Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
MetalworkMetalwork
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Termet EcoCondens Gold - ustawienia

BliSki 11 Feb 2019 21:08 60477 240
  • #121
    BUCKS
    Level 38  
    mako122 wrote:
    U mnie to nie gadżet a serce mojego domu!
    To małe urządzenie ma 1000 zastosowań w domu.
    W moim domu zastąpiło min 10 innych urządzeń.

    Ja mam mieszkanie, więc patrzę przez pryzmat kontroli mieszanki paliwowo-powietrznej i to wszystko.

    mako122 wrote:
    Serwisuje kocioł CO, z dowolnego miejsca na świecie kontroluje prace kotła, ustawiam, zmieniam parametry itp.

    serwisowanie rozumiem i to jest fajny bajer. Ale osobiście nie mam potrzeby kontrolowania pracy kotła z dowolnego miejsca na świecie.
    Nie bardzo wiem jak tym urządzeniem można zmieniać parametry pracy kotła. To już wykracza poza normalne użytkowanie.

    mako122 wrote:
    Urządzenie zastąpiło też mój regulator pogodowy. Ten w urządzeniu jest bardzo rozbudowany, daje nieograniczone możliwości. Ma wbudowany zegar astronomiczny który pokazuje wschód i zachód dokładnie dla mojej lokalizacji ( należy wcześniej wprowadzić nasze położenie geograficzne) to umożliwia precyzyjne sterowanie roletami, oświetleniem domu itp.

    REgulacja pogodowa wymaga zmiany temperatury wody kotłowej, a nie bardzo wiem jak to coś ma płynnie zmieniać temperaturę wody kotłowej w kotle. Urządzenie musiałoby się komunikować z kotłem, a mamy wiele kotłów na rynku, więc nie jest tak proste jak podłączenie dedykowanego regulatora pogodowego do danego kotła.
    Ja nie mam potrzeby sterowania roletami i oświetleniem domu, więc zegar astronomiczny nie robi na mnie wrażenie.

    mako122 wrote:
    Urządzenie samodzielnie synchronizuje co kilka minut czas z serwerem czasu co gwarantuje bardzo dokładne działanie wielu funkcji czasowych. Może też być źródłem dokładnego czasu dla innych naszych domowych sterowników.

    Nie mam potrzeby posiadania idealnego źródła czasu, bo nie mam żadnych sterowników wymagających takiej precyzji.

    mako122 wrote:
    Za pomocą tego urządzenia otwieram bramę garażową. Miałem tylko dwa piloty do drzwi garażowych. Obecnie każdy z domowników ma swojego pilota w telefonie.

    Nie mam bramy garażowej, a drzwi od chaty otwieram tradycyjnie, więc też mnie to nie rajcuje.

    mako122 wrote:
    Urządzenie odbiera dane 32 czujników temperatury rozmieszczonych w domu i na zewnątrz, steruje ogrzewaniem podłogowym, roletami, oświetleniem w zależności od temperatury itp

    Wiem, czytałem wcześniej na ten temat ale mnie to nie rajcuje, nie mam pierdyliarda czujników i ich nie potrzebuję, bo obecnie i tak nic one by nie wniosły w mojej sytuacji.
    Poza tym takie czujniki wymagają okablowania, więc jest to fajne jak ktoś buduje nowy dom i zaprojektuje sobie taki system sterowania.
    W przeciętnym mieszkaniu/domu będzie to drogi bajer, bo niewielu ludzi jest świadomych i wie czego chce, aby na etapie budowy domu już takie coś projektować i brać pod uwagę.

    mako122 wrote:
    Sterowni pojawia się na allegro za 1100 zł. Ja swój za tyle kupiłem. Oczywiście czujniki temperatury i przekaźniki itp trzeba sobie dokupić osobno dostosowując wszystko co swoich potrzeb.
    Możliwości są nieograniczone!

    Dla mnie byłby to tylko miernik do stałej kontroli mieszanki i tylko tyle albo aż tyle. W takim kontekście nawet 1100zł to sporo biorąc pod uwagę, że raczej marne szanse, abym na ciągłej kontroli procesu spalania i precyzyjnej regulacji kotła miał zaoszczędzić na gazie 1100zł + koszty wymiany sondy lambda w trakcie ok. 10 letniej eksploatacji kotła.
    Osobiście lubię mieć bajery i więcej możliwości niż przeciętny Kowalski ale mimo wszystko szkoda by mi było wydać 1100zł tylko dla stałej kontroli procesu spalania.
    Tylko jak coś się zmieni to nie wiadomo, czy to problem po stronie kotła, czy może akurat sondę szlag trafia i pora na wymianę ;-) A ciągłe grzebanie i regulowanie kotła mnie nie bawi. Wolę skupić się na innych sprawach. Kocioł ma działać niezawodnie bez mojej specjalnej ingerencji. Ciągłe zaglądanie do smartfona i sprawdzanie wykresów poziomu tlenu itp. na spacerze, wyjeździe to już byłaby jakaś psychoza i mania ;-)

    Każdy kupuje gadżety w zależności od potrzeb.
    Pod kątem monitorowania mieszkanki i procesu spalania to bym o tym myślał jakby było tańsze. Zamian wydawać 1100zł + czujnik temperatury to wystarczy mi świadomość, że potencjalny kocioł kondensacyjny jest wyregulowany jednorazowo przez serwisanta i ewentualnie będzie miał kontrolę raz do roku. Nie dajmy się zwariować, że musi być ciągła kontrola, bo inaczej to będzie kicha.
    Fajny bajer ale dla mnie prywatnie nie jest wart tej kasy do moich potrzeb.

    Jak masz potrzebę i możliwość wykorzystania innych opcji to super, ważne, że jest opcja wyboru.
    Tylko mam wrażenie, że popadasz w zachwyt urządzenia, które Ciebie rajcuje, choć niekoniecznie dla innych musi ono budzić podobny zachwyt, bo nie mają potrzeby posiadania 32 czujników temperatury itp.

    Wyjaśnij mi tylko jak działa pogodówka, bo to mnie interesuje i nie widzę opcji, aby to urządzenie zmieniało płynnie temperaturę wody kotłowej. Nie biorę pod uwagę opcji dla elektroników, którzy samodzielnie mogą zrobić różne cuda, chodzi mi o wariant możliwy do zastosowania przez każdego, a nie tylko dla "wybrańców" z odpowiednimi umiejętnościami i wiedzą.
  • MetalworkMetalwork
  • #122
    mako122
    Level 11  
    BUCKS wrote:
    Wyjaśnij mi tylko jak działa pogodówka, bo to mnie interesuje i nie widzę opcji, aby to urządzenie zmieniało płynnie temperaturę wody kotłowej. Nie biorę pod uwagę opcji dla elektroników, którzy samodzielnie mogą zrobić różne cuda, chodzi mi o wariant możliwy do zastosowania przez każdego, a nie tylko dla "wybrańców" z odpowiednimi umiejętnościami i wiedzą.


    Będę szczery, aż tak bardzo mnie nie rajcuje ten sterownik, raczej chciałem podzielić się wiedzą na jego temat bo obecnie są bardzo modne tzw. inteligentne domy i ludzie wydają na takie instalacje ogromną kasę. Nawet 20 tyś złotych i więcej. Przy takich kosztach skromne 1100 zł plus może drugie tyle na czujniki i okablowanie wydaje mi się właściwą ceną, a urządzenie robi to samo za 1100 zł. Jeśli ktoś szuka taniego rozwiązania i trafi na te moje wypociny tu na forum może będzie mi wdzięczny za ten pomysł i zaoszczędzi sporo kasy. Oczywiście że nie jest to urządzeni dla każdego.
    To nie jest urządzenie typu kupuje wyjmuje z pudełka i działa, ale w obecnym świecie takich urządzeń prostych jest coraz mniej. Nawet obsługa głupiego tel. obecnie wymaga prawie doktoratu!
    Większość osób nie wykorzystuje nawet 50 % jego możliwości a mimo to kupują tel. nawet po 2 tyś i tak się tym rajcują jakby kupili statek kosmiczny.
    Mało tego, kupują tel co dwa, trzy lata a nawet co rok. Z tej perspektywy to co to jest te skromne 1100 zł raz na całe życie na sterownik.
    Postaram się dokładnie i precyzyjnie wytłumaczyć jak w wypadku mojego kotła Termet Ecocondens Gold 20 steruje jego pracą.
    Opisze jak za pomocą kupionego sterownika bez ingerencji w elektronikę kotła i grzebaniu w jego wewnętrznej instalacji steruje jego pracą.
    Postaram się to opisać w miarę precyzyjne tak aby ktoś kto będzie chciał kupić sobie taki sterownik miał dokładny precyzyjny opis.
    Wszystko co napisze dotyczy mojego kotła Termet Ecocondens Gold 20.
    Poniżej zamieszczam opis wyprowadzeń dostępnych dla użytkownika i tylko te wyprowadzenie będę używał.

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia



    1) Zaczniemy od bardzo prostej regulacji kotła sterownikiem LMBD 4 PLC.
    Na schemacie powyżej znajdują się wyprowadzenie 1 i 2 oznaczone jako RT (regulator temperatury pomieszczeń).
    W nowo kupionych kotle wyprowadzenia 1 i 2 są na stałe zwarte zworką.
    Wyprowadzenia te służą do sterowania funkcją CO kotła. Jeśli w miejsce zworki podłączymy zwykły wyłącznik światła to możemy na odległość uruchamiać tryb grzania CO. Zwarcie powoduje że kocioł uruchamia się i pracuje na potrzeby CO, przeciwnie, rozwarcie powoduje, że kocioł przestaje pracować. Jeśli wyłącznik zastąpimy przekaźnikiem sterowanym przez LMBD 4 PLC to sterownik przejmie kontrole nad kotłem i będzie uruchamiał kocioł według swojego programu. Sterownik ma dane z czujników temperatury pomieszczeń oraz dokładny czas i zegar astronomiczny i może w dość inteligentny sposób sterować kotłem. Może w pewnym godzinach obniżać temperaturę pomieszczeń albo ją podwyższać albo nawet całkiem wygaszać kocioł. Oczywiście jest to prosty sposób regulacji oparty tylko na mierzeniu temperatury w pomieszczeniach. Sterownik co prawda zna temperaturę zewnętrzną ale nie ma możliwości zmiany temperatury zasilania CO. Nie ma jak zmienić ustawionej na stałe na kotle temperatury zasilania CO. W takiej konfiguracji nie jest sterownikiem pogodowym ale i tak może znacznie więcej niż zwykły sterownik. Może analizować temperaturę z kilku pomieszczeń, może aby wspomóc utrzymanie temperatury w pomieszczeniach np. zasunąć rolety i w ten sposób przy obniżającej się temperaturze na zewnątrz utrzymać komfort cieplny pomieszczeń. Reasumując to najprostszy i najtańszy sposób sterowania naszego kotła, ale dość inteligentny i wygodny. Programowanie takiego sterownika jest wygodne bo odbywa się na ekranie komputera jest czytelne i łatwe do opanowani. Łatwo też wprowadzić poprawki.
    Zanim kupiłem ten sterownik to w/w funkcje ale w znacznie prostszej i mniej wygodnej wersji zapewniał mi sterownik EUROSTER 2000 o którym już pisałem wyżej w tym wątku. To tyle na temat tego sposobu sterowania. Kolejny sposób sterowani to już będzie w pełni sterowanie pogodowe ale w takiej wersji light!! Czyli bardzo prostej i taniej ale w pełni funkcjonalnej i dla wielu z nas wystarczająco dokładnej.

    cdn
  • #123
    BliSki
    Level 12  
    mako122 wrote:
    Będę szczery, aż tak bardzo mnie nie rajcuje ten sterownik, raczej chciałem podzielić się wiedzą na jego temat bo obecnie są bardzo modne tzw. inteligentne domy i ludzie wydają na takie instalacje ogromną kasę. Nawet 20 tyś złotych i więcej. Przy takich kosztach skromne 1100 zł plus może drugie tyle na czujniki i okablowanie wydaje mi się właściwą ceną, a urządzenie robi to samo za 1100 zł. Jeśli ktoś szuka taniego rozwiązania i trafi na te moje wypociny tu na forum może będzie mi wdzięczny za ten pomysł i zaoszczędzi sporo kasy.

    Może zatem warto to opisać w nowym wątku? Tu robi się trochę OT :)
  • #124
    mako122
    Level 11  
    BliSki wrote:
    mako122 wrote:
    Będę szczery, aż tak bardzo mnie nie rajcuje ten sterownik, raczej chciałem podzielić się wiedzą na jego temat bo obecnie są bardzo modne tzw. inteligentne domy i ludzie wydają na takie instalacje ogromną kasę. Nawet 20 tyś złotych i więcej. Przy takich kosztach skromne 1100 zł plus może drugie tyle na czujniki i okablowanie wydaje mi się właściwą ceną, a urządzenie robi to samo za 1100 zł. Jeśli ktoś szuka taniego rozwiązania i trafi na te moje wypociny tu na forum może będzie mi wdzięczny za ten pomysł i zaoszczędzi sporo kasy.

    Może zatem warto to opisać w nowym wątku? Tu robi się trochę OT :)


    Tak to dobry pomysł. Tak zrobię jak proponujesz!!

    tu umieszczę link do tego wątku.

    Poniżej link do nowo założonego wątku który jest kontynuacją tematu poruszanego w tym wątku.


    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17775826#17775826
  • MetalworkMetalwork
  • #125
    BUCKS
    Level 38  
    mako122 wrote:
    1) Zaczniemy od bardzo prostej regulacji kotła sterownikiem LMBD 4 PLC.
    Na schemacie powyżej znajdują się wyprowadzenie 1 i 2 oznaczone jako RT (regulator temperatury pomieszczeń).
    W nowo kupionych kotle wyprowadzenia 1 i 2 są na stałe zwarte zworką.

    Wykorzystujesz sterowanie kotłem analogicznie jak to jest w zwykłym regulatorze ON/OFF, a LMBD4 z racji dodatkowych czujników może mieć lepszy cykl włączania i wyłączania palnika.
    Ale to nie jest dla mnie sterowanie pogodowe, na to co opisałeś to sam wpadłem, więc tu nic nowego dla mnie nie ma, bo to jest tylko sterowanie ON/OFF w wersji trochę bardziej wyrafinowanej.

    mako122 wrote:
    Kolejny sposób sterowani to już będzie w pełni sterowanie pogodowe ale w takiej wersji light!! Czyli bardzo prostej i taniej ale w pełni funkcjonalnej i dla wielu z nas wystarczająco dokładnej.

    To mnie interesuje ale nie wiem co wymyśliłeś albo na co wpadłeś.
    Zmiana temperatury wody kotłowej wymaga czujnika temperatury zewnętrznej, czyli wystarczy podłączyć czujnik do kotła i masz pogodynkę, a LMBD4 PLC będzie nadal pełnił rolę nieco bardziej rozbudowanego regulatora pokojowego.

    Ewentualnie co mi przychodzi do głowy to można by się pokusić o zrobienie skokowej zmiany temperatury wody kotłowej.
    Czujnik temperatury to nic innego jak rezystor, który zmienia swoją rezystancję w zależności od temperatury.
    Nie widzę prostego sposobu na płynną zmianę rezystancji za pomocą LMBD4 PLC ale skokową zmianę już dałoby się wyrzeźbić z pomocą kilku przekaźników, a każdy z nich odpowiadał by określonej temperaturze wody kotłowej, czyli odpowiedniej rezystancji.
    Nie byłoby to idealne ale dawałoby to pseudo pogodówkę ze skokową zmianą temperatury.
    Choć musiałbym się pobawić tym urządzeniem, aby stwierdzić na ile mogę je wykorzystać do swoich celów.

    U mnie temat inteligentnego domu nie wchodzi w grę ale inteligentne sterowanie kotłem już prędzej ;-)
    Choć jeśli uda mi się wymienić obecny kocioł na nowy 1-funkcyjny to wraz z regulacją pogodową będzie to spełniało moje potrzeby i nie będę miał potrzeby zakupu LMBD4 do sterowania kotła. Jedynie jeśli stanieje i montaż nie będzie zbyt problematyczny i obarczony ryzykiem uszkodzenia rury spalinowej to pewnie w przyszłości założę sobie taki stały monitoring i analizę spalin.

    mako122 wrote:
    tu umieszczę link do tego wątku.

    OK, to czekam na link do nowego wątku i tak dokończymy ten temat. W tym wątku o LMBD4 PLC już milczę ;)
  • #127
    mariusz.lubicz
    Level 17  
    [quote="mako122"]
    BUCKS wrote:
    Fajny gadżet ale jest kilka małych ale.
    U mnie to nie gadżet a serce mojego domu!

    Widzę, że nie wgrałeś sobie XML-a z komputera do komórki. Prawym klawiszem myszy robisz opisy kontrolek. Wchodzisz w termometry i robisz opisy. A termometry, które chcesz wyświetlić na komórce oznaczasz przed napisem gwiazdką.
    Np:
    Temperatura jakaś
    *Temperatura inna

    Tylko ta z gwiazdką wyświetli się na komórce.

    Tak samo inne kontrolki jak Timery czy OWR-y. Jak im dasz gwiazdkę przed nazwą to będziesz je widział i będziesz mógł je przyciskać palcem, long-clik-iem.

    Bierzesz XML z kompa i wgrywasz do telefonu do głównego katalogu wewnętrznej pamięci flash. Zamykasz program, otwierasz i już jest.
    Tylko żebyś miał 1 urządzenie na liście po lewej, bo się pogubisz.
  • #128
    mack77_77
    Level 6  
    Witam, Panowie proszę o pomoc, nie dawno zakupiłem dom, gdzie był zamontowany piec dwufunkcyjny Termet MiniMax turbo 20 kW. jako że piec miał już 17 lat, został wymieniony na nowy Termet EcoCondens Gold Plus 20 kW również dwufunkcyjny. Obecnie jestem na etapie testów z ustawieniami c.o., problem jednak dotyczy nie dogrzewania c.w.u. na bateriach wannowych,czego nie było w przypadku starego pieca.Grzeje wodę tylko do 33 stopni, przy zadanej 42-45 stopni, żeby osiągnąć zadaną temperaturę muszę przymknąć do połowy zawór ciepłej wody na wyjściu z pieca, ale wtedy spada ciśnienie wody i zanim wanna się napełni to jest już chłodna woda. Miałem nadzieję że może przestawiony jest parametr PO2, ale jest ustawiony na 99, pytanie czy można jeszcze coś zmienić w parametrach, aby poprawić sytuację. W sobotę ma przyjechać serwisant z Termeta, będzie próbował coś zaradzić, ale chciałbym być troszkę przygotowany do tematu, żeby nie wcisnął mi lipy, ponieważ w rozmowie telefonicznej sugerował,że ten typ tak ma (piec 20kw,że przy 25kW ten problem nie występuje), i że nie jestem jedynym przypadkiem.Szukam już od 2 dni na necie, czy ktoś miał taki problem i nie znalazłem żadnego posta z takim problemem.
    Parametry systemowe pieca
    PO1 40
    PO2 99
    PO3 99
    PO4 15 00
    PO5 45 00
    PO7 00 01
    PO8 00 00
    PO9 00 01
    P11 00 02
    P12 00 01
    P13 00 06 C
    P14 00 50
    P15 00 00
    P16 00 00
    P18 00 19
    P20 00 05 C
    P22 00 00
    P23 00 00
    P24 00 20
    P25 00 03
    P26 00 01
    P29 00 80 C
    P30 00 00
    Przy puszczonej wodzie ma kranie po naciśnięciu przycisku reset parametry 1,3 bar, Ch 49 C, Fr 99, Pr 99.
    Panowie proszę jeszcze raz o pomoc w ogarnięciu tematu, i serdecznie dziękuje za odpowiedzi..
    ,
  • #129
    jahu21
    Level 11  
    Tak na szybko, wg . producenta:

    Gold Plus 20: Przepływ wody użytkowej dla Δt=30K 9,0 dm³/min
    Gold Plus 25: Przepływ wody użytkowej dla Δt=30K 13,0 dm³/min

    Dla mnie to był powód czemu nie kupiłem GP20 tylko GP25 w przypadku jakby nie było małej powierzchni mieszkania (55mkw). Porównując G20 z GP 35:
    Przepływ wody użytkowej dla Δt=30K 19,0 dm³/min
    mamy już przepaść.
    Oczywiście wszystko powyżej odnosi się do zapewnie idealnych warunków a więc "labolatoryjnych" - piec skonfigurowany prawidłowo itd..

    Odnośnie zaś Twoich parametrów:
    P02 99 - masz ustawioną moc CWU na maksymalną wartość, jednak jest tu haczyk - maksymalną wartość do jakiej skonfigurowano piec - tym parametrem bowiem zadajemy jedynie jaka proporcjonalnie część mocy maksymalnej ma być realizowana na urządzeniu (analogicznie do P03 - Moc max dla CO). Np można mieć źle ustawiony piec - podczas przygotowania pieca do pracy źle skalibrowano Górną granicę prędkości obrotowej. W twoim przypadku P05 =45 gdy u mnie P0 = 53 (3m komina plus 2 x kolanko 45 - ekwiwalent 1 x 90). Uwaga nie zalecam samodzielnej zmiany tego parametru! Zależy on od długości i konstrukcji komina i dobierany jest na podstawie analizy spalin zgodnie z instrukcją instalatora. Być może u Ciebie jest to prawidłowo wprowadzona wartość i faktycznie wyciskasz z pieca tyle ile się da, być może wartość ta jest zaniżona (nic nie stoi na przeszkodzie żeby ustawić wartość niższą tylko wtedy w efekcie piec uzyskuje realnie mniejsza moc maksymalną). Dla przykładu moc maksymalna dla kotła to 25kW, serwisant po regulacji stwierdza że optymalne spalanie jest dla obrotów 6000 ale zmienia umyślnie z jakiś powodów wartość na 5400 tym samym zamiast maksymalnej mocy możliwej do uzyskania na piecu ok 25kW uzyskujesz szacunkowo mniej 3-5 kW (licząc dla uproszczenia proporcjonalnie obroty - moc). Podsumowując można mieć piec 35kW a ustawiony do pracy na mocy maksymalnej CWU np 20kW mimo że parametr P02=99.
  • #130
    mack77_77
    Level 6  
    Zastanawiałem się nad montażem pieca 25kW, niestety jednak żaden instalator nie chciał się podjąć montażu ponieważ mam komin wyprowadzony przez ścianę a to według przepisów dyskwalifikuję piec 25 kW, można zamontować tylko 20. Komin tak jak piszę wyprowadzony przez ścianę ok 3-3,5m i jedno kolanko. Rozumiem że można spróbować podnieść jeszcze wartość PO5?
  • #131
    jahu21
    Level 11  
    Co do komina, te 3-3,5m to w pionie? Przepis zabrania poziomego wyporządzenia przez ścianę ale zakończonego "w poziomie". Jak wyprowadzasz przez ścianę i na zewnątrz leci pionowo te 3 m to nie jest problem..
    Porównywanie na szybko instalacji kominowej to trochę wróżenie - liczy się również jakich średnic i rodzaju rur użyto. Mimo to parametr P05 może być kluczowy dla uzyskiwanej mocy CWU. Nie zalecam samodzielnej zmiany P05!
  • #132
    drAmator
    Level 7  
    Jeżeli żaden instalator nie chce się podjąć podłączenia to znaczy, że mack77_77 ma 3-3,5 metra w rury koncentrycznej poziomie. W innym przypadku nie było by problemu.
    Gdyby to był inny kocioł np Silver lub Slim z mocą znamionową 20kW, to pomimo mocy maksymalnej c.w.u powyżej 21kW, byłoby to możliwe (taką informację znalazłem w innym poście).

    Właśnie myślę o zmianie kotła i też biorę pod uwagę Gold 20 lub Slim 20. Golda obawiam się właśnie z powodu małej mocy c.w.u.
    @mack77_77 czy problem chłodnej wody istnieje tylko przy napełnianiu wanny czy także jest za chłodna do prysznica?
  • #133
    mack77_77
    Level 6  
    Komin koncentryczny to kolanko nad piecem i poziomy komin ze spadkiem w kierunku pieca przez ścianę. Piec zamontowany w piwnicy w pomieszczeniu gospodarczym. Sam nie będę modyfikował ustawień pieca, w sobotę ma być serwisant, ale będę miał to na uwadzę.
    Dzięki za odpowiedź.

    Dodano po 3 [minuty]:

    drAmator , problem występuje tylko na bateriach wannowych, pod kabina prysznicową jak i na umywalkach i zlewie nie ma problemu. Nie wiem jak byłoby w przypadku kabiny np. z dużą deszczownicą, gdzie przepływ jest dość spory, ja takie nie posiadam tylko zestaw słuchawkowy.
  • #134
    drAmator
    Level 7  
    Dzięki mack77_77. Właściwie używam tylko prysznica i też bez deszczownicy, czyli dla mnie ilość c.w.u byłaby wystarczająca.

    Wydaje mi się, że serwisant nic tu nie poradzi. Z obserwacji wynika, że kocioł 20kW i 25kW mają tą samą komorę spalania(świadczyć o tym może także jednakowa moc minimalna obu kotłów), zaś moc maksymalna zależy wprost od obrotów wentylatora, czyli parametru P05.
    Dla Gold 20 jest to 4500 obrotów/min, a dla Gold 25 5300 (według informacji podanych przez jahu21) . Zwiększając ten parametr (jeśli płyta sterująca na to pozwala) przekroczyłbyś moc maksymalną swojego kotła.
  • #135
    mack77_77
    Level 6  
    Pytanie takie jeszcze, czy poza zmianą ustawień parametrów pieca w programie, jest jakaś możliwość np. zmiany dysz na większe ( jeżeli w kotłach kondensacyjnych występują, nie wiem do końca jak to jest rozwiązane) lub jakiegoś tuningu, tak żeby uzyskać c.wu. na poziomie satysfakcjonującym? Czy zostało tylko siąść i płakać :(
  • #136
    drAmator
    Level 7  
    Wątpię aby serwisant zgodził się na podrasowanie twojego kotła. Ba, jestem pewien, że się nie zgodzi.
    Siąść i płakać, albo dołożyć podgrzewacz przepływowy elektryczny małej mocy do wanny. Rozwiązanie przykre gdy się niedawno zakupiło nowy kocioł, ale to chyba jedyne rozsądne wyjście poza zmianą kotła na mocniejszy.
  • #137
    mack77_77
    Level 6  
    Dziwi mnie jedna spraw stary 17 letni kocioł Termeta dawał radę, nowy z nowsza technologią , i jest kicha. Zastanawia mnie też czy nikt z użytkowników tego kotła nie ma wanny, przecież każda wylewka wannowa na przepływ sporo większy niż 9l/min. Czy tylko u mnie jest ten problem?
  • #138
    drAmator
    Level 7  
    Nie tylko u ciebie, widziałem w kilku wątkach problemy z napełnianiem wanny przy użyciu kotłów dwufunkcyjnych z mocami poniżej 25 kW, więc nie jesteś jedyny.
    MiniMax dawał radę gdyż moc c.w.u miał podkręconą do 24 kW. U siebie mam kocioł dwufunkcyjny Turbo i on też mimo znamionowych 24kW wyciąga ponad 27 kW na grzaniu wody użytkowej. To często spotykana praktyka u producentów kotłów. Np. wspomniane przeze mnie Silver oraz Slim Termeta też znamionowo mają 20 kW ale do c.w.u wyciągają 25 kW.
  • #139
    BUCKS
    Level 38  
    mack77_77 wrote:
    Dziwi mnie jedna spraw stary 17 letni kocioł Termeta dawał radę, nowy z nowsza technologią , i jest kicha. Zastanawia mnie też czy nikt z użytkowników tego kotła nie ma wanny, przecież każda wylewka wannowa na przepływ sporo większy niż 9l/min.

    wylewa wylewką ale przez kocioł nie może przepływać większy strumień wody niż kocioł technicznie jest w stanie podgrzać.
    Ja mam kocioł 24kW skręcony do ok. 17kW i nie narzekam na brak ciepłej wody ale ja wykorzystuję na maksa możliwości swojego kotła.

    W pierwszej kolejność sprawdź jaki masz przepływ wody gdy odkręcisz tylko ciepłą wodę.
    Każdy ma już licznik na wodę, więc możesz sprawdzić przepływ wody w ciągu minuty z dokładnością do 0,05l.
    Zakładając, że u ciebie zimna woda ma 10 stopni to skoro kocioł ma wydajność 9l/min dla delty t=30 to przy tej wydajności zdoła podgrzać wodę do 40 stopni. Jeśli strumień wody przepływającej przez kocioł będzie większy to odpowiednio spadnie temperatura wody wylatującej z kranu.
    Jeśli zimna woda będzie miała 7 stopni to dla przepływu 9 l/min uzyskamy maksymalnie 37 stopni.
    Ale ogólnie przyjąłbym założenie, że u Ciebie przepływ wody nie może przekraczać 9 l/min. Jeśli tak jest to musisz zmniejszyć ten przepływ stosując np. odpowiedni perlator. Widziałem już kotłym, które miały wbudowany perlator, więc niezależnie od posiadanego kranu przepływ wody przez kocioł nie przekraczał możliwości technicznych kotła.

    Podsumowując podstawa to nie przekraczać przepływów wynikających z możliwości technicznych kotła.

    Dodano po 14 [minuty]:

    drAmator wrote:
    Nie tylko u ciebie, widziałem w kilku wątkach problemy z napełnianiem wanny przy użyciu kotłów dwufunkcyjnych z mocami poniżej 25 kW, więc nie jesteś jedyny.

    Ja mam kocioł w mieszkaniu ze skręconą mocą do 17kW z wymiennikiem c.w.u. 20-płytowym zamiast fabrycznego 12-płytowego i nie mam problemu z napełnieniem wanny i podgrzaniem wody do 42 stopni.
    Dla mnie 42 stopnie to ciepła woda, więc nie narzekam, a jeśli ktoś lubi cieplejszą wodę to faktycznie może miałby problem.

    U mnie fizyczny, maksymalny przepływ wody wodociągowej przez kocioł ledwo przekracza 9 l/min, więc akurat u mnie kocioł 24kW jest zbędny, bo nie wykorzystałbym teoretycznego przepływu 11,5 l/min.
    Przy wannie z prysznicem mam perlator 8 l/min, w praktyce wydajność jest mniejsza ale ciągle dla mnie komfortowa do prysznica. Zawsze odkręcam kurek na maksa, więc mam zawsze niemal identyczny przepływ wody. Dzięki temu przy każdym prysznicu palnik pracuje mniej więcej równo bez zbędnego taktowania.
    Na co dzień na kotle mam ustawione 38 stopni co jest dla mnie wystarczające do prysznica i nie mam potrzeby ustawiać znacznie większych wartości, aby 24kW miało mi się kiedykolwiek przydać w praktyce.
  • #140
    ledka
    Level 13  
    Witam,
    Zobacz w czasie pracy kotła jaka jest temperatura wody kotłowej i zobacz czy palnik nie zmniejsza mocy w trakcie pracy. Napisz co się dzieje.
  • #141
    mack77_77
    Level 6  
    ledka wrote:
    Witam,
    Zobacz w czasie pracy kotła jaka jest temperatura wody kotłowej i zobacz czy palnik nie zmniejsza mocy w trakcie pracy. Napisz co się dzieje.

    Witam, możesz podpowiedzieć jak to zrobić , bo nie bardzo się orientuję

    @BUCKS dzięki za pomysł z perlatorami. Zamówiłem perlatory na wylewkę oraz między wylewkę prysznica a wąż o przepływie ograniczonym do 9l/min. Zobaczymy czy jak serwisant nic nie zrobi czy ewentualnie takie rozwiązanie się sprawdzi.
    Dla mnie temperatura c.w.u w granicach 42 stopnie również jest ok, ale moje dziewczyny lubią się kąpać w gorącej, i ot problem :(
  • #142
    Ja-Pa
    Level 5  
    Witam!Dziwny jest parametr 18 (maksymalny wydatek pompy)
  • #144
    Ja-Pa
    Level 5  
    W mim kotle ustawiony jest na 99% (moduluje w/g potrzeb) a w przypadku kol.mack77_77 brak ciepłej wody.
  • #146
    Tiesto83
    Level 10  
    W Goldzie mamy parametr P20 "parametr histerezy dla warunku wyłączenia przy pracy w obiegu WG " domyślnie 5, Co to oznacza? Że jak zadam na zasilaniu 38st,, to będzie grzał do 43 i się wyłączy?
  • #148
    drAmator
    Level 7  
    Stałem się posiadaczem kotła termet gold plus. Niestety stary kocioł nie wytrzymał do wiosny więc zostałem zmuszony do błyskawicznego działania i zakupiłem nowy u lokalnego dystrybutora.
    Według dokumentacji, tabliczki znamionowej i nalepek na podzespołach jest to kocioł 20kW (taki zamawiałem) z produkcji 1934 (jak rozumiem to oznacza rok 2019, 34 tydzień czyli połowa sierpnia). Po uruchomieniu pokazał wersje oprogramowania b12.
    Ale jakież moje zdziwienie było po przeglądnięciu parametrów, otóż:
    P05 czyli maksymalne obroty wentylatora ustawione na 5600... toż to jakieś 27 kW! Czy ktoś z was się spotkał z takim ustawieniem dla kotła mającego mieć 20kW? Podczas uruchomienia zerowego serwisant nie zmniejszył obrotów, zamiast tego zmniejszył % mocy maksymalnej P03 na 40. Ja zaś pozwoliłem sobie ograniczyć % mocy CWU P02 do 80. Obie nastawy są i tak zbyt wysokie i spokojnie mógłbym je obniżyć bez wpływu na komfort CWU i CO. Wymiennik woda-woda zaiste jest malutki, połowę mniejszy o wymiennika w poprzednim kotle, ale daje radę i grzeje CWU przy dużym zapasie obrotów pompy i mocy palnika.
    Wspomniano w tym wątku o wydatku pompy. Jak widzę u mnie nie potrzeba maksymalnego wydatku 99% ani dla CWU ani CO. Jednak zmniejszenie minimalnego wydatku P14 z 50 na 40 spowodowało nierównomierną jej pracę (pływanie) więc przywróciłem fabryczną.
    Inna sprawa dotycząca pompy to taka, że pompa w moim kotle to jakaś wersja OEM wilo para 7-50/PWM1 i tu mam pytanie do posiadaczy Gold Plusów czy ktoś również taką pompę ma czy może zostałem oszwabiony i powinna być Yonos-Para 15-7?
  • #149
    Wojtermet25
    Level 26  
    Witamy w grupie, myślę że zadowolonych użytkowników.
    Tak, to rok i tydzień produkcji. Szkoda że nie znalazłeś nowszego, bo już chyba jest w obiegu oprogramowanie b15. Ale jeżeli łapiesz się na gwarancję, to serwisant powinien wymienić płyty na te z najnowszym oprogramowaniem w ramach gwarancji.
    Obroty wentylatora nie są adekwatne do uzyskiwanej mocy ponieważ są inne wymienniki główne dla poszczególnych mocy.
    Czy serwis przy uruchomieniu zrobił analizę spalin na mocy maksymalnej i minimalnej, oraz zmierzył ciśnienie gazu i szczelność komina.
    Jeżeli tak było to nie możesz ruszać pozycji P4 i P5.
    Odnośnie pompy nie mam pojęcia co siedzi w moim, na pewno jest PWM.
  • #150
    simon007
    Level 10  
    A ja z takim pytaniem:)
    mam eco20kw i sterownik tech st-2801 ustawione obniżanie nocne temp i wszystko gra ok tylko; jak mam ustawiona temp dzienna wg regulatora pokoju np 22 i wg krzywej grzewczej temp zasilania ok 40stC to piec chodzi dość długo na min mocy aż dobije temp pokoju do 22 i tak w ciągu dnia może raz dwa się wyłączy, natomiast w nocy gdy mam obniżoną temp pokoju np do 21 do temp zasilania pozostaje ta sama i wtedy piec grzeje 10 min wyłącza sie na chwile az spadnie temp i znów grzeje dużo startów i wyłączeń w nocy z racji że temp zasilnia szybko nagrzewa
    czy jest taka możliwości by jednoczenie z ustawiona obniżona temp obniżyć jednocześnie temp zasilnia?