Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak rozumieć pojemność np. 16.000mAh w power banku

kolaborek 17 Lis 2015 10:53 1713 27
  • #1 17 Lis 2015 10:53
    kolaborek
    Poziom 8  

    Witam.

    Przeprowadzałem ostatnio test power banku Xiaomi 16.000mAh i mierzyłem tam ilość mAh, które to urządzenie przyjmuje podczas ładowania. Wykonałem dwie próby podczas których uzyskałem:
    1. 13.687mAh (69,499Wh),
    2. 13.315mAh (658,566Wh).

    Napisałem, że jest to znacząco mniej niż deklarowane 16.000mAh, ale jeden z czytelników zarzucił mi, że popełniłem błąd tłumacząc to tak:

    Cytat:
    A nie pomyślał, że podłączył zasilacz 5V, a w środku jest przetwornica która przerabia te 5V na niższe napięcie (prawdopodobnie coś w granicach 3,7V - 4,2V), przy okazji podnosząc prąd ładowania.

    Przy rozładowywaniu urządzenie działa w odwrotną stronę, przetwornica podnosi napięcie i obniża prąd (tracąc po drodze jeszcze część energii na ciepło).


    Czy popełniłem błąd uważając, że power bank powinien przyjąć deklarowaną przez producenta ilość mAh?

    0 27
  • #2 17 Lis 2015 11:22
    goldi74
    Poziom 43  

    Deklarowana pojemność może być zawyżona, to dosyć częsty przypadek u chińskich producentów. Ładowanie odbywa się bez przetwornicy, ta jest dopiero na wyjściu. Kolejna sprawa to sposób określania pojemności ogniw przez ich producentów. Tu pojemność mierzy się od pełnego naładowania (4,2V) do pełnego rozładowania (najczęściej 3V a czasami mniej). Jeżeli teraz przetwornica podwyższająca napięcie w powerbanku przestanie pracować przy napięciu np. 3,3V to automatycznie nie wykorzysta ona pełnej pojemności ogniw deklarowanej przez producenta bo ogniwa się rozładują do tych 3,3V zamiast do 3V przy której była mierzona pojemność.

    0
  • #3 17 Lis 2015 11:28
    kolaborek
    Poziom 8  

    Czyli - teoretycznie - jeżeli producent podaje 16.000mAh to chodzi mu o to, że power bank powinien tyle oddać od pełnego naładowania (np. 4,2V) do pełnego rozładowania (np. 3V) ogniw?

    0
  • #4 17 Lis 2015 11:35
    goldi74
    Poziom 43  

    Podejrzewam, że producent sumuje jedynie pojemność ogniw zamontowanych w powerbanku. A jako, że powerbank nie koniecznie pracuje w pełnym zakresie napięcia ogniw to sumaryczna pojemność wychodzi mniejsza.

    0
  • #5 17 Lis 2015 11:46
    kolaborek
    Poziom 8  

    Ok. Czyli jeżeli producent byłby "w porządku" to powinien podać rzeczywistą wartość, na przykład te 13.000mAh, które zmierzyłem. Te 16000mAh jest niejako zabiegiem marketingowym i nie ma tu nic do rzeczy, że jest jakaś przetwornica itd.
    Mogłem więc użyć stwierdzenia, że "do deklarowanych 16.000mAh trochę brakowało w obydwu przypadkach"?
    Sorki, że tak dopytuję, ale nie jestem elektronikiem i chciałbym to w końcu zrozumieć na 110% :)

    0
  • #6 17 Lis 2015 11:52
    goldi74
    Poziom 43  

    W sumie to producent nie określił jasno czy podał pojemność ogniw czy rzeczywistą pojemność całego urządzenia możliwą do wykorzystania. Czyli w zasadzie ma czyste ręce, a dodatkowo mało kto chce lub ma możliwość pomiaru faktycznej pojemność dostępnej dla użytkownika.

    0
  • #7 17 Lis 2015 12:35
    NIXIE_123
    Poziom 28  

    Zmierzyłeś pojemność przy ładowaniu ogniw, a przy oddawaniu energii może się okazać, że mają jeszcze mniej :D. Ważna jest też sprawność przetwornicy step up w powerbanku przy takich pomiarach.

    0
  • #8 17 Lis 2015 12:39
    kolaborek
    Poziom 8  

    W sumie pewnie powinienem od tego zacząć, ale wklejam zdjęcie z informacjami z power banka (banku? - jak to się pisze ...)
    Jak rozumieć pojemność np. 16.000mAh w power banku

    Czy to coś wyjaśnia?

    0
  • #9 17 Lis 2015 13:01
    NIXIE_123
    Poziom 28  

    Drobnym druczkiem dopisane 10200mAh. Po przetwornicy pewnie tyle będzie.

    0
  • #10 17 Lis 2015 13:12
    kolaborek
    Poziom 8  

    NIXIE_123 napisał:
    Drobnym druczkiem dopisane 10200mAh. Po przetwornicy pewnie tyle będzie.

    U mnie na wyjściu, w dwóch próbach wyszło:
    1. 9,7524mAh (46,484Wh),
    2. 9,6775mAh (47,210Wh).

    Czyli znowu mniej niż twierdzi producent, ale już dużo bliżej niż wcześniejsze pomiary dot. deklarowanej pojemności.

    Podsumowując.
    Rozumiem, że mogę mierzyć na przyszłość ile power bank przyjmie mAh, ale niekoniecznie muszę to odnosić do deklarowanej przez producenta pojemności, bo pod podaną przez niego wielkością może się kryć faktyczna pojemność urządzenia, lub zwykła suma pojemności wewnętrznych ogniw?

    0
  • #11 17 Lis 2015 15:58
    Freddy
    Poziom 43  

    kolaborek napisał:
    Czyli - teoretycznie - jeżeli producent podaje 16.000mAh to chodzi mu o to,
    ... aby naciągnąć klienta :P
    Producent sumuje pojemności ogniw, tzn to co napisano na ogniwie.

    Jak na ogniwie napisano 4000mAh, to 4x4000mAh daje 16000mAh. Tylko, że takich ogniw 18650 jeszcze nie wyprodukowano.
    Pod spodem napisano małymi literkami 10200mAh (abys nie mógł się przyczepić) i jest to bardziej prawdopodobne. Tyle orientacyjnie uzyskasz.

    0
  • #12 17 Lis 2015 17:20
    misterbociek
    Poziom 21  

    Freddy napisał:

    Jak na ogniwie napisano 4000mAh, to 4x4000mAh daje 16000mAh. Tylko, że takich ogniw 18650 jeszcze nie wyprodukowano.

    Tam jest 5 ogniw od LG :)[/quote]

    0
  • #13 17 Lis 2015 17:22
    wefhy
    Poziom 5  

    KAŻDY producent powerbanków podaje pojemność jego ogniw. W większości są to ogniwa Li-ion o napięciu 3.7V(ładowane jak napisał do 4.2V) Ogniwa te mają wielkość paluszka AA i występują też w większości baterii laptopowch. Telefonowe baterie Li-poly też mają napięcie 3.7V, więc powerbankiem 16000 naładujesz 8 razy telefon z baterią o pojemności 2000mAh.
    Jeśli ładowałeś powerbanka napięciem 5V, a uzyskałeś pojemnosć 13.687mAh równe 69,499Wh, to ogniwa powerbanka przyjęły 69,499Wh/3.7V=18783mAh, czyli znacznie więcej niż deklaruje producent. Tylko pogratulować Xiaomi, że zaniża pojemności swoich powerbanków :P
    Jak widać na zdjęciach tutaj, w powerbanku 16Ah mieści się 5 paluszków - czyli każdy ma nieco ponad 3000mAh
    https://sklepxiaomi.pl/produkt/akcesoria/powerbanki-baterie/mi-power-bank-16000-mah/

    0
  • #15 17 Lis 2015 17:38
    misterbociek
    Poziom 21  

    wefhy napisał:
    Telefonowe baterie Li-poly też mają napięcie 3.7V, więc powerbankiem 16000 naładujesz 8 razy telefon z baterią o pojemności 2000mAh.

    To jest napięcie nominalne, ogólnie napięcie waha się od 2,8V do 4.2V. Power bank ma zabezpieczanie nadmiernego rozładowania 3V więc nie wykorzystamy całej pojemności, dodatkowo są straty na przetwornicy czyli telefon z baterią 2Ah naładujesz sześć razy :D

    wefhy napisał:

    Jeśli ładowałeś powerbanka napięciem 5V, a uzyskałeś pojemnosć 13.687mAh równe 69,499Wh

    Ale piszesz pierdoły...

    0
  • #16 17 Lis 2015 18:01
    Freddy
    Poziom 43  

    wefhy napisał:
    KAŻDY producent powerbanków podaje pojemność jego ogniw.
    Nie każdy.
    Cytat:
    W większości są to ogniwa Li-ion o napięciu 3.7V(ładowane jak napisał do 4.2V) Ogniwa te mają wielkość paluszka AA i występują też w większości baterii laptopowch.
    Nieprawda, w 90% to ogniwa 18650.
    Cytat:
    Telefonowe baterie Li-poly też mają napięcie 3.7V, więc powerbankiem 16000 naładujesz 8 razy telefon z baterią o pojemności 2000mAh.
    Bajki, sprawność 100%?
    Cytat:

    Jeśli ładowałeś powerbanka napięciem 5V, a uzyskałeś pojemnosć 13.687mAh równe 69,499Wh, to ogniwa powerbanka przyjęły 69,499Wh/3.7V=18783mAh, czyli znacznie więcej niż deklaruje producent.
    Bajki.
    Cytat:
    Tylko pogratulować Xiaomi, że zaniża pojemności swoich powerbanków :P
    Jak widać na zdjęciach tutaj, w powerbanku 16Ah mieści się 5 paluszków - czyli każdy ma nieco ponad 3000mAh
    Bajki. Nie paluszków, lecz ogniw 18650.
    Cytat:
    Reklama, czy kryptoreklama?

    0
  • #17 17 Lis 2015 19:50
    wefhy
    Poziom 5  

    Cytat:
    Nieprawda, w 90% to ogniwa 18650.

    Czyli Li-ion... Tak jak napisałem
    Cytat:
    Bajki, sprawność 100%?

    Bajki.

    Jak naładował tam 18Ah to raczej na wyjściu wyciągnie te 16Ah. 90% powinno wyjść. W tym powerbanku raczej jest przetwornica, a nie stabilizator.

    Cytat:
    Bajki. Nie paluszków, lecz ogniw 18650.

    Paluszek jak paluszek. To nie jest określenie techniczne, nie mówi o konkretnym modelu, a o kształcie baterii.
    Cytat:
    Reklama, czy kryptoreklama?

    Sam powiedział, że ma powerbanka od Xiaomi, więc nie wiem, w czym tu problem, że dałem link do jego strony. Producent na stronie pokazuje render urządzenia od środka i o ten obrazek mi właśnie chodzi.

    -1
  • #18 17 Lis 2015 19:57
    misterbociek
    Poziom 21  

    wefhy napisał:

    Paluszek jak paluszek. To nie jest określenie techniczne, nie mówi o konkretnym modelu, a o kształcie baterii.

    wefhy napisał:
    Ogniwa te mają wielkość paluszka AA

    Widać że nigdy nie miałeś ogniwa 18650 w rękach i nic o nich nie wiesz...

    0
  • #19 17 Lis 2015 20:05
    Freddy
    Poziom 43  

    wefhy napisał:
    Paluszek jak paluszek.
    Paluszek to może byc słony, albo z makiem.
    W elektronice podaje sie określenie dokładne.
    wefhy napisał:
    Czyli Li-ion... Tak jak napisałem
    Bajki, to, że ogniwo jest typu 18650, nie znaczy, że Li-Io. Może być tez innego rodzaju np. LiPo.

    0
  • #20 17 Lis 2015 20:55
    wefhy
    Poziom 5  

    Cytat:
    Bajki, to, że ogniwo jest typu 18650, nie znaczy, że Li-Io. Może być tez innego rodzaju np. LiPo.

    "Typ baterii: Li-Ion – Akumulator"
    Oczywiście, że znajdzie się Li-poly 18650... Ale to rzadkość. Żaden producent, który choć trochę tnie na kosztach produkcji nie zastosuje ich w powerbanku...
    Cytat:
    Paluszek to może byc słony, albo z makiem.
    W elektronice podaje sie określenie dokładne.

    Zasady prawidłowego posługiwania się językiem podpowiadają mi, że mówiąc zdanie po zdaniu o tm samym, lepiej posłużyć się synonimem... niekoniecznie technicznym, bo już wiadomo o czym się mówi.

    0
  • #21 17 Lis 2015 20:59
    NIXIE_123
    Poziom 28  

    I warto jeszcze dodać, że większość baterii w telefonach to Li-Ion, a nie Li-Po.

    0
  • #22 17 Lis 2015 21:02
    Freddy
    Poziom 43  

    NIXIE_123 napisał:
    I warto jeszcze dodać, że większość baterii w telefonach to Li-Ion, a nie Li-Po.
    No z tym, to zacząłbym się kłócić delikatnie :D.


    wefhy napisał:
    Typ baterii: Li-Ion – Akumulator
    No i udowadniasz coraz bardziej swoją niewiedzę :D.

    LI-Ion to ogólne określenie rodzaju akumulatora, w którym jedna z elektrod jest wykonana węgla, a druga z tlenków metali.
    Akumulator LiPo (LI-Pol) też jest akumulatorem Litowo jonowym. Inny jest tylko rodzaj elektrolitu, ale zasada działania taka sama.

    Akumulator LitowoManganowy (wysokoprądowy) LIMn2O4, to też akumulator w technologii litowo-jonowej.

    Przyjęło się jednak na świecie umownie określać skrótem LiIo (lub Li-Ion) najprostszy typ akumulatora z elektrolitem ciekłym, natomiast akumulatory LiPo są z elektrolitem stałym.

    Akumulator LiFePo (dokładniej LiFePo4) Litowo-Żelazowo-Fosforsnowe nie są już akumulatorami litowo jonowymi :) - to technologia litowo nano fosforanowa.
    ------
    Dalsze i dokładniejsze dane są bez problemu w sieci. Wujek Google jest tutaj bardzo pomocny.

    0
  • #23 17 Lis 2015 22:10
    wefhy
    Poziom 5  

    @NIXIE_123
    No, chyba 10 lat temu :P Najnowsze telefony(i nie tylko najnowsze) mają już li-poly, szczególnie z wyższej półki. Pewnie chodzi o bezpieczeństwo.

    @Freddy Powiedziałem już, że stosowanie li-poly w powerbankach nie ma sensu ze względu na koszty, więc nie wiem, co dalej próbujesz udowodnić. Wiem to wszystko o bateriach co napisałeś(no może poza LiFePo, ale co one mają do tematu...), nawet sam Li-ionków używam i nie widzę rozbieżności. W praktyce nikt nie nazwie w specyfikacji Li-Poly Li-ionem, bo to beznadziejne marketingowo i dosyć nieścisłe.

    0
  • #25 17 Lis 2015 22:49
    goldi74
    Poziom 43  

    Przy 1 milionie wyprodukowanych powerbanków różnica jest już odczuwalna. A wiadomo, że klient za to nie zapłaci bo chce kupić jak najtaniej.

    0
  • #26 18 Lis 2015 23:01
    2686641
    Użytkownik usunął konto  
  • #27 19 Lis 2015 07:57
    kolaborek
    Poziom 8  

    No to już jestem całkiem zamotany :/
    Jeżeli to nie łamie regulaminu forum, to wkleję linka do mojego tekstu. Sami oceńcie, czy to co tam napisałem ma sens, czy są tam błędy - Link

    Jest to już któryś z kolei test banku energii i chciałbym po prostu wiedzieć, czy nie wypisuję bzdur ...

    0
  • #28 19 Lis 2015 08:16
    2686641
    Użytkownik usunął konto