Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bezszczotkowy silnik 45kW DIY

TechEkspert 16 Lis 2015 18:25 48795 282
  • #31
    Zbigniew 400
    Poziom 38  
    Demonstracja pracy bez obciążenia niczego nie dowodzi a w szczególności tak ogromnej mocy.
  • HelukabelHelukabel
  • #32
    Qujav
    Poziom 22  
    Zbigniew 400 napisał:
    Demonstracja odbywa się w mieszkaniu, ciekawe skąd wziął 45kW zasilania.


    Piotrek piki napisał:
    Uważam że to zwykła literówka.
    Biorąc pod uwagę:
    - mocowanie sinika przy próbie obciążenia,
    - przekrój przewodów zasilających silnik,
    -moc prądnicy (tej marketówce bliżej do 1kW niż 10kW)
    zakładam że moc tego silnika to 45dW czyli 450W.

    Pozdro


    Zbigniew 400 napisał:
    Ciekawe jak był zasilany ten silnik ? Prezentujący tego nie pokazał.
    Ciekaw też jestem badań silników modelarskich 200g, 1kW. Chyba w ciągu 1 sekundy do spalenia uzwojenia.


    karolark napisał:
    Freddy napisał:
    Wszyscy widzą mistyfikacje i oszustwa, ale nikt nie zajrzał na źródłową stronę, aby sprawdzić wyniki pomiarów i warunki.


    Zajrzałem i nic innego tam nie ma, kolega uważa że w próbie był on obciążony mocą około 45kW?


    komatssu napisał:
    Zobaczcie sobie panowie tak dla porównania jakiej wielkości jest 400-konny silnik w elektrycznej Tesli model S - jest to zwykły 3-fazowy silnik indukcyjny, bez magnesów trwałych:
    https://youtu.be/9mzV7Y9B0tk?t=5m25s


    Czytając te komentarze mam wrażenie, że co niektórzy mieli problemy z egzaminem gimnazjalnym z czytania i słuchania ze zrozumieniem. Powinny chyba być też jakieś testy logiczne przed możliwością komentowania na elektrodzie...

    Jasne, że autor nie uzyskał w mieszkaniu 45kW, bo ciężko by było znaleźć odpowiednie źródło zasilania jak i odpowiednie obciążenie do tego. Jednakże podparł się solidnymi obliczeniami matematycznymi i dzięki temu wie, w przeciwieństwie do kolegów krytykujących, że silnik może pracować z taką mocą maksymalną.

    Gdy silniki benzynowe i elektryczne wypierały silniki parowe też uważano, że to nie możliwe, żeby tyle samo mocy miały maszyny kila razy mniejsze... A dzisiaj jeździmy samochodami, z silnikami 0.9 wielkości dużej skrzynki na narzędzia o mocy przekraczającej 100KM.
  • #33
    komatssu
    Poziom 28  
    Freddy napisał:
    Jeśli się nie znasz, nie wypowiadaj się, nie zgaduj, bo wprowadzasz w błąd.

    Ech... Twoja riposta była cięta, ale nie dam się sprowokować:
    1. Tesla Model S jest produkowany w wersjach zarówno 4-napędowych, jak i z napędem tylko na tylną oś.
    2. Tesla w swoich samochodach nie stosuje metali ziem rzadkich, a takie są konieczne do wytworzenia odpowiednio silnych magnesów stałych.
    3. Czemu Tesla używa silników indukcyjnych? Wyjaśnienie jest tu: http://electronics.stackexchange.com/question...tesla-car-use-an-ac-motor-instead-of-a-dc-one

    Qujav napisał:
    Czytając te komentarze mam wrażenie, że co niektórzy mieli problemy z egzaminem gimnazjalnym z czytania i słuchania ze zrozumieniem. Powinny chyba być też jakieś testy logiczne przed możliwością komentowania na elektrodzie...

    Wiele osób się dziwiło, że tak mały silnik może mieć tak dużą moc (45kW), więc jako przykład podałem silnik o niewiele większych wymiarach i wielokrotnie większej mocy. Więc gdzie tu człowieku widzisz problem?
  • #34
    misterbociek
    Poziom 21  
    Freddy napisał:
    komatssu napisał:
    Zobaczcie sobie panowie tak dla porównania jakiej wielkości jest 400-konny silnik w elektrycznej Tesli model S - jest to zwykły 3-fazowy silnik indukcyjny, bez magnesów trwałych:
    https://youtu.be/9mzV7Y9B0tk?t=5m25s

    Kolego nie wprowadzaj w błąd.
    To nie jest silnik o mocy 400kW.
    To są dwa silniki o łącznej mocy 503 KM.
    Po drugie to są właśnie silniki BLDC!

    Bezszczotkowy silnik 45kW DIY

    Jeśli się nie znasz, nie wypowiadaj się, nie zgaduj, bo wprowadzasz w błąd.

    Tesla nie ma BLDC bo wirnik jest z miedzi...

    Jak oceniacie moc silnika BLDC po masie do gratuluję...
  • HelukabelHelukabel
  • #35
    vodiczka
    Poziom 43  
    Qujav napisał:
    Jednakże podparł się solidnymi obliczeniami matematycznymi i dzięki temu wie, w przeciwieństwie do kolegów krytykujących, że silnik może pracować z taką mocą maksymalną.
    Nawet solidne obliczenia mogą zawierać błąd lub dać wynik przybliżony. To czy może pracować z mocą 45KW potwierdzi jedynie test z odpowiednim obciążeniem i to test pracy długotrwałej gdzie sprawdzi się skuteczność chłodzenia silnika.
  • #36
    Doctore.
    Poziom 18  
    Jak już błąd w obliczeniach to nie taki że z 45kW zrobi się 450W, czy nawet 4,5kW.
    Ale tak nie wielki, że wystarczy dać trochę lepsze chłodzenie i osiągnie te 45kW.
    Silnik modelarski:
    RPM/V: 1000kv
    Voltage: 8-10s < czyli do 42V
    Max current: 110A
    Max Power: 4600 watts
    Suggested Rpm Operating Range.
    High Blade Count: 32000rpm
    Low Blade Count: 37000rpm
    Poles: 4
    Diameter: 40mm
    Front Mounting Hole Distance: 25mm
    Shaft Diameter: 5mm
    Shaft Length: 12mm
    Front mount Thread Size: M3
    Plug type: Bullet-Connector 4mm
    Weight: 380g

    Czyli 1210W/100g
    A "Zbigniew 400" twierdzi że 200g/1kW to na pewno musi być dymek, jak więc do cholery silnik jest produkowany masowo i nikomu się nie spalił???!
    W 99% takie silniki są używane przez osoby które praktycznie nie mają pojęcia o tych silnikach, jedynie jak podłączyć....
  • #37
    Zbigniew 400
    Poziom 38  
    Szanowny kolego Qujav. Konkretny wyrób po wykonaniu obliczeń i zbudowaniu podlega sprawdzeniu w warunkach rzeczywistych i te są miarodajne i dowodzą prawidłowości obliczeń. Obliczenia nie zawsze się sprawdzają rzeczywistości lub często są chybione. Nie krytykuję wykonawcy lecz oczekuję solidnych badań na hamowni.
    Ciekawe kto pierwszy zbada silnik modelarski 1kW, 200g i przedstawi realne wyniki.Można zrealizować w mieszkaniu. I chylę czoła przed tą osobą.
    A silniki w Tesli pracują z pełną mocą tylko w czasie przyspieszania, potem wykorzystują ułamek swojej mocy i tak są liczone do takiego trybu pracy.
  • #38
    Freddy
    Poziom 43  
    komatssu napisał:
    Czemu Tesla używa silników indukcyjnych?
    Tutaj tłumaczą, dlaczego Tesla nie używa silników DC zasilanych bezpośrednio z baterii.

    Zbigniew 400 napisał:
    Ciekawe kto pierwszy zbada silnik modelarski 1kW, 200g i przedstawi realne wyniki.
    Było to już nieraz robione. Kiedys znalazłem takie wyniki.
    Dużo sie nie różniły od zadeklarowanych. Poszukaj w sieci.
    http://www.academia.edu/1360191/Brushless_DC_...terisation_and_Selection_for_a_Fixed_Wing_UAV
  • #39
    Zbigniew 400
    Poziom 38  
    Doctore. Nikomu się nie spalił ponieważ dostarczenie mocy 1kW z akumulatorów modelarskich jest krótkotrwałe i nierealne. Gdyby tak mogły dostarczyć takich mocy to dawno bym już jeżdził rowerem elektrycznym na długim dystansie.
    Alternator 100A jez uzwojony drutem fi 1,7 i ma określone wymiary, jakim drutem uzwojony jest silnik 200g 1 kW, 12V
  • #40
    Freddy
    Poziom 43  
    Zbigniew 400 napisał:
    Doctore. Nikomu się nie spalił ponieważ dostarczenie mocy 1kW z akumulatorów modelarskich jest krótkotrwałe i nierealne.
    Musisz te rewelacje przekazać producentom akumulatorów do użytku modelarskiego (specjalnym).

    Cytat:
    Dane techniczne:

    Napięcie: 3,3V
    Pojemność: 20Ah
    Maksymalne napięcie ładowania: 3,65V
    Końcowy prąd ładowania: 200mA
    Prąd rozładowania ciągłego do 5C
    Prąd rozładowania impulsowego 10 sekundowego 30C (600A)
    Przy rozładowaniu prądem 2C po 3000 cyklach akumulator zachowuje 90% pojemności znamionowej.
    Wymiary: grubość 7,25mm szerokość: 160mm wysokość: 227mm
    Waga: ok. 496g
  • #41
    Daniel_dan
    Poziom 16  
    Widać jak uważnie oglądaliście filmik tesli motors, tam nie ma dwóch silników tylko jeden to silnik a obok w okrągłej obudowie okrągły sterownik tego silnika...
  • #42
    Doctore.
    Poziom 18  
    Nie będę przedstawiał wyników, ja i miliony ludzi używa je, to tak jak byś chciał dowodu na działanie silnika odrzutowego...
    Zresztą pomiary na hamowniach masz na necie, ban na google czy jak????
    Co do czasu pracy, to racja, często nie przekracza godziny, ale skoro daje radę na np. 15 minut to i da radę więcej, i tak jest, niektóre modele długodystansowe FPV latają kilka godzin i jest ok, nie wymagają żadnych przeróbek by zamiast 15 minut pracować 150 minut.
  • #43
    vodiczka
    Poziom 43  
    Zbigniew 400 napisał:
    A silniki w Tesli pracują z pełną mocą tylko w czasie przyspieszania, potem wykorzystują ułamek swojej mocy i tak są liczone do takiego trybu pracy.

    Każdy silnik samochodowy podobnie wykorzystuje moc. Chodzi o zapewnienie odpowiedniego przyspieszenia.
  • #44
    misterbociek
    Poziom 21  
    [quote="Zbigniew 400"
    A silniki w Tesli pracują z pełną mocą tylko w czasie przyspieszania, potem wykorzystują ułamek swojej mocy i tak są liczone do takiego trybu pracy.[/quote]
    Jakie przyśpieszanie? Chyba oczywiste jest że gdy auto się toczy(nie przyśpiesza) to silnik nie pracuje z pełną mocą.
  • #46
    Doctore.
    Poziom 18  
    Freddy napisał:

    Zbigniew 400 napisał:
    Doctore. Nikomu się nie spalił ponieważ dostarczenie mocy 1kW z akumulatorów modelarskich jest krótkotrwałe i nierealne.
    Musisz te rewelacje przekazać producentom akumulatorów do użytku modelarskiego (specjalnym).

    Aha teraz on jeszcze beszta akumulatory, no to niespodzianka, akumulator wielkości pięści może oddać 100A aż do rozładowania...
  • #47
    Freddy
    Poziom 43  
    Daniel_dan napisał:
    Widać jak uważnie oglądaliście filmik tesli motors, tam nie ma dwóch silników tylko jeden to silnik a obok w okrągłej obudowie okrągły sterownik tego silnika...
    To nie jest filmik tesli, lecz Discovery Channel.
    Ja podałem dane ze strony producenta auta - Tesla Motors. Które jest bardziej wiarygodne?
    Czytaj ze zrozumieniem posty kolego!
  • #48
    Zbigniew 400
    Poziom 38  
    Freddy, nie besztam. Podaj pojemność takiego akumulatora i czas poboru 100A prądu.
  • #49
    Freddy
    Poziom 43  
    Zbigniew 400 :arrow: Post #40, czytasz tylko ostatnie posty, czy czasem całe tematy?
  • #50
    Zbigniew 400
    Poziom 38  
    Staram się czytać. Właśnie poczytałem katalog LI PO i jestem w szoku. Prąd rozładowania 200A, pojemność 6Ah, a przewody i wtyczka jak w latarce. Ciekawe co z nich zostanie po prądzie 200A ?
  • #51
    karolark
    Poziom 41  
    No cóż papier i YT wszytko przyjmie :-( jak i ten temat - symulacja obciążenia nie jest i nigdy nie powinna świadczyć o mocy danego urządzenia - od tego są hamownie a nie dywan i parę mierników.

    NIE NEGUJĘ MOŻLIWOŚCI TAKICH MASZYN ALE NIEKONIECZNIE W TYM WYPADKU
    A teraz niech rzucają kamieniami w malkontenta :-)
  • #52
    Freddy
    Poziom 43  
  • #53
    Doctore.
    Poziom 18  
    Zbigniew 400 napisał:
    Staram się czytać. Właśnie poczytałem katalog LI PO i jestem w szoku. Prąd rozładowania 200A, pojemność 6Ah, a przewody i wtyczka jak w latarce. Ciekawe co z nich zostanie po prądzie 200A ?


    Ty chyba gościu pomyliłeś kable główne z kablami od balansera, które rzeczywiście są małe, bo służą tylko do ładowania...

    Akumulator 5Ah, 5S, ciągły prąd rozładowania 325A i chwilowy 650A, całość w wadze 658g, no i ja nie widzę małych kabli głównych, bo jest 10AWG:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/45144.jpg
    A należy jeszcze pamiętać że kable są krótkie to i grube nie muszą być.
  • #54
    Zbigniew 400
    Poziom 38  
    Jakie są przewody w Twoim akumulatorze /600A,10s/ ?
  • #55
    Karol966
    Poziom 30  
    Zbigniew 400 napisał:
    Ciekawe co z nich zostanie po prądzie 200A ?


    Mnie też to czasami ciekawi. Jaką wielkość prądu przyjmuje się na 1mm^2 7-10A (pomijam całą masę warunków wg różnych norm jak chociażby otoczenie/ ilość przewodów/ rodzaj prądu/ obciążenia ...) Chińczyki spokojnie wyciągają po 20A na 1mm^2. Baa, są też przedłużacze chińskie z napisem na wtyku AC 10A a po przepływie 1-2A robią się ciepłe... (grama miedzi na oczy nie widziały).
    Nie znam się na modelarstwie ale tam zwykle chyba stosuje się przewody w przyjemniej, sylikonowej izolacji o przekrojach spokojnie 4/6 a może i 10mm2 (tu strzelam, 4mm w ręku miałem ale o tych 10 to tylko się domyślam/ zakładam). Więc jak to jest w rzeczywistości? Wiem, że prąd szczytowy płynie tylko stosunkowo krótki czas.
  • #57
    Zbigniew 400
    Poziom 38  
    AWG Średnica Liczba zwojów cewki Przekrój rezystancja Maksymalny prąd

    (dla 60/75/90oC) (A)

    10 0.1019 2.588 9.81 3.86 10.4 5.26 3.277 0.9989 30 / 35 / 40

    Dodano po 2 [minuty]:

    Tak mi się przepisało.
    Czyli 10AWG katalogowo 30/35/40A dla temperatury 60/75/90 stopni.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Jestem jak ten niewierny Tomasz, póki nie zobaczę to nie uwierzę.

    Tak po prawdzie prąd rozrusznika samochodowego ok 500A, praca ok. 20s, jakie mamy przewody i złącza.
  • #58
    Freddy
    Poziom 43  
    Zbigniew 400 napisał:
    Czyli 10AWG katalogowo 30/35/40A dla temperatury 60/75/90 stopni.
    Dla jakich długości kabli - sprawdzałeś?
    Przy izolacji silikonowej (max 200°C) ten prąd dla długości ~30cm (1 feet) to już 75A :D.
  • #59
    Zbigniew 400
    Poziom 38  
    Nie sprawdzałem, podałem za katalogiem.

    Post 53, 10AWG, prąd 325A/ciągły !!!!/.

    Kable sobie , a złącza ?

    Doctore,post 53, zwracasz się do mnie


    Ty chyba gościu pomyliłeś kable główne z kablami od balansera, które rzeczywiście są małe, bo służą tylko do ładowania...

    I nie uważam tego za niestosowne, a póżniej się obrażasz.
  • #60
    Piotrek piki
    Poziom 13  
    Dyskusja rozpaliła się na dobre.
    A teraz trochę matematyki.
    Moc 45000W
    Napięcie 230V DC
    Prąd 200A
    230x200x0,98=45080W
    wychodzi że sprawność silnika to 0.98

    Przy takiej sprawności nie mogę zrozumieć poco konstruktor dorabiał chłodzenie wodne
    jeżeli wiedział że będzie testował silnik obciążając go na wale mniej niż 1kW.
    No chyba że przy tej próbie naprawdę się grzał - wtedy to trąci perpetuum......

    Przy takiej konstrukcji bardziej bałbym się o łożyska niż o "grzanie" się stojana.

    Pozdro