Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Liftronic 500 podłaczenie lampki z przerywaczem.

marcin6660 26 Nov 2015 07:03 4449 15
Tespol
  • #1
    marcin6660
    Level 15  
    Witam.
    Gdzie najlepiej podłączyć lampkę ostrzegawczą do napędu Liftronic 500 by migała wtedy gdy brama się otwiera lub zamyka. Do zasilania silnika ? Ma ktoś schemat lub zdjęcie płytki tego napędu ?
  • Tespol
  • #2
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Cewka przekaźnika niskoprądowego 24 V pod silnik - a ze stykami zrobisz co zechcesz ( np podpiąć przez nie do sieci 230V którąś z gotowych lamp z wbudowanym przerywaczem).
    Bezpośrednio lepiej pod silnik nie podpinaj niczego o większej mocy. (jeśli jest amperometryka to żarówka może fałszować pomiar prądu).
    PS. Gmeranie wewnątrz napędu może ( w zależności od stopnia upierdliwości serwisu) skończyć się utratą ewentualnej gwarancji.
  • #3
    marcin6660
    Level 15  
    Planowałem lampkę LED 24V z przerywaczem ok. 30mA pod silnik ale zobaczę czy jest dobry dostęp do podłączenia by dużo nie rozbierać.
    Chcę jeszcze podłączyć zewnętrzna antenę bo jest słaby zasięg z garażu a z napędu wychodzi jeden kabelek - antena. Czy mam do niego podłączyć "gorącą żyłę" a oplot do obudowy napędu ?
  • Tespol
  • #4
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Quote:
    Planowałem lampkę LED 24V z przerywaczem ok. 30mA pod silnik

    Bezpośrednio nie wyjdzie - tzn w najlepszym razie lampka będzie się świeciła tylko w jedną stronę (a w najgorszym skopci się przerywacz bo dostanie odwrotne zasilanie) - LEDówki mają + i - (tym bardziej przerywacze) - a centralka zamienia miejscami bieguny silnika dla sterowania kierunkiem obrotów - dla tego proponowałem przekaźnik - jemu polaryzacja jest obojętna.
    Jak się upierasz bez przekaźnika to twój układ podłącz przez mostek prostowniczy (po nim + i - zawsze będą na tych samych przewodach).
    A co do anteny to tak jak piszesz, żyła na miejsce kabelka-anteny a oplot możesz faktycznie spróbować podpiąć do masy napędu ale niekoniecznie będzie lepiej - w najgorszym razie zostaw ekran niepodłączony.
    PS - przewód antenowy powinien mieć impedancję 50 omów (a nie 75 jak zwykły antenowy do TV) - najlepiej użyć gotowej antenki na 433 MHz (może byc noname za 40 zł) z fabrycznie zarobionym przewodem.
  • #5
    marcin6660
    Level 15  
    Właśnie gotową antenkę no name z Allegro mam na myśli z 50 omowym kablem. Chyba że do masy na płytce a jak zdejmę obudowę (4 wkręty) to może będzie oznaczone miejsce do masy anteny. Skoro mam ryzykować jakieś uszkodzenia napędu to chyba dam spokój z tą lampą.
    Jak rozbiorę to zrobię zdjęcie i wstawię.
  • #6
    marcin6660
    Level 15  
    Dzisiaj odkręciłem obudowę i zrobiłem telefonem kilka fotek tego napędu.
    Cienki niebieski pojedynczy kabelek 3 i 7 zdjęcie to antena , czy masa anteny może być tam gdzie zielony kabel przy silniku na 4 zdjęciu ?
    Jakość zdjęć taka sobie:

    Liftronic 500 podłaczenie lampki z przerywaczem.
    Liftronic 500 podłaczenie lampki z przerywaczem.
    Liftronic 500 podłaczenie lampki z przerywaczem.
    Liftronic 500 podłaczenie lampki z przerywaczem.
    Liftronic 500 podłaczenie lampki z przerywaczem.
    Liftronic 500 podłaczenie lampki z przerywaczem.
    Liftronic 500 podłaczenie lampki z przerywaczem.
  • #7
    marcin6660
    Level 15  
    Który z poniższych przekaźników byłby lepszy do podłączenia lampki 220V do silnika 24V i czy ten niżej ma być 2P,3P,czy4P. Chyba 2P wystarczy.
    Liftronic 500 podłaczenie lampki z przerywaczem.
    Liftronic 500 podłaczenie lampki z przerywaczem.
  • #8
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Ten wyżej lepszy ale dokładnie ten - ma mostek prostowniczy i może pracować na dowolnej polaryzacji (nie może być taki modulik tylko z pojedyńczą diodą prostowniczą) - swoją drogą na fotce prawie nic nie widać i ten moduł dla sprawzenia znalazłem na czuja w necie (AWZ 517).
    Tego typu przekaźnik - czyli ten z góry (czyli miniaturowy o cewce niskoprądowej a stykach 8A) o stykach 1P albo nawet pojedyncze zwierne (NO) wystarczy. Tym bardziej ten na dole - 2P lub 3P. Odczytaj z kraty katalogowej prąd cewki - ten na górze ma w granicach 20mA i b. dobrze, ten na dole może być ze zbyt dużym prądem cewki (takie większe przekaźniki - np. samochodowe - potrafią pobierać 100-500 mA a to już sporo).
    Do styków takiego przekaźnika podepniesz zasilanie dowolnego migacza z lampą - nawet zasilanej z 230V.
    Na fotkach dot. anteny NAPRAWDĘ nic nie widać...
  • #9
    marcin6660
    Level 15  
    Czy masa (ekran) anteny to metalowe części napędu: obudowa napędu , silnika itd ???
    Czy do połączenia anteny z napędem mogę użyć kompletu gniazdo (przymocowane do obudowy)-wtyk od anteny CB lub BNC. Mają 50 ohm ???
  • #10
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Właściwie tak, ale mogą być zakłócenia od silnika - lepiej poszukaj masy na płytce w pobliżu lutowania kabelka - antenki.
    Gniazda na siłę mogą być ale kabelek w zintegrowanych antenkach jest mniejszej średnicy niż standardowy antenowy (i ma wewnętrzną miękką żyłę) - czyli wchodzą w grę tylko komplety lutowane/zaciskane (nawet zwykłe telewizyjne) - odpadają rozwiązania wkręcane z TV kablowej i satelitarnej.
    Pewniejsze jest zamocowanie wewnątrz obudowy jak najbliżej płytki albo i wlutowanie w płytkę zamiast kabelka - anteny zwykłego podwójnego zacisku śrubowego.
  • #11
    marcin6660
    Level 15  
    Zakłócenia od silnika na masie obudowy raczej nie powinny przeszkadzać bo pilot daje sygnał bramie gdy ta stoi i silnik nie pracuje. Podłączyłem zewnętrzną antenę do tego kabelka - anteny wystającego z napędu bez podłączania masy i zasięg jest o wiele lepszy niż był a jak daleko sprawdzę może jutro. Miejsca na lutowanie na płytce anteny jest bardzo niewiele a poza tym brama jest na gwarancji i nie chcę ingerować na razie lutownicą w napęd.
  • #12
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Quote:
    Podłączyłem zewnętrzną antenę do tego kabelka - anteny wystającego z napędu bez podłączania masy i zasięg jest o wiele lepszy niż był a jak daleko sprawdzę może jutro

    Jeśli zadowalający - zostaw jak jest. Jeszcze lepiej byłoby podłączyć środkową żyłę koncentryka jak najbliżej płytki - albo zwiń w ciasny kłębuszek oryginalną antenę (coby z racji gwarancji nic nie ciąć ani lutować).

    Quote:
    Zakłócenia od silnika na masie obudowy raczej nie powinny przeszkadzać bo pilot daje sygnał bramie gdy ta stoi i silnik nie pracuje

    Gorzej jak będziesz chciał zatrzymać w krytycznym momencie jadącą bramę a ona nie zastopuje.....
  • #13
    CNK
    Level 11  
    Cześć, z góry przepraszam za odkopanie, ale temat jest odpowiedni, więc chyba nie ma sensu zakładać kolejnego. W swoim modelu z zeszłego roku nie narzekam na zasięg, jest bardzo dobry - gorzej jednak z oświetleniem.

    Czy wie ktoś jak podłączyć pod napęd bramy zewnętrzną lampę, aby zapalać ją kluczykiem pilota?

    W instrukcji do bramy jest tylko info jak podłączyć czujniki fotokomórki oraz wewnętrzny włącznik (w załączniku).
    Początkowo chciałem wzmocnić jasność zamieniając żarówkę 5W na żarówkę ledową B(A)15s na 24V - niestety, przetestowałem już 5 różnych żarówek i żadna z nich się nie gasi (zamiast się wyłączyć żarówki LEDowe żarzą się, lub lekko migają).

    Dlatego postanowiłem wykorzystać drugi przycisk z pilota, do zapalania dodatkowego oświetlenia - pytanie tylko czy jest taka możliwość przy tym napędzie? Piloty mają częstotliwość 433 MHz (rolling code). Przeszukując internet znalazłem tylko lampy sygnalizujące.

    _________________________
    Edit:
    Znalazłem dodatkowy odbiornik 2-kanałowy RET 2 433 MHz - niestety kosztuje 360 zł i nie mam pewności czy nadaje się do do włączania i wyłączania oświetlenia. Czy jest jakieś tańsze rozwiązanie? :)


    Pozdrawiam!
  • #14
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Napęd nie ma żadnej możliwości wyprowadzenia drugiego kanału radia.

    Masz 2 wyjścia:
    -do sterowania oświetlenia wykorzystać lampę wbudowaną, ale z niej wyzwalać elektroniczny przekaźnik z opóźnionym opadaniem - np PO-415. On załatwi wszelkie jarzenia i mrugania LEDowych lamp.
    - użyć drugiego - zewnętrznego - odbiornika wyłącznie do sterowania oświetleniem z drugiego kanału pilota ale tu schody - oryginalne odbiorniki (Liftronic EcoStar by Hormann) pasujące do twoich pilotów są pierońsko drogie (jak sam zauważyłeś) - zaczynają się od ponad 300 zł a jeszcze trzeba jakiś przekaźnik czasowy lub bistabilny bo są monostabilne.
    Taniej pozostaje zapytać speców z Proximy czy mają odbiornik uniwersalny (np Proxima NM albo LN - już z wyjsciami mocy , i na dodatek od razu mają tryb bistabilny do lamp) który zagada z twoimi pilotami.
  • #15
    CNK
    Level 11  
    Ok, znalazłem dwukanałowy odbiornik Proxima NW2_25, który współpracuje z pilotami firmy Ecostar.

    Instrukcja odbiornika: https://www.montersi.pl/pliki/nw2-instrukcja-26316.pdf

    Odbiornik zasilany jest napięciem 12/24V - czy mogę go podpiąć pod napęd bramy? Żarówka sygnalizacyjna jest na 24V, więc takie napięcie jest w napędzie, nie potrzebny byłby wtedy dodatkowy transformator. Co jeszcze jest potrzebne, aby podpiąć to pod oświetlenie na 230V?
  • #16
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Do tego odbiornika trzeba by dodatkowy przekaźnik pośredniczący - wbudowane są maleńkie (24V 1A wg instrukcji) - na większe lampy za mało, poza tym zawsze bezpieczniej odseparować drogi odbiornik od sieci 230V z przepięciami przekaźnikiem za 15 zł niż potem żałować.

    Quote:
    znalazłem dwukanałowy odbiornik Proxima

    Wystarczy odbiornik jednokanałowy - i dopisanie do niego drugiego przycisku pilota (chyba że chcesz sterować jeszcze czymś lub z tego odbiornika sterować i napędem z pominięciem wbudowanego odbiornika).

    Zasilić można by było z zacisków fotek ale koniecznie sprawdź na nich napięcie - w moim MotorLifcie miało być 24V a okazało się grubo ponad 30V DC i czasowo zgłuszyłem podobny odbiornik Proximy. W razie zonka można też z zewnętrznego zasilaczyka

    Proxima ma coś bardziej pasującego - odbiornik LN-L - rzecz zasilaną bezpośrednio z 230V i z gotowymi wyjściami mocy pod oświetlenie sieciowe (skoro - jak piszesz - NW jest z opcją twojej radiolinii to pewnie LN też takie produkują).

    W obu przypadkach jednak niezbyt dowierzałbym sprzedawcy i przed zakupem zasięgnąłbym informacji co do kompatybilności odbiornika z twoimi pilotami Ecostar-Hormann u - że tak powiem - żródła, czyli w firmie Proxima.