Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik pralki Whirlpool 461975033611 - Podłączenie do regulatora obrotów

lordgrunt 21 Lis 2015 18:36 3801 25
  • #1 21 Lis 2015 18:36
    lordgrunt
    Poziom 2  

    Witam,
    Posiadam silnik z pralki o nr jak w temacie. Na obudowie są jeszcze inne informacje ale niezbyt czytelne (nadruk na piaskowanej powierzchni :/ )
    Czytałem już masę tematów na temat regulacji obrotów, wniosek taki, że potrzebny będzie układ AVT 1007. Rozumiem, że nie zapewnia on stałości obrotów przy różnym obciążeniu ale to chyba jest do zaakceptowania.
    Prosiłbym o w miarę łopatologiczne wyjaśnienie jak to podłączyć do silnika.

    "Schemat" silnika (złącze nie ma numerków):
    A1 - Stojan1
    A2 - Stojan2
    B1 - Szczotka1
    B2 - Szczotka2
    Tacho 1 i 2 (to chyba nie będzie potrzebne?)

    AVT 1007:
    AC
    OUT
    OUT
    AC

    Przy okazji chciałbym poprosić o rozjaśnienie tematu mocy silnika względem obrotów.
    Nie wiem jakie ma on max. obroty ale z różnych żródeł wynika że ok 13-16 tys./min. Nie znam też maksymalnej mocy tego silnika.
    Czy jeśli zmniejszę regulatorem obroty o np połowę to moc też spada do połowy? Przy 1/4 obrotów 1/4 mocy itd?
    Czy jeśli zastosowałbym przekładnię kołem pasowym 1:10 to wyjściowa moc wyjdzie 10x większa?

    Z góry dzięki za odpowiedź i wyrozumiałość :)

    Moderowany przez skryn:

    Poprawiłem treść tematu. Silnik oczywiście nie pochodzi z pralki Amica, lecz z Whirlpool.

    0 25
  • Pomocny post
    #2 21 Lis 2015 19:25
    strikexp
    Poziom 27  

    Jak są szczotki to jest to tzw. silnik uniwersalny, czyli można sterować jego obrotami. Ten zestaw który pokazałeś nadaje sie do tego o ile moc nie jest przekroczona. Podłączasz go to szczotek a właściwie do tego uzwojenia gdzie jest mniejsza oporność.

    Aby mieć stabilizację obrotów bez względu na obciążenie to trzeba zaawansowany sterownik z pomiarem prądu i obrotów. Oraz co najważniejsze wielki silnik bo obroty nie zwalniają bez powodu.

    Gdy zmniejszysz moc dostarczoną do silnika to spadają obroty, tak to wygląda ale dokładnej zależności procentowej nie pamiętam.

    Z kołem pasowym tak to będzie działać, ale koło pasowe nie nadaje się do przenoszenia szybkich bądź duzych obciążeń. Dlatego przekładnie pasowe są przeważnie dość niewielkie np 4:1.

    0
  • #4 21 Lis 2015 20:38
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    strikexp napisał:
    Podłączasz go to szczotek a właściwie do tego uzwojenia gdzie jest mniejsza oporność.


    To jest silnik szeregowy, szczotki połączyć trzeba w szereg ze stojanem i zasilić przez regulator.

    0
  • Pomocny post
    #5 21 Lis 2015 20:55
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    jdubowski napisał:
    To jest silnik szeregowy, szczotki połączyć trzeba w szereg ze stojanem i zasilić przez regulator.
    Szacowny Kolego, problem tu widze i to poważny. To jest silnik komutatorowy szeregowy o dość znacznej mocy. Jego cechą charakterystyczną jest, jak każdego tego typu silnika dążenie do predkości obrotowej NIESKONCZONEJ (!) przy braku obciążenia mechanicznego. W urządzeniu (pralce) współpracuje z tym silnikiem układ tachometryczny, stabilizujacy obroty, poprzez sterowanie napięciem. Jeżeli nasz Kolega podłączy ten silnik BEZPOŚREDNIO do sieci, to skończy sie to jego ,,rozbieganiem" do prędkości obrotowej ok. 20.000 rpm, przy której nastąpi wyciągnięcie uzwojeń wirnika ze żłobków przez siłe odśrodkową i widowiskowe zniszczenie tego silnika, aby i nie Kolegi także !!.

    1
  • #6 21 Lis 2015 21:00
    strikexp
    Poziom 27  

    jdubowski napisał:
    strikexp napisał:
    Podłączasz go to szczotek a właściwie do tego uzwojenia gdzie jest mniejsza oporność.


    To jest silnik szeregowy, szczotki połączyć trzeba w szereg ze stojanem i zasilić przez regulator.


    Silnik szeregowy to mamy gdy są na stałe połączone uzwojenia w szereg. Tutaj to raczej mamy silnik z osobnymi uzwojeniami który przy odpowiednim sterowaniu i połaczeniu może pracować jako szeregowy, bocznikowy, szeregowo-bocznikowy lub obcowzbudny.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Krzysztof Kamienski napisał:
    jdubowski napisał:
    To jest silnik szeregowy, szczotki połączyć trzeba w szereg ze stojanem i zasilić przez regulator.
    Szacowny Kolego, problem tu widze i to poważny. To jest silnik komutatorowy szeregowy o dość znacznej mocy. Jego cechą charakterystyczną jest, jak każdego tego typu silnika dążenie do predkości obrotowej NIESKONCZONEJ (!) przy braku obciążenia mechanicznego. W urządzeniu (pralce) współpracuje z tym silnikiem układ tachometryczny, stabilizujacy obroty, poprzez sterowanie napięciem. Jeżeli nasz Kolega podłączy ten silnik BEZPOŚREDNIO do sieci, to skończy sie to jego ,,rozbieganiem" do prędkości obrotowej ok. 20.000 rpm, przy której nastąpi wyciągnięcie uzwojeń wirnika ze żłobków przez siłe odśrodkową i widowiskowe zniszczenie tego silnika, aby i nie Kolegi także !!.


    Bardzo słuszna uwaga. Miałem sparawdzić co to tacho bo mi się już zapomniało, jednak sobota nie pozwoliła się odpowiednio skupić :D A tu koledze prawie uciął głowę wirnik wyskakujący z rozpadającego się silnika.

    0
  • #7 21 Lis 2015 21:02
    Freddy
    Poziom 43  

    To jest specjalny rodzaj silnika z wieloma uzwojeniami, łączonymi w różny sposób.
    W pralce, w zależności od wymagań, uzwojenia łączone są w różny sposób.
    Podałem link do schematu połączeń, ale nikomu nie chciało się zaglądnąć.

    Moderowany przez ROBSON33:


    Co za bzdury, pisze Kolega o czymś o czym nie ma zielonego pojęcia.
    Ostrzeżenie :|

    7
  • Pomocny post
    #8 21 Lis 2015 21:06
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    strikexp napisał:
    Tutaj to raczej mamy silnik z osobnymi uzwojeniami który przy odpowiednim sterowaniu i połaczeniu może pracować jako szeregowy, bocznikowy, szeregowo-bocznikowy lub obcowzbudny.
    Bzdury, Szanowny Kolego, bzdury, bo ze schematu wyraźnie widać, że ten silnik ZAWSZE pracuje jako szeregowy, co najwyżej zmieniane poprzez przekaźniki sa bieguny stojana celem zmiany kierunku wirowania.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Freddy napisał:
    Podałem link do schematu połączeń, ale nikomu nie chciało się zaglądnąć.
    Akurat mnie się chciało, dlatego napisałem, co napisałem.

    3
  • #9 21 Lis 2015 21:17
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    strikexp napisał:
    Silnik szeregowy to mamy gdy są na stałe połączone uzwojenia w szereg. Tutaj to raczej mamy silnik z osobnymi uzwojeniami który przy odpowiednim sterowaniu i połaczeniu może pracować jako szeregowy, bocznikowy, szeregowo-bocznikowy lub obcowzbudny.


    Teoretycznie tak, z tym że bocznikowy wymagałby rezystora w szereg ze stojanem o takiej wartości iż wydzielałaby się na nim moc równa pobieranej przez wirnik, szeregowo-bocznikowy nijak nie wyjdzie - tylko jedno uzwojenie ma na stojanie.

    0
  • #10 21 Lis 2015 21:45
    strikexp
    Poziom 27  

    jdubowski napisał:
    strikexp napisał:
    Silnik szeregowy to mamy gdy są na stałe połączone uzwojenia w szereg. Tutaj to raczej mamy silnik z osobnymi uzwojeniami który przy odpowiednim sterowaniu i połaczeniu może pracować jako szeregowy, bocznikowy, szeregowo-bocznikowy lub obcowzbudny.


    Teoretycznie tak, z tym że bocznikowy wymagałby rezystora w szereg ze stojanem o takiej wartości iż wydzielałaby się na nim moc równa pobieranej przez wirnik, szeregowo-bocznikowy nijak nie wyjdzie - tylko jedno uzwojenie ma na stojanie.


    A gdzie tam rezystor, tak to się robiło w dawnych czasach i traciło moc na stratach. Specjalnie napisałem o odpowiednim sterowaniu, ponieważ można taki silnik odpowiednio wysterować. Wszak w silniku bocznikowym to nie tyle chodzi o połączenie a o charakterystykę o danym kształcie.

    0
  • #11 21 Lis 2015 21:54
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    jdubowski napisał:
    Teoretycznie tak, z tym że bocznikowy wymagałby rezystora w szereg ze stojanem o takiej wartości iż wydzielałaby się na nim moc równa pobieranej przez wirnik, szeregowo-bocznikowy nijak nie wyjdzie - tylko jedno uzwojenie ma na stojanie.
    Dobra, Panowie, a teraz zagadka ? Dlaczego Konstruktorzy tej pralki (i innych ) zastosowali silnik DC komutatorowy, SZEREGOWY (pfff, szczotki) a nie asynchroniczny jak w poczciwym Polarze ?

    0
  • #12 22 Lis 2015 00:49
    _PREDATOR_

    VIP Zasłużony dla elektroda

    Krzysztof Kamienski napisał:
    a nie asynchroniczny jak w poczciwym Polarze ?

    Lub w wiatce :D .

    0
  • #13 22 Lis 2015 08:40
    Freddy
    Poziom 43  

    Krzysztof Kamienski napisał:
    Dobra, Panowie, a teraz zagadka ? Dlaczego Konstruktorzy tej pralki (i innych ) zastosowali silnik DC komutatorowy, SZEREGOWY (pfff, szczotki) a nie asynchroniczny jak w poczciwym Polarze ?
    Nie wiem czy mogę napisać prawdę, bo znowu dostanę zrugany :D.
    Spróbuj uzyskać na silniku indukcyjnym kilka prędkości wirowania.

    Silnik pralki Whirlpool 461975033611 - Podłączenie do regulatora obrotów
    Szanowny moderatorze, może wskażesz gdzie jest ta bzdura którą napisałem.
    Chodzi o to, abym się nauczył.

    0
  • #14 22 Lis 2015 09:00
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Freddy napisał:
    Spróbuj uzyskać na silniku indukcyjnym kilka prędkości wirowania.


    Do tego dochodzi ekonomia - redukowanie kosztów produkcji. Silnik komutatorowy o porównywalnej mocy to mniej żelaza i mniej miedzi.

    0
  • #15 22 Lis 2015 12:46
    ROBSON33
    Moderator AGD

    Freddy napisał:
    Szanowny moderatorze, może wskażesz gdzie jest ta bzdura którą napisałem.


    Freddy napisał:
    To jest specjalny rodzaj silnika z wieloma uzwojeniami, łączonymi w różny sposób.
    W pralce, w zależności od wymagań, uzwojenia łączone są w różny sposób.


    Freddy napisał:
    Chodzi o to, abym się nauczył.


    Krzysztof Kamienski napisał:
    Szanowny Kolego, bzdury, bo ze schematu wyraźnie widać, że ten silnik ZAWSZE pracuje jako szeregowy, co najwyżej zmieniane poprzez przekaźniki sa bieguny stojana celem zmiany kierunku wirowania.

    0
  • #16 22 Lis 2015 17:36
    Freddy
    Poziom 43  

    Krzysztof Kamienski napisał:
    strikexp napisał:


    Tutaj to raczej mamy silnik z osobnymi uzwojeniami który przy odpowiednim sterowaniu i połaczeniu może pracować jako szeregowy, bocznikowy, szeregowo-bocznikowy lub obcowzbudny.


    Bzdury, Szanowny Kolego, bzdury, bo ze schematu wyraźnie widać, że ten silnik ZAWSZE pracuje jako szeregowy, co najwyżej zmieniane poprzez przekaźniki sa bieguny stojana celem zmiany kierunku wirowania. Dodano po 2 [minuty]:


    Freddy napisał:


    Podałem link do schematu połączeń, ale nikomu nie chciało się zaglądnąć.


    Akurat mnie się chciało, dlatego napisałem, co napisałem.
    Freddy napisał:
    W pralce, w zależności od wymagań, uzwojenia łączone są w różny sposób
    Tylko, że ja nigdzie nie napisałem, że łączone ją jako równoległy, a zmiana sposobu połączeń jest, bo uzwojenia mogą być włączane inaczej uzwojenia w celu zmiany kierunku wirowania, oraz mogą być włączanie uzwojenia stojana inaczej, bo mają odczep.
    Sam na to zwróciłem uwagę, podając link do schematu.
    Krzysztof Kamieński, chyba jako jedyny zaglądnął na niego, co zresztą napisał :).
    Fragment
    Cytat:
    Bzdury, Szanowny Kolego, bzdury, bo ze schematu wyraźnie widać, że ten silnik ZAWSZE pracuje jako szeregowy, co najwyżej zmieniane poprzez przekaźniki sa bieguny stojana celem zmiany kierunku wirowania
    Odnosi się do postu kolegi strikexp, a nie do mojego.

    0
  • #17 22 Lis 2015 18:43
    strikexp
    Poziom 27  

    Tyle że ja bzdur nie napisałem, silnik tak właśnie może być podłączony. A to jak działał w pralce to jest mało istotne po jego wyjęciu, co zresztą wyraźnie podkreśliłem wzmianką o odpowiednim sterowaniu.

    0
  • #18 22 Lis 2015 18:49
    Krzysztof Kamienski
    Poziom 42  

    Freddy napisał:
    Spróbuj uzyskać na silniku indukcyjnym kilka prędkości wirowania.
    bez problemu - falownik sie kłania
    jdubowski napisał:
    Do tego dochodzi ekonomia - redukowanie kosztów produkcji. Silnik komutatorowy o porównywalnej mocy to mniej żelaza i mniej miedzi.
    też nie, bo silnik komutatorowy to skomplikowany twór - komutator, szczotkotrzymacz etc

    Ok, nie zgadliście Panowie, punktów nie ofiaruje :cry:

    Silnik komutatorowy szeregowy, to wprost IDEALNY napęd do pralki bo:

    1. Jego charakterystyka, czyli samoczynny wzrost momentu obrotowego przy wzroście obciążenia powoduje powolne rozpędzanie świezo załadowanego bębna i samoukładanie sie wsadu. Następny wzrost zapotrzebowania na duży moment obrotowy to napełnianie komory wodą (opory hydrodynamiczne).

    2. Praktycznie uzyskanie dowolnej liczby obrotów przy ,,szybkim wirowaniu".

    3. Wątpliwe, ale humorystyczne - bezwzględna konieczność wymiany dedykowanych szczotek przez ,,autoryzowany :D Serwis.

    4.Zastosowanie układów tachometrycznych opartych na mikroprocesorach spowodowało wejście tego typu silników do konstrukcji pralek automatycznych.

    Aby zakończyć uważam, że najnowszy trend budowy pralek - sławny uklad ,,Direct Drive", czyli nic innego jak silnik BLDC montowany bezpośrednio na bębnie bez przekładni paskowej, to utrafienie w dziesiatkę! Sam mam takiego Samsunga i w Rodzinie też jest niedawno zakupiona, druga ,,L&G" .Wymiana szczotek i paskow ,,przez Autoryzowany Serwis " Zbędna :D
    Pozdrawiam ,,Dyskuterów" i Moderatorów z ukrycia, aczkolwiek uważnie śledzących powyższą dyskusję.

    0
  • #19 22 Lis 2015 18:59
    lordgrunt
    Poziom 2  

    Dziękuję wszystkim a udział. Dużo nowej wiedzy nabyłem, niekoniecznie potrzebnej.
    Schemat kolegi Freddy mógłbym studiować przez następne osiem lat, nie jestem elektrykiem :(
    Prosiłem o jak najprościej przedstawiony sposób połączenia płytki do silnika. Sam sposób podłączenia silnika do sieci już wygrzebałem z innych tematów na forum.
    Pytam o to ponieważ mistyczne oznaczenia na płytce: AC x2 i OUT x2 niewiele mi mówią.

    0
  • Pomocny post
    #20 22 Lis 2015 19:11
    strikexp
    Poziom 27  

    AC to prąd przemienny, czyli prawdopodobnie 2xAC to zwykłe podłączenie do gniazdka.
    OUT z angielskiego to wyjście, czyli najprawdopodobniej to wyjście sterownika które podłacza się do twornika w silniku.

    Odnośnie poprzedniego postu:
    Akurat silniki BLDC są w ogóle świetne, tyle że drogie i nieodporne na czas jak inne. Przy czym silnik indukcyjny jest tutaj nie do zajechania przez 30-150 lat jak tylko zmienia się łożyska.

    Ogólnie w praktyce używa sie tylko silników komutatorowych i indukcyjnych. Wszelkie inne to modyfikacje silnika komutatorowego. Powodem jest tutaj fakt że silnik indukcyjny ma dwie poważne wady. Pierwsza to zmniejszanie się momentu wraz z obrotami. Co przy już minimalnym przeciążeniu prowadzi do jego szybkiego zatrzymania i spalenia. A druga to brak możliwości taniego sterowania obrotami i ogólnie ogromny koszt silnika wolnoobrotowego.

    0
  • #21 22 Lis 2015 19:20
    Freddy
    Poziom 43  

    Połącz szeregowo obydwa uzwojenia, wg schematu (kontakty 3 z 4). Zasil to poprzez styki 2 i 5 (lub 1 i 5).
    Możesz teraz sterować to za pośrednictwem układu zbudowanego na U2008 (szczegóły w DS).
    Pamiętaj, że silnik szeregowy nie może pracować bez obciążenia, przynajmniej teoretycznie.

    1
  • #22 22 Lis 2015 19:26
    strikexp
    Poziom 27  

    Freddy napisał:

    Pamiętaj, że silnik szeregowy nie może pracować bez obciążenia, przynajmniej teoretycznie.


    Praktycznie też, średniej wielkości silniki jeśli dobrze pamiętam są odporne do około 2,5x prędkości nominalnej. Potem rozrywa je siła odśrodkowa i niszczą wszystko dokoła. Ale nie ma sztywnych reguł jeśli nie podaje tego producent, więc niewarto sprawdzać.

    0
  • #23 22 Lis 2015 19:29
    Freddy
    Poziom 43  

    Zgadza się, pamiętaj jednak, że dochodzą opory toczenia, ale masz rację, lepiej nie próbować.

    0
  • #24 22 Lis 2015 19:37
    lordgrunt
    Poziom 2  

    W przypływie geniuszu (i dzięki wyjaśnieniu strikexp ) doszedłem do takiego wniosku, że najciemniej jest pod latarnią.
    Czy tak to powinno wyglądać?: Silnik pralki Whirlpool 461975033611 - Podłączenie do regulatora obrotów

    Jeśli tak to gratuluję sobie rozwiązania tematu :D

    0
  • #25 22 Lis 2015 19:40
    Freddy
    Poziom 43  

    Przypływ geniuszu rzeczywiście był - dobrze narysowałeś.
    Ja pisałem w ostatnim poście o sposobie połączenia uzwojeń w silniku.

    0
  • #26 22 Lis 2015 19:45
    lordgrunt
    Poziom 2  

    Hmm, jakbym tak obejrzał filmik instruktażowy na stronie sklepu AVT tego produktu, to pewnie nie zakładałbym tego tematu. No ale moje oczy głównie na cenę były skierowane.
    Niemniej jednak sporo przydatnych informacji tu przeczytałem, dzięki wszystkim.

    0
  Szukaj w 5mln produktów