Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
TermopastyTermopasty
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się

Sstalone 28 Feb 2018 19:54 77139 662
  • #511
    idepopizze
    Level 33  
    To musiało ostatnim razem złapać jak pracowała instalacja na mrozie.

    Jak chcesz pracować na mrozie to trzeba to odciąć.

    Przy dokładaniu kolejnych trzeba będzie przesunąć tą kalekę i wstawić dodatkowy przelotowy.
  • TermopastyTermopasty
  • #513
    idepopizze
    Level 33  
    Tak, z tym że w tym momencie to masz kolektor albo do naprawy albo do przeróbki na taki jak naszkicowałeś
  • #514
    Sstalone
    Level 30  
    idepopizze wrote:
    Tak, z tym że w tym momencie to masz kolektor albo do naprawy albo do przeróbki na taki jak naszkicowałeś


    Mam jeden do naprawy i drugi do zrobienia i montażu... :D i teraz rozumiesz mój dylemat.
  • #515
    idepopizze
    Level 33  
    ale ten zasobnik co go masz teraz będzie chyba za mały do 3 sztuk, a jak go będziesz grzał do wysokich temperatur to szybko się zakamieni

    Masz jeszcze ze 3 tygodnie do startu solarowego sezonu.
  • TermopastyTermopasty
  • #516
    Sstalone
    Level 30  
    idepopizze wrote:
    ale ten zasobnik co go masz teraz będzie chyba za mały do 3 sztuk, a jak go będziesz grzał do wysokich temperatur to szybko się zakamieni

    Masz jeszcze ze 3 tygodnie do startu solarowego sezonu.


    Wbrew pozorom sezon solarowy już się zaczął. Jest 1 marca mimo że temperatury bardzo niskie. Teraz o godzinie 10:20 temperatura stagnacji moich "samoróbek" wynosi 60 stopni. Myślałem że o 12 wyjdę na dach ale nagrzeją się tak, że ich nie dotknę.

    Co do proporcji, to powierzchnia teraz jest ok, i pewnie bym tego nie zmieniał, gdyby nie ten mankament. Zagrożenia nie ma dla bojlera, bo po prostu instalacja się wyłączy jak dojdzie do temperatury nastawionej, najwyżej krócej będzie pracować.

    Dodano po 7 [godziny] 49 [minuty]:

    Sstalone wrote:


    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się


    Rozbierałem dziś kolektor na dachu, masakra, tak obudowa była związana z oknami przez silikon, jakby to był kolektor fabryczny. Przedstawione u góry podejrzenie się nie potwierdziło, po prostu w jednym miejscu musiała woda zostawać i rozsadziło rurkę na długości 3 cm, ale na długości około 20 cm rurka miała 15,5 mm, zeszło mi się jak zdałem sobie sprawę że muszę wziąć suwmiarkę i sprawdzić który kawałem absorbera z rurą wyciąć żeby złączki weszły na rurkę. U spodu kolektora wata zamarznięta, ciekaw jestem czy to wyparuje?

    Uważam że popełniłem błąd, gdyż zbyt mała była ustawiona temperatura załączenia w sterowniku - 20 stopni.
  • #518
    idepopizze
    Level 33  
    Więc wydaje się, że kolektory są za mocno pochylone i zostało trochę wody w "kolanku" i to po prostu zamarzło.
  • #519
    Sstalone
    Level 30  
    idepopizze wrote:
    Więc wydaje się, że kolektory są za mocno pochylone i zostało trochę wody w "kolanku" i to po prostu zamarzło.


    Rurka nie zamarzła w kolanku, ale dalej, absorber nie miał luzu i się wygiął do dołu w tym miejscu, woda z tego miejsca nie spływała, rurka została rozepchnięta i stała się tak cienka, że nie wytrzymała, jak na zdjęciu niżej.


    Podgrzewanie cwu dla 2 osób - budowa instalacji solarnej samoopróżniającej się
  • #520
    idepopizze
    Level 33  
    Więc co obstawiasz jako przyczynę ?
    Masz w skrzynkach otwory wentylacyjne ?
    Mierzyłeś suwmiarką resztę rurek ?
  • #521
    Sstalone
    Level 30  
    idepopizze wrote:
    Więc co obstawiasz jako przyczynę ?
    Masz w skrzynkach otwory wentylacyjne ?
    Mierzyłeś suwmiarką resztę rurek ?


    Przyczyna pierwotna, kolektor był prototypem, wychodzą niedociągnięcia. Przyczyna wtórna, napisałem wcześniej wygięcie blachy absorbera.

    Wyjąłem zawory, żeby woda wyparowała.

    Nie mierzyłem wszystkich rurek...
  • #522
    idepopizze
    Level 33  
    Jeszcze jedna sprawa. Na fotce to niespecjalnie widać, ale w środku w rurce coś chyba się dzieje. Nie wiem czy to odkłada się w niej żelazo czy może ubywa z niej miedzi. Nie jestem chemikiem. Może to tylko takie złudzenie wynikające z niewyraźnej fotki.
  • #523
    Sstalone
    Level 30  
    idepopizze wrote:
    Jeszcze jedna sprawa. Na fotce to niespecjalnie widać, ale w środku w rurce coś chyba się dzieje. Nie wiem czy to odkłada się w niej żelazo czy może ubywa z niej miedzi. Nie jestem chemikiem. Może to tylko takie złudzenie wynikające z niewyraźnej fotki.


    Jesteś spostrzegawczy, to tylko opiłki które się osadziły w mokrej rurce podczas cięcia, sprawdzałem wyciętą rurkę w środku, ładnie pokryta tlenkiem.
  • #524
    Sstalone
    Level 30  
    Moja instalacja kolektorów się powiększyła i liczy 3 szt., schemat połączenia wygląda tak jak w tym poście https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17070854#17070854 Budowa meandra kolektora ze spadkami, tak jak u kolegi ekopasjonat - https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=16513800#16513800

    Powierzchnia czynna wynosi 4,9 m kw. Wczoraj kolektory grzały również instalację CO. :D Jest jeszcze miejsce na podłączenie kolektorów z drugiej strony. :D
  • #526
    lokomobila
    Level 9  
    A ja poradziłem sobie inaczej. Moje 3 okna usytuowane 0,5 m od ziemi - na ścianie budynku są połączone szeregowo. Wejście wody od dołu każdego okna. Każde okno ma swój zawór spustowy.Całość podłączona jest przez pompę co i regulator bezpośrednio do bojlera cwu, który posiada własną grzałkę elektryczną oraz wężownicę z pieca co. Całość uzupełnia sterownik dobowy zezwalający na włączenie się grzałki w bojlerze w określonych godzinach . W okresie pracy kotła co zamykam zawory solarów i spuszczam z nich wodę - jest to woda ta sama co w bojlerze. Tracę raptem około 2 litrów wody, ale solary w zimie są puste i mają stale otwarte zawory. Solary wykonane są z rurek miedzianych fi 15 mm na macie z wełny mineralnej pokrytej folią alu i pod szybą 4 mm. Usytuowanie okien przy ziemi pozwala na stałą kontrolę ich stanu, obsługę zaworów i ich mycie, a nie ma wpływu na wielkość nagrzania. Widziałem na naszym terenie solary postawione w ogrodzie na stelażu i na dachu składziku drewna.
  • #527
    idepopizze
    Level 33  
    A nie miałeś z nimi problemu w zimnych ogrodników ?
    W zeszłym roku były przygruntowe przymrozki (przynajmniej w moim regionie)
  • #528
    lokomobila
    Level 9  
    Nie miałem problemów, ponieważ są one pod szkłem na wełnie mineralnej a więc chronione. Używam je zaraz po wygaszeniu pieca co i pracują do nowego sezonu grzania. U nas też były przymrozki i było ok.
  • #529
    idepopizze
    Level 33  
    Coś się kiedyś rozszczelni i będzie problem.
  • #530
    lokomobila
    Level 9  
    Solary pracują u mnie ponad 10 lat i nic się nie działo. Ale są one bardzo nisko, więc gdyby coś to jest łatwe do naprawy.
  • #531
    Sstalone
    Level 30  
    lokomobila wrote:
    A ja poradziłem sobie inaczej. Moje 3 okna usytuowane 0,5 m od ziemi - na ścianie budynku są połączone szeregowo. Wejście wody od dołu każdego okna. Każde okno ma swój zawór spustowy.Całość podłączona jest przez pompę co i regulator bezpośrednio do bojlera cwu, który posiada własną grzałkę elektryczną oraz wężownicę z pieca co. Całość uzupełnia sterownik dobowy zezwalający na włączenie się grzałki w bojlerze w określonych godzinach . W okresie pracy kotła co zamykam zawory solarów i spuszczam z nich wodę - jest to woda ta sama co w bojlerze. Tracę raptem około 2 litrów wody, ale solary w zimie są puste i mają stale otwarte zawory. Solary wykonane są z rurek miedzianych fi 15 mm na macie z wełny mineralnej pokrytej folią alu i pod szybą 4 mm. Usytuowanie okien przy ziemi pozwala na stałą kontrolę ich stanu, obsługę zaworów i ich mycie, a nie ma wpływu na wielkość nagrzania. Widziałem na naszym terenie solary postawione w ogrodzie na stelażu i na dachu składziku drewna.


    Też bym wolałbym mieć kolektory na ziemi, ale nie mam takich warunków.

    @lokomobila To kiedy rozpoczynasz sezon grzewczy w kolektorach? Jest określony termin czy uzależniony od pogody? Kiedy spuszczasz wodę?

    Jak wykonane są kolektory? Mógłbyś zamieścić jakieś zdjęcie?
  • #532
    lokomobila
    Level 9  
    Kolektory uruchamiam z chwilą wyłączenia pieca co to znaczy zależy to od temperatury na dworze. W czasie pracy pieca co ogrzewa on wodę użytkową, a więc kolektory nie są włączone. Wyłączenie kolektorów - podobnie i wtedy spuszczam z nich wodę. Wykonane są z rurek miedzianych 15 mm, kolanek i złączek stosowanych w instalacjach wody. Poszczególne okna połączone są między sobą przewodami 1/2 cala zbrojonymi siatką metalową - w handlu - u góry każdego okna. Niestety ze zdjęciami będzie gorzej ponieważ jeszcze nie nauczyłem się je wstawiać na forum. Może przez e-mail. Mój to niek7(malpa)wp.pl
  • #533
    ekopasjonat
    Level 12  
    Sstalone wrote:
    Budowa meandra kolektora ze spadkami, tak jak u kolegi ekopasjona

    Mógłbys podać w jakich mniej więcej kosztach zamknąłeś się z tym kolektorem?
    Wg mnie wykonanie ok. Fajnie, że skorzystałeś z rozwiązania ze spadkami meandra :-) - jaka opinia?
  • #534
    lokomobila
    Level 9  
    Wtedy to jest 11 lat temu koszt całości to około 1500 zł. Teraz miedz podrożała i innych materiałów. Do dzisiaj pracują bez awarii. dzisiaj - słońce - temperatura wynosi 65 stopni, a bojler ma 200 l pojemności. Gdybym dzisiaj miałbym je budować robiłbym tak samo bez zmian. Pozdrawiam.
  • #535
    Sstalone
    Level 30  
    ekopasjonat wrote:

    Mógłbys podać w jakich mniej więcej kosztach zamknąłeś się z tym kolektorem?
    Wg mnie wykonanie ok. Fajnie, że skorzystałeś z rozwiązania ze spadkami meandra :-) - jaka opinia?


    Koszt kolektora 1,7 m kw. pow. czynnej 500 zł, następny kolektor kosztowałby mnie 480 zł, koszt uchwytów i złączek, taśmy, osłon do zamontowania 60 zł. Wydałem jednak na całość 250 zł, ponieważ miałem rurki, złączki i blachę. Łączna waga kolektora 71 kg.

    Wykonanie kolektora ze spadkami jest trudniejsze, szczególnie przetłoczeń, musiałem wykonać nowe szablony - konieczna jest większa dokładność co do rozstawu przetłoczeń i ponownie modyfikowałem giętarkę, aby osiągnąć wewnętrzną średnicę gięcia 8 cm.
  • #536
    lokomobila
    Level 9  
    Ja nie giąłem rurek tylko zastosowałem gotowe kolanka o tym samym wymiarze co rurki oraz naciąłem odcinki do łączenia na szczytach. Odległość między rurkami mam 6 cm a spadki uzyskałem przez lekkie ich rozwarcie . Całość mocowana jest na macie z wełny za pomocą uchwytów do ogrzewania podłogowego i śrub m 4 z nakrętkami od spodu blachy montażowej. Na koniec całość pryśnięta czarnym matowym sprajem i przykryta szybą 4 mm na silikon.
  • #538
    idepopizze
    Level 33  
    Ale to rozwiązanie to się nie bardzo nadaje pod naszą strefę klimatyczną
  • #539
    Sstalone
    Level 30  
    idepopizze wrote:
    Ale to rozwiązanie to się nie bardzo nadaje pod naszą strefę klimatyczną


    Tego nie wiem, bo nie sprawdzałem, oczywiście zwróciłem uwagę na nieocieplone rurki zbiorcze, ale na to mam rozwiązanie techniczne, tylko obawiam się że mogłoby to doprowadzić do zbyt dużego podniesienia osiąganej temperatury maksymalnej, więc cały szkopuł z tym rozwiązaniem polega na takiej konstrukcji, aby występowało "naturalne chłodzenie", największy mankament tego przypadku to podniesienie kosztów przez konieczność użycia wielu kształtek.