Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Projekt 1.2 kW na bazie UPS i 2 inwerterów.

mikerbest 10 Nov 2015 22:53 2532 21
  • #1
    mikerbest
    Level 10  
    Witam.
    Jakiś czas temu kupiłem 24 panele Gs 50 o mocy całkowitej 1.2 kW.
    Do tego zakupiłem UPS CES 5000VA.
    Do kompletu mam 10 akumulatorów 12V 40Ah.
    Tutaj mam pytanie czy lepiej między UPSa dać 2 inwerter o specyfikacji

    Moc całkowita 1000 W
    Moc znamionowa 500 W
    Napięcie akumulatora 24 V
    Napięcie wejściowe 21 V - 31 V
    Napięcie wyjściowe 225 V - 235 V
    Częstotliwość napięcia wyjściowego 50 Hz (+- 2 Hz)
    Sprawność przy pełnym obciążeniu > 92 %
    Próg zadziałania zabezpieczenia podnapięciowego 21.4 V (+- 0.6 V)
    Dopuszczalna temperatura pracy -10 ⁰C - 40 ⁰C

    Panele pracują w granicach 43V-62 V (najczęściej w granicach 50-55V) wiec 2 takie inwertery dałoby radę.
    Problem byłby z ładowanie bo UPS ładuje prądem 120V 1A więc ładowanie trwało by wieki. Czy jest możliwość podwyższyć w takim UPSie prąd ładowania do 4A?

    Druga opcja to podłączenie tych inwerterow do ładowarki a następnie do UPSa.

    Jeśli macie inne pomysły to chętnie się czegoś nauczę.
  • #2
    putas
    Renewable energy sources specialist
    Pamiętaj, że każda przetwornica między panelami a odbiornikiem końcowym to kilka, kilkanaście % straty.
    Tak samo akumulatory to poważna strata na sprawności.
    Pytanie na wstępie, po co w ogóle robisz układ off-grid?
    1,2kWp to dość mało, a jak jeszcze policzyć straty na kolejnych przetwornicach to realnie zostanie pewnie z połowa tego.
  • #3
    mikerbest
    Level 10  
    Docelowo ma być 3 kWp. Prąd głównie do grzania wody w bojlerze 50 l o mocy 1600W. Do ogrzania wody wystarczy 1h15m więc jakieś 2 kWh. Resztę chciałbym wykorzystać do zasilenia lodówki i innych sprzętów domowych.
    Przy okazji znalazłem ładowarkę która ma prąd wejściowy 160-300v i prąd ładowania 120v 10a z zabezpieczeniem przed przeładowaniem. Mógłbym wiec łącząc 4 w szereg bezpośrednio ladowac te akumulatory.
  • #4
    Bartusjusz
    Level 25  
    Ja bym dał grzałkę 800W(albo 1000W) i spiął panele na 230V. Koszt prawie zerowy a wodę zagrzejesz(w sezonie).

    W przyszłości nie ulepszał bym tego, tylko od razu przeszedł na on-grid, tak jak napisał Putas.
  • #5
    mikerbest
    Level 10  
    Szczerze mówiąc zależy mi na tym by osiągnąć cel jakim jest pełne pokrycie mego zapotrzebowania na energię elektryczną. W praktyce moje średnie dzienne zużycie to niecałe 4 kWh (115 kWh miesiecznie) wiec przy 3 kWp instalacji jest to możliwe w moim pojmowania tego tematu. Dzięki dużemu magazynowi 10x40ah będę miał bufor w razie bardzo zachmurzenie dni.
  • #6
    Bartusjusz
    Level 25  
    W styczniu zajedziesz akumulatory. Po prostu przez kilka zimowych miesięcy prawie nie ma słońca.


    365*4= 1,46MWh na rok.
    Z tego co wiem roczną produkcję można szacować jako moc paneli razy 1000.
    Czyli około 1,5kWp powinno wystarczyć.


    Mówisz dużemu magazynowi 400*12=4800W, rozładujesz akumulatory w nieco ponad jeden dzień.
  • #7
    hostii
    Level 25  
    Ja tu nie wiedzę w opisie regulatora, bez tego zapomnij o ładowaniu baterii. Musisz mieć stabilne ładowanie baterii z paneli i w razie przeładowania odłączy ładowanie, bo latem baterie się ugotują. Wiem bo mam i jakby nie było dobrego regulatora baterie wiosną/latem przekroczyły by wszystkie normy i pa pa, a raczej bombki w domu nie chcesz mieć.Zrób tak jak piszą chłopaki panele do grzałki lub on-grid od stycznia. No chyba że masz ciągłe wyłączenia sieci, to wtedy można kombinować.Off-grid jest dobry na lato, bo możesz prąd z sieci sobie darować, ale przy takiej pogodzie on-grid jest lepszy bo idzie 200-300W i wszystko zjadasz na bieżąco a tak to baterie zjedzą i nic z tego nie masz. Od stycznia będzie bilansowanie więc off-gridy idą na złom (chyba że działka letnia). Ja też przechodzą na on
  • #8
    globalinfo
    Level 13  
    mikerbest wrote:

    ...
    Do kompletu mam 10 akumulatorów 12V 40Ah.
    ...


    Twoja decyzja, ale nie jest to dobry pomysł. :crazyeyes:

    Po pierwsze sprawność całego układu drastycznie spada.

    Po drugie policz koszt tych akumulatorów, które do 2-3 lat pochodzą przy takiej intensywnej eksploatacji. :idea:
  • #9
    mikerbest
    Level 10  
    Dziekuje za wszystkie wpisy. To co napisaliście rzeczywiście ma sens. Widać, moja wiedza i przewidywania trochę się mijały z rzeczywistością. W takim razie zabiorę się do instalacji on-grid. Pozbędę się tego UPSa i akumulatorów a zakupię inwerter i poczekam na podłączenie do stycznia. Z tego co widać to przez ten czas to i tak uzyskiwania prądu będą znikome.Czy coś oprócz inwertera jest potrzebne do podłączenia do dwukierunkowego licznika?
  • #10
    prose
    Level 35  
    Zabezpieczenie za inwerterem C 20 i zależy jaki będziesz miał inwerter.
  • #11
    grzegorz dob.
    Level 20  
    Nie pozbywaj się tego UPS-a Możesz go używać jak ci prąd wyłączą lub w nocy przełączać się na pracę z UPS-a. Inwerter on-grid kup i w dzień będziesz miał energię z paneli (jak zaświeci słonko) , A zasilanie awaryjne będziesz miał z UPS-a. Tylko do tych paneli najlepiej kup inwerter transformatorowy.
  • #12
    mikerbest
    Level 10  
    Czy inwerter Kaco BLUE PLANET 2500i nada się do tej instalacji na panelach gs 50?
    Z tym UPS chyba i tak będę darował bo jest on zasilany 120V.
  • #13
    prose
    Level 35  
    Nie kupuj tego inwertera za stary z tanich to PHOTOWAT,DANFOS ulx ,ale pamiętaj że inwerter to serce całego systemu i lepiej mieć porządny i patrz na certyfikaty i czy ma odpowiednie normy.Tylko tak jak kolega pisał musi być transformatorowy.Dobry też jest Froniys górna półka.

    Dodano po 15 [minuty]:

    mikerbest wrote:
    BLUE PLANET 2500i
    Kontroluje 3 fazy.
    http://www.riocreativo.pl/uploads/ckeditor/attachments/185/Seria_ULX_Inwerter.pdf
  • #16
    prose
    Level 35  
    mikerbest wrote:
    Właśnie o nim myślałem. Tylko źe będę mógł podpiąć pod niego max 2 kWp instalację.
    Lepiej dobrać inwerter z zapasem mocy żeby w przyszłości rozbudować.Albo póżniej dokupić drugi na drugą fazę.Ja mam na każdej fazie inwerter i co jakiś czas dokładam panele jak wpadnie jakaś kasa.
  • #17
    witekem
    Level 19  
    Polecam rozwiązanie do grzania - inwerter off-grid sterujący grzałką standardową7 na 230V 2KW. Zrobiłem instalacje na inwerterze Elektronix do 4KW (więc zapas jest) a moja instalacja wykonana na okablowaniu SIMECH wygląda jak poniżej. Zastosowałem dwa odgromniki bo okablowanie od paneli do inwertera jest długie wiec jeden odgromnik przy panelach a drugi 3m od inwertera w pobliżu bojlera.

    Nie podłącza się bezpośrednio PV do grzałki bo spalisz termostat i nie uzyskasz gwarancji od producentów bojlerów. W instrukcji jest wyraźnie napisane, że zasilanie grzałki tylko AC a DC jest niedozwolone, grozi pożarem i trwałym uszkodzeniem bojlera.
  • #18
    grzegorz dob.
    Level 20  
    witekem wrote:
    Polecam rozwiązanie do grzania - inwerter off-grid sterujący grzałką standardową7 na 230V 2KW. Zrobiłem instalacje na inwerterze Elektronix do 4KW (więc zapas jest) a moja instalacja wykonana na okablowaniu SIMECH wygląda jak poniżej. Zastosowałem dwa odgromniki bo okablowanie od paneli do inwertera jest długie wiec jeden odgromnik przy panelach a drugi 3m od inwertera w pobliżu bojlera.

    Nie podłącza się bezpośrednio PV do grzałki bo spalisz termostat i nie uzyskasz gwarancji od producentów bojlerów. W instrukcji jest wyraźnie napisane, że zasilanie grzałki tylko AC a DC jest niedozwolone, grozi pożarem i trwałym uszkodzeniem bojlera.

    Termostat wspomagasz stycznikiem lub rozłącznikiem elektronicznym. i nic się nie stanie. Po wymianie grzałki też stracisz gwarancję. A czym się rożni grzałka AC od DC ? Ceną?.
  • #19
    witekem
    Level 19  
    Grzegorz pisze. Termostat wspomagasz stycznikiem lub rozłącznikiem elektronicznym. i nic się nie stanie. Po wymianie grzałki też stracisz gwarancję.

    Zaciekawiło mnie to.

    W jaki sposób stycznik ma wspomagać termostat?
    W jaki sposób stycznik będzie wiedział, że jest już odpowiednia temperatura i ma wspomóc termostat? Proszę o schematy i szczegóły . Po co wymieniać grzałkę jak ona jest już zamocowana standardowo w bojlerach / wymiennikach ciepła na 230V 2KW (można zamówić na większa moc 3KW jako opcja) z odpowiednim dla grzałki i danego bojlera termostatem.
    Tak mam proste rozwiązanie - inwerter ma zabezpieczenia w tym również grzałki i termostatu to po co jeszcze stycznik.
    Dzięki za wyjaśnienie
  • #20
    prose
    Level 35  
    witekem wrote:
    Grzegorz pisze. Termostat wspomagasz stycznikiem lub rozłącznikiem elektronicznym. i nic się nie stanie. Po wymianie grzałki też stracisz gwarancję.

    Zaciekawiło mnie to.

    W jaki sposób stycznik ma wspomagać termostat?
    W jaki sposób stycznik będzie wiedział, że jest już odpowiednia temperatura i ma wspomóc termostat? Proszę o schematy i szczegóły . Po co wymieniać grzałkę jak ona jest już zamocowana standardowo w bojlerach / wymiennikach ciepła na 230V 2KW (można zamówić na większa moc 3KW jako opcja) z odpowiednim dla grzałki i danego bojlera termostatem.
    Tak mam proste rozwiązanie - inwerter ma zabezpieczenia w tym również grzałki i termostatu to po co jeszcze stycznik.
    Dzięki za wyjaśnienie
    Pod termostat podpinasz stycznik który go uruchamia a stycznik pod grzałki.Można też zrobić na mosfecie.
  • #21
    grzegorz dob.
    Level 20  
    Nie możesz bez pośrednio podłączyć bojlera bo uszkodzisz termostat ( nie jest przygotowany do pracy z prądem stałym, wypalisz styk) ale jeżeli wykorzystasz termostat do zasilania cewki Przekaźnika to mu się nic nie stanie. Prąd grzałki popłynie przez przekaźnik a nie przez termostat.
  • #22
    witekem
    Level 19  
    Grzegorz jak i prose piszą Przekaźnika to mu się nic nie stanie. Prąd grzałki popłynie przez przekaźnik a nie przez termostat ... i zrobić na Mosfecie.[/quote]

    Jeżeli w bojlerach, wymiennikach ciepła itp. sa już zainstalowane zintegrowane grzałki z termostatem i wyprowadzeniem na sieć 230V (kabel) to jak przełączać termostat i grzałki i dodawać jakiś Mosfet?
    Wydaje mi się, ze jak się coś pisze, to wpierw trzeba poznać 99,9% procent konstrukcji bojlerów a w nich termostat jak i grzałka są zintegrowanego i nie ma możliwości ingerencji.
    Przypominam, że ingerencja w fabryczny wyrób grozi utratą gwarancji i nie niebezpiecznie.
    Podłączam kartę katalogową grzałek z termostatem stosowane w bojlerach, wymiennikach czy zasobnikach ciepła.