Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
MetalworkMetalwork
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Termet EcoCondens Gold - ustawienia

BliSki 10 Gru 2018 14:40 31821 164
  • #91
    BliSki
    Poziom 12  
    BUCKS napisał:
    Trzeba by porobić testy z doborem odpowiedniego przepływu wody przez grzejniki i odpowiedniej temperatury na kotle np. w zakresie obniżonym 25-55, bo standardowy od 40 stopni przy przewymiarowanych grzejnikach i ocieplonym budynku może być za wysoki.

    Możesz rozwinąć ten temat? Mam na myśli zejście poniżej 40 stopni.
  • MetalworkMetalwork
  • #92
    BUCKS
    Poziom 37  
    Kropek3 napisał:
    Proszę, przemyśl to jeszcze raz....

    Możesz sprecyzować o co Ci chodzi, bo nie rozumiem do czego konkretnie masz zastrzeżenia.
    W ogóle Twój cytat jest błędny bo sugeruje, że napisałem słowa, których nie jestem autorem, bo pisał to mako122

    BliSki napisał:
    Możesz rozwinąć ten temat? Mam na myśli zejście poniżej 40 stopni.

    Kotły Termet fabrycznie mają zakres standardowy, który o ile wiem wynosi 40-82 stopni.
    W MENU serwisowym masz możliwość wyboru obniżonego zakresu temperatur, który jest dedykowany do podłogówki i wynosi 25-55 stopni.
    Ten obniżony zakres może być też przydatny również przy grzejnikach ale wtedy mówimy o dość mocnym przewymiarowaniu, gdy ktoś dobierał grzejniki do parametrów np. 55/45 (60/40).
    Ja starałem się dobierać grzejniki do 70/50 i już wychodziły mi giganty, a dobór do 55/45 czy 60/40 oznacza zwiększenie mocy i wielkości grzejników niemal o 50%, więc nie mam takiej możliwości.
    Tylko warto pamiętać, że obniżona temperatura niewiele pomoże jeśli minimalna moc kotła będzie wyższa niż moc grzejników przy danej temperaturze ale każda opcja poprawy kultury pracy kotła jest warta wykorzystania, bo lepiej mieć wybór niż go nie mieć wcale.
  • #93
    BliSki
    Poziom 12  
    BUCKS napisał:
    Kotły Termet fabrycznie mają zakres standardowy, który o ile wiem wynosi 40-82 stopni.

    Co do górnego zakresu to nie pamiętam, ale dolny się zgadza.

    BUCKS napisał:
    W MENU serwisowym masz możliwość wyboru obniżonego zakresu temperatur, który jest dedykowany do podłogówki i wynosi 25-55 stopni.

    Może źle patrzyłem, ale nie zauważyłem takiej opcji.

    BUCKS napisał:
    ... ale każda opcja poprawy kultury pracy kotła jest warta wykorzystania

    Dlatego o to pytam, bo tak napisałeś każda poprawa kultury pracy jest warta sprawdzenia.
    Po to w końcu jest ten wątek.
  • #94
    BUCKS
    Poziom 37  
    BliSki napisał:
    Co do górnego zakresu to nie pamiętam, ale dolny się zgadza.

    Zwykle kotły mają temperaturę do 82 stopni. Ja w swoim atmosferyku mam do wyboru 82 lub 87.

    BliSki napisał:
    Może źle patrzyłem, ale nie zauważyłem takiej opcji.

    Widać nie czytałeś uważnie instrukcji instalacji od Golda.
    Do zmiany zakresu służy parametr P08 Rodzaj ogrzewania: wartość 0 oznacza tradycyjne (40-82), wartość 1 oznacza podłogowe (25-55).

    BliSki napisał:
    Dlatego o to pytam, bo tak napisałeś każda poprawa kultury pracy jest warta sprawdzenia.

    Dla ciągłości pracy palnika istotne znaczenia ma moc kotła i moc grzejników.
    Ale pod kątem komfortu cieplnego znaczenie może mieć temperatura zasilania.
    Jeśli w danej chwili 40 stopni będzie za dużo, bo grzejniki będą dawały za dużo ciepła to można zmienić zakres i ustawić temperaturę zasilania np. 35 stopni, czy jakąś inną wartość poniżej 40.
  • #95
    BliSki
    Poziom 12  
    BUCKS napisał:
    Do zmiany zakresu służy parametr P08 Rodzaj ogrzewania: wartość 0 oznacza tradycyjne (40-82), wartość 1 oznacza podłogowe (25-55).

    Tak, czytałem, że tu ustawienie do podłogówki. Ale nie doczytałem tego, że to obniży nam do 25 stopni. Dzięki, za wskazówkę.

    BUCKS napisał:
    Jeśli w danej chwili 40 stopni będzie za dużo, bo grzejniki będą dawały za dużo ciepła to można zmienić zakres i ustawić temperaturę zasilania np. 35

    I właśnie o to chodzi. 35 może być optymalne przy okresach przejściowych. Gdzie nie ma temperatury ujemnej na zewnątrz.
  • #96
    jahu21
    Poziom 11  
    mako122 napisał:

    Tak naprawdę to nadal nie wiem co oznacza rF 00? instrukcja podaje: Przez ostatnie 2,5 s na lewym polu pojawi się symbol „rF” a na prawym % wypełnienia sygnału PWM sterującego pracą wentylatora.
    Z takiego opisu wynika że rF 00 to 00% !!!! czyli wypełnienie sygnału PWM wentylatora wynosi 0!!!! czyli wentylator nie pracuje! dobrze myślę?
    A jednak wentylator pracuje przy rF = 00 i kociołek pracuje i grzeje.
    Niektórzy piszą że rF =00 to 1200 obrotów czyli dolna granica prędkości obrotowej wentylatora!
    Idąc dalej tym tokiem rozumowani to np rF = 04 to 1200 + 400 = 1600?
    to dlaczego Termet tak komplikuje ten odczyt?
    czy nie lepiej gdyby rF zaczynało się od 12 to by było logiczne.
    A teraz ciekawe zagadka!
    Czy jeśli ustawie obroty minimalne wentylatora na 1400 to rF = 00 = dalej 1200 czy 1400?
    czy rF = 04 będzie 1200+ 400 = 1600 czy to będzie 1400+400 = 1800!
    Dlaczego instrukcja obsługi kotła (nie serwisowa!!) opisuje parametr rF!!! Daje możliwość odczytania tego parametru przeciętnemu Kowalskiemu a nie mówi nic o tym do czego to potrzebne i co z tego wynika!!!


    Sposób interpretacji wyświetlanych parametrów opisałem powyżej:
    Cytat:
    % wydatku wentylatora Fr oblicza się jako % z różnicy wartości P05 i P04 ustalonych przez serwisanta Przykładowo dla wartości P05=53 obr. maks. P04=18 obr. min. (x100 obr./min.) FR=15: 15% = (5300-1800)*15%+1800= 2325 obr/min. Analogicznie wyświetlana wartość Fr=0 podczas pracy urządzenia oznacza obroty chwilowe wentylatora 1800 obr/min (w przypadku ustawienia przez AIF/ASF P04=1800 obr. min).
    Tak więc wyświetlane Fr=00 oznaczone obroty minimalne wentylatora ustawione w parametrze P04, a Fr=99 maksymalne tj. ustawione w parametrze P05. Fr= 15, to 15 % tego zakresu.
    Podobnie wyświetlany parametr Pr, to również % obrotów pompy zaprogramowanych między minimum a maksimum w odniesieniu do odpowiednich parametrów serwisowych.

    Fakt że w instrukcji użytkownika opisane to marnie.

    Co do obrotów - serwisant nie podnosi do 1500, są to ustawienia fabryczne dla założonego przez Termet przypadku - koncentrycznego systemu powietrzno-spalinowego ∅60/100 o długości rury 3mb + kolanko. Raczej byłbym za stwierdzeniem, że serwisant uruchamia piec i nie zmienia ustawień dot. prędkości minimalnej (wygoda, brak czasu?). Max_O podał przykład przeliczenia dla zakresu ustawień 1200 - 4600, a wg wzoru powyżej policzysz dla dowlnych zakresów obrotów min, maks.
    Zgadzam się z BUCKS:
    BUCKS napisał:
    Skoro kocioł jest skalibrowany tak, że moc minimalną uzyskuje przy 1200 obrotów to zwiększenie prędkości obrotowej elektronika będzie odbierała jako zwiększenie mocy.

    Jednak skoro fabrycznie ustawiają kocioł na 1500 to zakładam że te 1500 jest dla mocy minimalnej 3kW. I w takim przypadku obniżenie do 1200 będzie wymagało ustawienia regulacji mechanicznej.

    Co do mojego przypadku - grzejniki zostały umyślnie przewymiarowane:
    Grzejnik stalowy DIAMOND z podłączeniem bocznym C22 500 x 1000 1 szt. C22 500 x 1200 2 szt. C22 500 x 1400 1 szt. do tego w łazienkowy podwójny szacunkowo ok 400W- łącznie dla parametrów 55/45/20 szacuje ok 4,1kW.
    Podobnie dobrano kocioł z możliwie niską "katalogową" mocą minimalną (Przy okazji są takie z niższą minimalna ale wysoką mocą CWU?). Grzejniki nie są kryzowane, nie zamontowano nawet głowic termostatycznych - po prostu odkręcone na maksa. Na zasilaniu w ostatnich dniach miałem ok 38 - 40 °C (zadane na podstawie czujnika zewnętrznego i krzywej grzewczej ustawionej dla ogrzewania podłogowego (zakres 25-55)) a sam regulator kotła ustawiony na stosunkowo niską histerezę +/- 0,2°C i owszem taktuje ale nie są to częste cykle. Zaczęło się własnie od tego, że ustawione było standardowe 40-80 dla ogrzewania tradycyjnego na wysokich parametrach, krzywa 4.0 - była straszna jazda i w dodatku efekt "buchających" kaloryferów.

    I wracając na chwile do mojego dylematu: Jeżeli kocioł fabrycznie ustawiony dla 3m+kolanko (1500 obr./min), a mam porównywalne warunki co do konstrukcji komina, ustawienie przez serwisanta dolnego progu 1800 uznać należy za błąd w sztuce? Jeżeli podbił obroty a nie zmienił nic na dyszach to czy uzyskałem efekt zwiększonej mocy minimalnej kotła? Czyli zamiast 3kW u mnie minimalna moc 4,9kW ? (Górnej granicy prędkości obrotowej nie zmieniał). W chwili obecnej wydaje mi się że największym problemem w moim przypadku może być własnie ta moc minimalna która została ustawiona przez parametr P4=1800. Jeżeli nie ciepłomierze to co? Pomiar zużycia gazu przy Fr=00 (czyli 1800 obr./min)?

    P.s. Co do temperatur dla tradycyjnego w przypadku Gold Plus - wg instrukcji, wykresów: 40-80°C.
  • MetalworkMetalwork
  • #97
    mako122
    Poziom 11  
    jahu21 napisał:
    I wracając na chwile do mojego dylematu: Jeżeli kocioł fabrycznie ustawiony dla 3m+kolanko (1500 obr./min), a mam porównywalne warunki co do konstrukcji komina, ustawienie przez serwisanta dolnego progu 1800 uznać należy za błąd w sztuce? Jeżeli podbił obroty a nie zmienił nic na dyszach to czy uzyskałem efekt zwiększonej mocy minimalnej kotła? Czyli zamiast 3kW u mnie minimalna moc 4,9kW ? (Górnej granicy prędkości obrotowej nie zmieniał). W chwili obecnej wydaje mi się że największym problemem w moim przypadku może być własnie ta moc minimalna która została ustawiona przez parametr P4=1800. Jeżeli nie ciepłomierze to co? Pomiar zużycia gazu przy Fr=00 (czyli 1800 obr./min)?


    Ja mam jeszcze takie przemyślenie, z góry mówię, że nie jest ono poparte pewną wiedzą a raczej jest to takie gdybanie ale ma ono głęboki sens.
    Mam kocioł Termet Ecocondens 20 i u mnie w instrukcji obroty minimalne to 1200 a nie 1500! Mój kocioł jest chyba z początków produkcji i kolejne wersje były nieco inne.
    U mnie jest 1200 i pamiętam, że serwisant też tak mówił, że obroty min to 1200 a podniesie na 1500! Jestem tego pewien na 100%.
    Wiele razy zaglądałem do tego kociołka, nawet już dwa razy go czyściłem bo to naprawdę dziecinne prosta sprawa!

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia


    Mój kocioł to Ecocondens Gold 20 ustawiony na gaz ziemny G20 i taki u mnie gaz jest.
    Wyraźnie widać, że w instrukcji jest dla mojego kociołka P04 = 12 a P05 = 58
    Mam licznik ciepła i bez problemu mogę zejść do 3kW pracy ciągłej bez taktowania.
    Są dni, że kociołek całymi godzinami pracuje na 3kW ! Ja mam tak ustawiony kociołek, że jeszcze nigdy nie taktował, nigdy się sam nie wyłączył.
    Uruchamiam kocioł i pracuje stabilnie bez taktowania nawet wiele dni, jeśli jest zapotrzebowanie na ciepło. Jeśli zdarzy się, że ciepło jest niepotrzebne bo w dużym obszernym holu ( gdzie mam regulator) temperatura przekracza 22'C, kociołek wyłącza się, zazwyczaj na kilka godzin a nawet na kilkanaście. Gdy temperatura spadnie do 20 'C kocioł staruje. Mam w holu bardzo prosty regulator za 200 zł i sprawuje się super. W holu nie mam oczywiście zaworów termostatycznych!!! Są zdemontowane i grzejniki dają taką moc na ile im pozwala kocioł. Mam grzejniki bardzo przewymiarowane!!!! Nawet kilku krotnie!!! Są to stare grzejniki conwektorowe z firmy z Krakowa. Dlatego co niektórych mogą dziwić moje parametry kotła, zasilanie 37'C!!!! a powrót 32'C

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia




    cdn
  • #98
    jahu21
    Poziom 11  
    Sprawdź pkt 5.6. Konfiguracja sterownika – ustawienie parametrów kotła . U mnie widnieje w tabeli Dla P04 Wartości fabryczne: 1500. Taką samą informację uzyskałem bezpośrednio infolinii technicznej Termetu.
  • #99
    mako122
    Poziom 11  
    jahu21 napisał:
    Sprawdź pkt 5.6. Konfiguracja sterownika – ustawienie parametrów kotła . U mnie widnieje w tabeli Dla P04 Wartości fabryczne: 1500. Taką samą informację uzyskałem bezpośrednio infolinii technicznej Termetu.


    Ale przecież załączyłem powyżej zdjęcie z instrukcji gdzie jest P04=12 dla mojego kotła.
    Może masz kocioł Ecocondens Gold Plus?
    Może producent zmienił w kolejnych wersjach P04?
    Ja miałem 1200 na bank!! Mam notatki sprawdziłem to jeszcze raz!! Robiłem notatki przed wizytą serwisanta.


    Termet EcoCondens Gold - ustawienia
  • #100
    jahu21
    Poziom 11  
    mako122, tak mam Gold Plusa - tak wiem to różne modele, sprawdź jednak podany pkt 5.6 . U mnie w tabeli pod identycznym pkt 4.3.2.1 jak u Ciebie też mam wpisane 1200, co nie przeszkadza Termetowi pisać we wspominanym 5.6. 1500 (fabrycznie)
  • #101
    mako122
    Poziom 11  
    jahu21 napisał:
    mako122, tak mam Gold Plusa - tak wiem to różne modele, sprawdź jednak podany pkt 5.6 . U mnie w tabeli pod identycznym pkt 4.3.2.1 jak u Ciebie też mam wpisane 1200, co nie przeszkadza Termetowi pisać we wspominanym 5.6. 1500 (fabrycznie)



    U mnie w instrukcji nie ma ani słowa o 1500, zobacz moją instrukcję w punkcie 5.6


    Termet EcoCondens Gold - ustawienia


    Ja mam P00 do P17. U Ciebie jest chyba więcej ustawień?

    A to mój rachunek za gaz:

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia


    Jak widać z rachunku 1m3 gazu ziemnego jaki ja otrzymuje daje 10,972 kWh

    U mnie przy P12 jest zużycie gazu 4,8 litra/min (odczytuje to z tabeli 4.3.2.1)

    ***********************************************************************
    4,8 * 60 min = 2880 litrów/h **************************** błednie policzone!!!!
    10972/2888 = 3,8kW/h ***************** błędnie policzone!!!
    Czyli mój kocioł teoretyczne przy P12 produkuje 3,8kW energii. **************************** zobacz niżej
    *****************************************************************************


    Kolega BUCKS poprawił moje błędy, tak powinno być:

    4,8l/min * 60 min = 288 l/h
    0,288m3 * 10,972kWh/m3 = ok. 3,16kW

    Oczywiście to teoria są straty kominowe, niedokładność pomiaru a i wartość energetyczna gazu nie jest stała ale z grubsza wszystko się zgadza!
  • #102
    BUCKS
    Poziom 37  
    jahu21 napisał:
    Grzejnik stalowy DIAMOND z podłączeniem bocznym C22 500 x 1000 1 szt. C22 500 x 1200 2 szt. C22 500 x 1400 1 szt.

    Inaczej mówiąc masz 5,8m grzejnika C22 o wysokości 50cm.
    Patrząc po grzejnikach Brugman wychodzi ok. 1080W za 1m dla 70/50, czyli u Ciebie będzie to maksymalnie ok. 6,25kW dla wody 70/50.
    Musiałbyś zobaczyć jakie parametry podaje producent Twoich grzejników.
    Dla wody kotłowej 50/30 to Twoje grzejniki będą miały maksymalnie 2,5kW.
    Dla wody 40/30 to będzie to już tylko 1,7kW.
    Nie uwzględniłem w wyliczeniach drabinki łazienkowej.

    jahu21 napisał:
    łącznie dla parametrów 55/45/20 szacuje ok 4,1kW.

    Mi dla Brugmana wychodzi ok. 4,25kW bez liczenia drabinki łazienkowej.
    Z racji nieco różnych mocy dla różnych producentów to Twoje szacowanie 4,1kW jest prawidłowe.

    jahu21 napisał:
    (Przy okazji są takie z niższą minimalna ale wysoką mocą CWU?

    Kocioł 20-25kW to moc minimalna na poziomie ok. 3-3,8kW to dobry wynik.
    Dopiero 1-funkyjne 12-14kW oferują moce minimalną na poziomie 2-2,5kW.
    Być może znajdziesz coś lepszego ale w cenie kilka razy wyższej, więc gra nie warta świeczki.

    jahu21 napisał:
    Jeżeli kocioł fabrycznie ustawiony dla 3m+kolanko (1500 obr./min), a mam porównywalne warunki co do konstrukcji komina, ustawienie przez serwisanta dolnego progu 1800 uznać należy za błąd w sztuce?

    Ustawienie zbyt niskiej prędkości obrotowej wentylatora może powodować problemy z rozruchem, z prawidłową pracą palnika.
    Trudno mi oceniać pracę serwisanta będąc amatorem.
    Podejrzewam, że profilaktycznie ustawił Ci wyższe obroty, abyś go przypadkiem nie wzywał do korekty, bo coś będzie źle chodziło.

    jahu21 napisał:
    Jeżeli podbił obroty a nie zmienił nic na dyszach to czy uzyskałem efekt zwiększonej mocy minimalnej kotła? Czyli zamiast 3kW u mnie minimalna moc 4,9kW ?

    Jeśli wg producenta moc minimalna jest uzyskiwana przy 1200 obrotów to dla mnie 1800 obrotów oznacza, że masz wyższą moc minimalną niż katalogowe 3kW dla 50/30 ale jaka to moc to nie mam zielonego pojęcia, bo instrukcja tego nie podaje, więc pozostaje szacowanie.

    jahu21 napisał:
    Pomiar zużycia gazu przy Fr=00 (czyli 1800 obr./min)?

    Instrukcja podaje zużycie gazu dla mocy minimalnej ale tez jest to wartość orientacyjna, więc nie jest to pewniak na 100% ale da już jakiś punkt odniesienia.
    Potem możesz sobie sprawdzić zużycie gazu po podniesieniu obrotów do poziomu 2000, a potem dla testu możesz sprawdzić dla np. 1600 ale trzeba by wymusić na kotle ciągła pracę na mocy minimalnej.
    Będziesz miał wtedy wyobrażenie o ile zmienia się zużycie po zmianie obrotów o 200 w górę i w dół od obecnych wartości.

    W instrukcji jest wyraźnie napisane, że moc minimalna jest uzyskiwana przy 1200 obrotów ale na moją logikę paliwo to odpowiednia mieszanka gazu z powietrzem, więc jeśli 1200 obrotów to za mało, aby pokonać opory komina i zapewnić odpowiednią ilość powietrza to w teorii można by je podkręcić. Tylko skąd serwisant ma wiedzieć, że zamiast 1200 obrotów przy danym kominie będzie potrzebne np. 1800 obrotów. Ustawianie poziomu CO2 w spalinach na poziomie 10% wg instrukcji z 2016 roku moim zdaniem nie daje gwarancji, że wtedy uzyskamy katalogowe minimum.
    Ja bym podejrzewał, że jest 3kW zostaje wtedy na papierze, a w rzeczywistości mamy odpowiednio większą moc minimalną ale jaką to pewnie nawet sam serwisant nie wie i może producent miałby problem ;)
    Sugeruj się zużyciem gazu na liczniku, bo to będzie chyba najbardziej wiarygodny punkt odniesienia.

    mako122 napisał:
    U mnie w instrukcji nie ma ani słowa o 1500, zobacz moją instrukcję w punkcie 5.6

    Instrukcja z 2016 podaje, że P04 wynosi fabrycznie 1500 obrotów, a w Uwagach jest notka, że moc minimalna jest uzyskiwana przy 1200 obrotów.
    Czyli wniosek z tego, że kocioł jest fabrycznie podkręcony i moc minimalna jest tylko papierowa ;)
    Stąd jest cała dyskusja jaką moc ma kocioł przy ustawionych np. 1500, czy 1800 obrotów, skoro minimum uzyskuje rzekomo tylko przy 1200 obrotów wg instrukcji.

    Dodano po 14 [minuty]:

    mako122 napisał:
    U mnie przy P12 jest zużycie gazu 4,8 litra/min (odczytuje to z tabeli 4.3.2.1)
    4,8 * 60 min = 2880 litrów/h
    10972/2888 = 3,8kW/h
    Czyli mój kocioł teoretyczne przy P12 produkuje 3,8kW energii.

    Nie kumam Twojego liczenia, bo ja liczę tak:
    4,8l/min * 60 min = 288 l/h
    0,288m3 * 10,972kWh/m3 = ok. 3,16kW

    Tylko instrukcja podaje też tolerancję przy tym zużyciu na minutę, więc nie wiadomo jaka wartość jest prawidłowa, zwłaszcza, że u mnie współczynnik konwersji jest wyższy i jest to ponad 11,380kWh/m3.
    W teorii zużycie gazu u mnie powinno być niższe niż u Ciebie przy tej samej mocy.
    Uwzględniając zużycie 288 l/h
    0,288m3 * 11,380kWh/m3 = ok. 3,28kW to taka u mnie wychodzi moc.

    Licząc u Ciebie taką samą moc
    3,28kW / 10,972kWh/m3 = 0,299m3
    299 l/h / 60 min = 4,98 l/min
    To zużycie na minutę wychodzi odpowiednio wyższe.

    Jak widzisz niewielkie zmiany dają rozbieżne wyniki i nie wiadomo jak to policzyć ;-)
  • #103
    mako122
    Poziom 11  
    BUCKS napisał:
    Nie kumam Twojego liczenia, bo ja liczę tak:
    4,8l/min * 60 min = 288 l/h
    0,288m3 * 10,972kWh/m3 = ok. 3,16kW


    Oczywiście że masz racje!
    Zupełnie źle to policzyłem!
    Tak to jest jak się robi 4 rzeczy na raz!!!

    To filmik z pracy mojego kociołka. Jak słychać pracuje tak cicho, że mimo zdjętej obudowy prawie go nie słychać.
    rF = 5 a moc przy tych obrotach wentylatora jest 4,388kW. Tyle energii potrzebuje mój dom w tej chwili przy temperaturze -0,2 'C w domu jest 21,5 'C



    Termet EcoCondens Gold - ustawienia


    A ja to mam jeszcze inną teorię na temat tego wentylatora, tak oglądam ten zespół gazowy i oglądam i się zastanawiam jak on dawkuje ten gaz? Nie słychać tam ani silnika krokowego ani niczego podobnego! Mam taki szalony pomysł, że podawanie gazu na palnik odbywa się na zasadzie podciśnienie? Do zespołu gazowego doprowadzony jest z okolicy wentylatora tajemniczy wężyk i tak się zastanawiam czy to tylko kontrola pracy wentylatora? ale wentylator ma czujnik obrotów. Może ten tajemniczy wężyk przekazuje podciśnienie jakie wytwarza wentylator i steruje przesuwając jakąś przepustnice w zespole gazowym. Brzmi to dość logicznie większe obrotowy wentylatora wyższe podciśnienie w wężyku i większa dawka gazu. Takie rozwiązanie daje idealną współpracę między wentylatorem a zaworem gazowym a do tego idealnie wyrównuje opory komina. To takie gdybanie ale może wywoła dyskusje na ten temat i ktoś mądry opisze jak działa zespół gazowy i jak dawkuje gaz. Czy to sygnał elektroniczny steruje zespołem gazowym? A może jednak to rozwiązanie oparte na zmianie ciśnienia?


    Termet EcoCondens Gold - ustawienia


    Termet EcoCondens Gold - ustawienia

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia
  • #104
    kiltel
    Poziom 13  
    Dobrze rozumujesz z tym ciśnieniem. Ktoś już na forum pisał, że gaz w kotłach jest dawkowany na zasadzie zwężki ventiuriego.
  • #105
    jahu21
    Poziom 11  
    BUCKS napisał:
    Sugeruj się zużyciem gazu na liczniku, bo to będzie chyba najbardziej wiarygodny punkt odniesienia.

    mako122 napisał:
    U mnie w instrukcji nie ma ani słowa o 1500, zobacz moją instrukcję w punkcie 5.6

    Instrukcja z 2016 podaje, że P04 wynosi fabrycznie 1500 obrotów, a w Uwagach jest notka, że moc minimalna jest uzyskiwana przy 1200 obrotów.
    Czyli wniosek z tego, że kocioł jest fabrycznie podkręcony i moc minimalna jest tylko papierowa
    Stąd jest cała dyskusja jaką moc ma kocioł przy ustawionych np. 1500, czy 1800 obrotów, skoro minimum uzyskuje rzekomo tylko przy 1200 obrotów wg instrukcji.


    Dzięki BUCKS, wygląda na to że to jedyna metoda na określenie faktycznej mocy poza ciepłomierzem.
    Co do mocy minimalnych i fabrycznych - mi się tworzy następujący obraz: Kocioł Termet Gold oraz Gold Plus patrząc na parametry z tabel to dwie różne konstrukcje - producent określił inne zakresy pracy urządzeń i tak dla Golda zakres dla wentylatora to 1000 - 8000 obr/min a dla Gold Plusa 1000 - 9500 obr/min. O ile kupując Golda fabrycznie minimalną moc producent ustawił dla 1200 to dla Golda jest to 1500. Nie wiem jak w Goldzie (nie mam serwisówki) ale dla Gold Plus wg Termetu te 1500 ma odpowiadać (z instrukcji Gold Plus):

    Cytat:
    Kocioł fabrycznie wyregulowany jest do koncentrycznego systemu powietrzno-spalinowego ∅60/100 o długości rury 3mb + kolanko. Ustawienie O2 – 5%. Zastosowanie
    innych systemów i większych długości wymaga regulacji kotła podanej w p. 4.3

    Ja w odpowiedzi działu technicznego Termetu otrzymałem informację (dot. Gold Plus):

    Cytat:
    Obroty minimalne wentylatora ustawiane są fabrycznie na 1500 obr/min, aby ułatwić instalatorom rozruch kotła przy dłuższym kominie niż 1-2 m. Jeśli opory komina pozwalają na zmniejszenie obrotów, to należy to wykonać, aby zmniejszyć moc minimalną do określonych 2,8 kW. W przypadku długich kominów, żądanie ustawiania obrotów na poziomie 1200/min, wynika z niezrozumienia tematu. Od producentów kotłów Normą wymaga się sprawdzenie urządzeń i podawanie parametrów dla odcinka kominowego o długości 1 m. Dane techniczne, podawane są więc w instrukcji dla parametrów określonych w normie.


    Skoro zakres prędkości maksymalnych wentylatora jest różny dla tych modeli (ze względów np. konstrukcyjnych) to być może urządzenia fabrycznie ustawia się pod te same warunki (3m+kolanko) jednak odpowiada to różnym prędkościom wentylatora?
  • #106
    mako122
    Poziom 11  
    kiltel napisał:
    Dobrze rozumujesz z tym ciśnieniem. Ktoś już na forum pisał, że gaz w kotłach jest dawkowany na zasadzie zwężki ventiuriego.



    To gdyby tak było to przy pracy wentylatora upada teoria, że to elektronika dawkuje gaz na zespole gazowym.
    Na sygnał zwiększenia mocy kotła elektronika tylko zwiększa obroty wentylatora a sam wentylator wymusza większy dopływ gazu sterując podciśnieniem zespół gazowy. To tłumaczy dlatego przy długim kominie i dużych oporach wentylator ustawiany jest na większe obroty przez serwisanta co daje i tak taką samą moc kotła.
    Krótki komin obroty 1200, przepływ powietrza y, podciśnienie np x to moc kotła np 3kW
    Długi komin obroty 1500, przepływa powietrza taki sam y (bo opory komina) podciśnienie takie samo czyli x i taka sam moc kotła 3kW
    Te 300 obrotów wentylatora więcej to tylko po to aby wyrównać opory przepływu w kominie.
    Długi komin wymusza pracę wentylatora na wyższych obrotach dla całego zakresu pracy kotła taki byłby wniosek z tego rozumowania jeśli jest ono prawdziwe.

    Czy tak może to działać?
  • #107
    kiltel
    Poziom 13  
    Dobra teoria i wg mnie dużo wskazuje ze tak właśnie działa kocioł jak opisujesz. Ja mam co prawda kocioł ACV Kompakt ale też zszedłem w nim z obrotami na minimum i i mam mniejszą moc minimalną (domyślnie moc minimalna była ustawiona na 40 % co było tragedią przy mojej instalacji musiałem grzac wysokotemperaturowo) teraz mogę grzać wodą o niższej tempetaturze mam mocno przewymiarowane grzejniki też odnoszę wrażenie ze mniejsze obroty wentylatora to mniejsza dawka gazu. Ja mam komin krótki kolano i 1 m rury.
  • #108
    Kropek3
    Poziom 12  
    Mnie ciekawi jak to wygląda w przypadku kotłów Wolf. W tych kotłach producent stosuje dokładnie te same zespoły gazowe ale tam, moc minimalna zaczyna się od 1,9 kW. :?:
  • #109
    BUCKS
    Poziom 37  
    mako122 napisał:
    Krótki komin obroty 1200, przepływ powietrza y, podciśnienie np x to moc kotła np 3kW
    Długi komin obroty 1500, przepływa powietrza taki sam y (bo opory komina) podciśnienie takie samo czyli x i taka sam moc kotła 3kW
    Te 300 obrotów wentylatora więcej to tylko po to aby wyrównać opory przepływu w kominie.

    Tylko wtedy obroty maksymalne tez powinny być większe, bo z tego wynika, że przy maksymalnych obrotach kocioł nie uzyska pełnej mocy. Dla c.o. nie ma to znaczenia ale dla c.w.u. już tak.
    Nigdy nie słyszałem, aby zakres obrotów wentylatora był wyższy niż fabryczny dla rzekomo 1m komina.

    mako122 napisał:
    Czy tak może to działać?

    Gdyby tak było to byłoby super ale znając, życie nie jest tak kolorowo i traci na tym klient, czyli ma w praktyce wyższą moc minimalną, choć katalogowo kocioł ma 3kW.
  • #110
    mako122
    Poziom 11  
    BUCKS napisał:
    mako122 napisał:
    Krótki komin obroty 1200, przepływ powietrza y, podciśnienie np x to moc kotła np 3kW
    Długi komin obroty 1500, przepływa powietrza taki sam y (bo opory komina) podciśnienie takie samo czyli x i taka sam moc kotła 3kW
    Te 300 obrotów wentylatora więcej to tylko po to aby wyrównać opory przepływu w kominie.

    Tylko wtedy obroty maksymalne tez powinny być większe, bo z tego wynika, że przy maksymalnych obrotach kocioł nie uzyska pełnej mocy. Dla c.o. nie ma to znaczenia ale dla c.w.u. już tak.
    Nigdy nie słyszałem, aby zakres obrotów wentylatora był wyższy niż fabryczny dla rzekomo 1m komina.

    mako122 napisał:
    Czy tak może to działać?

    Gdyby tak było to byłoby super ale znając, życie nie jest tak kolorowo i traci na tym klient, czyli ma w praktyce wyższą moc minimalną, choć katalogowo kocioł ma 3kW.


    Może dlatego P05 dla pełnej mocy Ecocondens Gold 20 wynosi 5600 ale zakres regulacji tego parametru jest aż 8000!
    Zakres powyżej 5600 aż do 8000 to korekta dla długości przewodu kominowego oraz innego rodzaju gazu tak myślę?

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia
  • #111
    BUCKS
    Poziom 37  
    mako122 napisał:
    Zakres powyżej 5600 aż do 8000 to korekta dla długości przewodu kominowego oraz innego rodzaju gazu tak myślę?

    Twoje teoretyczne rozważania są prawidłowe i się z nimi zgadzam ale w praktyce jeszcze nie słyszałem tutaj na forum, aby ktoś napisał, że serwisant zwiększył mu maksymalne obroty o X obrotów, aby zniwelować opory komina i zachować 100% moc dla potrzeb c.w.u.
    Póki co pojawia się tylko informacja o zwiększeniu obrotów minimalnych dlatego bardziej wierzę w teorię, że w ten sposób wzrasta moc minimalna kotła i przy okazji pokonywane sa opory komina.
    Jaka jest prawda to nie mam zielonego pojęcia, bo nie padła oficjalna i konkretna informacja na ten temat, więc sugeruję się wyłącznie domysłami.
  • #112
    GETomek
    Poziom 15  
    Cytat:
    Póki co pojawia się tylko informacja o zwiększeniu obrotów minimalnych dlatego bardziej wierzę w teorię, że w ten sposób wzrasta moc minimalna kotła i przy okazji pokonywane sa opory komina.
    Jaka jest prawda to nie mam zielonego pojęcia, bo nie padła oficjalna i konkretna informacja na ten temat, więc sugeruję się wyłącznie domysłami.

    Dokładnie zwiększają obroty minimalne bo pojawiają się problemy z pracą na mocy minimalnej u mnie wentylator traci 100 obr/min tzn pomimo ustawienia minimalnych obrotów na 1200 on pracuje na 1100, a komin ma tylko 4 metry i 3 kolana.
  • #113
    BUCKS
    Poziom 37  
    GETomek napisał:
    Dokładnie zwiększają obroty minimalne bo pojawiają się problemy z pracą na mocy minimalnej

    To analogicznie powinni podkręcać obroty dla mocy maksymalnej, bo jeśli obroty są zaniżone, to kocioł nie osiągnie pełnych np. 20, czy 25kW.
    A jeszcze nie słyszałem o przypadku podkręcania maksymalnych obrotów, więc każdy sam musi wyciągnąć wnioski.
  • #114
    kiltel
    Poziom 13  
    Pewnie nie podkręcają i piec ma poprostu mniejszą moc maksymalną. Producent kotła deklaruje pewnie moc w pewnych określonych warunkach.
  • #115
    mako122
    Poziom 11  
    BUCKS napisał:
    GETomek napisał:
    Dokładnie zwiększają obroty minimalne bo pojawiają się problemy z pracą na mocy minimalnej

    To analogicznie powinni podkręcać obroty dla mocy maksymalnej, bo jeśli obroty są zaniżone, to kocioł nie osiągnie pełnych np. 20, czy 25kW.
    A jeszcze nie słyszałem o przypadku podkręcania maksymalnych obrotów, więc każdy sam musi wyciągnąć wnioski.


    Problemem jest moc minimalna a nie maksymalna. Bardzo rzadko kocioł pracuje z mocą maksymalną i dlatego nie jeden z nas nawet nie wie, że jego kocioł nie osiąga mocy maksymalnej i nie ma potrzeby podkręcania obrotów maksymalnych.
    Zbyt niskie obroty minimalne generują błędy i problemy z rozruchem kotła. Jest problem z utrzymaniem płomienia itp.
    Zbyt niskie obroty dla mocy maksymalnej nie dają problemów, kocioł pracuje stabilnie nie generuje błędów.

    Sam sprawdzę jaką moc maksymalną osiąga mój kocioł. Można wymusić pracę kotła z mocą maksymalną i sprawdzić zużycie gazu i w ten sposób mniej lub bardziej dokładnie określić moc maksymalną.

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia

    Mój kocioł przy maksymalnych obrotach 5800 powinien osiągnąć moc maksymalną 20 kW przy zużyciu gazu 33,9 l/min.
    Tak podaje instrukcja kotła

    33,9 l/min * 60 min = 2034 l/h = 2,034 m3/h
    współczynnik konwersji dla gazy odczytany z rachunku 10,972 kWh/m3
    2,034 * 10,972 = 22,3 kW
    Moc mojego kotła przy maksymalnych obrotach (5800) - 22,3 kW. Tyle teoria, sprawdzę jak to wygląda naprawdę!
    Oczywiście wystarczy, że gaz będzie miał inne parametry to całe te obliczenia to tylko taka zabawa w pomiar mocy.
    Ale mino to sprawdzę z ciekawości i podzielę się tą informacją.

    Zastanawiam się ile z tych 22,3 kW tak naprawdę idzie do grzejników?
    Ile ucieka kominem?

    U mnie obecnie przy temperaturze na zewnątrz -1 'C spaliny opuszczające komin mają +7,5 'C co i tak uważam za duży sukces jak porównam to z tym co się działo przy poprzednim kociołku z komorą otwartą.

    A to zrzut ekranu z mojego analizatora monitorującego 50 punków instalacji CO i temperaturę na każdym odcinku przewodu kominowego:

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia
  • #116
    BUCKS
    Poziom 37  
    mako122 napisał:
    Zastanawiam się ile z tych 22,3 kW tak naprawdę idzie do grzejników?
    Ile ucieka kominem?

    Z tych 22,3kW nic nie leci do grzejników, bo na pewno masz skręconą moc dla c.o.
    Moc maksymalną możesz wykorzystać tylko do c.w.u., bo dla przepływowego podgrzewania wody każdy kW mocy może być na wagę złota ;)

    Ja osobiście na forum nie kojarzę wątku w którymś ktokolwiek miałby maksymalne obroty wentylatora zwiększone ponad parametry fabryczne. Za to często pojawiają się wątkli z których wynika, że ludzie mają podniesione obroty minimalne.
    Dla mnie jest to sygnał, że klienci są robieni w bambuko, bo kupując kocioł 2-funkyjny 20, czy 25kW, a w rzeczywistości mają trochę poniżej tego maksa, bo nikt tego nie koryguje jesli przyjmiemy założenie, że obroty wentylatora możemy korygować z racji innych oporów komina z zachowaniem minimalnej i maksymalnej mocy znamionowej kotła.
  • #117
    mako122
    Poziom 11  
    BUCKS napisał:
    Z tych 22,3kW nic nie leci do grzejników, bo na pewno masz skręconą moc dla c.o.


    Wiesz, miałem co innego na myśli. Chodzi mi o sprawność kotła, czyli ile z tych 22,3 kW obliczonych teoretycznie zasila instalacje a ile ucieka w komin ze spalinami. Jeżeli kociołek jest w mieszkaniu to jego obudowa itp daje ciepło do pomieszczenia a jedyna strata to ciepło które ucieka ze spalinami w atmosferę. Ja dużo tego ciepła odzyskuje bo mam długi komin. U mnie spaliny oddają ciepło do powietrza zasilającego kocioł.
    Monitoruje to bo mam zainstalowane około 20 czujników w kominie. Dość ciekawie to wygląda! Nawet przy bardzo silnym mrozie temperatura powietrza które wpada do kotła jest zawsze powyżej + 20'C. Spaliny podczas wędrówki przez komin potrafią ogrzać powietrze zasysane z -20'C do +20'C. Mój kocioł zawsze jest zasilany ciepłym ogrzanym powietrzem.

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia

    Może kogoś zainteresuje rozkład temperatury spalin w kominie koncentrycznym o długości 9 m.
    Temperatury otoczone czerwoną obwódką (po prawej stronie) to temperatury spalin mierzone co 1,5 m.
    27,1 to temperatura spalin bezpośrednio po wyjściu z kotła, kolejne 26,8 19,9 18,1 15,3 12, 7 aż do temperatury 9,6 to przy wylocie z komina. Pomiar przy temperaturze zewnętrznej - 1,5'C. Kocioł ustawiony na temperaturę zasilanie 40 'C powrót 35'C (ustawiona dT = 5)

    A to rozkład temperatur powietrza zasysanego do kotła:
    Powietrze ogrzewa się od -1,5' C do + 28,8' C
    28,8 to temperatura powietrza jaką zasysa wentylator kotła.

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia
  • #118
    mako122
    Poziom 11  
    Wreszcie jestem w stanie w pełni kontrolować i ustawiać mój kocioł!
    Zakupiłem super analizator i dopiero teraz wyregulowałem dobrze kocioł.
    Serwisant nie jest w stanie tego tak dokładnie i dobrze zrobić jak to urządzenie które na bieżąco przesyła mi na PC i komórkę pomiary.
    Zdalnie steruje i kontroluje kocioł z dowolnego miejsce. Teraz mam wszystko pod kontrolą.

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia


    Termet EcoCondens Gold - ustawienia

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia


    Termet EcoCondens Gold - ustawienia


    Niebieski wykres to poziom O2 w czasie pracy kotła. O2 powinno być na poziomie około 5 %. Jak widać u mnie ten poziom oscyluje w okolicy 5%. Pracuje nad poprawieniem tego wykresu ale przy tak prostej regulacji jaka jest zastosowana w kotle trudno o lepszy wynik.
    Kocioł reguluje się dla mocy min i max i tu udaje mi się osiągnąć idealne ustawienia ale kocioł w zakresie miedzy min i max nie zawsze pracuje idealnie i trudno to zmienić bo brak regulacji dla zakresów pośrednich.

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia


    A- stabilna praca kotła na potrzeby CO
    B- ładowanie zasobnika CWU
    C- chwilowa przerwa w pracy (przejście z trybu CUW na CO - kocioł chwilowo wygaszony)
    D- praca kotła na potrzeby CO ( po powrocie z trybu CWU) Automatyka kotła zmienia moc kotła i dlatego O2 nie jest idealne stałe.


    Serwisant ustawił kocioł ale nie zrobił tego dokładnie albo obecnie mam nieco inne ciśnienie gazu lub skład gazu. Zrobiłem korektę która znacznie poprawiła prace kotła. Znając z obserwacji kilkumiesięcznej na jakiej mocy kocioł pracuje najczęściej dokonałem korekty aby praca kotła dla tej mocy była idealna kosztem nieznacznego rozregulowania kotła dla min i max.
    Możliwość stałej kontroli O2 przez 24h na dobę to wręcz konieczność!
    Od czasu instalacji analizatora spalin otworzyły mi się oczy na cały proces pracy kotła.
    Uważam, że jest to urządzenie konieczne i każdy nowo produkowany kocioł powinien mieć wbudowany w kocioł taki analizator spalin.
    Są oczywiście kotły które są wyposażone w takie urządzenie ale należą do rzadkości na rynku!
    Analizator spalin cały czas śledzi poziom O2 i jeśli O2 znajdzie się poza ustalonym zakresem otrzymuje powiadomienie na tel.

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia



    Sterowanie i odczyt parametrów na tablecie.
    Wszystko bardzo prosto i wygodnie przez WiFi.
  • #119
    BUCKS
    Poziom 37  
    Fajny gadżet ale jest kilka małych ale.
    Zawsze pozostaje wątpliwość, czy samodzielny montaż sondy lambda oraz czujnika temperatury będzie przeprowadzony prawidłowo, aby nie było przekłamań w pomiarach.
    Poza tym trzeba brać pod uwagę, że rurę spalinowa w kotle gazowym można mieć plastikową lub stalową, można mieć rurę w rurze lub osobną rurę do zasysania powietrza i osobną do odprowadzania spalin, a ta różnorodność powoduje, że będzie też różny sposób montażu np. czujnika temperatury spalin.

    Druga sprawa jak długo wytrzyma taka sonda, czyli co ile trzeba ją wymieniać, a kupując nową inną jak ją skonfigurować, aby wskazania były prawidłowe.
    Pomijając te wątpliwości sama idea jest fajna i super bajer dla zaawansowanych użytkowników chcących mieć stałą kontrolę procesu spalania.
    Jeszcze można mieć zastrzeżenia co do kosztów zakupu rzędu 1400zł, które w warunkach domowych są dość spore.

    Poza elementem edukacyjnym to dopasowując proces spalania możemy liczyć na wyższą sprawność.
    Teraz pytanie na jakie realne oszczędności można liczyć, czy taki bajer faktycznie się zwróci, czy może jednak na zwrot kosztów przy kondensacyjnym kotle gazowym nie ma co liczyć, bo różnice w kosztach są zbyt małe.
  • #120
    mako122
    Poziom 11  
    BUCKS napisał:
    Fajny gadżet ale jest kilka małych ale.


    U mnie to nie gadżet a serce mojego domu!
    To małe urządzenie ma 1000 zastosowań w domu.
    W moim domu zastąpiło min 10 innych urządzeń.
    Serwisuje kocioł CO, z dowolnego miejsca na świecie kontroluje prace kotła, ustawiam, zmieniam parametry itp.
    Urządzenie zastąpiło też mój regulator pogodowy. Ten w urządzeniu jest bardzo rozbudowany, daje nieograniczone możliwości. Ma wbudowany zegar astronomiczny który pokazuje wschód i zachód dokładnie dla mojej lokalizacji ( należy wcześniej wprowadzić nasze położenie geograficzne) to umożliwia precyzyjne sterowanie roletami, oświetleniem domu itp.
    Urządzenie samodzielnie synchronizuje co kilka minut czas z serwerem czasu co gwarantuje bardzo dokładne działanie wielu funkcji czasowych. Może też być źródłem dokładnego czasu dla innych naszych domowych sterowników.
    Za pomocą tego urządzenia otwieram bramę garażową. Miałem tylko dwa piloty do drzwi garażowych. Obecnie każdy z domowników ma swojego pilota w telefonie.
    Urządzenie odbiera dane 32 czujników temperatury rozmieszczonych w domu i na zewnątrz, steruje ogrzewaniem podłogowym, roletami, oświetleniem w zależności od temperatury itp
    Sterowni pojawia się na allegro za 1100 zł. Ja swój za tyle kupiłem. Oczywiście czujniki temperatury i przekaźniki itp trzeba sobie dokupić osobno dostosowując wszystko co swoich potrzeb.
    Możliwości są nieograniczone!

    cdn

    A to screen shot z mojego telefonu wykonany w czasie spaceru 10 km od domu.
    Jak to fajnie wiedzieć czy w domu wszystko OK i co robi nasz kocioł CO.

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia



    A tak to wygląda na dowolnym komputerze w domu, pracy tam gdzie w danej chwili jesteśmy mamy wszystko pod kontrolą:

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia



    A tu widoczna praca ośmiu przekaźników:

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia


    A tu zegar astronomiczny i sterownik pogodowy:

    Termet EcoCondens Gold - ustawienia



    Warto zobaczyć:

    https://youtu.be/n_6OyERTGBM

    https://youtu.be/p3jK2u67SKo

    https://youtu.be/NQJHvXTbqIU

    https://youtu.be/qhzDuVHcl8I

    https://youtu.be/75XvfzXOI7o

    https://youtu.be/5iX2bMTbhCQ


    I jeszcze coś ciekawego!
    Bardzo podobny wymiennik i palnik ( tej samej firmy tylko nieco inny model) jest w Termecie :

    https://youtu.be/I-iaxSH60IM

    https://youtu.be/WxyWRp7HGtM

    https://youtu.be/LnpR3NX29gA