Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wyłącznik czasowy w momencie otrzymania zasilania

MikeszPL 23 Lis 2015 13:16 846 2
  • #1 23 Lis 2015 13:16
    MikeszPL
    Poziom 7  

Witam! Jestem początkujący i chciałbym zbudować układ który po otrzymaniu napięcia 12v - zamyka obwód na 2-3 sekundy po czym ponownie go zamyka (pomimo bycia pod napięciem).

Po czym po nieokreślonym czasie napięcie zostaje odłączone i przy kolejnym podaniu napięcia układ przepuszcza prąd na 2-3 sekundy.

Czy możecie pomóc?

Z góry dzięki

0 2
  • Pomocny post
    #3 23 Lis 2015 20:57
    krzysztof723
    Poziom 29  

MikeszPL napisał:
    Witam! Jestem początkujący i chciałbym zbudować układ który po otrzymaniu napięcia 12v - zamyka obwód na 2-3 sekundy po czym ponownie go zamyka (pomimo bycia pod napięciem).

Po czym po nieokreślonym czasie napięcie zostaje odłączone i przy kolejnym podaniu napięcia układ przepuszcza prąd na 2-3 sekundy.

Mój sprawdzony układ wyłącznika czasowego:

Przy zastosowaniu kondensatora 220uF można ustawiać czas wyłączenia przekaźnika od poniżej 1sek. do 35sek.
    I tak:
    C=220uF, R1=0 Ohm, R2=0 Ohm przekaźnik wyłącza się po poniżej 1sek.
    C=220uF, R1=100k, R2=0 Ohm przekaźnik wyłącza się po po 12sek.
    C=220uF, R1=100k, R2=100k przekaźnik wyłącza się po po 40sek.

Układ działa z tranzystorami podanymi na schemacie, także z tranzystorem BD139/16 oraz z przekaźnikami:
    RM-22 (starszy typ) - RL=130 Ohm,
    RM-94 P-12 - RL=240 Ohm
    i z przekaźnikiem o rezystancji uzwojenia RL=400 Ohm .
    Aby powtórzyć ustawiony czas dla przekaźnika należy po wyłączenie układu odczekać 5...10sek i wtedy ponownie uruchomić układ.

Układ wyłącznika czasowego kolegi szod na NE555 przedstawiony tutaj na forum Elektrody (także sprawdzony):