Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Zafira A 1.8 16V - Z18XE tylko P302, nierówna praca silnika na zimnym

cursor 19 Nov 2015 08:49 16263 27
Optex
  • #1
    cursor
    Level 30  
    Pacjent to zafira A z silnikiem Z18XE z LPG
    Przywiózł mi ją kumpel, bo męczą się z nią w pewnym warsztacie od ponad roku.

    Jak w tytule tematu. Na zimnym silniku do ok. 50-60*C silnik kuleje.
    Po pierwszym odpaleniu jest ok i chwilę pracuje równo. Po chwili bądź po ruszeniu zaczynają się problemy.
    Jedyny błąd jaki się pojawia to P302 - wypadanie zapłonu cylinder drugi.
    Jeśli go nie zgasimy to nawet po rozgrzaniu czuć, że nie pracuje równiutko.
    Po zgaszeniu i ponownym odpaleniu(na ciepłym) wszystko stabilizuje się.
    Z tego co wiem, głowica była oddawana do roboty(dotarte zawory, uszczelniacze zaworowe). Dodatkowo pierścienie nowe.
    Co zostało zrobione:
    - zmierzone ciśnienie paliwa, na postoju, na biegu jałowym, jak i przy przegazówce trzyma się ok. 3.8bar
    - cewka nowa
    - świece założyłem irydowe wg katalogu
    - przepływomierz podmieniany na inny używany
    - sonda sprawna - ładnie próbkuje
    - przetkany króciec w przepustnicy(ten mniejszy do odpowietrzenia silnika)
    - kasowana adaptacja przepustnicy, jak i robiony reset ecu
    - podstawione drugie ECU
    - oglądałem przewody do czujnika wałka(znalazłem info, że pękają izolację), ale przewody wewnątrz głównej otuliny mają ładną, miękką izolację. Nic nie jest spękane(oglądałem od strony wtyczki, jeśli trzeba to mogę dobrać się do samego czujnika)
    - bez czujnika wału silnika odpala
    - bez czujnika wałka nie ma zmian w pracy silnika na niskich obrotach
    - zawór par paliwa szczelny, bez zasilania próbowałem i zassać powietrze, i przedmuchać go. Trzyma szczelnie, próbowałem też pojeździć z zaślepionym wężykiem, ale nic to nie dało
    - pozakładałem nowe opaski metalowe na dolot, dołożyłem jedną na przewód z zaworka par paliwa, bo wężyk był luźny
    - wtryski nie dość, że podmieniane na inne używane, to także te z auta potraktowane myjką ultradźwiękową.
    - podpowiadano mi, żeby sprawdzić koło zębate do czujnika wału, ale nie ma ono luzów, które ponoć potrafią się pojawiać
    Na ciepłym silniku nie ma problemów z mocą. Mam wrażenie tylko jakby silnik był lekko przelany.
    - katalizatora już nie ma
    - sonda za katem pracuje tylko w zakresie 0,412-0,435V, może mieć to wpływ na pracę, czy służy ona tylko do kontroli kata
    - LPG było rozpięte na jakiś czas, żeby je wykluczyć(wtryski zostały, ale dopływ z parownika odłączony
    - dolot wypsikany zmywaczem od hamulców, brak reakcji typowej dla lewego powietrza

    Na zimnym silnik, na postoju jak dodamy lekko gazu(wystarczy ponad 1.5tys. obr.) i ma ustabilizować bieg jałowy, to ma z tym początkowo problem.
    Zauważyłem, że w tym momencie sonda stoi na bogatej mieszance(0.098V), kąt zapłonu waha się w rejonach 11-13 stopni i zawór par paliwa jest otwarty na 11-13%.
    Po ustabilizowaniu się pracy, sonda ponownie próbkuje prawidłowo, kąt spada do ok. 6 stopni, a zawór jest nadal otwarty, ale tylko na kilka procent.
    Po zaślepieniu wężyka z zaworka, jakby trochę lepiej stabilizował jałowe obroty, ale tylko minimalnie.


    Macie może jakieś podpowiedzi gdzie jeszcze zajrzeć?
    Wiązka nie wygląda na połamaną, uszkodzoną.
    Chcę jeszcze sprawdzić czy nie ma jakiegoś przebicia.
    Jeszcze zastanawiam się gdzie gazownicy wpięli się, żeby uzyskać sygnał o obrotach, muszę to sprawdzić, ale jeździłem bez sterownika LPG i problem nadal występował.
    Na LPG problem także występuje. Też pojawia się tylko błąd P302.
    Po osiągnięciu 60*C problemy ustępują i samochód jeździ bez problemu.
  • Optex
  • #2
    dafit906
    Level 27  
    LPG - wypalone gniazda zaworowe. Taki sam problem miałem parę razy. W jednym przypadku nie było sensu robić głowicy, trzeba było innej szukać.
  • #3
    CameR

    Moderator of Vehicle Security
    cursor wrote:
    głowica była oddawana do roboty(dotarte zawory, uszczelniacze zaworowe)

    ... więc teoretycznie odpada.
    cursor wrote:
    podstawione drugie ECU

    Wymieniony w komplecie z immo itp... na 100% sprawny ?
    Szukałbym mimo wszystko problemu w sterowniku silnika Siemens Simtec 71 lub Simtec71.1 .
  • #4
    cursor
    Level 30  
    CameR wrote:
    cursor wrote:
    głowica była oddawana do roboty(dotarte zawory, uszczelniacze zaworowe)

    Szukałbym problemu w sterowniku silnika Siemens Simtec 71 lub Simtec71.1.

    Na drugim sterowniku jest taki sam błąd

    Nie twierdzę, że to nie jest tego problem, ale żeby 2 sterowniki tak samo uszkodzone?

    Quote:
    Wymieniony w komplecie z immo itp... na 100% sprawny ?

    Pewności niestety nie mam, że 100% sprawny.
    Przerzucona zawartość sterownika na tego z auta(kumpel, który mi to robił, chciał go "wyczyścić" na virgin i wykoleiło się to, przerzuciliśmy więc zawartość z tego co był w aucie)


    Może być to problem z softem w sterowniku?
    Da się znaleźć informację czy soft jest prawidłowy oraz czy jest jakaś aktualizacja do niego?
  • Helpful post
    #5
    CameR

    Moderator of Vehicle Security
    Rozbierz ECU, weź mikroskop i sprawdź jak wygląda.

    Dodano po 10 [minuty]:

    cursor wrote:
    Da się znaleźć informację czy soft jest prawidłowy oraz czy jest jakaś aktualizacja do niego?

    https://tis2web.service.gm.com/tis2web
  • #6
    dafit906
    Level 27  
    Sorry nie doczytałem nt. głowicy, jednak zmierz dla swojej spokojności ciśnienie rano jak zimny.
  • #7
    cursor
    Level 30  
    dafit906 wrote:
    Sorry nie doczytałem nt. głowicy, jednak zmierz dla swojej spokojności ciśnienie rano jak zimny.

    Zapomniałem napisać.
    Mierzyłem ciśnienie sprężania na zimnym silniku.
    Po 14bar na każdym cylindrze.

    Quote:
    Rozbierz ECU, weź mikroskop i sprawdź jak wygląda.

    Szukać czegoś na płycie, czy pęknięć drutów do wtyczki?

    Quote:
    https://tis2web.service.gm.com/tis2web

    Wielkie dzięki
  • Optex
  • #10
    domex32
    Moderator of Cars
    Zmierz mu ciśnienie sprężania w momencie jak zaczyna zgłaszać wypadanie zapłonów.

    Na gazie i na benzynie masz ten sam objaw?
  • #11
    cursor
    Level 30  
    W tym silniku nie ma EGR.

    Tak sobie teraz pomyślałem.
    Auto było kupione z problemem. Błąd zrobił, że go nie oddał, ale już za późno na to.
    Którędy biegnie kanał z EGR do dolotu?
    Głowice różniły się zależnie od tego czy był EGR czy go nie było?
    Może gdzieś w tych rejonach jest nieszczelność(mimo, że go nie ma, a np. jest kanał w głowicy, tylko uszczelka go źle zaślepia). Jeśli kanał wypadałby gdzieś w rejonach 2 cylindra, to mogłoby to tłumaczyć te problemy


    Quote:
    Na gazie i na benzynie masz ten sam objaw?

    Tak
  • #12
    domex32
    Moderator of Cars
    cursor wrote:
    Z tego co wiem, głowica była oddawana do roboty(dotarte zawory, uszczelniacze zaworowe). Dodatkowo pierścienie nowe.


    Tam trzeba WYMIENIĆ zawory z gniazdami i prowadnicami włącznie.

    Pierścienie i panewki założone nowe, jakiej firmy?

    Firma cewki?
  • #13
    cursor
    Level 30  
    Quote:
    Pierścienie i panewki założone nowe, jakiej firmy?

    Panewki nie były ruszane. Pierścienie nowe. W tej chwili nie wiem jakiej firmy, ale podejrzewam, że coś markowego(Mahle lub KS). Były jakieś wadliwe?

    Quote:
    Firma cewki?

    Jedna to używka ori, druga to jakiś "SKV Germany"
  • #14
    domex32
    Moderator of Cars
    cursor wrote:
    Jedna to używka ori, druga to jakiś "SKV Germany"


    Spróbuj beru albo NGK, one na kiepskich zamiennikach nie chodzą, taką SKV wczoraj wywaliłem z merivy bo gubiła zapłon.
  • #15
    cursor
    Level 30  
    Podjadę do znajomego po używaną cewkę z auta, które jeździ

    Quote:
    https://tis2web.service.gm.com/tis2web

    OPCOM pokazuje mi:
    systemSupplierECUSoftwareVersionNumber: 0A01
    Wg tej strony wychodzi:
    Software Version Number 2817
    Rozumiem, że to są wersje softu i wynika z tego, że jest dostępna nowsza wersja?

    Pytam, bo zainteresowała mnie ta informacja: "Usprawniona diagnostyka wału korbowego (Kod usterki P0335)"
    Wprawdzie wspomnianego błędu nie mam, ale na podstawie czujnika wału ECU określa na którym cylindrze wypada zapłon.
  • #16
    ociz
    Moderator of Cars
    cursor wrote:
    Jeszcze zastanawiam się gdzie gazownicy wpięli się, żeby uzyskać sygnał o obrotach, muszę to sprawdzić, ale jeździłem bez sterownika LPG i problem nadal występował.

    99% tych leni i partaczy podpięło by się pod którąś z cewek. Sam przewód to już jakaś dodatkowa pojemność, w niektórych sterownikach LPG widziałem nawet kondensatory na wejściu sygnału RPM, i ich producenci uparcie twierdzą ze to nie może mieć żadnego wpływu...
  • #17
    cursor
    Level 30  
    Tak właśnie podejrzewam, że może tam się wpięli. Muszę do tego zajrzeć.
    Tyle, że miałem też wypięty sterownik LPG.

    Zauważyłem też, że brakuje 2 śrub do zaślepki podstawy EGR i wypalona jest uszczelka. Zorganizuje uszczelkę i przejrzę jeszcze raz instalację
  • #18
    cursor
    Level 30  
    Zaślepka EGR zaślepiona prawidłowo.
    Uspokoiła się praca sondy(jak na postoju dało się lekko gazu, to później miał problem ustabilizować pracę i sonda stała na bogatej mieszance). Aktualnie sonda pracuje od razu po zejściu z obrotów.
    Co ciekawe problem nasilił się po uszczelnieniu owej zaślepki EGR.

    Podmieniona cewka na inną ze sprawnego auta(astra H). Cewka z zafiry w tej astrze działa bez zarzutu.
    Wymienione przewody od sterownika do cewki.
    Wymieniłem też profilaktycznie przewody do 2 wtrysku.

    Gaz przepiąłem pod inny przewód z cewki nic to nie zmieniło.


    Może być to problem z hydraulicznymi kasatorami luzu zaworowego? Silnik czasem klepie jakby któryś kasator nie trzymał.
    Nie mierzyłem ciśnienia oleju, też do tego chcę zajrzeć. Z tego co pamiętam czujnik ciśnienia reaguje już na 0,5bar. Autodata podaje 1.4bar przy 820obr/min.

    Czy licznik adaptacji przepustnicy powinien pokazywać jakąś wartość? W moim przypadku od samego początku jak dostałem auto pokazuje zero. Jeśli powinien coś pokazywać to jakie są konieczne warunki, żeby sterownik dokonał adaptacji przepustnicy?
  • #19
    cursor
    Level 30  
    Dowiedziałem się, że hydraulika była wymieniana przy robocie głowicy i nic to nie zmieniło.

    Przeglądałem TIS w poszukiwaniu jakiejś podpowiedzi.
    Spotkałem się z dwoma informacjami, które moim zdaniem mogłyby mieć coś wspólnego.

    Pierwsza sprawa to informacja o luźnej wtyczce czujnika temperatury.
    Wtyczki nie wymieniałem, doginałem tylko piny, żeby ciaśniej siedziały na czujniku.
    W samych odczytach nie zauważyłem problemu. Spróbuję jeszcze opel scannerem(ma możliwość rysowania wykresu podczas odczytu).
    Spotkał się ktoś z Was z takimi problemami z powodu tego czujnika?


    Inna informacja to ochrona katalizatora przed przegrzaniem.
    W moim przypadku problem dotyczy zimnego silnika.
    W TIS2000 nie ma informacji na temat tego warunku, ale jest informacja na temat m.in. ubogiej mieszanki za katem.
    W moim przypadku sterownik cały czas widzi ubogą mieszankę za katem z racji źle pracującej sondy(odczyty wahają się z zakresie 415-435mV).
    Czy może to być powód problemu?
  • Helpful post
    #20
    ociz
    Moderator of Cars
    cursor wrote:
    Spotkał się ktoś z Was z takimi problemami z powodu tego czujnika?

    Spotkałem się nawet że odpalić ciepłegp nie szło bo zalewał, ale to nie w tych silnikach i nie z tą wtyczką. Tylko te starsze prostokątne co nie miały złoconych pinów.
  • #21
    cursor
    Level 30  
    ociz wrote:
    Spotkałem się nawet że odpalić ciepłegp nie szło bo zalewał,

    Z tym też się spotkałem, ale w C20XE i C20NE
  • #22
    cursor
    Level 30  
    Soft zaktualizowany. Świece założone takie jak podaje TIS(4 elektrody jak w vectrze C)
    Problem niestety nadal występuje
  • #23
    mail4skwarka
    Level 19  
    Czy tam jest regulacja ciśnienia paliwa podciśnieniowa?(Chodzi mi o tą przy wtryskach? bo z tego co wiem jest jeszcze wersja w baku paliwa.)
    Przy tej ilości samochodów, problemów i układów mieć wszystko przed oczami.
    Miałem taki przypadek że uszkodzona membrana w zaworku podciśnieniowym zasysała paliwo i dawała do układu i tu był problem.
  • #24
    cursor
    Level 30  
    W tym przypadku regulacja ciśnienia jest przy filtrze paliwa jak dobrze kojarzę.
    Regulatora na listwie już nie ma. Dochodzi tylko jeden przewód paliwowy
  • #25
    mail4skwarka
    Level 19  
    To regulator jest w zbiorniku paliwa, moja koncepcja legła w gruzach.
  • #26
    mail4skwarka
    Level 19  
    cursor wrote:
    Pacjent to zafira A z silnikiem Z18XE z LPG
    Z tego co wiem, głowica była oddawana do roboty(dotarte zawory, uszczelniacze zaworowe). Dodatkowo pierścienie nowe.


    Czy można zweryfikować jakość wykonania usługi ? Faktura, kwit ?
    Wałki sprawdzone - szczególnie krzywki na tym felernym drugim cylindrze?
    Jak tylko zrobione uszczelniacze i dotarte zawory to brzmi tak po taniości, a prowadnice lub wymiana zaworów nie wchodziły w grę? Jak powpadały gniazda zaworów to ciśnienie sprężania będzie (tylko nie wtedy jak trzeba).
  • #27
    PawelZafi
    Level 1  
    Witam . Mam problem z wypadaniem zapłonu w Zafirze 1.8 Z18xe . Problem pojawił się w raz na jesień w raz większą wilgotnością powietrza na zimnym silniku czyli pierwszy strzał na cewkę , zakupiłem używana ale sprawna marki simens co trochę poprawiło jego pracę ale Jacek dalej pojawiał się na blacie więc wymieniłem świece i na chwilę pomogło po jakimś czasie znów to samo więc podpiąłem pod komputer diagnostyczny co okazało wypadanie zapłonu na 1.2.3 cylindrze i błąd czujnika walka rozrządu więc oczywiście go wymieniłem niestety bez większego skutku na wypadanie zapłonu . Został mi do wymiany cały sterownik silnika ale to już koszt wyższej półki i takie zapytanie czy przeszedł ktoś tę drogę przez męczarnie i zakończył to sukcesem czy szukać nr na szrot? Z góry dzięki za odpowiedź
  • #28
    bubu1769
    Level 41  
    Warto najpierw zajrzeć co środka ECU, być może problem tkwi w połączeniach między płytką a gniazdem.
    Wbrew pozorom naprawa Teligi uszkodzenia nie jest aż tak trudna i mając trochę wprawy w lutowaniu idzie samemu to ogarnąć.