Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Eksperymentalny agregat 12/24V z prądnicy motoroweru lub z alternatora.

youbestiaire 09 Lis 2015 19:46 2886 45
  • #1 09 Lis 2015 19:46
    youbestiaire
    Poziom 9  

    Witam. Jeśli nie ten dział, to proszę o przeniesienie.

    Buduje doświadczalnie mini agregat prądotwórczy, którym chcę zasilić kilka urządzeń działających na 24V przez przetwornicę podnoszącą napięcie i jednocześnie ładować akumulator samochodowy 12V.

    Od strony technicznej poradziłem sobie i uzbroiłem silnik hondy gx25 w rozrusznik, zamocowałem koło zamachowe i stator z cewkami od motoroweru.Silnik ładnie odpala a prądnica produkuje prąd.Nie wiem co dalej więc proszę naprowadźcie mnie.Ja to widzę tak:

    1. Do przewodów wystających z cewek "iskrownika" podłączam mostek prostowniczy ( w sieci jest ogromny wybór więc jaki?)

    2.Mając wyprostowane napięcie za mostkiem podłączam, regulator napięcia na przykład z motoroweru lub jakiś inny.( nie mam pojęcia jaki)

    3.Mając już ustabilizowane napięcie za regulatorem wpinam akumulator i do styków akumulatora podłączam jakąś gotową przetwornicę DC STEP-UP a za nią odbiorniki które pobierają maksymalnie 100W

    Nie jestem elektronikiem więc proszę o wyrozumiałość i o cenne rady.Układów elektronicznych sam nie zamierzam wykonywać, bo w sieci są gotowe do kupienia.Chyba, że ktoś odpłatnie zbuduje mi to ustrojstwo:) Wówczas proszę o wiadomość na Pw.

    Z góry dziękuje za odpowiedzi.

    0 29
  • #2 09 Lis 2015 21:00
    kyller
    Poziom 12  

    uwaga: brak polskich znakow diakrytycznych

    Generator motoroweru/motocykla z wirujaca magnesnica produkuje prad o napieciu wahajacym sie od 14 do 70 V dlatego bezposrednio za nim musi byc zalozony "regulator" od tego generatora lub mocniejszy. Zasadniczo to jest tak zwany "regulator" stratny. Mocniejszy bo te "regulatory" padaja jak muchy szczegolnie jak nie sa obciazone.

    0
  • #3 10 Lis 2015 01:18
    youbestiaire
    Poziom 9  

    Masz racje, że ten generator bez obciazenia produkuje ok 50V. Mowisz, ze " te regulatory padają jak muchy". Rozumiem, ze masz na myśli te oryginalne z motoroweru. Zatem jaki regulator poleciłbyś? Czemu oryginalne padają? Może wystarczy poprawić chlodzenie?

    0
  • #4 10 Lis 2015 10:08
    srcp
    Poziom 11  

    Innym rozwiązaniem może być podłączenie prądnicy do zasilacza impulsowego którego zakres zasilania mieści się w napięciu które generuje prądnica

    0
  • Pomocny post
    #5 10 Lis 2015 14:53
    kortyleski
    Poziom 41  

    A jeszcze innym napędzenie silnikiem spalinowym zwykłego alternatora samochodowego z zabudowanym regulatorem 12, czy 24V.

    1
  • #6 10 Lis 2015 19:40
    youbestiaire
    Poziom 9  

    Chciałem użyć prądnicy z motoroweru bo chodziło mi o małe opory i tym samym mniejsze spalanie na czym bardzo mi zależy.Z wydajnością myślę, że byłoby ok.Jednak z powodu mojej niewiedzy elektronicznej zdecyduje się na alternator, wymiana lub dostępność regulatora to żaden problem.Dzięki za podpowiedź.

    0
  • #7 10 Lis 2015 20:17
    Freddy
    Poziom 43  

    youbestiaire napisał:
    Chciałem użyć prądnicy z motoroweru bo chodziło mi o małe opory i tym samym mniejsze spalanie na czym bardzo mi zależy.Z
    Tylko, że wydajność takiej prądnicy jest kiepska.

    1
  • #8 11 Lis 2015 06:46
    Xantix
    Poziom 40  

    youbestiaire napisał:
    Chciałem użyć prądnicy z motoroweru bo chodziło mi o małe opory i tym samym mniejsze spalanie na czym bardzo mi zależy.Z wydajnością myślę, że byłoby ok.Jednak z powodu mojej niewiedzy elektronicznej zdecyduje się na alternator, wymiana lub dostępność regulatora to żaden problem.Dzięki za podpowiedź.


    W kwestii oporów i spalania fizyki nie przeskoczysz. Opory prądnicy są proporcjonalnie zależne od mocy z niej pobieranej (pomijam tu kwestię zajechanych łożysk itp.) Prądnica ma małe opory bo dostarcza małą moc. A to w połączeniu z niską sprawnością i wydajnością spowoduje, że jednostkowe spalanie (l/h pracy) będziesz miał małe, jednak spalanie średnie bedzie znacznie wieksze niż przy znacznie bardziej obciążającym silnik alternatorze. Pamiętaj,że sprawność silnika spalinowego mocno zależy od jego obciążenia, tak więc aby jak najlepiej wykorzystać paliwo (czyli aby średnie spalanie było najniższe) musisz tak obiciążyc silnik aby znalazł się w punkcie charakterystyki o najwiekszej sprawności. Dalsze oszczędności paliwa możesz uzyskać głównie przy silniku spalinowy - musi być w dobrym stanie, wszystkie filtry czyste, odowiedni olej itd. To tez spowoduje,że silnik spali mniej paliwa.

    2
  • #9 11 Lis 2015 08:49
    youbestiaire
    Poziom 9  

    Cenne wyjaśnienie.Z tego co rozumiem, w moim przypadku spalanie przy wydajniejszym alternatorze i tak będzie wyższe niż przy małej prądnicy.To co wyprodukuje prądnica wystarczy mi do ładowania akumulatora (teoretycznie) i do zasilenia odbiorników.Wyżej pisałem o 100W potrzebnych do zasilenia moich odbiorników, pomierzyłem ich zapotrzebowanie i okazało się, że 50W to i tak z zapasem.(Kilka urządzeń po 5W każde)

    W związku z tym wedle mojego rozumowania alternator choć ma większą sprawność to taka jakby "armata na wróbla"


    Z drugiej strony ta wydajność alternatora objawia się tym, że będzie ładował dość dużymi prądami ( w granicach rozsądku) i szybciej naładuje niż prądnica która ma znaczne ograniczenie prądowe.Tu niższe spalanie w stosunku do dłuższego czasu pracy i tak pewnie wyjdzie mniej korzystnie..?

    Nie pisałem na początku w jakim trybie ma działać mój "eksperyment". Otóż agregat będzie zdalnie lub automatycznie odpalany jeśli napięcie na akumulatorze spadnie poniżej 10.5V, aby nie rozładować nadmiernie ogniw. Gdy akumulatory zostaną naładowane to agregat wyłączy się a te urządzenia o których pisałem wyżej będą pobierały energie z akumulatora.( mam do wykorzystania 2szt 12V po 100Ah każdy).Podsumowując będzie to taki agregat buforowy ładujący 2 akumulatory połączone szeregowo.

    0
  • #11 11 Lis 2015 09:54
    kortyleski
    Poziom 41  

    Rozumiem że rozrusznik i resztę osprzętu silnika masz na 24 V? Inaczej nie widzę sensu takiego łączenia.

    0
  • #12 11 Lis 2015 10:12
    youbestiaire
    Poziom 9  

    Rozrusznik na testy założyłem od chińskiego skutera (12V) Myślałem o jakiejś przetwornicy z 12V na 24V do urządzeń lub z 24 na 12 do rozrusznika. Ewentualnie poszukać rozrusznika na 24V. Co do instalacji rozrusznika to dopasuje jakikolwiek bo mam dostęp do tokarki, frezarki i innych maszyn.

    Co do prostownika to odpada, bo agregat będzie działał w miejscach gdzie nie ma sieci energetycznej.To testowy projekt, chce zobaczyć na ile będzie to niezawodne i jakie będą koszty utrzymania.(Paliwo, olej? może coś jeszcze) Pierwsza sztuka stanie na kompletnym zadupiu na górze na której stoi maszt z moimi odbiornikami.Silnik to honda GX25 czterosuw.Jako ciekawostkę powiem, że na biegu jałowy, ten silnik na 0.5l paliwa pracował ponad 6 godzin.Sprawdziłem to z ciekawości i wiem, że nijak ma się to do spalania pod obciążeniem.Tak czy inaczej podobno to bardzo udana konstrukcja i przy max obciążeniu producent podaje spalanie 0.8l na godzinę.

    0
  • #13 11 Lis 2015 10:23
    kkknc
    Poziom 42  

    Silnik na swoje potrzeby zużyte 0,5l/h. Ta prądnica obciążył go 0,1l. Ładowanie do pełna tych akumulatorów zajmie ci jakieś 300h. Teraz policz ekonomikę twojego projektu w którym silnik spala paliwo na utrzymanie swojej pracy i pokonanie oporów mechanicznych zamiast na pracę użyteczną.
    Dołożyć to tego normalny alternator na 24V dać przekładnie przynajmiej 2do1, chociaż lepiej 2,5 cY nawet 3do1 i będzie działać. Próg odpalania powinieneś ustawić na 11- 11,2V. A nie na 10,5V. Do ci to większą trwałość akumulatorów i ich mniejsze zaśiarczenie.

    0
  • Pomocny post
    #14 11 Lis 2015 15:13
    Xantix
    Poziom 40  

    Alternator np. 24V 20A może naładować Ci akumulatory w ok. 10h. Natomiast prądnica 12V 6A będzie Ci ładować ok. 30h. Teraz skoro przy altku agregat spali 0.8l/h to zużyje na ładowanie 8l paliwa. Natomiast jeśli przy prądnicy spali 0.6l/h to zużyje 18l paliwa i na naładowanie aku będziesz czekał sporo ponad dobę. To tylko przykład ale obrazuje dobrze,że niskie spalanie jedostkowe nie oznacza oszczędności.

    1
  • #15 11 Lis 2015 15:32
    youbestiaire
    Poziom 9  

    Jasne, że ładowanie akumulatora 300h to bezsens.Raczej zostanę przy alternatorze, na tą chwilę przetestuje to co jest już prawie zrobione.Z tymi 300h to chyba stanowczo przesadziłeś. Mam akumulator 100Ah, zakładając, że będzie ładowany 10A wystarczy 10 godzin.Zmagazynowaną energie odbiorniki powinny zużywać kilka dni, potem znów odpalenie i 10h pracy.

    Nie mam pojęcia jaka jest wydajność tej prądnicy, tak na szybko podłączyłem żarówkę 60W i bardzo jasno świeciła.Była zasilana tylko 3 cewkami bo 3 są do świateł, 3 do ładowania i dwie do zapłonu.Te do zapłonu będą nawinięte tak jak pozostałe czyli będę miał do dyspozycji 8 cewek a nie 3. Nie wiem jak to wyjdzie w praktyce, ale jeśli ta prądnica wyciśnie 200W przy 12V daje to ok 16 A więc 10 amper na ładowanie a pozostałe 6 z dużym zapasem do zasilania urządzeń.

    Rozważam teoretycznie bo nie potrafię oprzeć się obliczeniami.Jak nawinę cewki i odpowiednio je połączę ( pewnie komuś zlecę) to wyjdzie wszystko:) Na tą chwilę silniczek ładnie odpala z rozrusznika, choć zabawy z tym było:)

    0
  • #16 11 Lis 2015 15:36
    youbestiaire
    Poziom 9  

    Xantix napisał:
    Alternator np. 24V 20A może naładować Ci akumulatory w ok. 10h.


    A nie jest tak, że 2 akumulatory 12V 100Ah połączone szeregowo będą nadal miały 100Ah lecz podwoi się napięcie? Wówczas prąd ładowania o którym piszesz naładowałby je w 5h, ale wiadomo, że to zbyt duży prąd więc hmmm 10 godzin przy 10A.

    0
  • #17 11 Lis 2015 15:54
    Freddy
    Poziom 43  

    youbestiaire napisał:
    A nie jest tak, że 2 akumulatory 12V 100Ah połączone szeregowo będą nadal miały 100Ah lecz podwoi się napięcie? Wówczas prąd ładowania o którym piszesz naładowałby je w 5h, ale wiadomo, że to zbyt duży prąd więc hmmm 10 godzin przy 10A.
    Oczywiście, że tak jest, czy ktoś pisał inaczej?

    0
  • #18 11 Lis 2015 16:51
    Xantix
    Poziom 40  

    A charakterystyka ładowania akumulatora? Alternator ładuje stałym napięciem a nie stałym prądem.Te 20 A to max. wydajność alternatora. Akumulator będzie pobierał prąd co raz mniejszy w miare ładowania.Na początku będzie 20A ale ten prąd bardzo szybko spadnie i koncówka ładowania będzie prądem paru Amperów. I tak w końcu, średni prąd ładowania wyjdzie ok. 10A.
    Co do prądnicy to jeśli jest ona z motoroweru to sądze że jej moc nie przekracza tych 80W. A poza tym w przypadku prądnicy prąd należy podzielić przez 2 bo ma napięcie 12V a ładujesz 2 akumulatory połączone szeregowo więc podniesienie napięcia skutkuje spadkiem natężenia prądu (moc jest stała).

    0
  • #19 11 Lis 2015 17:02
    youbestiaire
    Poziom 9  

    Xantix napisał:
    A poza tym w przypadku prądnicy prąd należy podzielić przez 2 bo ma napięcie 12V a ładujesz 2 akumulatory połączone szeregowo więc podniesienie napięcia skutkuje spadkiem natężenia prądu (moc jest stała).


    Mogę ładować jeden akumulator 12V 100ah i a dla moich odbiorników zastosować przetwornice DC STEP-UP, takie ok 150W na popularnym portalu aukcyjnym można kupić od 20zł. Tak jak pisałem wyżej, odbiorniki pobierają ok 25-50W max.

    O charakterystyce ładowania nie wiedziałem, dzięki za podpowiedź.Zbieram informacje, aby mieć jakiś pogląd na to wszystko.

    Co do tych 80W prądnicy to raczej zbyt mało bo jest tam 8 cewek a na trzech żarówka 12V 60W świeciła bardzo jasno, mam jeszcze do dyspozycji 5 pozostałych cewek do wykorzystania jeśli dwie cewki zapłonowe przewinę bo zapłon mi tam nie potrzebny.

    Teoretycznie jeśli 3 cewki dawały bez problemu 60W ( test na żarówce) to 8 cewek da 160W z czego 100W poszłoby na ładowanie a ok 25-50 na Zasilanie urządzeń.

    Mocno teoretyzuje:)

    Nie sprawdzałem czy na 100% tak jest jak na rysunku, może być tak, że dwie cewki są do świateł a 3 do ładowania lub odwrotnie, nie zmienia to faktu, że można połączyć 8 cewek, ale jak? wiek ktoś jak je połączyć?

    0
  • #20 11 Lis 2015 17:15
    Xantix
    Poziom 40  

    Możesz próbować z tą prądnicą. Wiem tylko z własnego doświadczenia, że prądnice mają na ogół słabiutką wydajność. I tak prądnica P20c 12V 150W podłączona pod aku 12V 165Ah nie potrafiła przekroczyć napięcia 13,8V nawet przy naładowanym aku (regulator był sprawny). Efektem był wiecznie niedoładowany akumulator co w zimie dawało się boleśnie we znaki. Trzeba pamiętać, że akumulator o dużej pojemności może pobierać spory prąd "jałowy". Prąd ten zwykle rośnie wraz ze zużyciem aku. I może on znacznie obiciążać prądnicę spowalniając ładowanie.

    0
  • #21 11 Lis 2015 23:27
    L_M
    Poziom 32  

    Silnik od Hondy ma 1KM, więc przy sprawności alternatora 70-80% można z niego wycisnąć ok. 550W, co przy 12-14,4V daje 38-45A do ładowania akumulatora. Myślę więc, że szkoda sobie zawracać głowę prądnicą, tylko zastosować alternator, który za parę złotych można kupić na złomie.

    0
  • #22 12 Lis 2015 16:15
    pukury
    Poziom 35  

    Witam.
    Nawiń to na 4 fazy.
    Jak dobierzesz ilość zwojów to powinno być dobrze.
    Pozostanie problem regulatora - te od skuterów pracują jako " stratne ".
    Więc będziesz tracił energię na grzanie .
    Chyba lepiej zastosować alternator.
    Przecież możesz go napędzać bez przełożenia - osiowo silnik i alternator.
    Pozdrawiam.

    0
  • #23 12 Lis 2015 20:01
    youbestiaire
    Poziom 9  

    Docelowo i tak zakładam, że będzie alternator.Mam jednak wykonany cały szkielet, dorobiony rozrusznik pod ten konkretny "iskrownik" więc przewinę cewki i przetestuje to. Rozważam włożyć w magneto magnesy neodymowe, bo tam nie są one umieszczone symetrycznie, do dwóch zapłonowych cewek jest jeden dłuższy magnes. Mam 3 takie silniki więc na kolejnym zainstaluje alternator osiowo tak jak kolega wyżej zasugerował.

    Rozumiem, że nawijając cewki na 4 fazy daje po dwie cewki na face, podpowie ktoś jak potem te cewki połączyć?

    0
  • #24 13 Lis 2015 10:15
    pukury
    Poziom 35  

    Witam.
    Skoro magnesy są rozmieszczone niesymetrycznie to różnie może być.
    Trzeba spróbować jak to zadziała.
    Co do połączenia to powinno się zachować obecny układ cewek.
    Pozdrawiam.

    0
  • #25 15 Lis 2015 03:05
    youbestiaire
    Poziom 9  

    Sporo rozmyślam na ten temat i lada moment będę wprowadzał w życie "projekt"

    Silnik Hondy gx25 uzbroję w alternator i będę testował.

    Wiem, że na pierwszy rzut oka wydaje się to bez sensu, ale już wyjaśniam do czego to ma służyć.Zajmuje się sieciami bezprzewodowymi przykładowo:

    Ostatnio miałem wyjazd 400km od swojej firmy, nagle mam 50 telefonów, że nie działa internet.Po sprawdzeniu okazało się, że nie mam zasilania na jednej lokalizacji, gdzie wydzierżawiam miejsce pod anteny. Energię elektryczną mam wliczoną w dzierżawę, licznik stoi na właściciela.Właściciel nie zapłacił x faktur i zdjęli mu licznik= brak prądu przez kilka dni....Akumulatory na długo nie wystarczały, bo miałem tam sporo anten, agregat który mam sporo pali, ma mały zbiornik, 200cc pojemności i dużą prądnice, na dodatek coś mu odbiło i gasł po 2 minutach pracy.Podstawiłem tam kolegi skuterek 50cc z silnikiem 4t. Zalaliśmy ok 18l paliwa do pełna i podłączyliśmy pod klemy akumulatorka zasilanie moich anten.Silnik chodził odpalony przez kilka dni i o dziwo nic mu się nie stało.Spalił niewiarygodnie mało, bo zostało pół baku paliwa.Liczniki założyli po kilku dniach, sytuacja uratowana.

    0
  • #26 15 Lis 2015 03:30
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    youbestiaire napisał:
    że można połączyć 8 cewek, ale jak? wiek ktoś jak je połączyć?
    Tak, wie, zastosować ośmiofazowy prostownik pełnookresowy, czyli 16 diod. To będzie machina o najwyższej sprawności, jaką można uzyskać w takim układzie.

    0
  • #27 15 Lis 2015 03:38
    youbestiaire
    Poziom 9  

    Cytat:
    zastosować ośmiofazowy prostownik pełnookresowy, czyli 16 diod. To będzie machina o najwyższej sprawności, jaką można uzyskać w takim układzie.


    Czyli każda cewka miałaby być "prostowana" oddzielnie a z prostownika dostałbym prąd z sumy wszystkich cewek dobrze rozumiem?

    Nie mogę znaleźć w sieci takiego ustrojstwa, gdzie takie coś mogę kupić?

    0
  • #28 15 Lis 2015 03:46
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    youbestiaire napisał:
    gdzie takie coś mogę kupić?
    W kazdym sklepie, to juz diod tam u Was zabrakło ?

    0
  • #30 15 Lis 2015 04:09
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    youbestiaire napisał:
    Diody mamy, ale o ośmiofazowy prostownik pełnookresowy już trudniej.
    Chłopie, pomyśl żesz troche !!! Z 16 diod składasz 8fazowy prostownik, dokładnie tak, jak to jest zrealizowane w alternatorach samochodowych , tylko więcej ,,biegunów", bo tam są trzy. Zobacz sobie pierwszy lepszy schemat alternatora, jak to się łączy - diody i cewki.

    0