Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Technologia samochodowych lamp LED

Pisklak 15 Nov 2015 20:16 2700 25
  • #1
    Pisklak
    Level 16  
    Czy orientujecie się jakich komponentów używają koncerny samochodowe do budowy nowoczesnych lamp samochodowych? Dokładnie chodzi mi o rodzaj użytych LEDów. Szukam i szukam, niestety z miernym efektem. Najbardziej interesują mnie światła DRL i kierunkowskazy w lampach.
  • #3
    Pisklak
    Level 16  
    Czy aby napewno?
    Podejrzewałem diody 5730 ponieważ świecą jaśniej względem 5050 jednak nadal zbyt słabo by stosować je do kierunkowskazów. Ponadto dwa wyżej wymienione rodzaje nie wymagają chłodzenia, a często występują radiatory w aeryjnych lampach.
    Niestety nie mogę nigdzie znaleźć przekroju/budowy fabrycznych lamp np. Forda, Audi czy innych marek. Natrafiłem ostatnio na filmik z działającą, rozebraną lampą od Mondeo, o ile budowa mniej więcej jest pokazana o tyle diody zastosowane już nie koniecznie.
  • #4
    Freddy
    Level 43  
    SERVICE-AV wrote:
    Najczęściej LED SMD 5050
    http://www.nssc.eu/led-lights.php
    To jest producent zamienników za zwykłe żarówki, a nie oryginalnych "żarówek LED".
  • #5
    Pisklak
    Level 16  
    Ale nie zrozumieliśmy się, mnie się rozchodzi o to z jakiego rodzaju diod buduje się seryjne lampy LEDowe. Nie o żarówki czy ich zamienniki.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Ale nie zrozumieliśmy się, mnie się rozchodzi o to z jakiego rodzaju diod buduje się seryjne lampy LEDowe. Nie o żarówki czy ich zamienniki.
  • #6
    Freddy
    Level 43  
    Musisz o to zapytać producenta, bo jest to jego tajemnicą :D.
  • #7
    Pisklak
    Level 16  
    Tajemnica łatwa do odkrycia, o ile ktoś takie lampy rozebrane posiada :)
  • #9
    Pisklak
    Level 16  
    Też o tym myślałem, jednak w nowym Audi A8/A7 kierunkowskaz składa się z bodajże 18 części, jeśli każdy z nich składałby się z takiej diody to wtedy budowa takiej lampy nie miała by sensu pod względem ekonomicznym. 18*3 = 54W na lampę, sporo.
  • #11
    goldi74
    Level 43  
    Kierunkowskazy mogą być zbudowane na diodach typu Superflux. Z tymi diodami 3W chodziło raczej o przednie światła drogowe. Ale tu chyba też są jednak inne. Swoją drogą ciekawe jakie diody są w lampach Pendolino?
  • #12
    Freddy
    Level 43  
    Pisklak wrote:
    Też o tym myślałem, jednak w nowym Audi A8/A7 kierunkowskaz składa się z bodajże 18 części, jeśli każdy z nich składałby się z takiej diody to wtedy budowa takiej lampy nie miała by sensu pod względem ekonomicznym. 18*3 = 54W na lampę, sporo.

    Nie zapominaj jednak, że tu chodzi nie tylko o oszczędność, ale również o niezawodność.
  • #13
    Pisklak
    Level 16  
    Udało mi się dorwać lampę tylną od Passata B6, po rozbebeszeniu okazało się ku mojemu zdziwieniu, iż prócz rezystorów i diod znajdują się jeszcze inne elementy.
    O ile z elementami przewlekanymi nie mam problemu o tyle elementy SMD to już dla mnie czarna magia.

    Mógłby ktoś wytłumaczyć co to są i do czego służą elementy znajdujące się w zielonym kółeczku? I dlaczego stosują tutaj kilka oporników szeregowo zamiast jednego?
  • #14
    L_M
    Level 32  
    Pisklak wrote:
    I dlaczego stosują tutaj kilka oporników szeregowo zamiast jednego?

    Ze względu na lepsze odprowadzanie/rozproszenie ciepła moc oporników połączonych szeregowo się sumuje.
  • #15
    Pisklak
    Level 16  
    No logiczne, a jednak o tym nie pomyślałem :)
    Dzięki.

    A co z resztą elementów?
  • Helpful post
    #16
    Freddy
    Level 43  
    Diody zabezpieczające, kondensatory, drabinki rezystorów (2201) tranzystory sterujące itp.
  • #17
    Pisklak
    Level 16  
    Nie pojmuje po co w tak prostym układzie tranzystor?
  • #18
    _jta_
    Electronics specialist
    Tylko jeden? Podstawowy układ stabilizacji prądu (do LED-ów to się bardzo przydaje) zawiera dwa tranzystory. A może to jest układ scalony? Ile ma nóżek?

    Popatrzyłem na zdjęcia, i naliczyłem na każdej płytce po dwa układy scalone, i po kilka tranzystorów - razem z tuzin. Oznaczeń ze zdjęcia nie odczytam.
  • #19
    goldi74
    Level 43  
    Jeżeli to jest wersja SMD stabilizatora typu LM317 lub podobnego to można na nim i dodatkowym rezystorze wykonać źródło prądowe. A w zasilaniu z instalacji samochodu stabilizacja prądu jest raczej konieczna.
  • #20
    _jta_
    Electronics specialist
    Na LM317 traci się 4V, na układzie z dwóch tranzystorów 1V - więc sens używania LM317 jest wątpliwy, bo dużo mocy się traci.

    Wygląda na to, że na jednej płytce jest 20 LED-ów, na drugiej 16 - chyba są połączone po 4 szeregowo, i pewnie nie są to białe.
  • #21
    Pisklak
    Level 16  
    Jutro jak będzie jasno spróbuje zrobić jakieś makro zdjęcia.
    Duży okrąg to dwu kolorowe diody: czerwono-żółte, zaś to mniejsze koło to tylko diody czerwone.
  • #22
    L_M
    Level 32  
    Czy z drugiej strony płytki znajdują się jakieś elementy?Można by się pokusić o narysowanie schematu z natury ale trzeba mieć oznaczenia elementów, tranzystorów oraz US.
  • #23
    Pisklak
    Level 16  
    Żadnych elementów nie ma z drugiej strony, czysta płytka, ścieżki poprowadzone tylko po stronie widocznej na zdjęciach.
  • #24
    _jta_
    Electronics specialist
    Duży okrąg to dwu kolorowe diody: czerwono-żółte, zaś to mniejsze koło to tylko diody czerwone.

    To chyba tłumaczy ilość tranzystorów: mniejsze koło ma 4 szeregi LED-ów i 4+1=5 tranzystorów; duży okrąg ma 5 szeregów LED-ów i 5+2=7 tranzystorów (pewnie są odrębne szeregi o różnych kolorach i muszą mieć odrębny tranzystor do sterowania).


    Żadnych elementów nie ma z drugiej strony, czysta płytka, ścieżki poprowadzone tylko po stronie widocznej na zdjęciach.

    Próbowałem przeczytać oznaczenia, ale coś odczytałem tylko z największych elementów, a i to nie pasowało do niczego sensownego - trzeba by mieć lepsze zdjęcie.
  • #25
    lukiiiii
    Level 28  
    A może to układ PWM? Zauważcie ze w pasatach B6 dość mocno widać to w trybie świecenia postojowego.
  • #26
    Pisklak
    Level 16  
    Nie zrobiłem zdjęć i już tłumaczę dlaczego, na wskazanych elementach nie istnieją żadne napisy. Jedyne oznaczenia które są to oporności dla rezystorów oraz 1101 i 2201. Tyle da się wyczytać.