Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ogrzewanie podłogowe - Czy będzie działać?

mi_H_as 11 Lis 2015 19:48 3783 23
  • #1 11 Lis 2015 19:48
    mi_H_as
    Poziom 4  

    Witam,

    Mam pytanie odnośnie mojej instalacji. Mam ogrzewanie podłogowe w całym domu, w sumie prawie 800 metrów rury fi 16. Chciałbym to zasilać z kotła na paliwo stałe.
    1. Proszę o rade czy schemat, który "namalowałem" jest w miare prawidłowy? czy zastosowany zawór umożliwi ustawienie i utrzymanie temperatury np 30 st. C?
    2. Który zawór termostatyczny lepiej wybrać ESBE VTA 370 czy VTA 570?
    3. Czy pompa Wilo Para 25/6 podoła na dwa rozdzielacze i prawię 800 metrów rury? Rozdzielacz na poddaszu znajduje się nad rozdzielaczem na parterze tak więc dzieli je odległość ok 3 metry, do kotła 1,5 metra. Przy rozdzielaczach nie mam układów pompowo mieszających,
    4. Bojler CWU znajduje się nad kotłem, można puścić grawitacyjnie czy trzeba dawać pompkę?

    Proszę o pomoc, pozdrawiam


    Ogrzewanie podłogowe - Czy będzie działać?

    0 23
  • Pomocny post
    #2 11 Lis 2015 20:43
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Za mało danych...
    Mertaż do ogrzania?
    Jaki budynek? (Stopień ocieplenia)

    Kocioł na paliwo stałe wymaga ochrony temp. powrotu. Tego na schemacie nie ma.

    W instalacji, gdzie funkcjonują dwa rozdzielacze z kilkoma pętlami grzewczymi, to każda pętla wymaga regulacji przepływu. Oczywiście regulacji dokonuje się przy rozruchu instalacji... ale musi to być dostępne.

    Pompa, którą proponujesz jest za mała, by zasilić całość. Proponujesz pompę drogą z adaptacją mocy. Dla ogrzewana podłogowego tego nie trzeba. Przy podłodze pompa ma pracować na "stałych" obrotach. Czyli zwykła pompa obiegowa z trzema biegami dla obrotów wystarczy.
    800m rury Ø16mm na dwuch piętrach, czyli wys. podnoszenia wody przez pompę min. 8m. lub lepiej 10-12m. i przepływ w granicach 70-90 l/min.

    Jeśli całość ma być zasilana jedną pompą, to proponuje kocioł z zaworem 4D (obieg kotła grawitacyjny). Zawór 4D Ø1 1/2 cala razem z rurami do kotła. Do tego dobry regulator zaworu 4D.
    Tak wyregulujesz temperature zasilania i powrotu do kotła i wysoka temp. kotła nie ma znaczenia.

    Zbiornik cwu raczej z osobnej pompy. Unikniesz przegrzania cwu, a jeśli kocioł wygaśnie, to wyłączona pompa i zawór zwrotny zapobiegną wychłodzeniu bojlera.

    0
  • #3 12 Lis 2015 21:44
    mi_H_as
    Poziom 4  

    Cytat:
    Za mało danych...
    Mertaż do ogrzania?
    Jaki budynek? (Stopień ocieplenia)


    Powierzchnia użytkowa: 108 m kw.
    Powierzchnia po podłogach 135 m kw.
    OZC: 7,5 kW

    Cytat:
    W instalacji, gdzie funkcjonują dwa rozdzielacze z kilkoma pętlami grzewczymi, to każda pętla wymaga regulacji przepływu. Oczywiście regulacji dokonuje się przy rozruchu instalacji... ale musi to być dostępne.

    Pompa, którą proponujesz jest za mała, by zasilić całość. Proponujesz pompę drogą z adaptacją mocy. Dla ogrzewana podłogowego tego nie trzeba. Przy podłodze pompa ma pracować na "stałych" obrotach. Czyli zwykła pompa obiegowa z trzema biegami dla obrotów wystarczy.
    800m rury Ø16mm na dwuch piętrach, czyli wys. podnoszenia wody przez pompę min. 8m. lub lepiej 10-12m. i przepływ w granicach 70-90 l/min.

    Jeśli całość ma być zasilana jedną pompą, to proponuje kocioł z zaworem 4D (obieg kotła grawitacyjny). Zawór 4D Ø1 1/2 cala razem z rurami do kotła. Do tego dobry regulator zaworu 4D.
    Tak wyregulujesz temperature zasilania i powrotu do kotła i wysoka temp. kotła nie ma znaczenia.

    Zbiornik cwu raczej z osobnej pompy. Unikniesz przegrzania cwu, a jeśli kocioł wygaśnie, to wyłączona pompa i zawór zwrotny zapobiegną wychłodzeniu bojlera.



    To lepiej dać dwa zestawy mieszające przy kolektorach? Wolałbym jeden w kotłowni ale może jest to nie wskazane. Rozdzielacze posiadają zawory termostatyczne na powrotach i przepływomierze na zasilaniu to na tym ustawie przepływy i temp. dla poszczególnych pętli.
    Zaproponowałem tą pompe bo sobie pomyślałem, że jak jakieś obwody zamknę to ona dostosuje moc do pozostałych (oszczędność prądu). Kotłownia jest na parterze, rozdzielacz na parterze jest 1,5 metra od kotła, a ten na poddaszu jakieś 3 metry od kotła. odległości są niewielkie.

    Jeśli miałbym zastosować zawór 4 D regulacją to jaki najlepiej kupić?

    0
  • Pomocny post
    #4 13 Lis 2015 06:36
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Masz do wyboru. Albo jedna "porządna" pompa przy kotle, albo dwie mniejsze przy każdym z rozdzielaczy.

    Wybór zaworu 4D jakoś nie powinien być trudny. WyGoogle'uj "Zawór 4D 5/4". Będziesz miał do wyboru tylko dwóch wiodących producentów... Do zaworu dokup od razu napęd.

    Regulator zaworu mieszającego warty polecenia znajdziesz pod nazwą ST430-TECH. Da się konfigurować pod ogrzewanie podłogowe i termostat pokojowy.

    Napiszę Ci też o wadach podłogówki i kotła na paliwo stałe.
    Niestety, ale pomysł z regulatorem pokojowym, czy regulacją pogodową, żeby regulować ogrzewanie, odpada. Nie pomogą takie zabiegi w ograniczeniu spalonego w kotle opału. Będziesz musiał się nauczyć palić w kotle tak, by nie zagotować instalacji... Do kotła trzeba będzie chodzić często i po trochu dokładać opału.

    Zaproponuje Ci tutaj wyjście z sytuacji. Rozważ instalacje z buforem ciepła min. 1000l.
    W kotle palisz po to, by "naładować" bufor a regulator ogrzewania z czujnikiem temp. wewnętrznej pozwoli na racjonalne gospodarowanie energii.
    Ograniczysz obsługę kotła do palenia raz na dzień, gdy zimno będzie, lub co dwa, trzy dni w cieplejsze dni.

    0
  • #5 14 Lis 2015 13:51
    A-Mail
    Poziom 22  

    W/G tego schematu nie zadziała dalej proszę się stosować do porad kolegi #ptak3124

    0
  • Pomocny post
    #6 15 Lis 2015 00:28
    piotr_boncza
    Poziom 29  

    Bez mieszania i pompy nie ma szansy prawidłowo działać. Jeśli dasz na podłogę wysokie parametry narobisz sobie kłopotów. Jeśli niskie, narobisz sobie kłopotów :D

    0
  • #7 15 Lis 2015 15:27
    mi_H_as
    Poziom 4  

    Witam
    Dziękuje za odpowiedz. Zrobiłem nowy schemat według Twoich rad (jak dobrze wszystko zrozumiałem). Nie wiem do końca czy zastosować jeden układ pompowo mieszający czy dwa przy rozdzielaczach. Producent podaje przy danym zestawie orientacyjną ogrzewaną powierzchnie i o dziwo nie zależnie od powierzchni jest ta sama pompa :/ Wolałbym dać jedną ponieważ tanie one nie są.
    Co do bufora to ładowany byłby on grawitacyjnie,
    Proszę o opinie.

    Ogrzewanie podłogowe - Czy będzie działać?

    0
  • Pomocny post
    #8 15 Lis 2015 15:59
    piotr_boncza
    Poziom 29  

    Rób jeden centralny, taniej łatwiej i mniej problemów. Tylko zamiast stałotemperaturowego dałabym trójdrogowyzawór mieszający, podobny do tego, który namalowałeś przed buforem, najlepiej z sterowaniem pogodowym. Natomiast przed buforem nie dawałbym mieszającego, bo tu, jeśli konieczne są oszczędności, sprawdzi się pompa z odpowiednim sterownikiem pilnującym temperatury w kotle. Przejrzyj inne wątki o podłogowym, było tego już bardzo dużo. Zestaw mieszający do podłogówki zmontujesz z elementów na pewno lepiej i taniej niż ten za 1470. Grawitacyjne ładowanie bufora jest możliwe, ale nie wykorzystuje jego możliwości i znacznie zmniejsza żywotność kotła - faza zimnego powrotu może trwać naprawdę długo. Czterodrogowy, aby zapewnić obieg grawitacyjny musi mieć sporą średnicę a co za tym idzie kosztuje. Pompa ze sterownikiem będzie się włączała po osiągnięciu zadanej temperatury i wyłączała po spadku, więc zredukujesz do minimum pracę z zimnym powrotem. Możesz też poszukać w sieci, jest trochę ciekawych rozwiązań układów buforowych.

    0
  • #9 15 Lis 2015 20:32
    mi_H_as
    Poziom 4  

    piotr_boncza napisał:
    Rób jeden centralny, taniej łatwiej i mniej problemów. Tylko zamiast stałotemperaturowego dałabym trójdrogowyzawór mieszający, podobny do tego, który namalowałeś przed buforem, najlepiej z sterowaniem pogodowym. Zestaw mieszający do podłogówki zmontujesz z elementów na pewno lepiej i taniej niż ten za 1470.



    Wole zamontować jeden centralny w kotłowni i myślałem nad takim jak na schemacie ale jak da sie taniej i tak samo dobrze to super. Mógłbyś naszkicować i opisać z grubsza co mi byłoby potrzebne żeby to wykonać we własnym zakresie. Chodzi mi teraz tylko o podłączenie podłogówki z buforem ciepła.

    0
  • Pomocny post
    #10 16 Lis 2015 12:16
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Zapodam taki szkic do schematu.

    Ogrzewanie podłogowe - Czy będzie działać?

    Kocioł grzeje tylko bufor. Ochronę temp. powrotu kotła zapewni zawór 3D termostatyczny.

    Zasobnik cwu z osobną pompą, by nie działała, jeśli bufor jest chłodniejszy.

    Ogrzewaniem podłogowym reguluje zawór 3D z napędem i regulatorem.
    Owy regulator włącza ogrzewanie zależnie od wskazań termostatu pokojowego.
    Dodatkowo zalecam, by temperature wody w podłogówce regulować wg. krzywej grzewczej zależnie od temperatury na zewnątrz. Krzywą grzewczą wybrać taką, by nie przegrzać podłogi podczas mrozów. Max. temp. przy -20'C na dworze np. 45'C.

    0
  • Pomocny post
    #11 16 Lis 2015 12:54
    saskia
    Poziom 38  

    Dodałbym zasilanie CWU bezpośrednio z pionu kotła, aby szybciej uzyskać grzanie CWU.
    Poza tym w mies. letnich nie trzeba by rozgrzewac całego układu bufora.
    Potrzebnne by były jedynie grubsze przekroje rur powrotu z zasobnika CWU.
    Pompę CWU uzaleznić od temp. bufora i kotła.
    Ogrzewanie podłogowe - Czy będzie działać?

    0
  • #12 16 Lis 2015 15:46
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Moja myśl idzie w kierunku wykorzystania bufora także latem.
    Przyjmijmy, że kocioł "śmieciuch" da z siebie 60%sprawności. Moc kotła ok. 12kW. Rozpalenie i załadunek ok. 12kg. dobrego węgla "naładuje" bufor o 40-50'C więcej, niż temp. początkowa buforu.
    Wystarczy latem, by rozpalić co 3-4dni. W zależności od wykorzystania cwu i strat buforu.
    Po za tym grzanie samego cwu latem (bez innych odbiorników ciepła) niesie za sobą ryzyko zagotowania kotła.

    Dodano po 2 [godziny] 14 [minuty]:

    Polecam artykuł:

    http://marekmika.blogspot.dk/2015/02/czy-ogrz...uza-bezwladnosc-i-wolno-sie-nagrzewa.html?m=1

    0
  • #13 16 Lis 2015 21:23
    saskia
    Poziom 38  

    Ptak3124 napisał:
    Moja myśl idzie w kierunku wykorzystania bufora także latem.
    Przyjmijmy, że kocioł "śmieciuch" da z siebie 60%sprawności. Moc kotła ok. 12kW. Rozpalenie i załadunek ok. 12kg. dobrego węgla "naładuje" bufor o 40-50'C więcej, niż temp. początkowa buforu.
    Wystarczy latem, by rozpalić co 3-4dni. W zależności od wykorzystania cwu i strat buforu.
    Po za tym grzanie samego cwu latem (bez innych odbiorników ciepła) niesie za sobą ryzyko zagotowania kotła.

    Dodano po 2 [godziny] 14 [minuty]:

    Polecam artykuł:

    http://marekmika.blogspot.dk/2015/02/czy-ogrz...uza-bezwladnosc-i-wolno-sie-nagrzewa.html?m=1


    Mi chodziło o to że dzięki tej dodatkowej rurze boiler rozgrzeje sie dużo szybciej od bufora, co da ciepłą wode dużo wczesniej niż bufor się rozgrzeje, co da także zwiększenie pojemności magazynowej ciepła. Poza tym bufor musi być także użyty wiec sytuacja jest taka sama jak przy zamknięciu termostatow na odbiornikach, czyli bufor nadal odbiera ciepło.
    Zastanawia mniie to podmieszanie powrotu kotła, bo jak w kotle wygaśnie to pompa wyciągnie całe ciepło z bufora.

    0
  • #14 16 Lis 2015 21:59
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Pompa kotła musi działać tylko wtedy, kiedy temp. buforu jest niższa od temp. kotła. Unika się wtedy "wychładzania" budoru... Poza tym jest zawór 3D termostatyczny, który przy np. 45'C i tak "odetnie" bufor. Tak samo pompa cwu się nie może włączyć, jeśli bufor jest chłodniejszy.

    Układy z buforem znam. Głównie przy kotłach na drewno z laddomat'em.

    Co tyczy się do proponowanej rurki do mojego schematu, to zastanów się, jak będzie wyglądać temp. cwu, kiedy kocioł będzie "ładował" bufor do 80'C??? A potem wskocz pod prysznic i niech któryś z domowników spłuka wodę w toalecie obok łazienki...

    0
  • #15 17 Lis 2015 09:23
    mi_H_as
    Poziom 4  

    Ptak3124 napisał:
    Zapodam taki szkic do schematu.

    Ogrzewanie podłogowe - Czy będzie działać?

    Kocioł grzeje tylko bufor. Ochronę temp. powrotu kotła zapewni zawór 3D termostatyczny.

    Zasobnik cwu z osobną pompą, by nie działała, jeśli bufor jest chłodniejszy.

    Ogrzewaniem podłogowym reguluje zawór 3D z napędem i regulatorem.
    Owy regulator włącza ogrzewanie zależnie od wskazań termostatu pokojowego.
    Dodatkowo zalecam, by temperature wody w podłogówce regulować wg. krzywej grzewczej zależnie od temperatury na zewnątrz. Krzywą grzewczą wybrać taką, by nie przegrzać podłogi podczas mrozów. Max. temp. przy -20'C na dworze np. 45'C.



    Bardzo dziękuje za schemat o to mi właśnie chodziło. Również dziękuje innym użytkownikom za cenne uwagi. Faktycznie zależy mi na tym żeby w lecie palić co drugi dzień i grzać bufor, a z niego dopiero CWU.

    Mam jeszcze kilka pytań odnośnie schematu:

    Ogrzewanie podłogowe - Czy będzie działać?

    Również mam pytanie odnośnie sterownik ST 430:

    WYPOSAŻENIE STEROWNIKA ST 430:

    - wyświetlacz LCD
    - czujnik temperatury zaworu - rozumiem, że ten czujnik dajemy za zaworem, a pompą i on mierzy i ustawia, jaka temperatura idzie na podłogę. Pytam ponieważ boje się tego, że jak nagrzeje bufor do 70 st, a dom jest wychłodzony to czy mi ten regulator nie puści 70 st na podłogę.
    - czujnik temperatury powrotu - Jego gdzies podpinamy?
    - czujnik pogodowy
    - obudowa wykonana z wysokiej jakości materiałów odpornych na wysokie oraz niskie temperatury[/img]

    0
  • #16 17 Lis 2015 10:55
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Zawór mieszający termostatyczny powrotu kotła np.

    Ogrzewanie podłogowe - Czy będzie działać?

    Może być inny producent. Ważny jest zakres nastawy temp. i średnica przyłączenia (z tym też wiąże sie przepływ).

    Pompa kotła 24-40 wystarczy. Nie adaptacyjna, zwykła trzy biegowa.
    Pompa cwu taka sama. Nie trzeba większej.
    Zasobnik cwu polecam płaszczowy. Szybko się nagrzewa i stawia mały "opór" dla pompy.
    Pompa dla podłogi musi być "spora". Min. 25-60 lub większa. Ale ceny takich pomp też są "większe".
    Jeśli belki rozdzielaczy mają zawory RTL na powrotach, to ja bym je zdemontował i założył zwykłe, dławiącego, by wyregulować przepływ w pętlach a pompę trzeba zabezpieczyć termostatem. Wtedy mniejsza pompa da radę.

    Regulator ogrzewania i zaworu 3D ST430 jest standardowo wyposażony w czujnik temp. zaworu (montujemy za pompą) i czujnik powrotu (dla zaworów 4D). Ty skonfigurujesz regulator dla zaworu 3D i regulacji ogrzewania podłogowego. Czujnika powrotu nie będziesz używać. Do kompletu czujnik pogodowy i regulator pokojowy. Regulator z siłownikiem zaworu "dopilnuje" by temperatura wody za pompą utrzymywała się na zadanym poziomie, by nie przegrzać podłogi. Dodatkowo proponuje zabezpieczyć instalacje termostatem przylgowym (do rury za pompą) który wyłączy pompę, jeśli temp. będzie za wysoka.

    Zwróć uwagę na zawór zwrotny na wyjściu z bufora do zaworu mieszającego podłogi. Celowo jest za trójnikiem z cwu i przed zaworem 3D, by praca pompy cwu nie powodowała "zwrotów" z ogrzewania podłogowego. Proponuje zastosować zawór zwrotny klapowy, by nie stawiał oporów pompie podłogówki.

    Regulator ogrzewania nie musi być akurat ST... Może być innej firmy. Np.

    Ogrzewanie podłogowe - Czy będzie działać?

    (...) i też da radę.

    0
  • #18 17 Lis 2015 18:15
    saskia
    Poziom 38  

    Ptak3124 napisał:

    Co tyczy się do proponowanej rurki do mojego schematu, to zastanów się, jak będzie wyglądać temp. cwu, kiedy kocioł będzie "ładował" bufor do 80'C??? A potem wskocz pod prysznic i niech któryś z domowników spłuka wodę w toalecie obok łazienki...


    A jak robisz jak masz boiler elektryczny bez płynnej regulacji? Od tego sa głowice termostatyczne i zabezpieczenia temp. Trzeba także prawidłowo stopniować rury zasilające wodne, albo dodać zbiornik przeponowy.
    Poza tym co jakiś czas powinno sie rozgrzać boiler do min. 70°C.
    Zanim dogrzejesz bufor 1000l do tych 45-50 °C minie pewnie ze 2-3h. Ciekawe czy będziesz tyle czekać aby się umyć.
    No, ale nie wiem jakie warunki są w kraju, pewnie wiele rzeczy jest innaczej.

    0
  • #19 17 Lis 2015 19:55
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Nie bardzo dociera do mnie, co do grzania cwu mają warunki w kraju...!
    Grzałka elektryczna w bojlerze ma termostat! Nie trzeba grzać do 90'C.

    Ze instalacją wyposażoną w bufor, trzeba nauczyć się "żyć".
    Czyli po pierwsze obsługa. Pali się inaczej w kotle w porównaniu do instalacji bez bufora. Żaru w kotle nie trzeba "dusić". Do optymalnego, wydajnego i czystego spalania w śmieciuchu trzeba tylko prosty regulator i wentylator. Kocioł pracuje tak, jak go producent zaprojektował, czyli pełna moc. Bufor odbierze ciepło

    Po za tym, że palić potrza się nauczyć, to przyda się systematyczność. Czyli mróz na dworze, to trza przepalić 25-30kg węgla i na raz tego do kotła nie wrzucisz. Mniej więcej tyle węgla starczy na dwukrotne ładowanie buforu 1000l dla domu ok. 130m2. Czyli co 12 godzin do kotłowni.

    Latem ładujesz bufor. Czyli rozpalasz w kotle, włączasz regulator z nawiewem i nic więcej cię nie interesuje.

    Po temperaturze na buforze decydujesz, kiedy palić w kotle i to nie musi być akurat przed kąpielą. Trzeba sobie uzmysłowić, że wychłodzenie buforu powoduje konieczność ponownego "naładowania" i to trwa.

    0
  • #20 18 Lis 2015 14:37
    mi_H_as
    Poziom 4  

    Ptak3124 napisał:
    Zawór mieszający termostatyczny powrotu kotła np.

    Ogrzewanie podłogowe - Czy będzie działać?

    Może być inny producent. Ważny jest zakres nastawy temp. i średnica przyłączenia (z tym też wiąże sie przepływ).

    Pompa kotła 24-40 wystarczy. Nie adaptacyjna, zwykła trzy biegowa.
    Pompa cwu taka sama. Nie trzeba większej.
    Zasobnik cwu polecam płaszczowy. Szybko się nagrzewa i stawia mały "opór" dla pompy.
    Pompa dla podłogi musi być "spora". Min. 25-60 lub większa. Ale ceny takich pomp też są "większe".
    Jeśli belki rozdzielaczy mają zawory RTL na powrotach, to ja bym je zdemontował i założył zwykłe, dławiącego, by wyregulować przepływ w pętlach a pompę trzeba zabezpieczyć termostatem. Wtedy mniejsza pompa da radę.

    Regulator ogrzewania i zaworu 3D ST430 jest standardowo wyposażony w czujnik temp. zaworu (montujemy za pompą) i czujnik powrotu (dla zaworów 4D). Ty skonfigurujesz regulator dla zaworu 3D i regulacji ogrzewania podłogowego. Czujnika powrotu nie będziesz używać. Do kompletu czujnik pogodowy i regulator pokojowy. Regulator z siłownikiem zaworu "dopilnuje" by temperatura wody za pompą utrzymywała się na zadanym poziomie, by nie przegrzać podłogi. Dodatkowo proponuje zabezpieczyć instalacje termostatem przylgowym (do rury za pompą) który wyłączy pompę, jeśli temp. będzie za wysoka.

    Zwróć uwagę na zawór zwrotny na wyjściu z bufora do zaworu mieszającego podłogi. Celowo jest za trójnikiem z cwu i przed zaworem 3D, by praca pompy cwu nie powodowała "zwrotów" z ogrzewania podłogowego. Proponuje zastosować zawór zwrotny klapowy, by nie stawiał oporów pompie podłogówki.

    Regulator ogrzewania nie musi być akurat ST... Może być innej firmy. Np.

    Ogrzewanie podłogowe - Czy będzie działać?

    (...) i też da radę.




    Co do zaworu termostatyczne i trójdrogowego z siłownikiem to znalazłem jeszcze z firmy Afriso, mogą być czy lepiej kupić z ESBE? Średnica 1" czy 3/4" wystarczy (pomimo, że rury będą fi 25)

    - Zawór termostatyczny mieszający 1" lub 3/4" AFRISO ATM 363
    - Siłownik AFRISO 343 + zawór 3 drogowy 1" lub 3/4" AFRISO ARV 384

    Pytam o tą firmę, ponieważ znalazłem sterownik ST-430 w dobrej cenie w jednym sklepie internetowym ale tam mają tylko zawory z ww. firmy

    Pozdrawiam

    0
  • #21 18 Lis 2015 15:18
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Uważaj przy wyborze siłownika zaworu. Ten, który proponujesz jest na napięcie 230V. No i albo mi umknęło, albo owy siłownik nie ma wył. krańcowych.

    Ważna jest ta informacja do wyboru regulatora zaworu. Są regulatory, które mogą podawać napięcie 24V na siłownik i są wymagane wyłączniki krańcowe.

    0
  • #22 18 Lis 2015 15:38
    mi_H_as
    Poziom 4  

    ok, to będe szukał jednak z ESBE mam tylko prośbę czy mógłbyś napisać, który model ESBE wybrać aby dobrze to współgrało z regulatorem St-430?
    Jeszcze proszę o informacje odnośnie średnic zaworu termostatycznego oraz trójdrożnego, rury są fi 25 (czyli np miedziane po zewnątrz fi 28) to teoretycznie zawory też muszą być 1"?

    Pozdrawiam,

    0
  • #23 18 Lis 2015 16:23
    Ptak3124
    Poziom 24  

    Norma odnośnie rur klasyfikuje DN25mm jako 1 cal. Takie też wybierz zawory.
    Regulator ST-430 podaje na siłownik 230V (chyba, że są różne wersje).
    Jest w handlu regulator jest dostępny w komplecie razem z zaproponowanym przez Ciebie siłownikiem, więc będzie działać z Afriso.

    Na koniec taka cenna uwaga.
    Piszesz o miedzi...
    Pamiętaj, by przy wykonaniu instalacji grzewczej nie używać rur i złączek ocynkowanych. Po pierwsze, ocynk nie lubi wysokich temperatur (pow. 55'C) a po drugie w połączeniu miedzi z ocynkiem powstają związki w wodzie kotłowej, które powodują korozję stali czarnej.

    Użyć możesz miedzi, stali czarnej, złączek z mosiądzu i tworzyw sztucznych. Ocynku unikaj!

    1
  • #24 17 Gru 2015 22:23
    mi_H_as
    Poziom 4  

    Dziękuje wszystkim za kometarze. Były one bardzo pomocne.
    Temat mozna zamknąć.
    Pozdrawiam

    0