Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen C8 2005 2.2HDI - Kalkulator drzwi kierowcy

21 Lis 2015 14:19 1650 5
  • Poziom 14  
    Witam,

    walczę z elektryką drzwi kierowcy auta jak w temacie. Historia usterki jest następująca - któregoś razu po opuszczeniu szyby w drzwiach kierowcy, nie dało się jej już podnieść. Dodatkowo przestało działać sterowanie pozostałymi szybami z panelu w drzwiach kierowcy. Dodatkowo po zamknięciu auta z pilota, nie składa się lewe lusterko, nie da się również złożyć lusterek przyciskiem z panelu, ani sterować prawym lusterkiem. Działa jedynie sterowanie lusterkiem w lewych drzwiach.

    Po podłączeniu Lexi brak komunikacji między BSI a kalkulatorem drzwi kierowcy. Jest defekt stały komunikacji, jest też defekt stały przewodu DATA (być może ten błąd był już wcześniej). Bezpieczniki sprawne, napięcie zasilające kalkulator jest. Podświetlenie przycisków panelu działa. W momencie przyciskania klawiszy zmienia się napięcie.

    Obejrzałem wiązkę. Plastik, na którym powinno trzymać się złącze w karoserii był wyłamny i całe złącze swobodnie sobie zwisało, ale nie widać najmniejszych uszkodzeń izolacji. Złączki zalane kontaktem - bez skutku.

    Patrząc na schemat sterowanie przyciskami odbywa się przy pomocy drabinek rezystorowych, więc nawet przy braku komunikacji po VANie spodziewałbym się, że lewa szyba będzie działać. Dlatego podejrzewam sam kalkulator.

    Zanim wymienie, mam pytanie do osób z większym doświadczeniem w PSA - czy moje rozumowanie jest poprawne, czy może w przypadku problemów z magistralą kalkulator nie steruje również lewą szybą? Wyciąganie BSI w tym aucie nie wygląda zachęcająco, a jeszcze mniej tropienie skrętki od drzwi do BSI ... Szczerze wolałbym żeby to był kalkulator, ale może jest coś jeszcze co można sprawdzić żeby mieć pewność?
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 29  
    Jeżeli posiadasz schemat instalacji elektrycznej to posprawdzaj ciągłości zasilania i mas dochodzących do modułów. Nie wiem jak jest w C8 ale w oplach często przerwy dostają przewody w wiązkach idących w drzwiach. Trudno wychwycić czasami który i trzeba sprawdzać ciągłość przejścia poszczególnych żył.

    Mariusz
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 14  
    georgesgr napisał:
    Nie jest to wcale pewne, tym bardziej, ze brak komunikacji, to nie koniecznie problem magistrali.


    Tego się właśnie obawiałem, że w przypadku braku braku komunikacji kalkulator drzwi może nie zezwolić na sterowanie nawet szybą kierowcy.

    A mogę poprosić o rozwinięcie:
    georgesgr napisał:
    ze brak komunikacji, to nie koniecznie problem magistrali.


    Chodzi o sam sterownik VAN w kaklulatorze? Czy może coś jeszcze? Mam tylko analogowy oscyloskop, ale spróbuję zobaczyć czy na skrętce w drzwiach pojawia sie coś co może przypominać transmisję VAN.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 14  
    georgesgr napisał:
    Zasilanie, masa ...
    Na wszelki wypadek przypomne - kalkulator jest na silniku, nie w module sterowania.


    Że kalkulator jest zintegrowany z silnikiem podnośnika szyby to wiem. Tam też sprawdzałem zasialania i masy. Sprawdzałem woltomierzem i próbnikiem z żarówką 2W, więc kwestie zasilania i masy raczej wykluczam. No nic, spróbuję powalczyć moim oscyloskopem. Jak złapię przebieg to sterownik, jak będzie cisza to wiązka.

    Moje pytanie miało potwierdzić lub wykluczyć, że błąd komunikacji może mieć wpływ również na lewą szybę. Oczywiście wszelkie wskazówki wynikajace z własnych doświadczeń z układem komfortu koncernu PSA bardzo mile widziane.

    AKTUALIZACJA
    Problem rozwiązany. Ostatecznie okazał się składać z kilku:

    1) Połamany był plastik mocujący gniazdo wiązki drzwi w karoserii. Przez to nie trzymała się gumowa osłona i złącze zzieleniało. Dopiero dokładne czyszczenie chemią i szczotką przywróciło odpowiedni stan stykom.

    2) Uszkodzony przewód zasilający (w wiązce drzwi) kalkulator.

    3) Prawdopodobnie dwa poprzednie punkty spowodowały uszkodzenie kalkulatora. Tutaj dochodzimy do najciekawszej części. Zakup oryginału odpuściłem z powodu ceny. W używanych nie byłem w stanie znaleźć kalkulatora o dokładnie takim samym oznaczeniu. Nie miałem również możliwości sprawdzenia po numerze z jakie samochodu pochodził. Była obawa, że będą cyrki z powodu różnicy w wyposażeniu - brak grzania lusterka, brak składanie itp. Zaryzykowałem i kupiłem używany kalkulator, który okazał się być z anglika. Sprzedawca nie poinformował o tym fakcie, a mnie czekała niespodzianka. Po podłączeniu nowego kalkulatora, nadal nie mogłem połączyć się z kalkulatorem drzwi kierowcy. Kiedy chciałem sprawdzić, czy działa ten po stronie pasażera, okazało się, że steruję szybami po obu stronach.

    Tutaj informacja dla potomnych - dla BSI kalkulator drzwi pasażera, jest kalkulatorem drzwi pasażera, niezależnie od tego czy jest zamontowany po prawej, czy po lewej stronie.

    Zamontowanie dwóch kalkulatorów drzwi pasażera skutkowało dodatkowo konfliktami na szynie VAN. I tak odczyt temperatury zewnętrznej migał, po zamknięciu auta z pilota - składały się oba lusterka (lub żadne), po pewnym czasie otwierało się jedno, obydwa lub oba pozostawały zamknięte.

    Zniechęcony zakupem używek postanowiłem z dwóch zmontować jeden. W oryginalnym kalkulatorze znalazłem zwarty kondensator elektrolityczny, spalony rezystor 4,7[Ω] i uszkodzoną diodę. Okazało się, że płytka kalkulatora jest podzielona na dwie części - zasilającą i sterującą logiką. Przelutowałem wszystkie elementy z części zasilającej z działającego sterownika. Dodatkowo przełożyłem atmelka odpowiedzialnego za komunikację VAN. Po ponownym założeniu wszystko działa prawidłowo.

    Jak widać myślenie ma przyszłość i zamiast pytać w ineternetach o zdalną diagnozę trzeba się brać do roboty. Powoli odkrywam ścieżki inżynierów PSA i trzeba przyznać, że nie ma tragedii. [/b]