Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Tonsil Renkforce membrana

YamuzA 02 Dec 2015 13:31 2226 39
  • #31
    398216 Usunięty
    Level 43  
    DjMapet wrote:

    Używałem do klejenia modeli z Małego Modelarza
    Więc zapewne i Ty potwierdzisz to co napisałem. Może to nie najważniejsze, ale sama konsystencja tego kleju była zbliżona do omawianego PATEX'a. Większość obecnie spotykanych - w tubkach - jest wręcz wodnista, a po wyschnięciu pozostawia cienką jak włos masę, która na dodatek łatwo odłazi od klejonych powierzchni. Więc najprawdopodobniej jest w nich mniej "kleju w kleju" a braki w masie uzupełniane są rozpuszczalnikami, rozcieńczalnikami - w tym może i jakichś pochodnych toluenu.
    Nic dziwnego że po doświadczeniach z takimi klejami powstają opinie negatywne. Szkoda tylko, że dotyczące wszystkich klei tego typu... :(
  • #32
    wkj
    Level 36  
    398216 Usunięty wrote:

    wkj wrote:
    nawet budaprenem
    I wszytko jasne - BUTAPREN to nie to samo co Budapren, Butapol, czy kilka innych podobnych.
    Kolega najprawdopodobniej nie zauważył różnicy w nazwie, albo producencie - jak jest na rynku od czorta podróbek - od butów po tranzystory aż na słuchawkach (był taka afera kilkanaście lat temu) czy mikrofonach Shure skończywszy; tak jest i z butaprenem - klej ma swoją renomę, więc nic dziwnego, ze każdy "sprytny" przedsiębiorca robi takie numery - jedna literka mniej, lub jedna literka inna, ale nazwa podobna - potem ktoś kupi i sieje takie opinie publicznie.

    Być może tak jest, nie twierdzę że nie, niestety nie mam z czym porównać. Ale pokleiłem innym i trzyma.
  • #33
    DjMapet
    Level 43  
    398216 Usunięty wrote:
    konsystencja tego kleju była zbliżona do omawianego PATEX'a

    Zgadza się i dodam że Pattex ma w zasadzie taki sam kolor, jak wspomniany OBT 3.

    398216 Usunięty wrote:
    Większość obecnie spotykanych - w tubkach - jest wręcz wodnista, a po wyschnięciu pozostawia cienką jak włos masę, która na dodatek łatwo odłazi od klejonych powierzchni

    Mało tego. Jak przedłużysz tzw. czas otwarty (wstępne przeschnięcie, przed zespojeniem klejonych elementów) pseudo butaprenu, to wyschnie na tyle, że w ogóle nie chce się zespoić.
    Z Pattexem nie ma tego problemu.

    Pozdrawiam.
  • #34
    Artur k.
    Admin of Audio group
    398216 Usunięty wrote:
    Większość obecnie spotykanych - w tubkach - jest wręcz wodnista, a po wyschnięciu pozostawia cienką jak włos masę, która na dodatek łatwo odłazi od klejonych powierzchni. Więc najprawdopodobniej jest w nich mniej "kleju w kleju" a braki w masie uzupełniane są rozpuszczalnikami, rozcieńczalnikami - w tym może i jakichś pochodnych toluenu.

    W tubkach, zwłaszcza te najtańsze rzeczywiście są rzadkie o czym pisałem, nie mniej jednak kleiłem i takimi jak nie miałem niczego innego pod ręką i nie było problemów.

    DjMapet wrote:
    Jak przedłużysz tzw. czas otwarty (wstępne przeschnięcie, przed zespojeniem klejonych elementów) pseudo butaprenu, to wyschnie na tyle, że w ogóle nie chce się zespoić.

    Na to też jest sposób - wystarczy podgrzać. :)
  • #37
    Artur k.
    Admin of Audio group
    DjMapet wrote:
    myślę, że powinien się sprawdzić.

    Niestety tym klejem trzeba kleić bardzo umiejętnie. Jak napisano na opakowaniu - wymaga aktywacji termicznej, czyli to jest dobry klej dla szewca do klejenia butów, natomiast w przypadku klejenia zawieszeń piankowych trzeba bardzo uważać, by podczas podgrzewania nie uszkodzić pianki (z gumą jest znacznie lepiej). Ona nie jest odporna na temperaturę. Lepiej po prostu tego kleju nie używać do tego zastosowania.

    Bardzo podobne właściwości mają właśnie tanie butapreny i stąd tyle niepowodzeń przy ich używaniu. Sam pisałeś wcześniej:
    DjMapet wrote:
    Jak przedłużysz tzw. czas otwarty (wstępne przeschnięcie, przed zespojeniem klejonych elementów) pseudo butaprenu, to wyschnie na tyle, że w ogóle nie chce się zespoić.

    I właśnie dlatego Ci odpisałem:
    Artur k. wrote:
    wystarczy podgrzać.

    Zaś wcześniej na tego typu kleje narzekał ktoś inny:
    398216 Usunięty wrote:
    Większość obecnie spotykanych - w tubkach - jest wręcz wodnista, a po wyschnięciu pozostawia cienką jak włos masę, która na dodatek łatwo odłazi od klejonych powierzchni.


    Natomiast jak pisałem - da się, ale trzeba wiedzieć jak temat ugryźć. Jak ktoś nie ma doświadczenia, niech użyje klasycznego butaprenu, lub np. czegoś takiego:
    http://www.dragon.com.pl/produkt.html?id=181
    Ten zachowuje się jak butapren i ma tę zaletę, że jest bezbarwny co nie pozostaje bez znaczenia dla estetyki. Takim też czasem kleję gdy wymieniam samo zawieszenie - wówczas nawet jak trochę wypłynie na połączeniu z membraną, to nie rzuca się w oczy. Butapren jest żółty i niestety przez to go widać.
  • #38
    DjMapet
    Level 43  
    Artur k. wrote:
    Jak napisano na opakowaniu - wymaga aktywacji termicznej

    Wycinek opisu na tubce: "nie wymaga aktywacji temperaturowej". :-)

    Nawet klei metal, czego nie odnotowano w karcie technicznej.

    Wiem co to jest "aktywacja termiczna".

    Nadal jestem zdania, że są lepsze i gorsze kleje typu butapren.

    Pozdrawiam.
  • #39
    398216 Usunięty
    Level 43  
    Miałem kiedyś taki przypadek:
    Kupione obudowy (jkaś produkcja rzemieślnicza chyba) - bardzo ładnie wykonane, boczki to odlewy ciśnieniowego Al, przód i tył z dwóch warstw - cienkiego drapanego Al i konstrukcyjne z rezotexu pod spodem... No, miodzio. Akurat potrzebowałem kilku na zamówione urządzenia, więc jak ślepej kurz ziarno. Urządzenia zapakowane do obudów, płyty czołowe wyfrezowane idealnie, zrobione opisy... I tylko jeden problem: Folia drewnopodobna na perforowanych płytach dolnej i górnej odłazi...
    Co z tym zrobić? Zdzierać do gołego (i folie i blachy upaprane w butaprenie)? Bez sensu, klej twardy jak kamień, trzyma podłoża jak diabeł sołtysa, ale nie siebie na wzajem.
    Po prostu jakiś "majster" nie potrafił kleić, albo nie odczekał na całkowite wyschnięcie, albo klej do kitu - nie wiem. W końcu wziąłem te nieszczęsne płyty złożyłem razem z folią na styk, żeby pasowały otwory i ... wyprasowałem dość ciepłym żelazkiem.
    Efekt był taki, ze nie byłem w stanie uwierzyć - połączenie idealne, żadnych bąbli (tego się najbardziej obawiałem) a na dodatek - po kilku latach nadal się trzyma (sprawdzałem, jak byłem u klienta na serwisie).
    Podobnie można więc traktować i "zepsute klejenie" każdym butaprenem - temperatura nie może być tylko za wysoka. Nawet nie trzeba mocno dociskać... Znajomy oklejał swoje kolumny kocem - kupił "budapren" i miał kłopot, bo nie chciało się kleić... W końcu podsunąłem Mu pomysł z żelazkiem - wyprasował (klej już dawno wysechł) i nie mógł się nadziwić, że tak dobrze trzyma.
    Jasne, że są lepsze i gorsze - bo tylko nieliczni producenci trzymają się "przepisu", a reszta zwyczajnie oszukuje. Co prawda pomysł z prasowaniem nie nadaje się zbytnio do klejenia pianek - chociażby z powodu braku dojścia, ale jest jakimś rozwiązaniem w wypadku rzadkich i ogólnie kiepskich klei tego typu.
  • #40
    Artur k.
    Admin of Audio group
    DjMapet wrote:
    Wycinek opisu na tubce: "nie wymaga aktywacji temperaturowej". :-)

    Fakt, przeoczyłem "nie", jest w linijce wyżej na końcu.
    Masz rację.