Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

rowerek wytwarzający prąd

dudek564 21 Lis 2015 12:32 2106 42
  • #1 21 Lis 2015 12:32
    dudek564
    Poziom 13  

    Mam w domu stary rowerek treningowy.

    W chwili obecnej mam dużo czasu i wpadłem na pomysł z kolegą ,aby trochę go przerobić tak,by wytwarzał prąd elektryczny.

    Mam kilka pytań odnośnie takiej realizacji:

    1. Pod łańcuch podpinam silniczek ,który znalazłem w garażu 24V 500W model 1020.

    Dane techniczne:
    - silnik szczotkowy 24V
    - moc 500W
    - zasilanie 24VDC
    - obroty 2500 obr./minutę
    - pobór prądu 26,7A
    - silniki zawierają zębatkę.

    2. Póżniej ELEKTRONICZNA PRZETWORNICA PRĄDU STAŁEGO 12V DC W PRĄD ZMIENNY 230V AC.
    Tu chyba potrzebuję przetwornicy która prąd zmienny zmieni na stały?



    I już mogę przykładowo ładować telefon, laptopa?

    Użytkownicy forum jeszcze podłączają między silnikiem a przetwornicą akumulator, jest on mi zbędny bo prąd potrzebuje tylko w czasie kręcenia pedałami.

  • #2 21 Lis 2015 16:37
    aaanteka
    Poziom 36  

    Wskazany silnik będzie prawdopodobnie produkował tyle energii i o napięciu wystarczającym do ładowania wymienionego przez ciebie telefonu ,ale bez potrzeby konwersji napięcia na zmienne, a następnie obniżania na niższe( dwie kolejne straty energii) .

    Nie można jednak oczekiwać ,że dostarczy on w pracy prądnicowej napięcia i mocy znamionowych silnikowych.
    Z pewnością będą to wartości o wiele niższe.

    Wystarczy prawdopodobnie użycie bezpośrednie uniwersalnej ładowarki samochodowej 12-24V, która za jednym posunięciem zrealizuje dostosowanie napięcia i prądu ładowania.

    Akumulator,czy kondesator większej pojemności pozwala na bardziej stabilną pracę w przypadku słabszego napędzania, a co najważniejsze przy ładowaniu telefonu komórkowego,tableta nie zaczyna system procesu ładowania od nowa i nie zlicza go jako kolejnego ładowania w przypadku chwilowej przerwy.

  • #3 21 Lis 2015 18:21
    dudek564
    Poziom 13  

    hmm a gdyby tak użyć zwykłego kontaktu na końca całej instalacji jakie urządzenia muszą być? Jeśli słabiej bym pedałował lub szybciej...

    1. silnik/generator
    2. np. stary akumulator samochodowy lub jakiś mniejszy
    3. bezpiecznik
    4. gniazdko i tu już płynie stały prąd i mogę ładować np. laptopa?

  • #4 21 Lis 2015 19:49
    kkknc
    Poziom 41  

    Rozmarzyłeś się. Chyba, że masz wystarczająco dużo pary w nogach by kręcić te 20h dla naładowania laptopa.

  • #5 21 Lis 2015 20:20
    aaanteka
    Poziom 36  

    Laptopa starej generacji napewno nie, ale tablet, notebook ( 10"), telefon komórkowy jest się w stanie naładować z firmowych latarek na "dynamo" z funkcją ładowania USB.

    Myślę ,ze tej "pary" również nie należy mieć aż tyle , nie przesadzajmy, przeciętny człowiek ma moc przeliczeniową 0,78KM . Trochę energii to już jest :D:D:D.

    Przeciętna bateria sprzętu przenośnego to pojemność do 4400mA godzin( 48Wh),a prąd 5 godzinny to około 0,9A .
    Więc nie 20 godzin ,a nawet 2 godziny coś nie coś podładowałyby akumulator.

    Nawiasem mówiąc to temat taki trochę filmowy jak u Kusturicy w "Underground".

  • #7 21 Lis 2015 20:36
    aaanteka
    Poziom 36  

    Chyba nie przez kilka minut .

    Inaczej nie istniałoby wiele dyscyplin sportowych ,ba nawet sportów amatorskich, a co dopiero z biegami maratońskimi.

  • #9 21 Lis 2015 20:48
    aaanteka
    Poziom 36  

    Przeciętny człowiek jest w stanie przebiec z prędkością 5 km/h dystans 1000m. Przeciętny człowiek waży średnio 50-70kg.

    Z prostych wyliczeń z zakresu fizyki poziom podstawowy wynika jednak ,że ta moc jest trochę większa:D niż 0,0075kWh( przyjęłam kilka minut jako kwadrans).

    Maratończycy biegają o wiele szybciej i dłużej , więc całkowicie zaprzeczają teorii "300W przez kilka minut".

    Sprinterzy osiagają nawet 40km/h, co przy ich masie również zaprzcza tak zaniżonej mocy.

  • #10 21 Lis 2015 21:20
    Freddy
    Poziom 43  

    Maratończyk i sprinter, to nie są przeciętni ludzie. Oni specjalnie się przygotowują.
    Czytajcie teksty ze zrozumieniem, to naprawdę pomaga.

    aaanteka napisał:
    niż 0,0075kWk
    Co to za jakaś nowa jednostka? Coś za dużo tych zer.
    Proszę sprawdzić w sieci hasło "żywy silnik", są również linki do naukowych badań i opracowań.
    Mówią o takich samych mocach.
    aaanteka napisał:
    prędkością 5 km/h
    To jest prędkość szybkiego marszu.

    Wiem, że te moc są może zaskakujące, ale tak jest.
    Nawet na Discovery, National Geographic były na ten temat programy. Wystarczy oglądnąć.
    Ze względu na tak znikome moce w stosunku do ciężaru, człowiek nie jest w stanie latać ze skrzydłami napędzanymi siłą mięśni.

    Cytat:
    A trained cyclist can produce about 400 watts of mechanical power for an hour or more, but adults of good average fitness average between 50 and 150 watts for an hour of vigorous exercise. A healthy well-fed laborer over the course of an 8-hour work shift can sustain an average output of about 75 watts.[1] The yield of electric power is decreased by the inefficiency of the human-powered generator, since all real generators will incur some losses during the energy conversion process



    (Human Dynamo USA/Utah)
    Cytat:
    Watts are a common measurement of power output, like horsepower. One horsepower is equivalent to 746 watts. A person in decent shape can produce at rates of 60 to 120 watts during an hour of strenuous exercise. An elite cyclist can average 300-400! If a person averages 75 watts (about one-tenth of a horsepower) for an hour they will have produced 75 watt hours (Wh) of energy.

    Cytat:
    A watt hour of human power output consumes roughly four calories of food energy. So, if you are exercising at a rate of 100 watts and you exercise for an hour (100 watt hours) you will burn 400 calories."

  • #11 21 Lis 2015 22:06
    aaanteka
    Poziom 36  

    Sam sobie kolega zaprzecza, to w końcu długotrwale, czy kilka minut?

    Bo to zasadnicza różnica .

    400W =0,4kW

    przez 1godzinę: 0,4kWh



    150W=0,15kW

    przez 2godziny:0,15kW x 2h= 0,3kWh



    8h x 0,075kW=0,6kWh


    1kW=1.359621155KM <=> 1KM=0.735499kW

    0.735499kW x 0,78 = 0,5737 kW (przeliczenie 0,78KM na kW)


    Patrz post#5.

    Reasumując człowiek jest w stanie doładować pracą mięśni akumulator o pojemności 1000-4400mAh( 12-48Wh).

  • #12 22 Lis 2015 01:06
    _PREDATOR_

    VIP Zasłużony dla elektroda

    Panowie STOP!
    Proszę na temat!

  • Pomocny post
    #13 22 Lis 2015 10:33
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Ja widzę dwa problemy
    1. straty w przekłądni multiplikującej silnik wymaga dosyć wysokich obrotów a więc i przełożenia.
    2. zmiany napięcia w zależności od obrotów - zwykła przetwornica 12V/230V może nie być do tego przystosowana.

    P.S. Oczywiście sensu ekonomicznego to nie ma, ale takich projektów nie robi się dla "taniego" prądu.

  • #14 22 Lis 2015 16:23
    dudek564
    Poziom 13  

    jarek_lnx duża zębatka nie rozwiąże problemu?

    1. silnik/generator
    2. np. stary akumulator samochodowy lub jakiś mniejszy
    3. bezpiecznik
    4. przetwornica samochodowa
    5. gniazdko i tu już płynie stały prąd i mogę ładować np. laptopa, notebooka, tablet...


    Zamiast przetwornicy co byś zaproponował?
    Projekt ma na celu chwilowego podładowania, prędzej by mi nogi odpadły żeby naładować macbooka w 100% ;)

  • #15 22 Lis 2015 18:22
    jarek_lnx
    Poziom 43  

    Cytat:
    jarek_lnx duża zębatka nie rozwiąże problemu?

    Załóżmy że będziesz kręcił z maksymalną kadencją 100obr/min do 2500obr trzeba podnieść 25x ile ma twoja duża zębatka 52? to raczej na silniku nie dasz takiej co ma dwa zęby, nie kojarzę mniejszych niż 9 zębów, załóżmy że dasz 52/9 to nawet jeśli byś wykręcił 120obr/mni silnik będzie miał 700obr/min i da nieco ponad 6V i oczywiście znacznie mniejszą moc od nominalnej, więc pewnie wyjdzie przekłądnia dwustopniowa

    Cytat:
    2. np. stary akumulator samochodowy lub jakiś mniejszy
    Jak podłączysz "silnik" (prądnicę) do akumulatora (oczywiście przez diodę) to bedziesz musiał zawsze kręcić tak aby napiecie przekroczyło 12V, w amatorskich projektach prądnic pracujących w szerokim zakresie przędkości obrotowych spotyka sie przetwornice które zamieniaja takie napiecie jakie aktualnie daje prądnica na takie aby ładować akumulator.

  • #16 23 Lis 2015 01:37
    Marian B
    Poziom 34  

    Wykorzystanie roweru do napędzania prądnicy jest jak najbardziej realne, i wydajność takiego "tantemu" człowiek/rower/prądnica jest dość duża.
    Do dzisiaj mam przed oczami starą kronikę filmową, gdzie jeden Wietnamczyk (w czasie wojny) kręci pedałami roweru specjalnie przystosowanego, a drugi rozmawia przez polową radiostację. To samo było i z oświetleniem "sali operacyjnej" pod namiotem. Nie wnikam jak częste były zmiany kręcących pedałami, ale to działało, bo wygrali wojnę.

  • #17 23 Lis 2015 07:55
    kkknc
    Poziom 41  

    Ta połowa radiostacja ma akumulator który ten rower cały dzień ładuje, by chwilę porozmawiać. To samo oświetlenie sali operacyjnej. Przy świecy też robili operację. O kociołku partyzanta nie wspominam bo i tak kolegą nie rozumie zagadnienia.

  • #19 23 Lis 2015 08:53
    dudek564
    Poziom 13  

    poszukałem trochę w internecie i są takie urządzania na lotniskach, dworcach, siadasz podłączasz się do gniazdka i pedałujesz. To jak to w takim razie działa?

  • #21 23 Lis 2015 11:10
    dudek564
    Poziom 13  

    Nie rób sobie "jaj".

    Jest to możliwe bo są takie urządzenia, jestem ciekaw dlaczego działają mimo iż połowa osób wypowiadających się twierdzi że jest to nie możliwe

  • #22 23 Lis 2015 11:19
    kkknc
    Poziom 41  

    Nikt sobie nie robi jaj. I nikt nie twierdzi że niemożliwe. Czytaj że zrozumieniem. Bilans energetyczny się liczy.

  • #23 23 Lis 2015 13:39
    dudek564
    Poziom 13  

    sam siedziałem i ładowałem telefon na lotnisku tym o to sposobem, obok mnie ktoś ładował sobie laptopa pedałując i nie wyglądał zbytnio zmęczony :) Więc w czym tkwi ta ukryta moc?

  • #25 23 Lis 2015 14:57
    kkknc
    Poziom 41  

    Chłopie ogarnij się. Raz piszesz że szperałeś w internecie, post niżej że sam ładowałeś telefon tym rowerem, a obok człowiek laptopa. Bo ją będąc ostatnio na stacji marsjanśkiej to .........
    Może i człowiek obok ładował laptopa tylko pytanie ile czasu to robił i ile czasu potem ten laptop przepracował. Zacznij liczyć watogodziny.

  • #26 23 Lis 2015 17:51
    dudek564
    Poziom 13  

    kkknc ogar ogar. Widzisz akurat byłem na lotnisku wczoraj, czy to Ci się podoba czy nie :)
    Odpowiadając na Twoje pytanie, nie ważne ile to robił, czy 10 minut czy 10 godzin ale go ładował i temat dotyczy stworzenia w domu sobie takiego "rowerku".

    Jestem zielony w tym dlatego tu piszę i poszukuję pomocy:)


    Freddy, myślisz że to by wszystko zadziałało jakby dodać do tego akumulator? Już nie wiem w czym leży problem...

  • Pomocny post
    #27 23 Lis 2015 18:37
    aaanteka
    Poziom 36  

    Kolego możemy tak sobie pisać i pisać.
    Masz jakieś elementy i ogólny zarys czas zabrać się do pracy i poeksperymentować.

    Wystarczy na początek sprawdzić ,czy posiadany silnik będzie się sprawował w pracy prądnicowej wystarczająco do twoich potrzeb .

    Należy go napędzić przykładowo z wrzeciona wiertarki , tokarki i sprawdzić jego wydajność prądową i napięciową.

    W poście #15 dostałeś dość precyzyjną odpowiedź odnośnie stosowania akumulatora 12V.

    Kolega "jarek_lnx" wspomniał ci o konieczności - alternatywie zastosowania stabilizacji napięcia za pomocą przetwornicy " step-up/step-down "( wersja optymalna jeśli chodzi o sprawność ,ale zastosowanie też przetwornicy step-down przykładowo na LM LM2596, czy XL6009 też wydaje się możliwe).

    Przetwornice takie są dostępne w handlu jako gotowe moduły.

    Samo wykonanie całości urządzenia zależy od ciebie i twoich potrzeb.
    Z twoich wypowiedzi można wywnioskować ,iż bardziej interesuje cię funkcjonowanie takiego urządzenia i radość ze stworzenia go samemu niż zysk energetyczny .

    Ale ,aby takie urządzenie,zaprojektować i wykonać najpierw koniecznie należy precyzyjnie określić parametry.

    Dlatego musisz znać wydajność prądnicy, napięcie i prąd ładowania urządzenia ( inne jest dla odtwarzacza MP-3, telefonu , nooteboka ,czy laptopa).
    Istnieją tu typowe ograniczenia techniczne :
    - ze źródła o mniejszej wydajności prądowej i mniejszym napięciu nie zasilisz urządzenia ( odbiornika - akumulatora) o większym zapotrzebowaniu prądowym i wyższym napięciu pracy.

    Dlatego musisz określić sam możliwości ,wybrać opcję użytkową i zaprojektować układ.

    Obecnie to rozmawiamy zbyt ogólnie i twoje wytyczne są zbyt ogólne.

    Można by odnieś wrażenie ,że chcesz jednak wykonać urządzenie uniwersalne o dość znacznym zakresie parametrów ładowania i dość dużej wydajności.
    Stąd tyle wypowiedzi kolegów w zakresie opłacalności.

    Sam nadmieniłeś na wstępie ,ze posiadasz dużo wolnego czasu ,więc do dzieła czas poeksperymentować praktycznie .

    Dodano po 5 [minuty]:

    Pczyniłam eksperymet z silnikiem komutatorowym 24V / 200W ( taki akurat posiadam) napędzanym wiertarką elektryczną szybkoobrotową( 0 2800obr. x min-1).

    Bez obciążenia napięcie rzędu 7-8,3V, ale z obciążeniem 22omy ,to już napięcie 4,7-6,2V.

    Eksperyment zajął mi 6 minut :D.

  • #28 23 Lis 2015 19:10
    dudek564
    Poziom 13  

    o dziękuję Ci serdecznie za wypowiedź :)

    czy da się wywnioskować z danych technicznych moc którą się osiągnie?


    Dane techniczne:
    - silnik szczotkowy 24V
    - moc 500W
    - zasilanie 24VDC
    - obroty 2500 obr./minutę
    - pobór prądu 26,7A
    - silniki zawierają zębatkę.

    Przetwornica step-down aby nie spalić ładowanego urządzenia?

  • #29 23 Lis 2015 19:13
    Freddy
    Poziom 43  

    aaanteka napisał:
    Pczyniłam eksperymet z silnikiem komutatorowym 24V / 200W ( taki akurat posiadam) napędzanym wiertarką elektryczną szybkoobrotową( 0 2800obr. x min-1).

    Bez obciążenia napięcie rzędu 7-8,3V, ale z obciążeniem 22omy ,to już napięcie 4,7-6,2V.

    Eksperyment zajął mi 6 minut .
    No i popatrz jakie to wydajne :D./
    Po co była ta cała dyskusja, skoro już w pierwszych postach kolega dudek564 dostał takie samo info? Kto się upierał i kto nie miał racji?

  • #30 23 Lis 2015 20:48
    aaanteka
    Poziom 36  

    A mój przykładowy eksperyment stanowi jedynie dowód na możliwość uzyskania dodatniego bilansu energetycznego pozwalającego jednak na naładowanie ,doładowanie przykładowego akumulatora 3,7V, ale nie na naładowanie , podładowanie akumulatora samochodowego 12V( powiedzmy o pojemności 20-33Ah).

    Proszę przeczytać z uwagą post #2.



    Drogi kolego Freddy proszę zachować tak ciągle przez kolegę wspominaną logikę i umiejetność zrozumienia tekstu pisanego.
    Proszę nie używać jako argumentu sprawności pracy prądnicowej silnika komutatorowego ze sprawnością mięśni człowieka ( tematu w którym kolega sam sobie udowodnił ,to czemu zaprzeczał - ma to kolega wyjaśnione kilka postów wcześniej).
    Czemu mają służyć kolegi nic niewnoszące przytyki?
    Chyba wyłącznie własnej reklamie zamieszczonego ogłoszenia sprzedaży co nie jest zgodne z regulaminem tego forum.

    Proszę przeczytać z uwagą post #2.

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo