Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bezszczotkowy silnik 45kW DIY

TechEkspert 16 Lis 2015 18:25 42138 282
  • #31 16 Lis 2015 18:25
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Demonstracja pracy bez obciążenia niczego nie dowodzi a w szczególności tak ogromnej mocy.

  • #32 16 Lis 2015 18:25
    Qujav
    Poziom 22  

    Zbigniew 400 napisał:
    Demonstracja odbywa się w mieszkaniu, ciekawe skąd wziął 45kW zasilania.


    Piotrek piki napisał:
    Uważam że to zwykła literówka.
    Biorąc pod uwagę:
    - mocowanie sinika przy próbie obciążenia,
    - przekrój przewodów zasilających silnik,
    -moc prądnicy (tej marketówce bliżej do 1kW niż 10kW)
    zakładam że moc tego silnika to 45dW czyli 450W.

    Pozdro


    Zbigniew 400 napisał:
    Ciekawe jak był zasilany ten silnik ? Prezentujący tego nie pokazał.
    Ciekaw też jestem badań silników modelarskich 200g, 1kW. Chyba w ciągu 1 sekundy do spalenia uzwojenia.


    karolark napisał:
    Freddy napisał:
    Wszyscy widzą mistyfikacje i oszustwa, ale nikt nie zajrzał na źródłową stronę, aby sprawdzić wyniki pomiarów i warunki.


    Zajrzałem i nic innego tam nie ma, kolega uważa że w próbie był on obciążony mocą około 45kW?


    komatssu napisał:
    Zobaczcie sobie panowie tak dla porównania jakiej wielkości jest 400-konny silnik w elektrycznej Tesli model S - jest to zwykły 3-fazowy silnik indukcyjny, bez magnesów trwałych:
    https://youtu.be/9mzV7Y9B0tk?t=5m25s


    Czytając te komentarze mam wrażenie, że co niektórzy mieli problemy z egzaminem gimnazjalnym z czytania i słuchania ze zrozumieniem. Powinny chyba być też jakieś testy logiczne przed możliwością komentowania na elektrodzie...

    Jasne, że autor nie uzyskał w mieszkaniu 45kW, bo ciężko by było znaleźć odpowiednie źródło zasilania jak i odpowiednie obciążenie do tego. Jednakże podparł się solidnymi obliczeniami matematycznymi i dzięki temu wie, w przeciwieństwie do kolegów krytykujących, że silnik może pracować z taką mocą maksymalną.

    Gdy silniki benzynowe i elektryczne wypierały silniki parowe też uważano, że to nie możliwe, żeby tyle samo mocy miały maszyny kila razy mniejsze... A dzisiaj jeździmy samochodami, z silnikami 0.9 wielkości dużej skrzynki na narzędzia o mocy przekraczającej 100KM.

  • #33 16 Lis 2015 18:35
    komatssu
    Poziom 28  

    Freddy napisał:
    Jeśli się nie znasz, nie wypowiadaj się, nie zgaduj, bo wprowadzasz w błąd.

    Ech... Twoja riposta była cięta, ale nie dam się sprowokować:
    1. Tesla Model S jest produkowany w wersjach zarówno 4-napędowych, jak i z napędem tylko na tylną oś.
    2. Tesla w swoich samochodach nie stosuje metali ziem rzadkich, a takie są konieczne do wytworzenia odpowiednio silnych magnesów stałych.
    3. Czemu Tesla używa silników indukcyjnych? Wyjaśnienie jest tu: http://electronics.stackexchange.com/question...tesla-car-use-an-ac-motor-instead-of-a-dc-one

    Qujav napisał:
    Czytając te komentarze mam wrażenie, że co niektórzy mieli problemy z egzaminem gimnazjalnym z czytania i słuchania ze zrozumieniem. Powinny chyba być też jakieś testy logiczne przed możliwością komentowania na elektrodzie...

    Wiele osób się dziwiło, że tak mały silnik może mieć tak dużą moc (45kW), więc jako przykład podałem silnik o niewiele większych wymiarach i wielokrotnie większej mocy. Więc gdzie tu człowieku widzisz problem?

  • #34 16 Lis 2015 18:41
    misterbociek
    Poziom 21  

    Freddy napisał:
    komatssu napisał:
    Zobaczcie sobie panowie tak dla porównania jakiej wielkości jest 400-konny silnik w elektrycznej Tesli model S - jest to zwykły 3-fazowy silnik indukcyjny, bez magnesów trwałych:
    https://youtu.be/9mzV7Y9B0tk?t=5m25s

    Kolego nie wprowadzaj w błąd.
    To nie jest silnik o mocy 400kW.
    To są dwa silniki o łącznej mocy 503 KM.
    Po drugie to są właśnie silniki BLDC!

    Bezszczotkowy silnik 45kW DIY

    Jeśli się nie znasz, nie wypowiadaj się, nie zgaduj, bo wprowadzasz w błąd.

    Tesla nie ma BLDC bo wirnik jest z miedzi...

    Jak oceniacie moc silnika BLDC po masie do gratuluję...

  • #35 16 Lis 2015 18:47
    vodiczka
    Poziom 42  

    Qujav napisał:
    Jednakże podparł się solidnymi obliczeniami matematycznymi i dzięki temu wie, w przeciwieństwie do kolegów krytykujących, że silnik może pracować z taką mocą maksymalną.
    Nawet solidne obliczenia mogą zawierać błąd lub dać wynik przybliżony. To czy może pracować z mocą 45KW potwierdzi jedynie test z odpowiednim obciążeniem i to test pracy długotrwałej gdzie sprawdzi się skuteczność chłodzenia silnika.

  • #36 16 Lis 2015 19:06
    Doctore.
    Poziom 18  

    Jak już błąd w obliczeniach to nie taki że z 45kW zrobi się 450W, czy nawet 4,5kW.
    Ale tak nie wielki, że wystarczy dać trochę lepsze chłodzenie i osiągnie te 45kW.
    Silnik modelarski:
    RPM/V: 1000kv
    Voltage: 8-10s < czyli do 42V
    Max current: 110A
    Max Power: 4600 watts
    Suggested Rpm Operating Range.
    High Blade Count: 32000rpm
    Low Blade Count: 37000rpm
    Poles: 4
    Diameter: 40mm
    Front Mounting Hole Distance: 25mm
    Shaft Diameter: 5mm
    Shaft Length: 12mm
    Front mount Thread Size: M3
    Plug type: Bullet-Connector 4mm
    Weight: 380g

    Czyli 1210W/100g
    A "Zbigniew 400" twierdzi że 200g/1kW to na pewno musi być dymek, jak więc do cholery silnik jest produkowany masowo i nikomu się nie spalił???!
    W 99% takie silniki są używane przez osoby które praktycznie nie mają pojęcia o tych silnikach, jedynie jak podłączyć....

  • #37 16 Lis 2015 19:10
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Szanowny kolego Qujav. Konkretny wyrób po wykonaniu obliczeń i zbudowaniu podlega sprawdzeniu w warunkach rzeczywistych i te są miarodajne i dowodzą prawidłowości obliczeń. Obliczenia nie zawsze się sprawdzają rzeczywistości lub często są chybione. Nie krytykuję wykonawcy lecz oczekuję solidnych badań na hamowni.
    Ciekawe kto pierwszy zbada silnik modelarski 1kW, 200g i przedstawi realne wyniki.Można zrealizować w mieszkaniu. I chylę czoła przed tą osobą.
    A silniki w Tesli pracują z pełną mocą tylko w czasie przyspieszania, potem wykorzystują ułamek swojej mocy i tak są liczone do takiego trybu pracy.

  • #38 16 Lis 2015 19:18
    Freddy
    Poziom 43  

    komatssu napisał:
    Czemu Tesla używa silników indukcyjnych?
    Tutaj tłumaczą, dlaczego Tesla nie używa silników DC zasilanych bezpośrednio z baterii.

    Zbigniew 400 napisał:
    Ciekawe kto pierwszy zbada silnik modelarski 1kW, 200g i przedstawi realne wyniki.
    Było to już nieraz robione. Kiedys znalazłem takie wyniki.
    Dużo sie nie różniły od zadeklarowanych. Poszukaj w sieci.
    http://www.academia.edu/1360191/Brushless_DC_...terisation_and_Selection_for_a_Fixed_Wing_UAV

  • #39 16 Lis 2015 19:21
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Doctore. Nikomu się nie spalił ponieważ dostarczenie mocy 1kW z akumulatorów modelarskich jest krótkotrwałe i nierealne. Gdyby tak mogły dostarczyć takich mocy to dawno bym już jeżdził rowerem elektrycznym na długim dystansie.
    Alternator 100A jez uzwojony drutem fi 1,7 i ma określone wymiary, jakim drutem uzwojony jest silnik 200g 1 kW, 12V

  • #40 16 Lis 2015 19:28
    Freddy
    Poziom 43  

    Zbigniew 400 napisał:
    Doctore. Nikomu się nie spalił ponieważ dostarczenie mocy 1kW z akumulatorów modelarskich jest krótkotrwałe i nierealne.
    Musisz te rewelacje przekazać producentom akumulatorów do użytku modelarskiego (specjalnym).

    Cytat:
    Dane techniczne:

    Napięcie: 3,3V
    Pojemność: 20Ah
    Maksymalne napięcie ładowania: 3,65V
    Końcowy prąd ładowania: 200mA
    Prąd rozładowania ciągłego do 5C
    Prąd rozładowania impulsowego 10 sekundowego 30C (600A)
    Przy rozładowaniu prądem 2C po 3000 cyklach akumulator zachowuje 90% pojemności znamionowej.
    Wymiary: grubość 7,25mm szerokość: 160mm wysokość: 227mm
    Waga: ok. 496g

  • #41 16 Lis 2015 19:30
    Daniel_dan
    Poziom 14  

    Widać jak uważnie oglądaliście filmik tesli motors, tam nie ma dwóch silników tylko jeden to silnik a obok w okrągłej obudowie okrągły sterownik tego silnika...

  • #42 16 Lis 2015 19:31
    Doctore.
    Poziom 18  

    Nie będę przedstawiał wyników, ja i miliony ludzi używa je, to tak jak byś chciał dowodu na działanie silnika odrzutowego...
    Zresztą pomiary na hamowniach masz na necie, ban na google czy jak????
    Co do czasu pracy, to racja, często nie przekracza godziny, ale skoro daje radę na np. 15 minut to i da radę więcej, i tak jest, niektóre modele długodystansowe FPV latają kilka godzin i jest ok, nie wymagają żadnych przeróbek by zamiast 15 minut pracować 150 minut.

  • #43 16 Lis 2015 19:31
    vodiczka
    Poziom 42  

    Zbigniew 400 napisał:
    A silniki w Tesli pracują z pełną mocą tylko w czasie przyspieszania, potem wykorzystują ułamek swojej mocy i tak są liczone do takiego trybu pracy.

    Każdy silnik samochodowy podobnie wykorzystuje moc. Chodzi o zapewnienie odpowiedniego przyspieszenia.

  • #44 16 Lis 2015 19:33
    misterbociek
    Poziom 21  

    [quote="Zbigniew 400"
    A silniki w Tesli pracują z pełną mocą tylko w czasie przyspieszania, potem wykorzystują ułamek swojej mocy i tak są liczone do takiego trybu pracy.[/quote]
    Jakie przyśpieszanie? Chyba oczywiste jest że gdy auto się toczy(nie przyśpiesza) to silnik nie pracuje z pełną mocą.

  • #46 16 Lis 2015 19:34
    Doctore.
    Poziom 18  

    Freddy napisał:

    Zbigniew 400 napisał:
    Doctore. Nikomu się nie spalił ponieważ dostarczenie mocy 1kW z akumulatorów modelarskich jest krótkotrwałe i nierealne.
    Musisz te rewelacje przekazać producentom akumulatorów do użytku modelarskiego (specjalnym).

    Aha teraz on jeszcze beszta akumulatory, no to niespodzianka, akumulator wielkości pięści może oddać 100A aż do rozładowania...

  • #47 16 Lis 2015 19:36
    Freddy
    Poziom 43  

    Daniel_dan napisał:
    Widać jak uważnie oglądaliście filmik tesli motors, tam nie ma dwóch silników tylko jeden to silnik a obok w okrągłej obudowie okrągły sterownik tego silnika...
    To nie jest filmik tesli, lecz Discovery Channel.
    Ja podałem dane ze strony producenta auta - Tesla Motors. Które jest bardziej wiarygodne?
    Czytaj ze zrozumieniem posty kolego!

  • #48 16 Lis 2015 19:59
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Freddy, nie besztam. Podaj pojemność takiego akumulatora i czas poboru 100A prądu.

  • #49 16 Lis 2015 20:04
    Freddy
    Poziom 43  

    Zbigniew 400 :arrow: Post #40, czytasz tylko ostatnie posty, czy czasem całe tematy?

  • #50 16 Lis 2015 20:12
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Staram się czytać. Właśnie poczytałem katalog LI PO i jestem w szoku. Prąd rozładowania 200A, pojemność 6Ah, a przewody i wtyczka jak w latarce. Ciekawe co z nich zostanie po prądzie 200A ?

  • #51 16 Lis 2015 20:16
    karolark
    Poziom 40  

    No cóż papier i YT wszytko przyjmie :-( jak i ten temat - symulacja obciążenia nie jest i nigdy nie powinna świadczyć o mocy danego urządzenia - od tego są hamownie a nie dywan i parę mierników.

    NIE NEGUJĘ MOŻLIWOŚCI TAKICH MASZYN ALE NIEKONIECZNIE W TYM WYPADKU
    A teraz niech rzucają kamieniami w malkontenta :-)

  • #53 16 Lis 2015 20:20
    Doctore.
    Poziom 18  

    Zbigniew 400 napisał:
    Staram się czytać. Właśnie poczytałem katalog LI PO i jestem w szoku. Prąd rozładowania 200A, pojemność 6Ah, a przewody i wtyczka jak w latarce. Ciekawe co z nich zostanie po prądzie 200A ?


    Ty chyba gościu pomyliłeś kable główne z kablami od balansera, które rzeczywiście są małe, bo służą tylko do ładowania...

    Akumulator 5Ah, 5S, ciągły prąd rozładowania 325A i chwilowy 650A, całość w wadze 658g, no i ja nie widzę małych kabli głównych, bo jest 10AWG:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/45144.jpg
    A należy jeszcze pamiętać że kable są krótkie to i grube nie muszą być.

  • #54 16 Lis 2015 20:23
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Jakie są przewody w Twoim akumulatorze /600A,10s/ ?

  • #55 16 Lis 2015 20:24
    Karol966
    Poziom 30  

    Zbigniew 400 napisał:
    Ciekawe co z nich zostanie po prądzie 200A ?


    Mnie też to czasami ciekawi. Jaką wielkość prądu przyjmuje się na 1mm^2 7-10A (pomijam całą masę warunków wg różnych norm jak chociażby otoczenie/ ilość przewodów/ rodzaj prądu/ obciążenia ...) Chińczyki spokojnie wyciągają po 20A na 1mm^2. Baa, są też przedłużacze chińskie z napisem na wtyku AC 10A a po przepływie 1-2A robią się ciepłe... (grama miedzi na oczy nie widziały).
    Nie znam się na modelarstwie ale tam zwykle chyba stosuje się przewody w przyjemniej, sylikonowej izolacji o przekrojach spokojnie 4/6 a może i 10mm2 (tu strzelam, 4mm w ręku miałem ale o tych 10 to tylko się domyślam/ zakładam). Więc jak to jest w rzeczywistości? Wiem, że prąd szczytowy płynie tylko stosunkowo krótki czas.

  • #57 16 Lis 2015 20:44
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    AWG Średnica Liczba zwojów cewki Przekrój rezystancja Maksymalny prąd

    (dla 60/75/90oC) (A)

    10 0.1019 2.588 9.81 3.86 10.4 5.26 3.277 0.9989 30 / 35 / 40

    Dodano po 2 [minuty]:

    Tak mi się przepisało.
    Czyli 10AWG katalogowo 30/35/40A dla temperatury 60/75/90 stopni.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Jestem jak ten niewierny Tomasz, póki nie zobaczę to nie uwierzę.

    Tak po prawdzie prąd rozrusznika samochodowego ok 500A, praca ok. 20s, jakie mamy przewody i złącza.

  • #58 16 Lis 2015 21:00
    Freddy
    Poziom 43  

    Zbigniew 400 napisał:
    Czyli 10AWG katalogowo 30/35/40A dla temperatury 60/75/90 stopni.
    Dla jakich długości kabli - sprawdzałeś?
    Przy izolacji silikonowej (max 200°C) ten prąd dla długości ~30cm (1 feet) to już 75A :D.

  • #59 16 Lis 2015 21:10
    Zbigniew 400
    Poziom 35  

    Nie sprawdzałem, podałem za katalogiem.

    Post 53, 10AWG, prąd 325A/ciągły !!!!/.

    Kable sobie , a złącza ?

    Doctore,post 53, zwracasz się do mnie


    Ty chyba gościu pomyliłeś kable główne z kablami od balansera, które rzeczywiście są małe, bo służą tylko do ładowania...

    I nie uważam tego za niestosowne, a póżniej się obrażasz.

  • #60 16 Lis 2015 21:13
    Piotrek piki
    Poziom 12  

    Dyskusja rozpaliła się na dobre.
    A teraz trochę matematyki.
    Moc 45000W
    Napięcie 230V DC
    Prąd 200A
    230x200x0,98=45080W
    wychodzi że sprawność silnika to 0.98

    Przy takiej sprawności nie mogę zrozumieć poco konstruktor dorabiał chłodzenie wodne
    jeżeli wiedział że będzie testował silnik obciążając go na wale mniej niż 1kW.
    No chyba że przy tej próbie naprawdę się grzał - wtedy to trąci perpetuum......

    Przy takiej konstrukcji bardziej bałbym się o łożyska niż o "grzanie" się stojana.

    Pozdro