Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VOLVO FH12 440 - Za duże ładowanie na wysokich obrotach

m fox 21 Lis 2015 18:42 1536 9
  • #1 21 Lis 2015 18:42
    m fox
    Poziom 23  

    VOLVO FH 440 chińczyk z 2005r.
    Wczoraj kierowca zgłosił brak ładowania.
    Sprawdziłem napięcie na kostce przy alternatorze pin 3 i 4. Było ok, jedno na stałe drugie po zapłonie więc padło na wymianę regulatora napięcia.
    Po wymianie wydawało się wszystko w porządku. Napięcie na alternatorze jaki na klemach akumulatorów po odpaleniu wynosiło 28,1V.
    Auto pojechało w trasę i kierowca dzwoni, że na wyświetlaczy pojawia mu się na wolnych obrotach około 28V jednak podczas zwiększania obrotów wzrasta nawet do 31V.
    Moje pytanie, co może być przyczyną? Oczywiście pierwsze co pomyślałem to wadliwy nowy regulator. Nowy jednak kosztuje około 200zł a z reklamacjami jest różnie.
    Może przyczyna wysokiego ładowania na wyższych obrotach znajduje się gdzie indziej.
    Proszę o jakieś podpowiedzi i sugestie zanim zabiorę się za ponowną wymianę regulatora.

    0 9
  • #2 21 Lis 2015 20:53
    keicam1991
    Poziom 18  

    yyyy kabel urwany na bananie :)

    0
  • #3 21 Lis 2015 22:00
    m fox
    Poziom 23  

    Super, a trochę jaśniej?
    Jaki przewód mógłby być urwany?

    0
  • #4 22 Lis 2015 11:06
    Hart3
    Poziom 25  

    Regulator multifunkcyjny potrzebuje dwóch zasilań na pin 3 po stacyjce oraz na pin 4 stałe zasilanie konkretnie z 30 rozrusznika.

    0
  • #5 22 Lis 2015 17:04
    m fox
    Poziom 23  

    Tak jak pisałem na wstępie oba zasilania były, sprawdzałem.

    0
  • #6 22 Lis 2015 19:12
    Hart3
    Poziom 25  

    Zanim zabierzesz się za alternator jeszcze raz sprawdź stałe zasilanie na 4 pinie,najlepiej żarówką reflektorowa.Napięcie to stanowi odniesienie przez to jest doprowadzone przewodem 2,5mm i nie może tam być spadków .W alternatorze do sprawdzenie pierścienie komutacyjne wirnika czy nie są nadmiernie wyeksploatowane.

    1
  • #7 22 Lis 2015 20:01
    m fox
    Poziom 23  

    ok , sprawdzę.
    A to nie będzie tak że brak zasilania stałego spowoduje brak ładowania lub słabe ładowanie a nie zbyt wysokie napięcie ładowania.
    I jeszcze jedno pytanie.
    Jeśli akumulatory były niedoładowanie to czy jest możliwość że alternator podawał wyższe napięcie niż 28V.?

    0
  • Pomocny post
    #8 22 Lis 2015 23:10
    Hart3
    Poziom 25  

    Brak napięcia na 4 powoduje przeładowanie a regulator w normalnych warunkach podciąga momentami do 29V.

    0
  • Pomocny post
    #9 22 Lis 2015 23:58
    kwok
    Poziom 39  

    Całkowity brak napięcia na 4 spowoduje zupełny brak ładowania lub ładowanie około 26V. Inaczej sprawy wyglądają jak na 4 jest np 20V bo gdzieś styku jak trzeba nie ma, albo przewód przegnił. Regulator "myśląc" że to napięcie na bateriach chce za wszelką cenę je podciągnąć i ładuje na max.
    POWIEDZ KIEROWCY ŻEBY ZAKUPIŁ SPORĄ ILOŚĆ WODY DESTYLOWANEJ I CZĘSTO KONTROLOWAŁ POZIOM ELEKTROLITU I GO UZUPEŁNIAŁ - NIE WOLNO PALIĆ, WSZELKIE ŹRÓDŁA OGNIA CZY ISKIER ZAKAZANE- WYBUCHOWE OPARY Z AKU !!!!!! . Póki aku są zalane to mimo max ładowania napięcie nie powinno przekroczyć 34V więc elektronika auta powinna być w miarę bezpieczna, jak wyparuje elektrolit to tak jak by odłączyć aku i napięcie może wzrosnąć do ponad 40V - chyba wiadomo jakie mogą być efekty.

    0
  • #10 23 Lis 2015 11:16
    m fox
    Poziom 23  

    Ładowanie w normie, dziękuję wszystkim za sugestie i pomoc.
    Usterka rzeczywiście była spowodowana brakiem zasilania na pinach 3 i 4 w kostce.
    Kiedy wypiąłem kostkę i sprawdzałem napięcie było ok. Problem polegał na tym że nowy regulator napięcia miał cieńsze bolce niż stary. Dziwne bo oba oryginalne BOSCH-a. Po włożeniu wtyczki nie było dobrego styku. Ciężko było to zauważyć bo wtuczka ma gumkę i sama w sobie wchodzi dość ciężko więc luz nie był wyczuwalny.
    Na szczęście kierowca miał stary regulator, dla pewności chciałem sprawdzić numery, bolce były w starym na tyle grubsze że można to było zauważyć naocznie.
    Rozmontowałem wtyczkę podoginałem wszystkie 3 piny i jest ok.
    Wcześniej podczas jazdy raz stykało raz nie, czasami mniej lub więcej i to było przyczyną.
    Auto jest już 3h w trasie i ładowanie działa jak powinno.

    Jeszcze raz dziękuję , temat zamykam.

    0