Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przyczepa leśna - Układ hydrauliczny zatrzymuje napęd

jedrysekjarek 14 Lis 2015 20:26 3648 22
  • #1 14 Lis 2015 20:26
    jedrysekjarek
    Poziom 8  

    Mam problem z przyczepą leśną. Uszkodzeniu uległa pompa hydrauliczna i została zastąpiona nową pompą z multiplikatorem. Nowy nabytek ma wydajność przy 220 obrotów wałka WOM około 40litrów na minutę a przy maksymalnych obrotach 540 aż 106 litrów.Problem polega na tym że gdy wprowadzam w ruch siłowniki ciśnienie na rozdzielaczu waha się od 60 do 65 Bar. Ale gdy siłowniki dojdą do maksymalnego wysuwu czy schowania się ciśnienie wzrasta do 100Bar i wałek wom powoli zaczyna zwalniać aż dochodzi do zatrzymania. Wszystko to wskazuje że zawór przelewowy prawie działa . Normalnie przy nastawionym ciśnieniu 100bar powinno dojść do przelewu oleju przez zawór ciśnieniowy a wałek powinien się kręcić cały czas.
    Co może być przyczyną takiego zachowania??? Ja podejrzewam że zawór w rozdzielaczu nie działa do końca poprawnie i mam zamiar założyć pomiędzy pompą a rozdzielaczem dodatkowy zawór przelewowy i sprawdzić układ.

    Pompa ma gardło zasilające o średnicy 60mm oraz połączona jest wężem zbrojonym ze zbiornikiem więc do efektu zaciśnięcia nie dochodzi. Wyjście z pompy jak i zasilanie rozdzielacza jest połączone wężem i nyplami wielkości 1i1/4cala więc przekroje są odpowiednie dla takiej wydajności.

    0 22
  • #2 14 Lis 2015 21:24
    mtracz
    Poziom 29  

    Zawór przeciążeniowy nie daje rady przelać takiej ilości oleju.
    Czyli pompa jest założona większa(wydajniejsza) od oryginału.
    Zatrzymanie wałka jest przy wysokich i niskich obrotach?
    Ciągnik napędzający ma sprawny wałek, sprzęgło WOM?

    1
  • #3 14 Lis 2015 21:39
    jedrysekjarek
    Poziom 8  

    Wałek wom staje przy wolnych obrotach czyli jak pompa podaje 40 litrów. Maksymalnych obrotów nie sprawdzałem bo boję sie żeby nie uszkodzić podzespołów. Wałek w ciągniku jest sprawny, chodzi dobrze z prasa i agregatem.
    Też mi się wydaje że jest problem z zaworem i dlatego chciałbym zastosować dodatkowy zawór przelewowy który może rozwiąże problem. Choć nie przekonuje mnie żeby rozdzielacz był mniej wydajny. Czy są jakieś normy które mówią jakie średnice wejść/wyjść są w rozdzielaczu o danej wydajności ??? Jak sobie poradzić z rozszyfrowaniem tajemniczego rozdzielacza ????




    http://www.sklepdlarolnika.pl/pl/p/ZAWOR-PRZELEWOWY-VMP-34-120Lmin-50-250-BAR/3193

    0
  • #4 15 Lis 2015 11:37
    zbigniew125
    Poziom 23  

    Podaj ile litrowa była poprzednia pompa i z jakim ciągnikiem pracuje zestaw .
    Pompa powinna być zamontowana o podobnych parametrach , ponieważ sam rozdzielacz ma również ograniczony przepływ [ większa pompa to i rozdzielacz o większym przepływie] a i przewody do siłowników mogą być małych przekrojów .
    Dodatkowy zawór utrzyma określone ciśnienie , musisz go zamontować na przewodzie zasilającym [ niektóre wózki tak mają montowane ] .
    Oczywiście możesz się liczyć z tym że olej będzie się przegrzewał , a i pompa [ większej wydajności] cały czas będzie pracować pod obciążeniem [przez ograniczony przepływ rozdzielacza ] , co może powodować szybsze zużycie .
    A może po prostu masz za słabą moc płynącą z wałka WOM , i dusi silnik na wolnych obrotach [ podmień konia na próbę ]. Pozdrawiam Zbyszek

    0
  • #5 15 Lis 2015 12:30
    jedrysekjarek
    Poziom 8  

    Niestety nie da się odczytać danych z tej pompy. Miałem ją w sklepie dla porównania gabarytów i doboru przez sprzedawcę. Przewody do siłowników są 3/8 cala. Jeszcze myślałem o dzielniku strumienia z regulacją wtedy zmniejszył bym może wydajność pompy. Część szła by na rozdzielacz reszta do zbiornika. Kon to 100 konny Fendt 308

    0
  • #6 15 Lis 2015 12:50
    zbigniew125
    Poziom 23  

    Przewody do siłowników które posiadasz są w większości montowane w wózkach leśnych . Ciągnik z mocą na pewno nie powinien mieć problemów . Pozostaje za duża pompa . Kup ten zawór przelewowy a pozwoli on na szybkie przelanie dużej ilości oleju , zasil go wężem 3/4 cala [ choć wystarczył by 5/8 cala ] powrót z zaworu możesz zastosować te same przekroje . Nie wiem jak u Ciebie z filtrem na powrocie czy do sobie radę , ponieważ musisz połączyć ze zlewem z rozdzielacza .Ale świat do odważnych należy , próbuj . Pozdrawiam Zbyszek

    0
  • #8 15 Lis 2015 13:40
    jedrysekjarek
    Poziom 8  

    Za chwile wrócę do domu i zrobię zdjęcia starej pompy. Może ktoś będzie wiedział coś na jej temat. Gdzie szukać zaworu redakcyjnego w starej pompie?

    jak rozpoznać po rozdzielaczu jaką ma wydajność ? Istnieje jakaś możliwość ? nie ma nigdzie na nim żadnych numerów ani miejsca po tabliczce czy nitach które by ja mocowały.

    Co ma wspólnego zimny olej w ciągniku jak hydraulika przyczepy jest zewnętrzna .?


    Mam już zdjęcia :)

    0
  • #9 15 Lis 2015 19:37
    kwok
    Poziom 39  

    jedrysekjarek napisał:
    Co ma wspólnego zimny olej w ciągniku jak hydraulika przyczepy jest zewnętrzna .?


    Chodzi o sprawdzenie sprzęgła WOM. Istnieje taka możliwość że na wolnych obrotach ciśnienie w ciągniku nie osiąga wartości znamionowych i sprzęgło jest słabo ściskane i z tego powodu się ślizga pod dużym obciążeniem. Inne maszyny jeśli pracują to na obrotach a na wolnych, nawet jeśli maszyna się kręci to jest pusta więc nie ma obciążenia. Gęsty olej pomaga uzyskać ciśnienie znamionowe na wolnych.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Rozbierz starą pompę bo niewiele widać.

    0
  • #12 15 Lis 2015 20:29
    jedrysekjarek
    Poziom 8  

    Czego mam szukać dokładnie ???


    Na prośbę\polecenie kolegi "Strumien wiadomości swia" mamdopisac informację do pierwszego postu że multiplikator zwiększa obroty pompy i przełożenie wynosi 1:3.8



    Zamieszcze dodatkowo :

    Wydajność zestawu względem obrotów na wałku WOM:

    - 220obr/min na WOM wydajność 43L/min
    - 320obr/min na WOM wydajność 63L/min
    - 430obr/min na WOM wydajność 85L/min
    - 540obr/min na WOM wydajność 106L/min


    Wydajność zestawu względem obrotów silnika w ciągniku:

    - 800obr/min na silniku wydajność 43L/min
    - 1200obr/min na silniku wydajność 63L/min
    - 1600obr/min na silniku wydajność 85L/min
    - 2000obr/min na silniku wydajność 106L/min

    0
  • #13 15 Lis 2015 20:42
    kwok
    Poziom 39  

    Wygląda że zaworu nie ma i chyba tylko na złom się nadaje bo zardzewiała na max. Domyślam się że przyczepa nie chodziła jeszcze i ją dopiero remontujesz. W załączniku masz dane jeśli nie takiej samej to podobnej pompy.
    Ogólnie sprawa wygląda tak że WOM masz chyba do remontu albo hydraulikę w ciągniku niestety. Zrób próbę z 30-tką - nie ma sprzęgła WOM to będzie coś widać przynajmniej po ciśnieniu. Możesz nie dać jej zgasnąć gazem to zobaczysz czy ciśnienie rośnie powyżej 100bar.

    0
  • #14 15 Lis 2015 20:50
    jedrysekjarek
    Poziom 8  

    Dobrze ale na mój rozum jeżeli siłownik się schował albo wysunął na maksa i wzrosło cisnienie do 100bar ( 100bar ustawione na zaworze) to pokonało sprężynę w zaworze przelewowym i ciśnienie powinno zostać przekierowane w rozdzielaczu z siłownika na powrót do zbiornika a co za tym idzie pompa nie powinna obciążać napędu wom bo olej spływa przez zawór


    Teraz druga sprawa . Pompa przy 220obr/min na WOM ma wydajność 43L/min czyli każdy rozdzielacz powinien dać sobie radę z taką ilośćią oleju wiec skąd się bierze problem zatrzymania wałka gdy dochodzi do przelewu przez zawór.


    Podczas pracy bez wykorzystywania skrajnych pozycji siłownika wałek kręci sie normalnie

    0
  • #15 15 Lis 2015 21:12
    kwok
    Poziom 39  

    To nie tak. Zawór redukcyjny służy tylko do ograniczenia ciśnienia maksymalnego do bezpiecznej wartości - chodzi o to żeby nie rozerwało węży, rurek itp. Jak siłowniki jeszcze idą to masz 60bar bo pompa pompuje ile może przy swoich obrotach i olej ma gdzie iść czyli coś jak by się gdzieś przez małą dziurkę wylewał olej pompowany przez pompę. Jak siłowniki dojdą do końca to tak jak byś tą dziurkę zatkał i olej nie ma gdzie pójść, pompa nadal pompuje olej, więc rośnie ciśnienie a więc obciążenie pompy a wraz z nim obciążenie jej napędu. Teraz działa zawór redukcyjny - otwiera się żeby ten cały czas pompowany olej miał gdzie się podziać i przez niego olej płynie do np. zbiornika. W tym momencie ciśnienie wynosi tyle na ile jest ustawiony zawór a więc pompa jest obciążona i jej napęd. Oczywiście napęd jest obciążony proporcjonalnie do ciśnienia i obrotów pompy. Zakładając że obroty są takie same a rośnie ciśnienie to rośnie zapotrzebowanie na moc z WOM. Widać to na wykresie. Przyczepa leśna - Układ hydrauliczny zatrzymuje napęd
    Następnie rozdzielaczem wyłączasz siłowniki i rozdzielacz kieruje olej z pompy do zbiornika przez dość duży kanał więc ciśnienie robione przez pompę spada do małych wartości a więc i obciążenie WOM spada.

    0
  • #16 15 Lis 2015 21:24
    jedrysekjarek
    Poziom 8  

    czyli rozdzielacz jest za mały albo pompa za duza .

    0
  • #17 15 Lis 2015 21:40
    kwok
    Poziom 39  

    Nie rozumiesz. Pompa zostaje ODCIĄŻONA jak rozdzielaczem wyłączysz olej na siłowniki. To że siłowniki dojdą do końca spowoduje uruchomienie zaworu redukcyjnego i nic poza tym - ciśnienie będzie się utrzymywało na poziomie 100bar. Dopiero jak rozdzielaczem wyłączysz sterowanie siłowników olej z pompy zostaje przekierowany z pompy do zbiornika i ciśnienie spada - przynajmniej tak jest w większości układów żeby bez potrzeby nie grzać oleju i marnować paliwa.
    Z innej beczki żebyś pojął jak to działa. Masz c330 więc podnosząc lagi słuchaj maszyny tylko nie puszczaj rozdzielacza jak lagi dojdą do końca - przytrzymaj chwilę i dopiero puść. Po pracy maszyny powinieneś wywnioskować o co mi chodzi.

    0
  • #18 15 Lis 2015 22:19
    jedrysekjarek
    Poziom 8  

    Jutro muszę podłączyć c-330 pod pompę. I zrobię test na zakresach 800, 1000, 1200, i 1600 obrotów silnika . Czyli wychodzi na to że układ działa dobrze a problem jest z napędem.

    Proszę jeszcze o wyjaśnienie mi co się może stać jeżeli pompa będzie miała dużo większą wydajność niż rozdzielacz. Jak będzie się zachowywać napęd, czy może mieć problemy z napędzeniem (obrotami). Wiem że olej będzie się przegrzewał i pompa może się szybciej zużywać oraz węże mogą strzelać ale czy są jeszcze jakieś inne skutki uboczne ??

    0
  • #19 15 Lis 2015 23:42
    kwok
    Poziom 39  

    Cały czas staram ci się wyjaśnić że napęd masz słaby. Na starej pompie maksymalna potrzebna moc to jakieś 40KM więc Fendt powinien dać radę.

    Co się może stać... Jeśli zawór redukcyjny będzie w stanie odprowadzić większą ilość cieczy to nic, jeśli nie to praca grozi wzrostem ciśnienia powyżej 100bar (nie wiadomo jak dużo wzrośnie) i poza pękaniem węży mogą źle działać rozdzielacze i większe obciążenie WOM.
    Patrząc na charakterystykę to potroiłeś wydajność w stosunku do oryginału więc raczej będą problemy, ale nie zaszkodzi zrobić próbę z podłączonym manometrem - będziesz wiedział co się dzieje UWAGA Z OBROTAMI (lepiej na małych schować siłowniki i zwiększać obroty obserwując ciśnienie). Zawsze możesz wywalić multiplikator bo stara pompa przy 500obr dawała jakieś 30l/min.

    0
  • #20 16 Lis 2015 12:53
    jedrysekjarek
    Poziom 8  

    Wszystko się wyjaśniło. Przy 220 obrotach pompa zatrzymywała wałek.Gdy zwiekszyłem obroty do 320 wałek kreci sie cały czas (w sumie już od 280). Jest tylko problem z grzaniem się oleju. Po 30 minutach pracy rozdzielacz był ciepły można było lekko zagrzać dłonie, oraz wyszło że jedna sekcja nie działa za każdym razem poprawnie. Według :

    Wydajność zestawu względem obrotów na wałku WOM:

    - 220obr/min na WOM wydajność 43L/min
    - 320obr/min na WOM wydajność 63L/min
    - 430obr/min na WOM wydajność 85L/min
    - 540obr/min na WOM wydajność 106L/min

    Przy naszych obrotach na Wom 320 pompa ma 63 litry. Czy mogę zamówić do tego zestawu rozadzielacz 80 litrów ????

    0
  • #21 16 Lis 2015 18:02
    kwok
    Poziom 39  

    jedrysekjarek napisał:
    Przy naszych obrotach na Wom 320 pompa ma 63 litry

    Czyli 2x więcej niż stara przy 500obr zakładając że wałek kręcił bezpośrednio pompę. Jakie było ciśnienie?
    Poza tym chłopie co ty chcesz uzyskać wymieniając rozdzielacz na większy? Ktoś mądrzejszy od nas zaprojektował maszynę żeby pracowała jak trzeba i przy tym nikogo nie zabiła a ty chcesz ją przyspieszyć? Zamęczysz przy tym WOM i tyle zyskasz. Popracuj najpierw nad właściwą wydajnością pompy a potem zajmij się rozdzielaczem. Jak dla mnie powinieneś puścić pompę bez multiplikatora i wtedy sprawdzić maszynę bo raczej nie potrzeba tam tyle litrów oleju na minutę nawet gdyby puścić wszystkie siłowniki na raz.

    0
  • #22 16 Lis 2015 19:29
    jedrysekjarek
    Poziom 8  

    Jutro będzie wszystko jaśniejsze. Stara pompa trafiła do firmy zajmującej się hydraulika siłowa. Zostanie sprawdzona i będę wiedział dokładnie jakie posiada parametry. Dodatkowo Pani z Hydreco UK obiecała ze prześle mi specyfikacje pompy. Stara pompa według poprzedniego właściciela(dzisiaj udało się porozmawiac) napędzana była bezpośrednio z womu bez multiplikatora obrotami 1000 czyli trzecim biegiem a ja używam pierwszego. Ciśnienie dzisiaj ustawione było na 150 bar. Prawda jest taka ze po dzisiejszych próbach z płynnym ładowanie maszyna szybko nie chodzi w porównaniu do HDSu zamontowanego na pradze. C-330 tez daje rade z napedem pompy lekko siadając na obrotach podczas pracy.

    0
  • #23 16 Lis 2015 20:21
    rusin12
    Poziom 9  

    możesz zamówić większy rozdzielacz. chociaż wydaje mi się, że jak tylko lekko można było zagrzać dłonie to jest ok. Podejrzewam też, że napęd WOM w fendt;cie jest do sprawdzenia bo nie powinno mieć miejsca taki coś, że staje ci wałek a nie dusi silnika. Oznacza toże miałeś poślizg na WOM.

    0