Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak nagłośnić średni koncert ?

11 Cze 2005 19:58 6885 8
  • Poziom 10  
    Witam

    niespodziewanie przyszło mi nagłośnić średniej wielkości koncert. Niestety narazie nie dysponuje super sprzętem i nie wiem tak do końca czy to co mam nadaje sie do takiego nagłośnienia.

    Posiadam:
    - przody JBL po 2 szt na stronę moc około 2000 W
    - odsłuchy własnej roboty 4 szt moc około 150 i 250 W
    - 2 końcówki do odsłuchów ADS i jakaś nie znana XXL
    - mikser 16 kanałów z 9 punktowym korektorem stereo na wyjściu
    2 tory monitorowe i jakieś 2 wyjścia sub ( nie wiem do czego )
    Z mikrofonami to jest duzy problem bo narzie posiadam tylko SHURE C607 i DEXON MD-100, oraz 2 średnie mikrofony pojemnościowe kierunkowe reszta mikrofonów jakie posiadam to pozostałości po imprezach karaoke są to alphardy ETP-525B

    Zespół który mam nagłośnić posiada:
    perkusje, git. basową, git. elektryczna, git. akustyczna, mandolina, oraz 3 wokale
    Czy z moim nagłośnieniem da się to jakoś przyzwoicie zrobić, najbardziej to obawiam sie o te mikrofony. Proszę o waszą opinię oraz w jaki sposób to najlepiej zrobć chodzi o to jakie mikrofony do czego. Nie miałem wcześniej do czynienia z takimi imprezami a ta wypadła mi nagle.
    Jeszcze jedna sprawa zespół wymaga 2 diboxy do gitary i mandoliny, do czego to tak dokładnie służy i czy to musi być.
  • Spec Elektroakustyka
    Di-box czyli symetryzator. Jest to urządzenie niezbędne aby podłączyć sygnały liniowe niesymetryczne do stołu z wejściami XLR (prawdopodobnie zespół posiada gitarę i mandolinę z przystawkami i należy je nagłośnić bezpośrednio z kabla jack a nie mikrofonem).
    Co do mikrofonów to masz z nimi wielki problem. Modele podane przez Ciebie to delikatnie mówiąc nieporozumienie. Przydały by się choćby SM58 na wokale , SM57 na gitarę elektryczną i werbel , jakieś mikrofony na bębny i coś solidnego do stopy (np.D112). Nie wspomnę jeszcze że przydał by się kompresor i bramka... no i może jakiś pogłosik na wokale. A co z basem? Nie chcieli di-boxa? Oznacza to że albo basista ma piec z wyjściem symetrycznym albo chcą go nagłośnić mikrofonem a wtedy musisz także posiadać odpowiedni mikrofon.
    Mikser powinien wystarczyć ale co z pytą (multikablem)? Będziesz nagłaśniał ze sceny? Taki koncercik przydało by się robić z przodu sceny ale do tego potrzeba kilkanaście metrów multikabla z rozszywką i stagebox-em na scenie.
    Odsłuchami się jakoś obgonisz tak samo jak i przodami (no ale brakuje choć jednego sub-basu) choć do końca nie jestem pewien czy posiadasz odpowiednią moc we wzmacniaczach.
    I jeszcze jedno: jeśli zespół będzie upierdliwy przeżyjesz gehennę. W obecnych czasach nawet na małe koncerciki bierze się sprzęt o jakim jeszcze do nie dawna nie marzyli muzycy z renomowanych kapel, a wszystko po to by mieć święty spokój. Jeśli zespół o którym piszesz lizną co nieco na scenie i jest obyty z nagłośnieniami możesz mieć problem...
  • Poziom 10  
    jeśli chodzi o multikabel to posiadam 20 m 16 kanałów + 4 powroty.
    a jeśli chodzi o pogłoś to mokser ma wbudowany dosyć dobry procesor efektów, myśle że on spokojnie wystarczy.
    Niestety dalej obawiam sie tych mikrofonów.
    Ja niestety nadal jestem zielony z tymi diboxami, a jeśli stół ma wejście liniowe na jack to co wtedy też trzeba tego diboxa, w moim stole na kanał jest xlr na mik lub jack na linie.
    No i jeszcze jedno ale dla mnie bardzo ważne jeśli zespół przyjeżdza ze swoim akustykiem to co należy do jego obowiązków, czy to on sam obsługuje koncert swojego zespołu jak to jest bo nigdy nie miałem z taka sytuacją kontaktu.
  • Spec od akustyki
    akustyk przyjezdza i siada na gotowy polaczony sprzet i kreci najczestsza jest taka sytuacja ....... ale trafiaja sie tacy co laza na okoloo i tylko zrzedza ze jest do kitu ............ powiedz mzoe jakiej wielkosci jest to koncert bo nieraz obgonilem finaly WOSP i inne tego typu koncerty na jakies 1-2tys ludzi majac do dyspozycji wielkie nic (konsola LDMa psmc 16/2 z kolumn ledwo 2x1kW z koncowek mniej skladanka wszystkie co bylo pod reką mikrofony glownie prologi troche caroli wszystkich razem moze z 10 sztuk carole naglasnialy instrumenty o multikorze moglismy pomarzyc tylko siedzialo sie pare metrow od sceny - na ile pozwalaly kable i nie bylo najgorzej owszem zespoly nie najwyzszych lotów ale nie znaczy ze kompletna amatorszczyzna,) najlepiej jak bys mial okazje przeprowadzic jakas probe z ta kapela na 2-3 dni przed impreza bedziesz przynajmnije wiedzial co jak zorientujesz sie jak graja itp .
    W sumei nawet z kiepskiego sprzetu mozna jako tako zagrac jak dobry czlowiek siedzi za heblami i to samo dziala w druga strone czyli dobry sprzet nie jest gwarantem sukcesu
  • Spec Elektroakustyka
    Słuchaj: jeśli posiadasz multikabel to wiesz doskonale że wszystkie sygnały ze sceny do miksera przesyłane są symetrycznie (dwie żyły plus ekran). Jeśli przychodzi artysta na scenę i chce sobie podpiąć np. gitarę na „sznurku” czyli kablem jack-jack który to kabel z założenia jest niesymetryczny należy wpiąć go do di-boxa który z jednej strony ma gniazdko jack a z drugiej symetryczne XLR (wewnątrz di-boxa jest pasywny lub aktywny układ symetryzujący). Można zaryzykować przesłanie do miksera sygnału w postaci nie symetrycznej (jedna żyła plus ekran) ale prawie zawsze kończy się to brumem. To że w mikserze masz wejścia liniowe to bardzo dobrze ale podejrzewam że pytę wpinasz na XLR-y czyli symetria! Można w XLR zewrzeć pin 3 z masą i w ten sposób go zdesymetryzować ale jest to działanie „na chama” i tak jak pisałem wyżej mści się brumem.
    --------------------------------------------------------------------------------------
    P.S.
    zerknij sobie na:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1254&highlight=dibox
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=195993&highlight=dibox
  • Poziom 30  
    Hi Prekus,
    troche malo informacji:
    sredni koncert - dla ilu ludzi ?
    open-air czy indoor ?
    Jakie kolumny JBL i jaki (jakie) do tego amp (ampy) ?
    Jaka konsola ?
    Bez przynajmniej 5 porzadnych mikrofonow (3 na wokal, 1 na git.akustyczna i przynajmniej 1 (slabo !) na perkusje jako overhead) bedzie bardzo ciezko !!! 31 punktowy EQ bylby tez wskazany i przynajmniej dwa suby pod te topy tez powinny byc.
    Moze masz mozliwosc reszte sprzetu porzyczyc ?

    Pozdrowienia.
  • Poziom 10  
    więc tak jest to koncert max na 1000 ludzi bo więcej raczej się nie zmieści na tym placu, jest to plac kościelny. Niestety nie mogę przeprowadzic żadnej próby ponieważ zespół jest z Warszawy i przyjeżdza około 1,5 godziny przed koncertem, więc jakiekolwiek próby odpadają.
    Jeśli chodzi o perkusję to myślałem aby ją nagłośnić 2 mikrofonami pojemnościowymi + jeden mikrofon na stopę, czy takie rozwiązanie ma szansę czy raczej to sie nie sprawdzi ?
    Paweł.ko
    ok więc bez 2 diboxów sie nie obejdzie czy jest gdzieś jakiś schemat na takie cos co idzie szybko wykonać i po niskich kosztach.

    Jeszcze jedno może ktoś wie gdzie można nabyć jakiś tani limiter sprzężeń.
  • Spec Elektroakustyka
    Schematy aktywnych di-boxów masz w załącznikach podanych przeze mnie powyżej. By zrobić di-box pasywny posiadać musisz trafko a to już koszty. Co do eliminatora sprzęgów sprzedaje coś takiego Elmuz (jest to moduł stereo) za około 400 PLN. Taniej niczego nie znajdziesz. Urządzonko to nawet działa ale przydał by się tobie korektor tercjowy na odsłuchy. Tak jak pisze kolega powyżej- nie masz kim się wesprzeć? Może jakaś bratnia dusza z twoich okolic Ci pomoże i coś pożyczy. 1000 ludzi to już sporo a skoro zespół ze „stolycy” mogą być wymagający.
  • Poziom 30  
    1000 ludzi bez porzadnego sprzetu ???
    Bez porzadnego soundchecku przed impreza ??? Oj chlopie.
    Jakie kolumny JBL i jaki (jakie) do tego amp (ampy) ?
    Jaka konsola ?
    Przy tej wielkosci imprezy cztery suby na strone bedzie w sam raz. Oczywiscie wszystko ciete aktywnie. Jak juz wczesniej pisalem jesli masz lub bedziesz mial 31 punktowy EQ, to mozesz juz jedno czy drugie male sprzezenie wyeliminowac. 3 mikrofonami zdjac perkusje juz ewentualnie od biedy mozna - 2 jako overhead i ten trzeci na stope, ale jakie to sa mikrofony (typ) ?
    DI-boxy kup sobie przynajmniej np.Behringera DI 20-2 kanalowy lub DI 100-1 kanalowy( aktywne) lub lepiej np. Palmera(wprawdzie drozsze, ale za to chodza juz dwa lata bez zadnych problemow). Uwazaj - calkiem tanie boxy maja tendencje do szumow.
    P.S.
    Przed ktorym kosciolem w Bytomiu ma byc ten koncert ?