Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
OptexOptex
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

oświetlenie roweru. Ekstremalna przeróbka.

Davvvi 25 Lis 2015 22:44 4341 54
  • #31
    Davvvi
    Poziom 27  
    Ja preferuje barwę 6000k. Taka mi najbardziej odpowiada . Pomoże ktoś jaki ile stopni powinien mieć strumień świetlny przy lampie? Fabryczna lampa rowerowa ile ma przeważnie?
  • OptexOptex
  • Pomocny post
    #32
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    tadeusz12345 napisał:
    Ale i tak LED'om dużo im brakuje do światła dziennego lub zwykłej żarówki.

    Oczywiście, że jest to światło inne od dziennego, czy z żarówki. To zimne światło "elektroniczne" czyli wąski wycinek pasma, dla którego został stworzony luminofor. A światło dzienne, czy z żarówki, to jest pełne pasmo i nawet nie ma tego jak porównywać. Więc nie jest to żaden argument.
  • #33
    Freddy
    Poziom 43  
    Davvvi napisał:
    Ja preferuje barwę 6000k. Taka mi najbardziej odpowiada . Pomoże ktoś jaki ile stopni powinien mieć strumień świetlny przy lampie? Fabryczna lampa rowerowa ile ma przeważnie?
    Fabryczna lampka rowerowa ma żarówke o mocy kilku watów, czyli jakby policzyć według bardzo uproszczonych wzorów i tabelek dostępnych w sieci kilkadziesiąt lumenów.
    Zobacz sobie na forum swiatelka.pl testy latarki o której pisałem w poście #13.
    Ta dioda ma strumień około 900 - 1000lumenów, czyli tak jakbyś założył żarówkę setkę do lampki rowerowej:D.
    Zastosowanie dwóch takich diod z odbłyśnikiem w zupełności wystarczy.
    Na Aliexpress można kupić gotowe moduły latarkowe LED+odbłyśnik+sterownik.
    Wyjdzie to taniej niż kupowanie dedykowanej lampki rowerowej, czy też motocyklowej.
  • #34
    Davvvi
    Poziom 27  
    Kolego Freedy czy mógłbyś mi na pw podesłać link na alieexpres do tych modułów? Bym sobie sprawdził . A w Polsce nie da się kupić takich modułów? Jak pisałem nie mam konta wiec zagraniczne sklepy raczej odpadają.
  • #35
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #36
    Freddy
    Poziom 43  
    Davvvi napisał:
    Kolego Freedy czy mógłbyś mi na pw podesłać link na alieexpres do tych modułów? Bym sobie sprawdził . A w Polsce nie da się kupić takich modułów? Jak pisałem nie mam konta wiec zagraniczne sklepy raczej odpadają.
    Oto przykładowy Link do modułów.

    W Polsce bywają, ale dużo drożej.
  • OptexOptex
  • #37
    Davvvi
    Poziom 27  
    Panowie Sprzedawca kolimatorów posiada takie kąty świecenia w sprzedaży. Podpowiecie które sprawdzi się najlepiej w rowerze? A może kombinacja kolimatorów?
    oświetlenie roweru. Ekstremalna przeróbka. oświetlenie roweru. Ekstremalna przeróbka. oświetlenie roweru. Ekstremalna przeróbka. oświetlenie roweru. Ekstremalna przeróbka. oświetlenie roweru. Ekstremalna przeróbka. oświetlenie roweru. Ekstremalna przeróbka. oświetlenie roweru. Ekstremalna przeróbka. oświetlenie roweru. Ekstremalna przeróbka. oświetlenie roweru. Ekstremalna przeróbka.
  • #38
    Joker.
    Poziom 30  
    120° - tak świeci dioda bez kolimatora.
    Im szerszy kąt tym ciemniej będzie świeciło w przód. Trzeba znaleźć kompromis. Może między 30° - 45°
    Przede wszystkim nie może razić kierowców na drodze.
  • #39
    Davvvi
    Poziom 27  
    Zamierzam wstawić 6 Powerledów 3 watowych. One mają max 240lm na diodę. To da jakieś 1400lm. Myślę że powinno wystarczyć. Poza tym zawsze mogę rozbudawać o dodatkowe diody.Diody Cree odpadają bo jak pisałem z zagranicznego forum nie kupię, a w Polsce są bardzo drogie.
  • #40
    Joker.
    Poziom 30  
    Moja propozycja :)

    https://www.tme.eu/pl/details/clu036-1205c150...mocy-biale-cob/citizen/clu036-1205c1-50al7g4/
    https://www.tme.eu/pl/details/2213254-1/zlacza-do-led/te-connectivity/
    https://www.tme.eu/pl/details/ldd-700hw/przetworniki-dcdc/mean-well/
    https://www.tme.eu/pl/details/fn14645/soczewki/ledil/fn14645_stella-t4/
    https://www.tme.eu/pl/details/rad-a52317_100/radiatory/
    https://www.tme.eu/pl/details/pasta-silver-05...termoprzewodzace/ag-termopasty/ag-silver-05g/
    http://www.soltronik.pl/przetwornica-podwyzszajaca-napiecie-stale-dcu2-48v/p-13801.html
    http://www.satel.pl/pl/product/329/ZB-1,Modul-zabezpieczenia-akumulatora

    Jasność będzie podobna jak lampy halogenowej 200W, przyłóż takiego halogena do roweru i zobacz czy będzie jasno, powinno być porównywalnie z reflektorami samochodowymi. Prąd pobierany z akumulatora będzie około 2,5A. Myślałem co zrobić żeby nie oślepiać innych. Ta soczewka ze spisu będzie rzucała światło poziomo w przód na drogę kiedy dioda będzie skierowana lekko 45° w dół, myślę unikniesz wtedy oślepiania innych osób.
    Musisz umieścić gdzieś resztę elektroniki, może puszka ip67
  • #41
    Davvvi
    Poziom 27  
    Propozycja nie zła ale wychodzi ogólnie trochę drogo. I to odliczając zabezpieczenie aku pastę i radiator bo to wszystko posiadam.
    W linkach są dwie przetwornice Podwyższające napięcie,czemu muszą być aż dwie?

    Napisałem na forum światełka i powiem że na elektrodzie dostałem więcej ciekawych odpowiedzi niż tam . Jedyne info jakie dostałem to że ledy nie są zbyt dobre do budowy lampy i że xenon byłby lepszym rozwiązaniem. I na tym koniec.
  • #42
    Użytkownik usunął konto
    Poziom 1  
  • #43
    Joker.
    Poziom 30  
    Jedna przetwornica podwyższa napięcie do 48V gdyż led ma napięcie pracy do 40V. Druga przetwornica Mean Well LDD-700HW to przetwornica stałoprądowa, ona nie podwyższa napięcia, ogranicza prąd dla leda, producent błędnie opisał, sam się o tym przekonałem.

    Śnieg wprawdzie odbije światło ale nie jak lustro, tylko rozproszone. Na śnieg, pogodę nie mamy wpływu.

    Dodano po 33 [minuty]:

    To taniej ale ciemniej, może dioda na napięcie pracy 9.2V
    http://www.tme.eu/pl/details/ltpl-m13710zs50-f3/diody-led-mocy-biale-cob/liteon/
    Jasność mniejsza ale odpada przetwornica podwyższająca i przetwornica stałoprądowa. Prąd ograniczysz rezystorem mocy albo układem LM317T Soczewka tańsza i mniejsza to ta.
    http://www.tme.eu/pl/details/ca11817/soczewki/ledil/ca11817_strada-sq-t-dn/
  • #44
    Freddy
    Poziom 43  
    Kraniec_Internetów napisał:
    Koledzy - skupiacie się nad światłem które świeci z "lampki". A co z tym odbitym od śniegu? Coś takiego będzie świeciło pod dość wąskim kątem, więc światło odbite od np. śniegu może oślepić, i to bardzo.

    Przy samochodowych homologowanych i atestowanych też jest takie zjawisko.
    Nie szukaj więc dziury w całym.
  • #45
    Davvvi
    Poziom 27  
    Kolego @Joker. No teraz to zaszalałeś. Cena spadła poniżej 20zl. :) Tylko czy miałeś już może do czynienia z takimi soczewkami? Może jakieś zdjęcia czy filmik jaki daje efekt? Jak to w ogóle świeci?

    Ja obecnie posiadam taką diodę:
    oświetlenie roweru. Ekstremalna przeróbka.

    Ona jest 10watt o jasności 950lm więc może dało by się ją jakoś wykorzystać?

    Edit:

    Jedno pytanie z innej beczki. Bo piszecie o oślepianiu kierowców przy lampie samoróbce. Ok zgadza się . W takim bądź razie jak to się ma z lampami gotowymi które także miewają ponad 1000lm ? Przeglądam najróżniejsze latarki i one nie oślepiają kierowców? Patrząc na budowy takich latarek to mają aby odbłyśnik. W samym środku przeważnie dioda Cree i to wszystko. Nie posiadają żadnych odcięć itp. Powiecie jak to jest??
  • #46
    Joker.
    Poziom 30  
    Tych soczewek nie miałem, miałem te droższe silikonowe, to jakim kątem świeci jest w dokumentacji technicznej, w razie problemu możesz kupić drugą zwykłą soczewkę.

    Twoją diodę dałoby się wykorzystać, musisz tylko znać parametry zasilania.

    Patrz w dokumentacje techniczne, masz wszystko podane, prądy, napięcia wymiary itd.
  • #47
    Davvvi
    Poziom 27  
    Parametry znam. Według producenta dioda zasilana jest napięciem 9.1V do 12V. Prąd 900mA.

    oświetlenie roweru. Ekstremalna przeróbka.
  • #48
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Wiesz. Jak bardzo chcesz, to dzwonię do znajomego, który ma firmę realizującą profesjonalne systemy świetlne LED i ci taką lampkę zaprojektują i wykonają. Ale zapłacisz tak, że jeszcze wnuki ją spłacać będą.
  • #49
    Davvvi
    Poziom 27  
    Panowie jednak postanowiłem że zbuduję sobie lampę na powerledach. Bo do nich mam najłatwiejszy dostęp. Do powerledow mam o to taki driver :
    oświetlenie roweru. Ekstremalna przeróbka. oświetlenie roweru. Ekstremalna przeróbka.

    I mam pytanie czy jest możliwość regulacji jasności świecenia diody choćby w dwóch zakresach powiedzmy 50% i 100%?
  • #50
    Rasel
    Poziom 21  
    Oczywiście, jasność diody LED można płynnie regulować w bardzo szerokim zakresie.
    Ja zrobiłem dwie lampy LED do roweru z diod CREE. Do budowy pierwszej użyłem diody MK-R, a do drugiej XM-L. Obydwie świecą bardzo jasno, gdy snop światła skieruje się poziomo, to kierowcy z daleka migają światłami, że są oślepiani. Podczas jazdy nocą po mieście redukuję moc do 40%. W ciągu dnia używam trybu migającego ze 100% mocą, światło jest doskonale widoczne w pełnym słońcu z odległości ponad dwóch kilometrów.
    Z mojego doświadczenia wynika, że do takiej lampy najlepiej zastosować optykę o owalnym kształcie. W płaszczyźnie poziomej ok. 40 stopni, a w pionowej - nie więcej niż kilka stopni. Wiązka zbyt szeroka w płaszczyźnie pionowej ma dwie zasadnicze wady:
    1. Oślepia jadących z przeciwka.
    2. Na ciemnej, nieoświetlonej drodze oczy rowerzysty są oślepione bardzo jasnym światłem padającym kilka metrów przed rowerem i z tego powodu niewiele widać z tego co znajduje się w większej odległości przed rowerem.
  • #51
    Davvvi
    Poziom 27  
    Bardziej wolałbym informacje o tym czy można sterować jasnością w łatwy sposób przy użyciu takiego drivera który widać na zdjęciu. I jeśli tak to jak to zrobić? zależy mi raczej na dwóch poziomach święcenia. Nie musi być płynne.
  • #52
    Rasel
    Poziom 21  
    Sterowanie jasnością LED jest w tym przypadku proste. Wystarczy włączyć szeregowo z LED odpowiedni opornik. Żeby obliczyć jego wartość trzeba wiedzieć: jaki prąd będą pobierały Twoje LED? Jakie mają napięcie zasilania? Jak będą połączone diody LED? (szeregowo, równolegle, ile ich będzie) Jakie napięcie max. daje ten driver?
  • #53
    Davvvi
    Poziom 27  
    O to dane drivera które podaje sprzedawca:
    "
    Przedmiotem aukcji jest moduł zasilania ze stabilizacją prądu do diod LED 3W
    Może zasilać 2 lub 3 diody 3W połączone szeregowo.
    Napięcie zasilania: do 15V prądu stałego lub zmiennego.
    Prąd maksymalny: 600mA
    Kontroler: PT4115 (obsługuje PWM)


    A to dane diody:
    Dane techniczne
    Temperatura barwowa 4000-4500K
    Kolor biały neutralny
    Moc katalogowa 3W
    Moc znamionowa ~2.45W
    If 700mA
    Vf 3.4-3.6V
    Vf dla T=25°C (średnia wartość pomiarowa) 3.5V
    Tmax (dla pracy ciągłej) 50°C
    Kąt świecenia całkowity 180°
    Kąt świecenia efektywny 140°
    Ra <80
    Wielkość półprzewodnika 45mil x 45mil
    Symbol półprzewodnika EP-B4545B-A3


    Posiadam 3 drivery i diody są podłączone następująco. 2x2 diody i 1x3 diody.
    Sprawność diody (realna, uwzględnia straty na luminoforze) 190-210LM
  • #54
    Rasel
    Poziom 21  
    Jeżeli to jest taki driver, to sprawa jest jeszcze prostsza. Do jego wejścia PWM należy doprowadzić napięcie stałe w zakresie od 0,5V do 2,5V (np. z suwaka potencjometru), które spowoduje płynną zmianę jasności. Przy odłączonym wejściu PWM od potencjometru diody LED będą świeciły z pełną jasnością. Do trzech driverów można użyć jednego potencjometru.
  • #55
    Davvvi
    Poziom 27  
    Dzięki kolego. Problem jest taki ze ja jestem zielony w te klocki i nie mam pojęcia gdzie znajduje się wejscie PWM w driverze. Pewnie musiałbym założyć jakąś przetwornice aby uzyskać te 2.5v z 12v tylko jaką?