Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Beninca MS4 - nie działa silnik?

AntyNeutron 11 Nov 2015 16:01 5013 10
  • #1
    AntyNeutron
    Level 8  
    Witam wszystkich

    Od pewnego czasu zaczęła szwankować mi brama Beninca MS4 (schemat oraz silnik na zdjęciu).

    Podejrzewam, że coś jest z silnikiem bo płyta główna działa (gdy wciskam pilot włączają się odpowiednie diody i - czasami - zaczyna świecić lampka sygnalizacyjna).

    Niestety brama nie rusza od jakiegoś czasu.

    Jak mogę sprawdzić czy ten silnik jest sprawny? Jakie zasilanie do niego podłączyć?
    Nie ma na nim żadnej tabliczki znamionowej.
    Jest podłączony do płyty następująco: czarny - COM (31), biały 30, czerwony 29.

    Beninca MS4 - nie działa silnik? Beninca MS4 - nie działa silnik?

    Będę wdzięczny za wszelką pomoc.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    ambitnyjan
    Level 10  
    Brama Ci zaczęła szwankować czyli jakie były objawy tego szwankowania ile lat ma napęd ???
    Czym się kierowałeś że obstawiłeś że to wina silnika ???
    Może wystarczyło tylko wymienić kondensator ( strzelam).
    żeby sprawdzić silnik wystarczyło wypiąć z centralki przewody i podpiąć na krótko kierunkowy kabel i wspólny wraz z kondensatorem i tak samo zrobić z drugim kierunkowym kablem.
  • Relpol przekaźniki
  • #3
    AntyNeutron
    Level 8  
    Dziękuję za odpowiedź.

    Quote:

    Brama Ci zaczęła szwankować czyli jakie były objawy tego szwankowania ile lat ma napęd ???

    Objawy: Po włączeniu pilotem, lampka kilka razy miga, ale brama nie przesuwa się. Chociaż kilka razy jeszcze się przesunęła zanim przestała na dobre.

    Napęd ma lat pewnie 5.

    Quote:
    Czym się kierowałeś że obstawiłeś że to wina silnika ???

    Jeżeli patrzę na i słucham co się dzieje na płycie to widzę:
    - gdy włączam pilota odpowiednie diody włączają się oraz słychać pewien trzask
    - po restarcie na diodach oznaczonych na schemacie "POWER" wyświetla się odpowiednia "moc" - 3 diody się świecą. Po próbie włączenia diody migają.

    Nie wiem czy to wina silnika. Pytam się jak sprawdzić. Nie umiem stwierdzić jakiego typu to silnik i jak sprawdzić czy działa.

    Quote:

    Może wystarczyło tylko wymienić kondensator ( strzelam).

    Może, ale jak ustalić czy on jest przyczyną?

    Quote:

    żeby sprawdzić silnik wystarczyło wypiąć z centralki przewody i podpiąć na krótko kierunkowy kabel i wspólny wraz z kondensatorem i tak samo zrobić z drugim kierunkowym kablem.

    Na krótko które przewody ? 24V ? Bo właśnie nie jestem pewien jak zasilany jest ten silnik.
    Jeżeli mam zasilacz 20 V (od laptopa) to czy mogę podłączyć do niego bezpośrednio ten silnik i jak?
  • #4
    AntyNeutron
    Level 8  
    Czy ktoś z Was wie jak zasilany jest ten silnik? Jak go podłączyć i sprawdzić? Niestety z odczytaniem schematu nie daję rady.
  • #5
    kris1966
    Level 17  
    Witam . Podłączę się do tematu. Płytka po burzy. Po wymianie elementów w zasilaniu elektronika ruszyła. Wszystkie sygnały z czujników zewnętrznych i wejść sterujących działają. Przekaźnik zmiany kierunku zmienia położenie. Przekaźnik (chyba) załączenia silnika cyknie tylko na chwilę ,ale nie podaje zasilania na podłączone dwie żarówki zamiast silnika. Przekaźnik sterujący lampą wcale nie załącza. Triak sterujący silnikiem zmostkowany drutem.
    Pytanie : dlaczego kondensator przy silniku nie jest podłączony do niego na stałe? Jak działa po kolei zasilanie silnika?
  • Helpful post
    #6
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Witam.
    Po kolei...
    Ze schematu i konstrukcji silnika widać że jest to silnik asynchroniczny 230V.
    Posiada on wyjście wspólne czyli com, który podłączamy do zera zasilania 230v.
    Pomiędzy przewody kierunkowe (a nie jak napisał ambitnyjan zero i kierunkowy) czyli jak opisał AntyNeutron biały i czerwony wstawiamy na stałe kondensator (w zależności od silnika od kilku do kilkunastu uF - najlepiej zastosować do sprawdzenia taki jak z napędu.) Bez kondensatora silnik nie ruszy...
    Po podłączeniu fazy do przewodu białego silnik powinien zacząć obracać w jedną stronę, a po podłączeniu z przewodem czerwonym w drugą stronę.
    Można wcześniej sprawdzić omomierzem rezystancje uzwojeń...
    Pomiędzy czerwonym i białym powinna być dwa razy większa niż między czarnym i białym oraz między czarnym i czerwonym....
    Beninca MS4 - nie działa silnik?
  • #7
    AntyNeutron
    Level 8  
    Marku, dziękuję za odpowiedź.

    Jeszcze kilka pytań niedoświadczonego:

    Na kilkanaście ostatnich prób uruchomienia bramy 2 razy spalił się bezpiecznik na schemacie oznaczony jako F2-1A.
    Czy może to wskazywać na uszkodzenie kondensatora podłączonego do silnika?

    Czy odpowiednim zamiennikiem dla kondensatora ze zdjęcia
    Beninca MS4 - nie działa silnik?
    będzie kondensator
    taki. A może polecicie coś bardziej odpowiedniego.

    Ze schematu Marka wnioskuję, że mogę bezpośrednio (odpowiednio wpinając kondensator) podłączyć silnik do sieci. Czy to bezpieczne (biorąc pod uwagę spalony bezpiecznik) ?

    Do czego służy "połączenie wtórnego uzwojenia transformatora 24Vac" (wyjścia 25 i 26) - cytuję za instrukcją? Czy mają one coś wspólnego z silnikiem?
    Poniżej zdjęcia transformatora Beninca MS4 - nie działa silnik?
  • Helpful post
    #8
    Marek J.
    Moderator of Property Security
    Zacznę od najważniejszego! "Napięcie sieciowe 230V jest niebezpieczne dla zdrowia i życia" - a w związku z tym wszelkich prób i pomiarów powinna wykonywać osoba z odpowiednimi uprawnieniami elektroenergetycznymi...
    Co do bezpieczeństwa dla instalacji po podłączeniu "na krótko", to najwyżej wyskoczy Ci bezpiecznik w obwodzie w domu....
    Poza tym wg mnie masz jakąś zmodyfikowaną instrukcję bo wg mojej F2 powinien mieć 2A.
    Wtórne uzwojenie transformatora zasila centralę i akcesoria(fotokomórki, obce radio itp) i nie ma nic wspólnego z kondensatorem i silnikiem ( no może pośrednio, gdyż w centrali jest funkcja regulacji mocy, spowolnienia i jak silnik jest uszkodzony, ciężej pracuje to jest to odczytywane przez centralę...).
    W pierwszej kolejności odłącz i sprawdź pojemność kondensatora i silnik miernikem .
  • #9
    AntyNeutron
    Level 8  
    Jeszcze raz dziękuję Marku.

    Podłączyłem wg Twojego schematu silnik i bez problemu ruszył (i w jedną i w drugą stronę). Dzięki.

    Czy przychodzą Wam jeszcze jakieś pomysły co warto sprawdzić?

    Przypomnę objawy nie działania napędu:

    Jeżeli patrzę na i słucham co się dzieje na płycie to widzę:
    - podłączam napęd do prądu:
    - diody oznaczone na schemacie "POWER" wyświetlają moc (3 z nich świeci się)
    - gdy włączam pilota odpowiednie diody (radio) włączają się oraz słychać pewien trzask
    - silnik nie włącza się
    - diody oznaczone na schemacie "POWER" teraz migają - a raczej powinny cały czas wyświetlać ustawioną MOC...
    - na kilkanaście razy prób włączenia silnika 2 razy spalił się bezpiecznik
    - nie włącza się też żarówka sygnalizująca przesuwanie (pewnie jest to związane z tym, że nie dochodzi prąd do silnika - albo dochodzi, ale robi się gdzieś zwarcie).
  • Helpful post
    #10
    kris1966
    Level 17  
    Witaj .
    Migające diody według instrukcji wskazują na uszkodzenie napędu, ale jakiego typu (czy przeciążenie) tego instrukcja nie wyjaśnia. Na początek spróbuj zwiększyć moc/moment silnika naciskając przycisk POT(po 1s) do zapalenia wszystkich ledów. Można wyłączyć funkcję testu napędu wg instrukcji w załączniku. Można też spróbować wyłączyć hamowanie - DIP8-off. A bezpiecznik pali ci na zasprzęglonej bramie czy luzem? Możesz dać go trochę większego (2A).
    Attachments:
  • #11
    AntyNeutron
    Level 8  
    Dzięki wszystkim za pomoc.
    Jakie rozwiązanie:
    1. Na płytce nie łączyła jedna nóżka scalaka - dolutowałem
    2. Silnik na mocy dokręconej "do połowy" nie działał stabilnie - czasami nadal nie włączał się. Zwiększyłem moc i od kilku miesięcy nie ma problemów.
    Pozdrawiam