Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przekaźnik elektromechaniczny Wart. min. 14V

25 Lis 2015 21:50 1827 22
  • Poziom 8  
    Jest może jakiś przekaźnik w aucie ,który zwiera styk ,cewka zaczyna wytwarzać pole przy min.14V ?
    Znalazłem przekaźniki z oznaczeniami 14V ,ale podobno są dla 24V ,a mi chodziło o włączenie obiegu jak będzie pracował alternator.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Chodzi ci o to, by przekaźnik załączał się w momencie wzbudzenia alternatora? I co dalej?
    niewiadow napisał:
    Znalazłem przekaźniki z oznaczeniami 14V ,ale podobno są dla 24V

    A tu, o co chodzi?
    Zamiast szukać przekaźnika, to zastosuj kilka elementów i zrób załączanie progowe.
  • Poziom 20  
    Witam
    O ile dobrze zrozumiałem potrzebny jest włącznik który włączy obciążenie jak będzie pracował alternator czyli pow 14,2V.
    Ile dobrze pamiętam w POLONEZIE chyba CARO był taki włącznik do włączenia ogrzewania tylnej szyby
  • Poziom 8  
    Chodzi o włączenie przekaźnika jak dostanie napięcie więcej niż 13.8-14V .Co do tamtych 24V był temat na forum i takie oznaczenia jak sie nie myle;
    OC 14V
    OO 14V
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    niewiadow napisał:
    Co do tamtych 24V był temat na forum i takie oznaczenia jak sie nie myle;
    OC 14V
    OO 14V

    Co do których i jaki temat? Bo dalej nie wiem, o co ci chodzi. Wyrażaj się jasno, a nie że tylko ty wiesz o co chodzi.
    A przekaźnik ma, oprócz napięcia zadziałania, napięcie podtrzymania. Działa tak, że załącza się przy pewnym napięciu, ale wyłącza przy znacznie niższym, bo pole magnetyczne cewki jeszcze trzyma kotwicę, która jest zaraz przy rdzeniu i nie trzeba jej do niego przyciągać. I tak np przekaźnik 12V przyciągnie kotwicę przy około 11V, a puści dopiero poniżej 6 (w zależności do budowy przekaźnika). Jeśli chcesz wąski zakres działania, to niestety, ale trzeba się wspomóc prostą elektroniką.
  • Poziom 8  
    Chodzi głównie o napięcie wzbudzenia ,bo ono musi być najwyższe napięcie podtrzymania jest raczej o 0.5V niższe

    To ten temat https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2484165.html

    Właśnie o taki automacik mi chodzi jak podałeś, tylko ten pewnie będzie słabo dostępny.

    Co do wąskiego zakresu działania ,to chodzi mi tylko o to ,żeby włączał się jak dostanie więcej jak 13.5V powiedzmy, a włączyć to i tak się wyłączy ,bo napięcie spadnie do zera,w takich warunkach będzie działał.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Przecież tam masz wyjaśnione, że to chiński bełkot i błędny nadruk. Ewentualnie podanie prądu maksymalnego przy napięciu na stykach 14V. A napięcie na stykach wcale nie musi być równe napięciu pracy cewki. Są przekaźniki na 24V załączające 400V i więcej. Nic tu dziwnego nie ma.
    Ten automacik jest dostępny na portalach aukcyjnych za pieniądze lub można go zrobić samemu na podstawie schematu za dużo niższą kwotę.
  • Poziom 8  
    Kupiłbym jakieś elementy ,płytkę jednostronną do THT i działałbym ,tylko jakiś schemacik i jakie to elementy musiałyby być, wtedy podzieliłbym się co i jak jeśli udałoby mi się wykonać taki układzik po raz 1 w życiu :)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    niewiadow napisał:
    tylko jakiś schemacik i jakie to elementy musiałyby być

    Przecież wyżej w linku masz!
  • Poziom 8  
    Tak ,ale jak pokaże w sklepie to mi dobrze podadzą wszystko ?
    Bardzo prosty wykaz ;
    Rezystory
    R1, R2: 10 kom
    R3: 2,2 kom
    R4: 1,5 Mom
    R5: 1 kom
    R6: 22 kom
    R7: potencjometr montażowy 2,2 kom
    Kondensatory
    C1: 100 nF
    C2, C3: 10 mF/63 V
    D1, D2: 1N4148
    D3: dioda Zenera C5V6
    Q1: BC337
    U1: LM393 (LM293)
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    mF, to milifarady. uF, to mikrofarady. I o taką pojemność chodzi. Czyli 10 uF/63V (strasznie wysokie napięcie pracy, na 40V też sobie dadzą radę w układzie na 12V).
  • Poziom 8  
    Tak tylko to jest gotowa płytka,to nie problem ,bo tam jest wszystko określone ,a ja chciałbym na uniwersalnej to złożyć.
    Alternatywą też mógłby być regulator napięcia ,wówczas podłączyłbym pod zwykły przekaznik samochodowy 12v start,ale wtedy prąd obniżyłbym o 2v,czyli na wyłączonym silniku 10V,a na włączonym 12V,wtedy wyregulowałbym sobie moment żeby przy niedziałającym alternatorze przekaźnik nie działał ,działoby to tak proporcjonalnie ?
  • Poziom 8  
    CHciałbym zapytać, bo znalazłem potencjometr ,mierząc go na zalilaczu po podpięciu w układ zmniejsza napięcie z 11.82V do 7.71V ,czy taki będzie od powiednio zmniejszał napięcie o 2 V ? Bo jak wiemy napięcie spoczynkowe w aucie u mnie to ok 12.53V ,a na włączonym silniku 14,4V ,jeżeli potencjometr ustawię na odpowiednią rezystancję to po wlotowaniu w układ będzie 8,53V i 12.4V podczas uruchomionego silnika,co zastąpiłoby mi przekaznik ?
    Dodatkowo z układu mam 2 diody IN4007 oraz opornik 3.12kOhm

    Chciałbym jeszcze zapytać po co są 2 wyjścia pod potencjometrem ,oprócz 3 nóżek Uwej ,U1 ,U2
  • Poziom 20  
    Daj zdjęcia tego co masz, bo z opisu to mi się wszystko zamazało...
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Przecież na zdjęciu ścieżek widać, że to jest totalnie spalone? Brak dwóch ścieżek do tranzystora mocy i czert wie, w jakim on jest stanie.
  • Poziom 8  
    Tranzystor jest uszkodzony,ale chodziło mi o potencjometr , arek prosił o układ wiec mu dałem.
  • Poziom 20  
    Z wyglądu potencjometr ten nie posiada jednego skrajnego wyprowadzenia (koło D2) a dwa wyprowadzenia pod spodem to prawdopodobnie mocowanie obudowy.
    Wymontuj i sprawdź czy to nie są z obudowy odgięte "wąsy"
  • Poziom 8  
    Ten brak wyprowadzenia jest raczej do tranzystora ,a nózki rzeczywiście nie prowadzą pradu mimo ,ze podłaczona jest scieżka i połączone były drucikiem
  • Użytkownik usunął konto