Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

AEG, silnik - Podłączenie silnika wielobiegowego

krzysiek8903 14 Nov 2015 22:33 1944 10
  • #1
    krzysiek8903
    Level 7  
    Witam, posiadam silnik wielobiegowy (trzybiegowy) i mam mały problem żeby podłączyć go nie paląc nic po drodze. Dorzucam fotografie, które pomogą zdiagnozować problem.
    Pogrupowałem przewody sugerując się opornością. Zrobiłem małe próby i pierwsze trzy w białej kostce były podłączone przez poprzedniego właściciela i włączając silnik na nich kręci się średnio, podłączając na kolejnej kostce silnik kręci się szybciej, a podłączając na trzeciej kostce silnik kręci się jakieś 80 obrotów na minutę i w tym miejscu zgłupiałem. Nie wiem z jakimi dokładnie prędkościami mam do czynienia przy dwóch pierwszych kostkach.
    Z tego silnika obowiązkowo potrzebuję prędkości 750 oraz 1500 obrotów ale gdyby udało się pozyskać dodatkową- trzecią- pośrednią prędkość nie byłoby źle. Urządzenie to przecinarka taśmowa.
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Po pierwsze silnik zgodnie z tabliczką ma trzy rodzaje łączeń , czyli by uzyskać odpowiednie obroty musisz je łączyć tak jak na rysunku pod pokrywką .
  • #3
    krzysiek8903
    Level 7  
    właśnie w tym sęk, że karteczka pod pokrywą jest prawie w ogóle nieczytelna...
  • #4
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    krzysiek8903 wrote:
    prawie w ogóle nieczytelna...

    Prawie to znaczy że coś widać . Zrób dobre zdjęcie (wyraźne ) i zobaczymy .
    Wiadomo że połączenia będą z układu Dahlandera, ale które .
  • #5
    danielkk
    Level 31  
    Nie wiem jak chesz uzyskać prędkości 750rpm i 1500rpm skoro na tabliczce znamionowej pisze jak byk, że silnik ma trzy prędkości 700rpm, 930rpm i 1380rpm więc to o czym piszesz ma jakiś sęs.

    Skąd wiesz ze wałek kręcił się z prędkością 80rpm?? jak to zmierzyłeś??
  • #6
    krzysiek8903
    Level 7  
    ojej, podałem prędkości synchroniczne do jakich dąży silnik, przecież nie będę się rozwodził, że akurat silnik powinien kręcić się z 1415rpm czy 1420rpm, a mój ma 5% mniej czy więcej.
    Serio mam tłumaczyć skąd wiem że kręci się około 80 obr na minutę? Otóż nagrałem filmik który trwa 5 sekund, w czasie trwania tego filmiku policzyłem obroty, a reszta to już czysta matematyka.

    Z tego co rozumiem z tej instrukcji to
    Niedrige Drehzahl (niskie obroty) łączę układ R/S/T z Ua/Va/Wa, koniec
    Mittlere Drehzahl (średnie obr.) łączę układ R/S/T z Ub/Vb/Wb, koniec
    Hohe Drehzahl (wysokie obroty) łączę układ R/S/T z Uc/Vc/Wc oraz mostkuję Ua/Va/Wa.
    Według tego co pisałem wcześniej, wychodzi, że układ z białą kostką to 750rpm, układ na czerwonej kostce to 1000rpm, a ten śmieszny początkowy co miał 80rpm to ten trzeci (1500), w którym dodatkowo muszę zmostkować połączenie które daje 750obr.
    Krzysztofie R.- marny ze mnie elektryk, za to lepszy mechanik ale nie mogę podarować sobie tak prostej rzeczy do zrobienia. Proszę daj znać czy rozumuję dobrze.
  • #7
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    Teraz pisze z telefonu więc odpowiem po 14 ,ale na przewodach są znaczniki gdybyś je odczytał.
  • #8
    Krzysztof Reszka
    Moderator of Electrical engineering
    krzysiek8903 wrote:
    Niedrige Drehzahl (niskie obroty) łączę układ R/S/T z Ua/Va/Wa, koniec
    Mittlere Drehzahl (średnie obr.) łączę układ R/S/T z Ub/Vb/Wb, koniec
    Hohe Drehzahl (wysokie obroty) łączę układ R/S/T z Uc/Vc/Wc oraz mostkuję Ua/Va/Wa.

    Powinno być dobrze, by rozgryźć które jest które należało by albo zmierzyć oporności lub może są tam te oznaczenia na przewodach. Pozostaje jeszcze metoda prób i błędów .
    Ps . Jest to silnik trzybiegowy i dwuuzwojeniowy.
  • #9
    krzysiek8903
    Level 7  
    Przewody mają jedynie różne nadrukowane albo paski albo kratkę (że tak się wyrażę nie po inżyniersku) więc nie wiem czy potrafię je w ten sposób posegregować, a jeśli chodzi o oporność między przewodami to będzie tak:
    Ua/Va/Wa- 18,3 z wahaniami 0,1
    Ub/Vb/Wb- 17,5 z wahaniami 0,1
    Uc/Vc/Wc- 18,2 z wahaniami 0,1
    między uzwojeniem 'a' oraz 'b' brak sygnału,
    między uzwojeniami:
    Ua/Uc- 12,0
    Ua/Vc- 11,8
    Ua/Wc-20,4

    Va/Uc- 20,6
    Va/Vc- 11,7
    Va/Wc-11,7

    Wa/Uc- 11,9
    Wa/Vc- 20,5
    Wa/Wc- 11,7

    Powoli zaczynam sobie wyobrażać jak to wygląda w środku. Jak znajdę więcej czasu postaram podłączyć w ten sposób i spróbować określić prędkość obrotową nowatorską metodą sznurka, stopera i oczywiście matematyki
  • #10
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Zaciski Ub; Vb; Wb - to odzielne uzwojenie na 930 obr/min.
    Pozostałe zaciski to przełączalne uzwojenie dwubiegowe.
    Zasilanie dołączone na zaciski Ua; Va; Wa - połączenie w trójkąt czyli 700 obr/min.
    Zasilanie dołączone na zaciski Uc; Vc; Wc z jednoczesnym mostkiem na zaciskach Ua; Va; Wa - połączenie w podwójną gwiazdę czyli 1390 obr/min.
    Wystarczy matematyka, sznurek nie potrzebny. :D
  • #11
    krzysiek8903
    Level 7  
    Witam, tak jak kolega wyżej napisał, sznurek niepotrzebny, silnik podłączony, pracuje jak szalony.