • #510
    Sstalone
    Level 30  
    Tak jak pisałem na etapie projektu inaczej miały wyglądać podłączenia, zaznaczone rombem na poniższym rysunku, jednak spadek poprzeczny na dachu którego nie przewidziałem zmusił mnie do podłączenia tak jak zaznaczono kółkami. W kolektorze prawym na dole znalazł się nieprzelotowy kawałek rurki, który dał znać o sobie teraz.

    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się