Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mitronik
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Bezszczotkowy silnik 45kW DIY

TechEkspert 16 Lis 2015 21:14 43998 282
  • #61 16 Lis 2015 21:14
    vodiczka
    Poziom 43  

    Freddy napisał:
    Dla jakich długości kabli - sprawdzałeś?
    Długość ma znaczenie przy obliczaniu dopuszczalnego prądu ze względu na spadek napięcia a nie na wzrost temperatury.

  • Mitronik
  • #62 16 Lis 2015 21:16
    Freddy
    Poziom 43  

    vodiczka napisał:
    Freddy napisał:
    Dla jakich długości kabli - sprawdzałeś?
    Długość ma znaczenie przy obliczaniu dopuszczalnego prądu ze względu na spadek napięcia a nie na wzrost temperatury.
    Ta temperatura 200°C dotyczy rodzaju użytego silikonu :) na izolację.

    Piotrek piki napisał:
    Dyskusja rozpaliła się na dobre.
    A teraz trochę matematyki.
    Moc 45000W ...

    Ech .. poczytaj cały opis w oryginale.
    Czytaj dokładnie opisy, ze zrozumieniem, a nie pisz bajek.

  • #63 16 Lis 2015 21:17
    karolark
    Poziom 40  

    No i jak ładnie odeszliśmy od oceny silnika - która jest taka jak i sporo filmów na YT :-)

  • #64 16 Lis 2015 21:20
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    Na marginesie sądzę, ze gość wydumał i zbudował ten silnik z przeznaczeniem do napędu samochodu. Wówczas takie chłodzenie wodne ma sens.

  • #65 16 Lis 2015 21:37
    Darom
    Specjalista elektryk

    Witam

    Jestem pod wrażeniem wykonanego silnika i całego procesu - począwszy od projektu w CAD, obróbki laserem itd.

    Moje dokonania z tymi silnikami to jedynie to, że napisałem kiedyś program na AVR i rozpędziłem silniczek z jakiegoś starego HDD.

    Nie zrozumiałem do końca po co mu była potrzebna ta nić kewlarowa - owijał nią same magnesy?

    pzdr
    -DAREK-

  • #66 16 Lis 2015 21:38
    Zbigniew 400
    Poziom 36  

    Idę spać. Gdyby ktoś chciał mi pokazać hamowanie silnika 1kW, 200g zasilanego z ogniw LI Po to jestem mocno zainteresowany. Może nie będę takim malkontentem.

  • Mitronik
  • #67 16 Lis 2015 21:43
    Freddy
    Poziom 43  

    Darom napisał:
    Nie zrozumiałem do końca po co mu była potrzebna ta nić kewlarowa - owijał nią same magnesy?
    Cytat:
    Rotor with epoxy and kevlar to keep the magnets from flying from centrifugal force.

  • #68 16 Lis 2015 21:56
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    Gdzie masz napisane ,,nić" (tread) kevlarowa ? Pewnie z kevlaru zrobił jakieś wkładki trzymające magnesy i pokleił epoxydem.

  • #69 16 Lis 2015 22:07
    Darom
    Specjalista elektryk

    Freddy napisał:
    Darom napisał:
    Nie zrozumiałem do końca po co mu była potrzebna ta nić kewlarowa - owijał nią same magnesy?
    Cytat:
    Rotor with epoxy and kevlar to keep the magnets from flying from centrifugal force.

    Moje pytanie wynikało z tego, że obejrzałem filmik, a nie przeczytałem tekstu.
    Faktycznie na stronie jest wyjaśnienie.

    Dodano po 8 [minuty]:

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Gdzie masz napisane ,,nić" (tread) kevlarowa ? Pewnie z kevlaru zrobił jakieś wkładki trzymające magnesy i pokleił epoxydem.

    Nie jest napisane, tylko na filmie o tym wspomina. Ale mniejsza o to. Przeczytałem tekst i na podstawie osiąganych momentów moim zdaniem silnik może znacznie przekroczyć moc 45kW - oczywiście abstrahując od spraw związanych z odprowadzeniem ciepła. Czyli moc chwilowa powinna spokojnie przekroczyć 45kW.

    pzdr
    -DAREK-

  • #71 16 Lis 2015 22:34
    maras77
    Poziom 20  

    Freddy napisał:
    komatssu napisał:
    Zobaczcie sobie panowie tak dla porównania jakiej wielkości jest 400-konny silnik w elektrycznej Tesli model S - jest to zwykły 3-fazowy silnik indukcyjny, bez magnesów trwałych:
    https://youtu.be/9mzV7Y9B0tk?t=5m25s

    Kolego nie wprowadzaj w błąd.
    To nie jest silnik o mocy 400kW.
    To są dwa silniki o łącznej mocy 503 KM.
    Po drugie to są właśnie silniki BLDC!

    Bezszczotkowy silnik 45kW DIY

    Jeśli się nie znasz, nie wypowiadaj się, nie zgaduj, bo wprowadzasz w błąd.


    Właśnie w Tesli nie ma BLDC, gdyż jak sama nazwa wskazuje, jest to Tesla, z silnikiem Tesli.
    http://www.teslamotors.com/blog/induction-versus-dc-brushless-motors

    Silniki BLDC nie nadają się do wprowadzenia w powszechnej motoryzacji ze względu na konieczność stosowania metali ziem rzadkich, takich jak neodym, dysproz i prazeodym.
    Tego metalu po prostu nie ma tyle w rozpoznanych złożach, aby zastąpić silniki spalinowe.

    Silniki indukcyjne są tanie, i będą tanie. BLDC będą coraz droższe - im więcej ich będzie się produkowało.

    Silnik indukcyjny odpowiednim falownikiem można wysterować równie dobrze co BLDC.

  • #72 16 Lis 2015 22:43
    Vic384
    Poziom 19  

    Czesc
    Tak popatrzylem na zdjecia silnika I nie zgadza mi sie pare spraw. Normalny silnik jest uzwajany tak, ze zlobki stojana sa wypelnione w 80 czy 90% -ach. Na zdjeciu sa one wypelnione moze w 30%. Oznacza to, ze dano cienszy, o wiekszej opornosci drut. To tez oznacza wieksze straty na grzanie. Specjalne wykonania takiego silnika maja sprawnosc do 93%, ale standartem jest 90%. Ten, ze wzgledu na grubosc drutu, nie bedzie mial wiecej jak 80% - straty omowe, na grzanie drutu. Teraz sedno sprawy, jezeli 80%, to 45kW, to na grzanie idzie okolo 11kW. Jest to tyle mniej wiecej jak 5 piekarnikow. Czajnik ma zwykle 1.5kW. W jaki sposob ta mala "chlodniczka" da temu rade?
    Jeszcze by sie znalazlo pare kwestii, tylko po co?
    Pozdrowienia

  • #73 16 Lis 2015 23:44
    Doctore.
    Poziom 18  

    @Vic384 jak już to 9kW, a przy dobrym chłodzeniu wodnym można tyle osiągnąć, lecz to co koleś ma ta raczej jakoś na oko 3-5kW.
    By osiągnąć te 9kW trzeba by dać grubszą blachę, aktualnie jest tam jakieś 1mm, a trzeba by 5mm, do tego ciecz powinna opływać bezpośrednio tą blachę.

  • #74 17 Lis 2015 00:02
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    maras77 napisał:
    Silnik indukcyjny odpowiednim falownikiem można wysterować równie dobrze co BLDC.
    Hmmm, a co ze stratami w wirniku które przekładaja się na ,,poślizg"

  • #75 17 Lis 2015 00:13
    Freddy
    Poziom 43  

    bartek_1 napisał:
    Warto dodać, że obecnie coraz chętniej stosuje się silniki BLDC nawet w napędach dużej mocy. Słynne Pendolino napędzają właśnie silniki BLDC (chłodzone powietrzem),
    "Liczba i moc silników 8 × 708 kW
    Typ silników trakcyjnych trójfazowe asynchroniczne - chłodzone wentylatorami"
    Cytat:
    w przeciwieństwie do taboru produkcji krajowej, gdzie polski przemysł (Pesa, Newag) stosuje większe i cięższe w stosunku do mocy silniki asynchroniczne.
    "silniki trakcyjne lsa 430, zasilane z prądnicy
    głównej synchronicznej za pośrednictwem prostownika diodowego ze sterowaniem mikroprocesorowym"
    Czyli akurat dokładnie odwrotnie niż piszesz kolego :P.

  • #76 17 Lis 2015 00:19
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    Freddy napisał:
    Typ silników trakcyjnych trójfazowe asynchroniczne - chłodzone wentylatorami"
    Asynchroniczne BLDC ?? Echh, z Wami, BLDC z definicji to silnik SYNCHRONICZNY. Nie wiem czemu Yankee tak go nazwali, Ze brushless to zgoda, ale direct current ? Chyba do falownika czy tez zasilacza, czy też przetwornicy bo tam podłączamy to DC. Sam sobie działać nie będzie. :cry:

  • #78 17 Lis 2015 00:23
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  
  • #79 17 Lis 2015 00:25
    Freddy
    Poziom 43  

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Sorry, w Twoim poście znalazłem, Szanowny Kolego.
    Wskaż to miejsce, gdzie znalazłeś to w moim poście! Czytaj ze zrozumieniem.

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Nie wiem czemu Yankee tak go nazwali, Ze brushless to zgoda, ale direct current
    Silnik BLDC (ang. BrushLess Direct Current motor) jest silnikiem bezszczotkowym prądu stałego. Komutator tradycyjny został zastąpiony przez elektroniczny.

  • #80 17 Lis 2015 00:35
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 43  

    Freddy napisał:
    Komutator tradycyjny został zastąpiony przez elektroniczny.
    Tak uważasz ? Byłbym innego zdania. Wiesz dlaczego - bo z reguły te silniki są trójfazowe,i wówczas obywają się (mogą) bez komutacji. Zdarzają się oczywiście i jednofazowe (sam mam taki w skuterze) W tym przypadku zgoda. A jak byś nazwał silnik krokowy zasilany z dwufazowego falownika?

  • #81 17 Lis 2015 00:40
    Freddy
    Poziom 43  

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Wiesz dlaczego - bo z reguły te silniki ...
    Tak uważam i to nie tylko ja, ale i producenci.
    http://www.microchip.com/pagehandler/en-us/technology/motorcontrol/motor-types/bldc.html

  • #82 17 Lis 2015 07:22
    Zbigniew 400
    Poziom 36  

    Tak z rana,ku dalszej dyskusji.
    Oferta firmy WOBIT/silniki przemysłowe, muszą spełniać deklarowane parametry/.
    DC 150W, 1800g, 40nM
    BLDC 170W, 1600g, 40nM

    Proszę o porównania i wnioski.

    W zastosowaniach przemysłowych nie ma litości dla badziewia.

  • #83 17 Lis 2015 08:49
    vodiczka
    Poziom 43  

    Piotrek piki napisał:
    a ja nadal uważam że skonstruowany silnik ma moc +- 500W no może 750W,
    na tyle oceniam go po obejrzeniu filmu a nie po tym co wykazuje symulacja i opisy podobnych silników.
    Uzasadnij swoją ocenę "na oko" czyli po obejrzeniu filmu :)
    Ja też nie wierzę w te 45kW ale 4,5kW(moc ciągła) do 15kW (moc krótkotrwała) jest możliwe.

    Zbigniew 400 napisał:
    W zastosowaniach przemysłowych nie ma litości dla badziewia.
    Nie dyskutujemy o silniku przemysłowym tylko o konstrukcji DIY.

  • #84 17 Lis 2015 08:59
    pietryna
    Poziom 12  

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Freddy napisał:
    Komutator tradycyjny został zastąpiony przez elektroniczny.
    Tak uważasz ? Byłbym innego zdania. Wiesz dlaczego - bo z regóły te silniki są trójfazowe,i wówczas obywają sie (mogą) bez komutacji. Zdarzają się oczywiście i jednofazowe (sam mam taki w skuterze) W tym przypadku zgoda. A jak byś nazwał silnik krokowy zasilany z dwufazowego falownika ??

    Jeśli masz na myśli zasilanie takiego silnika trzema "fazami" czyli trzema przebiegami prostokątnymi przesuniętymi w fazie względem siebie to pewnie można tak to nazwać.

    Problem w tym że ogólnie źródło zasilania jest źródłem prądu stałego. Elektroniczny komutator po prostu tak przełącza klucze aby w danej chwili prąd płynął przez konkretne uzwojenie. Jeśli patrzymy na to z punktu widzenia silnika to faktycznie jest zasilany z trzech "faz".

    Poza tym nie ma problemu żeby zrobić dwa uzwojenia. Albo sporo więcej. Ja nie mam na tyle wiedzy w tym temacie żeby wiedzieć dlaczego przeciętnie przyjęto trzy. Może kwestia "podobieństwa" do trójfazowych silników prądu przemiennego? Może kwestia stosunku efektywności(sprawności?) do skomplikowania(ceny?) konstrukcji?

  • #85 17 Lis 2015 09:25
    maras77
    Poziom 20  

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Freddy napisał:
    Komutator tradycyjny został zastąpiony przez elektroniczny.
    Tak uważasz ? Byłbym innego zdania. Wiesz dlaczego - bo z regóły te silniki są trójfazowe,i wówczas obywają sie (mogą) bez komutacji. Zdarzają się oczywiście i jednofazowe (sam mam taki w skuterze) W tym przypadku zgoda. A jak byś nazwał silnik krokowy zasilany z dwufazowego falownika ??


    Mówienie o silniku BLDC "trójfazowy" jest gwałtem na elektrotechnice i prądzie przemiennym.

    Są to silniki o układzie elektrycznym takim jak silnik trójfazowy, ale są to zupełnie inne silniki.

    Silnik BLDC jest silnikiem prądu stałego, gdzie komutator zastąpiono kluczowaniem uzwojeniami przez sterownik.

    Po podłączeniu prądu przemiennego trójfazowego taki silnik się nie zakręci.

  • #86 17 Lis 2015 10:03
    Urgon
    Poziom 36  

    AVE...

    Dla niedowiarków, jeśli idzie o parametry tej konstrukcji DIY przykład silnika BLDC zrobionego przez sprawne, chińskie rączki, do zastosowania w motorówkach, i chłodzonego wodą:

    HobbyKing napisał:
    ADS300 Water-cooled Brushless Outrunner 3000kv 300w
    Motor Size: 400 Class
    Speed: 3000rpm/v
    ESC Required: 30A
    Voltage Range: 7.2v~11.1v (2s~3s Lipoly)
    No Load Curr: 1.1A
    Max Load: 24A
    Dimensions: 23.8 x 45
    Shaft Diameter: 3mm
    Shaft Length: 14mm
    Weight: 43g

    Tak, przy masie 43g ma moc ciągłą 266W, maksymalną 300W z groszami.
    Dlatego moim skromnym zdaniem silnik z artykułu ma te 45kW, jak jest chłodzony wodą. Jednak trza by to zmierzyć za pomocą hamowni.

  • #87 17 Lis 2015 10:11
    Piotrek piki
    Poziom 12  

    Cytat:
    Uzasadnij swoją ocenę "na oko" czyli po obejrzeniu filmu


    Przepraszam że odpowiem pytaniem na pytanie, silnik napędza prądnicę od marketowego agregatu, a co prądnica zasila? Inaczej mówiąc na co zamienione są te kilowaty wytworzone przez silnik????

  • #88 17 Lis 2015 10:30
    vodiczka
    Poziom 43  

    Widać obciążenie, spore gabarytowo. Dla porównania - jeden czajnik elektryczny napełniony wodą to obciążenie ok. 2 kW.

  • #90 17 Lis 2015 10:46
    michał_bak
    Poziom 15  

    Urgon napisał:
    Tak, przy masie 43g ma moc ciągłą 266W, maksymalną 300W z groszami.
    Dlatego moim skromnym zdaniem silnik z artykułu ma te 45kW, jak jest chłodzony wodą. Jednak trza by to zmierzyć za pomocą hamowni.


    To wszystko jest bez wątpienia prawdą, tylko rodzi się pytanie - jak długo "żyje" tak wyżyłowana konstrukcja?
    Podobne zresztą dotyczy wspominanych wcześniej akumulatorów modelarskich - ile cykli ładowania rozładowania gwarantuje producent.