Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa mocnego prostownika, może z funkcją (wspomagania) rozruchu

24 Lis 2015 21:14 2790 12
  • Poziom 15  
    Witam!

    Jestem w posiadaniu starego prostownika, robionego lata temu przez miejscowego śp. elektryka.

    Powstałą koncepcja na dorobienie do niego regulacji prądu (póki co jest tylko przełącznik 12-24V) oraz zastosowanie bezpiecznika automatycznego zamiast topikowego wkręcanego. Kolejnym pomysłem jest możliwość wspomagania akumulatora (głównie w rzadko używanym traktorze) podczas rozruchu.

    Czy podany schemat może być? (pochodzi z elektrody, powinien działać, bezpiecznik oczywiście ma być dodany na wyjściu)
    Jaki bezpiecznik zastosować?

    Budowa mocnego prostownika, może z funkcją (wspomagania) rozruchu
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 36  
    Tu jest regulacja na uzwojeniu pierwotnym, ten potencjometr 47k to trochę za mały zakres regulacji daje, dobierz eksperymentalnie, daj 470k-220-100k i zobacz jaki będzie najlepszy.
    Co do bezpiecznika na wyjściu, lepszym rozwiązaniem jest chronić uzwojenie wtórne trafa bo w tedy w razie uszkodzenia mostka ratujesz trafo, ubije je akumulator, bezpiecznik na pierwotnym nie pomoże.
  • Poziom 30  
    Wrzuć zdjęcia transformatora, aby ocenić jego moc.
  • Poziom 26  
    Regulacja mocy po stronie pierwotnej transformatora nie jest najlepszym rozwiązaniem. O wiele lepszym jest po stronie wtórnej np. tak Budowa mocnego prostownika, może z funkcją (wspomagania) rozruchu
  • Poziom 15  
    Budowa mocnego prostownika, może z funkcją (wspomagania) rozruchu

    Nie mam bladego pojęcia z czego pochodzi. Strasznie ciężkie, trudno go podnieść.

    Bezpiecznik na pierwotnym będzie na 100%.

    Na wtórnym mam go dać między transformatorem a mostkiem, dobrze zrozumiałem?

    Regulacja wiem że jest na pierwotnym, moim zdaniem to lepiej - mniejsze prądy na triaku. Edit: odpisaliśmy w tym samym momencie, także jednak zdam się chyba na ciebie.
  • Poziom 36  
    Euzebiusz23091998 napisał:
    ..
    Na wtórnym mam go dać między transformatorem a mostkiem, dobrze zrozumiałem?
    ...


    Tak, najlepiej bez gniazda, wlutuj bezpośrednio na przewody taki zielony Unival na 30A, płytkowy samochodowy.

    Jak się upierasz na pierwotne do daj chociaż U208B bo zobaczysz jak niestabilna i nieprzewidywalna będzie regulacja na tym prostym regulatorze fazowym.
  • Poziom 15  
    Regulacja niekoniecznie musi być na pierwotnym - po prostu myślałem że to nie ma wiekszej różnicy dla stabilności układu, skoro to lepiej, to zostanie wykonana na wtórnym. Co do bezpiecznika to pytałem o stosowanie automatu. Warto się w to bawić? (Np. Przy próbie rozruchu wywali mi ostrzowy, to jestem zmuszony odpalić lutownicę i go wymienić - jak ma być bez gniazda, tak to pyk dźwigienka i hula dalej)
  • Poziom 36  
    Zwykła wkładka topikowa na pierwotnym w takich prostownikach wystarczy, automaty nie są selektywne. Regulacja na wtórnym daje ci możliwość automatycznego wyłączenia po osiągnięciu zadanego napięcia, przymierz się pod tym kątem, jeszcze zabezpieczenie przed odwrotnym podłączeniem akumulatora i masz solidny prostownik.
  • Poziom 15  
    Bardziej miałem na myśli automat na wtórnym, zamiast wkładki 30A (chodzi o te rozruchy z prostownikiem)
  • Poziom 36  
    Na wtórnym automat by się sprawdził, np w razie zwarcia przypadkowego zacisków, jak masz to daj zamiast tego płytkowego.

    Wiesz z tymi rozruchami to jest tak: rozrusznik szarpie od 200A w benzyniaku do 450A w dieslu i co wniesie te 30A z prostownika ?
    A same układy rozruchu to zrealizowane są teraz tak: regulator fazowy na pierwotnym a w położeniu Rozruch jest on pomijany (w polskim prostowniku za 280 pln) . Nie zawracaj sobie głowy, ładowanie przez dodatkowe 5 minut o wiele więcej wniesie niż ten cały pseudorozruch. Aha, piszesz o traktorze, w takim wypadku proponuję ładowanie przed każdym rozruchem, bez wyjmowania akumulatorów z ciągnika, tam tak się da.
  • Poziom 15  
    Nigdzie nie jest napisane że akurat to trafo daje 30A, według mnie może dać więcej ale to wyjdzie w praktyce. Narazie nic nie mam, będę zamawiać dopiero. Ale skoro może być automat to dam automat. Pytanie tylko, która klasa? B, C czy D?
  • Poziom 36  
    Jak chcesz koniecznie to wspomaganie rozruchu to nie dawaj tam żadnego bezpiecznika (na wtórnym) Diody na prąd większy od prądu zwarcia trafa, a samo trafo zabezpiecz wyłacznikiem termicznym na 90 stopni normalnie zwartym, daj go szeregowo z uzwojeniem pierwotnym, jak po kilku sekundach trafo się zagotuje to termik go wyłączy. Jeśli zajdzie potrzeba ponowienia rozruchu to wentylator to schłodzenia trafa też daj, teraz mnóstwo tego się wala ze starych komputerów a w prostowniku się przyda. Możesz dać drugi termik ale normalnie rozwarty na 50 stopni i sam się załączy jak temperatura trafa wzrośnie.
  • Poziom 15  
    Podchodzę do realizacji projektu jeszcze raz, i mam teraz trochę inny problem. Mianowicie na uzwojeniach transformatora mam DOKŁADNIE 12V i 24V AC. Dla ładowania akumulatora 12V to trochę za mało. Nie mam jak przewinąć uzwojeń.

    Teraz pytanie: ładowanie aku 24V mi niepotrzebne. Wykorzystam więc zasilanie 24V do prostownika akumulatora 12V.
    Lepiej zrobić regulację napięciem czy prądem? Bo jak tak analizuję, to najlepsze rozwiązanie to by było regulacja prądu ładowania z odcięciem przy 14.8V. Dobrze myślę?