Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bezszczotkowy silnik 45kW DIY

TechEkspert 19 Lis 2015 18:33 48129 282
  • #151
    Zbigniew 400
    Poziom 38  
    Pewnie tak, ale ciekawość mnie zżera co pokaże na hamowni silnik 1kW, 200g.
  • Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
  • #152
    Doctore.
    Poziom 18  
    Specs:
    Model: 4258-500
    Kv: 500kv
    Turns: 6T
    Poles: 7
    Resistance: 0.144 Ω
    No Load current: 1.6A @ 10v
    Max current: 60A
    Max Power: 1300W
    Shaft: 5mm
    Weight: 319g
    Bolt holes: 25mm
    Bolt thread: M3
    ESC: 70A
    Cell count: 5~7 Lipoly

    Bezszczotkowy silnik 45kW DIY
  • #153
    Piotrek piki
    Poziom 13  
    Zbigniew 400 napisał:
    Pewnie tak, ale ciekawość mnie zżera co pokaże na hamowni silnik 1kW, 200g.


    po co hamownia!
    Wystarczy zamocować do silnika uchwyt do wiertarki, wiertło fi 12mm
    amperomierz no i kostka metalu (30mm) do przewiercenia.
  • #155
    Zbigniew 400
    Poziom 38  
    Panie Piotrze, właśnie Pan udowodnił moją tezę, wierci dobrze, więc osiąga parametry.
    Fizyka i elektrotechnika jest nauką ścisłą, więc stosujmy się do niej.
    Tak na marginesie, jak długa ta kostka metalu i jak długie wiertło ?

    Dodano po 6 [minuty]:

    Odnośnie silnika/post 152/
    Dane
    prąd max 60A
    moc max 1300W

    z wykresu,górne dane
    prąd 80A
    moc 1000/1200W
    to dotyczy tego silnika ?
  • #156
    pietryna
    Poziom 12  
    Piotrek piki napisał:
    Zbigniew 400 napisał:
    Pewnie tak, ale ciekawość mnie zżera co pokaże na hamowni silnik 1kW, 200g.


    po co hamownia!
    Wystarczy zamocować do silnika uchwyt do wiertarki, wiertło fi 12mm
    amperomierz no i kostka metalu (30mm) do przewiercenia.


    Nie ma to jak sprowadzić do absurdu. Hurr durr, moja wiertarka ma 800W, a wierci w stali jak w maśle, dawać mi tu ten silnik 1200W.
    Na pewno silnik o prędkości obrotowej rzędu 12-15 tysięcy obrotów na minutę będzie miał dość momentu żeby pracować jak o silnik w wiertarce...

    Motocyklowe silniki też mają czasami absurdalne moce w porównaniu do samochodowych a jakoś nikt nie biadoli że kłamstwo itp. Np 100KM z silnika R4 650. Do czasu wsadzania turbo takie moce z wolnossących silników to z R4 1.4 (ponad 2x większa pojemność) w samochodach wyciągano i to u szczytu (mam raczej na myśli drogowe). Tyle że silnik samochodu się kręci do 7-8 tysięcy w porywach, zwykle mniej, a motocyklowy np do 15 tysięcy...
  • #157
    Zbigniew 400
    Poziom 38  
    Motocyklowe silniki są badane na hamowni i po pomiarach mają deklarację swoich parametrów.
    W zamierzchłych czasach wykonałem hamownię do silników w gokartach. Służyła do pomiarów parametrów silnika po wykonaniu różnych modyfikacji. Na oko i ucho nie można było określić różnic.
    Obciążeniem była prądnica czołgowa 5kW i było co nosić.
  • Bosch GSR 18V-50 ProfessionalBosch GSR 18V-50 Professional
  • #158
    Piotrek piki
    Poziom 13  
    pietryna napisał:
    Nie ma to jak sprowadzić do absurdu. Hurr durr, moja wiertarka ma 800W, a wierci w stali jak w maśle,


    - nie 800W a 500W stara z lat 80-tych wiertarka (były takie z metalową obudową)

    -
    pietryna napisał:
    Na pewno silnik o prędkości obrotowej rzędu 12-15 tysięcy obrotów na minutę będzie miał dość momentu żeby pracować jak o silnik w wiertarce...


    "Kolejną zaletą silników BLDC jest możliwość kontroli prędkości obrotowej prawie niezależnie od momentu silnika."
    cytat z tej strony: https://pl.wikipedia.org/wiki/Bezszczotkowy_silnik_elektryczny

    :|

    reasumując: temat tej dyskusji powinien brzmieć:
    DIY Bezszczotkowy silnik 45kW PMPO :lol:
  • #159
    Zbigniew 400
    Poziom 38  
    "Kolejną zaletą silników BLDC jest możliwość kontroli prędkości obrotowej prawie niezależnie od momentu silnika.
    Trochę niefortunne sformułowanie, m=9,55 P/n
  • #160
    helios
    Poziom 12  
    Wszyscy się tu czepiają podanych parametrów i porównują z samochodami. Samochodowe silniki nigdy nie nadawały się do pracy ciągłej. Kiedyś szukałem parametrów takich silników i tam są spore ograniczenia. To samo dotyczy elektrycznych. Nie sądzicie chyba, że Tesla czy inni podawaliby maksymalną moc ciągłą skoro w silnikach spalinowych tego się nie robi. W ten sposób strzeliliby sobie w stopę. A więc podają taką samą moc z ograniczeniami jak to się robi w spalinowych.

    Ten też na pewno ma podane maksimum, ale warto byłoby uwzględnić przez jaki czas, bo jeśli na świeżym powietrzu maksymalnie może chodzić na takim chłodzeniu tylko chwilę to należy to porównać raczej do PMPO w głośnikach ;).
  • #161
    vodiczka
    Poziom 43  
    helios napisał:
    Samochodowe silniki nigdy nie nadawały się do pracy ciągłej. Kiedyś szukałem parametrów takich silników i tam są spore ograniczenia.
    ???
    Ile twoim zdaniem silnik powinien pracować aby uznać pracę za ciągłą? Jeżeli tak długo aż zostanie osiągnięty stan równowagi cieplnej to wystarczy przejechać kilkanaście kilometrów.
  • #162
    helios
    Poziom 12  
    vodiczka napisał:
    helios napisał:
    Samochodowe silniki nigdy nie nadawały się do pracy ciągłej. Kiedyś szukałem parametrów takich silników i tam są spore ograniczenia.
    ???
    Ile twoim zdaniem silnik powinien pracować aby uznać pracę za ciągłą? Jeżeli tak długo aż zostanie osiągnięty stan równowagi cieplnej to wystarczy przejechać kilkanaście kilometrów.


    Oczywiście, że chodzi o fakt, że z pełną mocą, prawie żaden silnik samochodowy nie pociągnie długo. Dlatego silniki do pracy ciągłej z tą samą mocą co samochodowe są większe. Kiedyś szukałem informacji na ten temat, nie ma tego za wiele, ale doszukałem się jakiejś informacji gdzie było to właśnie podane.

    Praca ciągła to ta realna. Inaczej to chwyt taki jak PMPO.

    W tym silniku byłoby dobre 2kW do odprowadzania w postaci ciepła przy pełnej mocy.
  • #163
    Vic384
    Poziom 19  
    Czesc
    Tak mi sie zdaje, ze przyklad z postu #152 pokazuje nam, ze silnik 45kW jest chyba zartem. Silnik z postu#152 ma miec moc 1300W, a na wykresie nie przekracza 1kW. Nastepna sprawa, ma on sprawnosc okolo 83%, jezeli wierzyc wykresom, I to przy mocy 800W, przy wiekszej mocy, ma nizsza. Szperajac po internecie informacji na temat testow takich silnikow, znalazlem kilka, gdzie mowi sie o sprawdzonych testach, gdzie sprawnosc siegala 92.5%. Wspomniane bylo, ze takie silniki moga osiagnac nawet 95%, ale nie znalazlem udokumentowanych testow na taka sprawnosc. Szczegolnie, jesli chodzi o silniki produkowane seryjnie, a nje jednostkowe, wykonane do tych wlasnie testow Jest takie stare powiedzenie " teoretycznie praktyka jest rowna teorii, w praktyce, nie". W ukladzie pokazany silnik 45kW ma miec sprawnosc ponad 97%, to gdyby byl dobrze wykonany, np prawidlowo uzwojony, to mialby szanse miec sprawnosc ponad 100% I wtedy nagroda Nobla, gwarantowana.
    Pozdrowienia
    PS: Pisalem, w jednym z pierwszych postow, ze ten silnik 45kW moze miec sprawnosc 80%. Chyba niewiele sie pomylilem, bo "przykladowy" silnik z #152, ma maksymalna sprawnosc 83%, a ciagla okolo 80%.
  • #164
    supchem
    Poziom 21  
    vodiczka napisał:
    helios napisał:
    Samochodowe silniki nigdy nie nadawały się do pracy ciągłej. Kiedyś szukałem parametrów takich silników i tam są spore ograniczenia.
    ???
    Ile twoim zdaniem silnik powinien pracować aby uznać pracę za ciągłą? Jeżeli tak długo aż zostanie osiągnięty stan równowagi cieplnej to wystarczy przejechać kilkanaście kilometrów.

    Zgadzam się z panem helios. Owszem możemy jechać samochodem bez przerwy kilka godzin i uznamy to za pracę ciągłą ale to nie jest praca z pełną mocą. Silnik samochodowy na całym gazie długo by nie popracował. Jako przykład porównaj sobie silnik z dużego agregatu prądotwórczego i samochodu. Samochód z silnikiem mocy 130 km i agregat z prądnicą np 70 kW, taki agregat też potrzebuje ze 130 km więc te silniki będą miały podobną moc, tyle że ten w agregacie będzie znacznie większy bo może pracować 24 h na dobę z taką mocą, a ten z samochodu nie.
  • #165
    helios
    Poziom 12  
    Nie tylko to co napisałem może dać do myślenia. Niech ktokolwiek, kto się tutaj wypowiada zrobi taki silnik. Poświęci czas, osiągnie super wynik i w teorii i w praktyce. Jeśli ktokolwiek by tego dokonał to pierwsze co, wyszedłby z siebie, żeby na filmie zaprezentować maksymalnie wyśrubowany wynik pomiaru. Osobiście jak musiałbym to i z godzinny film nakręciłbym z pomiarów, pokazał dosłownie wszystko. A tu za dużo nie zobaczyliśmy jeśli chodzi o pomiary.
  • #166
    vodiczka
    Poziom 43  
    helios napisał:
    Jeśli ktokolwiek by tego dokonał to pierwsze co, wyszedłby z siebie, żeby na filmie zaprezentować maksymalnie wyśrubowany wynik pomiaru.
    Raczej trudno w warunkach amatorskich zorganizować stanowisko pomiarowe z obciążeniem 50 kW, nawet w garażu czy warsztacie nie mówiąc o mieszkaniu. Natomiast nie powinno się maskować wyników pomiarów poprzez ukrywanie wskazań amperomierza w obwodzie silnika i brak pomiaru prądu czy choćby podanie mocy obciążenia w obwodzie prądnicy.
  • #167
    helios
    Poziom 12  
    Jeśli nie zmierzył to wszystko to co zrobił nadal jest tylko i wyłącznie rozważaniem teoretycznym. Nawet nie widzieliśmy jak duży test zrobił a co dopiero pełne obciążenie.

    U nas w PL zapewne w wielu zakładach dałoby się zrobić taki test (użyczyliby dostęp do sieci, resztę trzeba byłoby mieć ze sobą, ale zawsze to coś). Niektórzy szefowie jak kumaci to chętnie sami zobaczyliby coś takiego, zwłaszcza jeśli to twórca lokalny.
  • #168
    supchem
    Poziom 21  
    Myślę że nawet jeśli by to była i prawda co ten koleś o tym silniku wypisuje, to cudu nie dokonał. Skoro on w domu, przy ograniczonym budżecie takie coś zrobił, to firmy produkujące silniki, które mają duuuuużo więcej pieniędzy, sztab ludzi pracujących nad takimi rzeczami, laboratoria pozwalające wykonywać badania prototypów no i znacznie łatwiejszy dostęp do dobrych materiałów już dawno by takie coś stworzyły.
    Tak już jest że zwykły człowiek może wpaść na jakiś nowy pomysł czy coś wynaleźć, ale jak chodzi o zwiększanie sprawności, miniaturyzację itp już wynalezionych urządzeń to zawsze będzie do tyłu za dużymi firmami bo je stać na setki badań, prototypów itd, a zwykłego człowieka nie.
  • #169
    Freddy
    Poziom 43  
    Tylko zobacz jedną sprawę, ile dobrych rozwiązań przyszło od amatorów, zapaleńców, krótkofalowców itp.
  • #170
    supchem
    Poziom 21  
    Freddy napisał:
    Tylko zobacz jedną sprawę, ile dobrych rozwiązań przyszło od amatorów, zapaleńców, krótkofalowców itp.

    Zgoda, wiele pomysłów pochodzi od amatorów, tyle że dotyczy to innych urządzeń, bardziej złożonych i składających się z wielu części bo tam pole do popisu jest duże (dla przykładu taki samochód, czasem wystarczy trochę wyobraźni, zaadaptowanie gotowego rozwiązania z innej maszyny by osiągnąć dobry efekt). Silnik elektryczny jest akurat takim urządzeniem przy którym za wiele do wymyślania to nie ma by zwiększyć jego sprawność. Właściwie jedyna metoda polega na tworzeniu silników z coraz lepszych materiałów, stosowaniu łożysk z mniejszymi oporami itd. a niestety to wymaga wielu prób i badań w laboratoriach, dokładnymi i drogimi urządzeniami - niewykonalne dla amatora.
  • #171
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany
    Witam. Panowie to nie jest silnik BLDC chociaż połączenie uzwojeń bardzo podobne.
    Silniki Reluktacyjne a o nim tu właśnie mowa ma nieporównywalnie większą sprawność oraz moc do wielkości a więc też i masy własnej. Jego wadą jest głośna praca oraz skomplikowany sposób sterowania. Można go zasilić za pomocą nawet prostego falownika wektorowego z zabudowanym resolverem na silniku. Silnik taki może pracować z minimalnymi obrotami ( skokami ) z pełna mocą. Jak najbardziej silnik jest wiarygodny. Co nie którzy tu piszą skąd w domu wytrzasnął 45KW. głupi tekst. Po prostu gość tak samo zresztą jak i ja ma instalację wysoko prądową. Ja spokojnie mogę pociągnąć 50KW i więcej. Wszystko zależy od tego jak zbudowana jest sieć, jej podział mocy oraz przyłącze budynkowe etc itd.
  • #172
    vodiczka
    Poziom 43  
    cooltygrysek napisał:
    Po prostu gość tak samo zresztą jak i ja ma instalację wysoko prądową.
    Gdybyś uważnie obejrzał film to zobaczyłbyś, że nie zasila silnika z sieci. Sieć i przyłącze nie mają w tym przypadku znaczenia.
    Poważne zarzuty do prezentowanego filmu są dwa:
    1. nie pokazano natężenia prądu płynącego przez silnik i nie mierzono natężenia prądu płynącego w obciążeniu.
    2. nie podano jaką moc uzyskano w czasie testu pokazanego na filmie.

    Polecam posty 111, 112 i 114
  • #173
    Piotrek piki
    Poziom 13  
    cooltygrysek napisał:
    Silniki Reluktacyjne a o nim tu właśnie mowa


    Silnik reluktancyjny – silnik elektryczny bez uzwojeń wzbudzania. Wirnik silnika wykonany jest z miękkiego materiału ferromagnetycznego -

    cytat z :https://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_reluktancyjny


    magnes neodymowy lub podobny nie jest miękkim materiałem ferromagnetycznym a wprost przeciwnie.

    cooltygrysek napisał:
    Ja spokojnie mogę pociągnąć 50KW i więcej


    silnik o którym mowa w dyskusji- o mocy 45 kW PMPO jest zasilany z baterii a nie nie z sieci.
  • #174
    maras77
    Poziom 20  
    vodiczka napisał:
    helios napisał:
    Jeśli ktokolwiek by tego dokonał to pierwsze co, wyszedłby z siebie, żeby na filmie zaprezentować maksymalnie wyśrubowany wynik pomiaru.
    Raczej trudno w warunkach amatorskich zorganizować stanowisko pomiarowe z obciążeniem 50 kW, nawet w garażu czy warsztacie nie mówiąc o mieszkaniu. Natomiast nie powinno się maskować wyników pomiarów poprzez ukrywanie wskazań amperomierza w obwodzie silnika i brak pomiaru prądu czy choćby podanie mocy obciążenia w obwodzie prądnicy.


    Da się i to w miarę prosto.

    Ciężkie koło zamachowe, przykładowo od starego ciągnika z zapłonem samoczynnym + przekładnia pasowa z dużym przełożeniem.

    I zaczynamy rozpędzanie.
    Mierząc prędkość (np. stroboskopowo) w czasie i znając moment bezwładności układu - mamy moc. Tak działają hamownie bezwładnościowe.
  • #175
    vodiczka
    Poziom 43  
    Zasada prosta. Wykonanie hamowni inercyjnej już nieco bardziej skomplikowane, choć zapewne nie dla kogoś kto zbudował ten silnik.
    Napisałem "raczej trudno w warunkach amatorskich" a nie "nie da się zorganizować warunkach amatorskich" :)
  • #177
    Qujav
    Poziom 22  
    Piotrek piki napisał:
    Panowie poco ta dyskusja o obciążeniu silnika konstruktor gdyby chciał sprawdził by silnik bez problemu, proszę oto jego strona z jego bloga:
    http://www.masinaelectrica.com/2013/07/

    tak jak napisałem wcześniej, sprawdzał silnik tak jak sprawdzał bo wiedział że jego moc to dużo mniej niż 1kW.


    Wcześniej autor z sukcesem zamontował w swoim aucie silnik 20kW z własnoręcznie dorobioną przekładnią.

    A teraz miałby włożyć kilkadziesiąt jak nie kilkaset godzin pracy w silnik, który będzie bezużyteczny dla jego projektu???? Gdzie tu sens i logika?

    Ale wiecie co? Skontaktuje się z autorem i poproszę go o wyjaśnienia. To chyba jedyna droga, żeby uciąć komentarze i teorie wyciągnięte za przeproszeniem z tyłka.
  • #178
    Doctore.
    Poziom 18  
    Vic384 napisał:
    Silnik z postu#152 ma miec moc 1300W, a na wykresie nie przekracza 1kW

    Kłania się czytanie ze zrozumieniem.
    W podanych przeze mnie specyfikacji widać że max napięcie to 7s, więc silnik osiąga maksymalną moc przy 7s, a wykres jest dla 5s.
    Nie podałem wykresu przy 7s bo wcięło im RPM i by zaraz był krzyk że zepsuty wykres.
    Silnik ten osiąga 1300W tak czy inaczej.
    A że macie bana na google to wasz problem.

    PS zima coraz bliżej to robię sobie akumulator startowy o wadze 200g który będzie wstanie pomóc odpalić diesla 1.9TDI, co też niemożliwe?
  • #179
    CMS
    Administator HydePark
    Doctore. napisał:

    PS zima coraz bliżej to robię sobie akumulator startowy o wadze 200g który będzie wstanie pomóc odpalić diesla 1.9TDI, co też niemożliwe?


    Kolego, radzę Ci poprawić "pomóc" na POMÓC !!!, bo zaraz znowu się zacznie :)

    Pozdrawiam.
    CMS
  • #180
    Freddy
    Poziom 43  
    Doctore. napisał:
    PS zima coraz bliżej to robię sobie akumulator startowy o wadze 200g który będzie wstanie pomóc odpalić diesla 1.9TDI, co też niemożliwe?
    Zmieścisz się w tej wadze przy 4S?